beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Wertykalne wideo w praktyce — jak robić to dobrze?

W obecnym świecie, w którym konsumenci spędzają coraz więcej czasu online, materiały wideo stały się kluczowym elementem strategii marketingowych. Niezależnie od platformy, po której się poruszamy, wideo odgrywa istotną rolę w digital marketingu, przekładając się na realne korzyści dla marek, które zdecydowały się zaangażować w powstały trend. Poznaj kreatywne pomysły na wertykalne wideo oraz praktyczną wiedzę ułatwiającą codzienną pracę przy realizacji krótkich materiałów filmowych.

Kiedy jak nie teraz?

Czasy, kiedy zastanawialiśmy się, czy warto zaangażować się w video marketing i zacząć wykorzystywać pionowe formaty, są już dawno za nami. Nie ma wątpliwości, że w kwestii wertykalnego wideo prym wiedzie niepokonany TikTok, ale zarówno Meta (Facebook/Instagram) jak i YouTube, atakują go z każdej możliwej strony.

Czy istnieje sprawdzona recepta na viralowe wideo wertykalne?

Nie.

Ale mamy kilka dobrych i praktyk, których wdrożenie nie tylko poprawi jakość twoich filmów, ale również uczyni proces nagrywania przyjemniejszym!

Wideo ma niepowtarzalną moc przyciągania uwagi i angażowania widzów. Statystyki pokazują, że materiały wideo generują większą ilość interakcji i angażują użytkowników bardziej niż treści statyczne. Marki, które aktywnie wykorzystują wideo w swoich kampaniach, zyskują większy zasięg, zwiększają zaangażowanie użytkowników i budują silniejsze relacje ze swoimi klientami. 

Warto zaznaczyć, że grono Twoich  potencjalnych klientów, to użytkownicy internetu aktywnie poszukujący informacji o Twojej marce w social mediach. Docierając do nich ze wzbudzającym ciekawość materiałem prezentującym Twój produkt, możesz wpłynąć na ich finalną decyzję o zakupie.

Główne kanały wykorzystywane dla wyszukiwania informacji o brandach online.

Kącik inspiracji

Wiesz już, że chcesz nagrywać, ale nie wiesz, od czego zacząć? Podrzucimy Ci więc kilka pomysłów na start. Materiały udostępniane na kanałach social media są nieocenionym narzędziem do budowania zaufania potencjalnych klientów. Kluczem do sukcesu jest autentyczność. Jako marka powinniśmy prezentować materiały odzwierciedlające naszą prawdziwą tożsamość i wartości. To nie tylko szansa na promowanie produktów czy usług, ale przede wszystkim możliwość nawiązania kontaktu z odbiorcami. Istotne jest, aby stosować język i ton komunikacji zrozumiały dla grupy docelowej, co pozwoli odbiorcom łatwiej identyfikować się z marką.  

Storytelling związany z marką

Zacznijmy od klasyka, czyli historii Twojej marki. Opowiedz widzom, jak się rozwijała, co było motorem napędowym do jej powstania, jak wyglądały początki pracy przy produktach oraz dziel się inspirującymi doświadczeniami swoich klientów. 

Poradniki „how-to”

Twórz krótkie, ale wartościowe filmiki instruktażowe, które pokażą, jak korzystać z Twoich produktów, lub w których podzielisz się wiedzą i doświadczeniem dotyczącym zagadnień związanych z profilem marki.

Materiały generowane przez użytkowników (UGC)

Przyciągaj do siebie dobrą energię! Zachęć użytkowników do tworzenia własnych wideo związanych z marką, recenzji produktów, czy też opowieści o ich doświadczeniach związanych z Twoimi produktami. User Generated Content to niepowtarzalna okazja dla społeczności do współtworzenia historii Twojej marki i budowania zaangażowania.

Kulisy

Pokaż ludzki aspekt swojej marki. Podziel się kulisami produkcji i pracy w Twojej firmie. Pozwól społeczności poznać nieoczywiste fakty, ciekawostki i prawdziwe twarze zespołu, który stoi za sukcesem marki.

Konkret

Pamiętaj, że materiały wideo mogą mieć zaledwie kilka sekund. Trendowy dźwięk z aplikacji, dynamiczny montaż i element wzbudzający ciekawość — to wystarczy, żeby przyciągnąć uwagę i wywołać długotrwałe wrażenie. Te krótkie materiały sprawdzą się świetnie w kampaniach płatnych!

Bądź na bieżąco z trendami

Śledzenie aktualnych trendów w aplikacjach, takich jak Instagram czy TikTok, jest kluczowym elementem, który pozwala markom tworzyć aktualne i angażujące treści. W swojej codziennej pracy możesz wykorzystać dodatkowe narzędzia, takie jak Google Trends i Answer the Public, pomagające zrozumieć, jakie tematy cieszą się największą popularnością w danym czasie oraz jakie są aktualne pytania i problemy potencjalnych odbiorców. Pozwoli Ci jeszcze lepiej dostosowywać i spersonalizować kierowane do nich treści.

Śledzenie aktualnych trendów za pomocą popularnych i ogólnodostępnych programów.

Preprodukcja — Twój najlepszy przyjaciel

Przed wejściem na parkiet koszykarze przechodzą odprawę, manager dostaje briefing kampanii do przeprowadzenia, a filmowiec zajmuje się preprodukcją przed nagraniami. Jeśli słowo „preprodukcja” nie kojarzy ci się z niczym poza reprodukcjami malarskimi, to usiądź wygodnie, bo spędzimy tutaj chwilę.

Preprodukcja to cały okres przygotowań przed wciśnięciem czerwonego guzika. Jeśli zostanie odpowiednio przeprowadzona, pozwoli ci nagrać więcej, lepiej i to w krótszym czasie. Zastanów się, jakie treści chcesz nagrać, oraz co może zainteresować twoich widzów. Polecam zrobić mapę myśli i przekształcić zebrane tematy i pomysły w scenariusze. W krótkich filmach zdecydowanie lepiej jest poruszać jeden temat w jednym nagraniu, niż próbować uwzględnić zbyt dużo na raz.

Obecnie trendy obejmują również zbieranie inspiracji estetycznych: jakie kolory wykorzystać, jak ułożyć kadry i co ma się w nich znaleźć. Warto przyjrzeć się najpopularniejszym twórcom na YouTube, takim jak Mr. Beast czy Friz — oglądanie mistrzów fachu na pewno pomoże ci znaleźć odpowiedzi na wiele pytań. W wertykalnym wideo odnajdujemy też coraz więcej inspiracji zaczerpniętych ze srebrnego ekranu.

Scenariusz, scenopis czy streszczenie?

Nie musisz być reżyserem jak Nolan, żeby napisać dobry scenariusz dla krótkiego filmu, który zamierzasz nagrać. Spisanie w jednym miejscu wszystkich elementów (oświetlenie, dźwięk, tekst itp.), scen, które wymyślasz i sprzętu, którego zamierzasz użyć, nazywamy scenariuszem lub scenopisem. Dla ciebie jest to narzędzie, które ułatwi współpracę z innymi osobami zaangażowanymi w projekt.

Kadr i scenografia

Zanim przejdziemy do zasad podziału kadru i tego, jak się ich trzymać i jak je łamać, porozmawiajmy o bardziej przyziemnych sprawach. Jednym z najważniejszych zasad przy układaniu scenografii w kadrze jest porządek. Niezależnie od tego, czy twój film skupia się na osobie, produkcie czy procesie, usuń wszystkie elementy, które mogą odciągać uwagę. W ten sposób stworzysz czytelny wygląd i pozwolisz na ustawienie technicznych elementów.

Na początek warto zastosować zasadę trójpodziału. Polega to na poprowadzeniu linii przez kadr i ustawieniu w ich pobliżu lub na przecięciu najważniejszych elementów twojego filmu.

Trójpodział kadru w procesie tworzenia wertyalnego wideo.

Światło, kamera, akcja!

Słowo fotografia pochodzi z greki i oznacza dosłownie „malowanie światłem” – to właśnie dlatego światło jest jednym z najważniejszych elementów przy kręceniu filmów. To, co rejestruje matryca aparatu, to nic innego jak fotony (cząstki światła) odbite od wszystkiego, na co jest skierowana.

Trzy najważniejsze światła, na których skupimy się na początku, to:

  • światło kluczowe;
  • światło uzupełniające;
  • światło kontrowe.
Trzy najważniejsze rodzaje światła podczas filmowania obiektów i tworzenia wertykalnego wideo.

Światło kluczowe

To podstawowe źródło światła, które oświetla główny temat twojego filmu. Dla uproszczenia przyjmijmy, że nagrywasz film, w którym prezentujesz swój produkt. To światło nadaje charakter całej scenie. Jego punktem wyjścia będzie prawo lub lewo od kamery, pod kątem 45 stopni do twarzy. Istotne jest również dostosowanie koloru światła i jego natężenia. Jeśli użyjesz zbyt silnego światła, twarz będzie wyglądała płasko i pojawią się ostre cienie. Możesz to złagodzić, stosując różne modyfikatory światła — jeśli nie masz takiego sprzętu, możesz wykorzystać papier do pieczenia.

Co może posłużyć jako światło kluczowe?

Światło dzienne przepuszczone przez delikatne zasłony albo lampa LED z założonym modyfikatorem.

Światło uzupełniające

To światło, które rozwiązuje problem cieni na twarzy. Nie musi być równie mocne co światło kluczowe. Dobrym rozwiązaniem jest użycie blendy, czyli dużego kawałka materiału, który może odbijać światło na różne sposoby. Unikaj jednak ustawiania równie silnego światła po przeciwnej stronie, co światło kluczowe, ponieważ spowoduje to brak kontrastu i tekstury na twarzy albo produkcie.

Co może posłużyć jako światło uzupełniające?

Blenda 5 w 1, jasne zasłony, kawałek styropianu, światło LED z regulacją koloru oraz natężenia.

Światło kontrowe

Ustawiamy je za nagrywaną osobą (albo tematem, który oświetlamy), często naprzeciwko światła kluczowego — czyli w kontrze do niego. Służy ono do oświetlenia konturów, które „odetną” temat od tła. Możesz poeksperymentować z kolorem, aby osiągnąć pożądany efekt.

Co może posłużyć jako światło kontrowe?

Najlepiej sprawdzą się światła led z regulacją koloru.

W poprzedniej części pojawiło się pojęcie światła technicznego — to najczęściej światła w scenografii, które służą do uatrakcyjnienia kadru, takie jak neony, kolorowe ledy czy świeczki. Nie są one niezbędne, ale mogą dodatkowo poprawić wygląd twojego filmu.

Raz, dwa, trzy — próba mikrofonu

Fakt, że dźwięk w filmie jest często traktowany po macoszemu, jest równie powszechny, co powtarzanie, że słaby dźwięk może zepsuć nawet najlepszą produkcję. Dlatego musisz zadbać o dźwięk! Twój głos jest najważniejszym elementem dźwiękowym filmu, dlatego warto zainwestować w prosty mikrofon krawatowy lub nakamerowy. Możesz również nagrać się dyktafonem z telefonu, jeśli budżet wymusza zaciśnięcie pasa. Niezależnie od tego, jak nagrasz dźwięk, pamiętaj, że Adobe udostępniło aplikację Podcast AI ze sztuczną inteligencją, która poprawia jakość dźwięku.

Drugim filarem audio w Twoim nagraniu jest muzyka. W przypadku firmowych kont możesz skorzystać z muzyki dostępnej w aplikacji, która ma licencję do wykorzystania komercyjnego. Jeśli nie spełniają one twoich oczekiwań, warto poszukać płatnych bibliotek z muzyką.



UWAGA! Jeżeli planujesz regularne tworzenie materiałów video, bardziej opłaca się wykupić abonament, niż pojedyncze utwory!


Crème de la crème jest sound design — poza muzyką, warto zadbać o efekty dźwiękowe w twojej produkcji. Możesz dodać dźwięk kliknięcia podczas pracy przy komputerze, a podczas przejść między ujęciami dźwięk typu woosh. Warto zacząć od darmowej strony https://freesound.org/. Pamiętaj, że sound design jest jak sól w daniu — nie może jej zabraknąć, ale nie możesz przesolić.

Montaż, czyli czas to pociąć i poukładać!

Gdy zakończysz nagrywanie i masz surówkę (nieobrobiony materiał prosto z kamery), nadszedł czas na montaż. Istnieje wiele narzędzi do montażu, z których każde ma swoje zwolenników i przeciwników.

CapCut to prawdopodobnie pierwszy wybór, szczególnie jeśli tworzysz telefonem. Możesz znaleźć wiele szablonów i porad dotyczących tej aplikacji, co jeszcze bardziej ułatwia jej używanie. Unikaj natomiast wewnętrznych edytorów mediów społecznościowych, które mają ograniczone funkcje i nie są tak przyjazne w obsłudze.

Jeśli masz doświadczenie w obróbce video i nie chcesz pracować na smartfonie, polecamy darmową wersję aplikacji Blackmagic Davinci Resolve. Jest w pełni funkcjonalna, nie ogranicza długości finalnego filmu i nie nakłada znaku wodnego. Może być używana komercyjnie i jest przyjazna dla użytkownika.

Warto pamiętać, że krótkie filmy są nastawione na rozrywkę i przekazanie konkretnych treści. Lepiej przygotować 20 sekund „mięsa”, niż 40 nieangażującej treści. Nie bój się ciąć w środku zdania i usuwać zbędne elementy. Spróbuj poznać różne techniki montażu, takie jak jump cut, l-cut czy j-cut.

Napisy, czyli urozmaicenie! 

Pamiętaj również o dodaniu napisów do filmu, ponieważ wiele osób ogląda filmy bez dźwięku, na przykład w komunikacji miejskiej. Napisy są szczególnie ważne, jeśli w twoim filmie słychać głos. Warto użyć wyskakujących napisów w jaskrawym kolorze — na pewno przyciągną uwagę, ale muszą być też zgodne z koncepcją kreatywną twoich nagrań.

Przykłady marek, które robią to dobrze

Instagram Nike (@nike)

Nike wykorzystuje inspirujące i motywujące treści wideo, które oddają ducha sportu. W materiałach ukazuje najważniejsze wartości, którymi kieruje się marka.

TikTok Fenty Beauty (@fentybeauty)

Fenty Beauty tworzy krótkie i kreatywne wideo przedstawiające produkty kosmetyczne i recenzje. Wykorzystując  bieżące trendy aplikacji, angażuje i przyciąga uwagę potencjalnych klientów.

YouTube Shorts GoPro (@gopro)

GoPro wykorzystuje możliwości UGC publikując wideo z przygodami i wrażeniami użytkowników kamerek. Marka, prezentując materiały miłośników sportów ekstremalnych i podróży, za każdym razem zachęca do dołączenia do społeczności i dzielenia się swoimi doświadczeniami z używania ich produktów.

Nie bój się! Eksperymentuj, testuj i analizuj!

Jak można zauważyć, wideo (a szczególnie wideo wertykalne) stało się kluczowym elementem strategii marketingowych w ostatnich latach. Można też przypuszczać, że trend ten tak szybko się nie zmieni. Marki chcące nie tyle wyróżnić się na tle konkurencji, ile od nich nie odstawać, powinny skupić się na tworzeniu dynamicznych treści i poszukiwaniu kreatywnych form wyrazu związanych z ich działalnością. Chcąc odnieść sukces, pamiętaj też o jakości interakcji i Twojego zaangażowania w prowadzeniu profili. Zrozumienie odbiorców i analiza wyników nowych działań pomogą Ci odnieść sukces! Postaw więc na:

  • Autentyczność. Bądź autentyczny i transparentny w komunikacji z użytkownikami. Pokaż prawdziwe wartości marki.
  • Responsywność. Odpowiadaj na komentarze i wiadomości od użytkowników w możliwie najkrótszym czasie.
  • Kreatywność. Bądź kreatywny w tworzeniu treści, które wyróżniają się na tle konkurencji.
  • Zrozumienie. Dowiedz się, kim jest twój odbiorca i dostosuj treści do jego potrzeb i preferencji.
  • Analizę. Monitoruj wyniki swoich działań i analizuj dane, aby wyciągnąć wnioski i dostosować strategię.

Potrzebujesz kreatywnego, angażującego contentu video dla swojego brandu? Nie wiesz, jak wykorzystać potencjał krótkich formatów filmowych? Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci wyróżnić się na tle konkurencji!