User-Generated Content na Instagramie
Od kilku lat w social media króluje trend User-Generated Content. Jego największy potencjał widoczny jest na Instagramie. Platforma daje szereg możliwości, które pozwalają na wykorzystanie treści, publikowanych w sieci przez innych użytkowników. Na kontach firmowych na Instagramie z łatwością możemy udostępniać relacje, wykorzystując content, który tworzą followersi – ambasadorzy marki. Zobacz, na czym polega User-Generated Content i doceń jego siłę!
Dodaj do relacji, czyli jak udostępnić czyjąś relację na Instagramie!
W budowaniu społeczności na Instagramie bardzo ważnym elementem jest udostępnianie relacji, na których oznaczona jest marka. Dzięki temu budujemy autentyczny wizerunek firmy, a followersi stają się naszymi ambasadorami. Marki np. z branży odzieżowej czy home&deco wykorzystują ten trend do pozyskania atrakcyjnych zdjęć od swoich obserwatorów. Mechanizm udostępniania jest bardzo prosty – użytkownik taguje poprzez @nazwaużytkownika zdjęcie, a administrator na koncie na Instagramie otrzymuje powiadomienie o nowej wzmiance: ,,@nazwauzytkownika wspomina Cię w swoim zdarzeniu’’. Jako osoba zarządzająca profilem mamy wówczas możliwość dodania tej konkretnej relacji do swojego InstaStories. Oto wykorzystaliśmy User-Generated Content w jego klasycznej postaci!
![Przykład oznaczeń marki home&you w relacji innego użytkownika_User-Generated Content](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykład-oznaczeń-marki-homeyou-w-relacji-innego-użytkownika-470x480.png)
Przykład oznaczeń marki home&you w relacji innego użytkownika
UWAGA! Wykorzystując natywne możliwości Instagrama, możemy dowolnie edytować planszę z udostępnioną relacją np. dodając kolor brandowy, elementy graficzne, wybrane hashtagi czy zanimować InstaStories poprzez dodanie gifów.
![Przykład edycji plansz w InstaStories z wykorzystaniem oznaczeń innych użytkowników_User-Generated Content](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykład-edycji-plansz-w-InstaStories-z-wykorzystaniem-oznaczeń-innych-użytkowników-480x333.png)
Przykład edycji plansz w InstaStories z wykorzystaniem oznaczeń innych użytkowników
Zachęcaj followersów do oznaczania!
Ważnym elementem w pozyskiwaniu zdjęć w ramach User-Generated Content jest poinformowanie followersów o tym, że zależy nam na wykorzystywaniu ich materiałów. Najprostszym sposobem jest cykliczne komunikowanie obserwującym tego, że uwielbiamy oglądać zdjęcia, na których nas oznaczają. Czasem jednak to nie wystarcza i musimy zaproponować dodatkowe aktywności. Poniżej lista elementów, które pomogą nam zwiększyć liczbę oznaczeń profilu na Instagramie.
- Przygotuj serię postów – instrukcji, w których dokładnie opiszesz, jak należy oznaczać markę i dlaczego warto to robić. Pamiętaj, że cały czas pozyskujesz nowych followersów, więc planuj takie działania okresowo + stwórz taką relację zapisaną w Wyróżnionych.
![Przykładowe InstaStories zachęcające do oznaczania marki i reposty zdjęć innych użytkowników](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykładowe-InstaStories-zachęcające-do-oznaczania-marki-i-reposty-zdjęć-innych-użytkowników-480x286.png)
Przykładowe InstaStories zachęcające do oznaczania marki i reposty zdjęć innych użytkowników
- Organizuj cykliczne konkursy z wykorzystaniem User-Generated Content np. raz w tygodniu wybieraj najlepsze zdjęcie, z brandowym hastahtagiem, które udostępniasz na profilu i nagradzasz, np. bonem zniżkowym na kolejne zakupy.
- Zwiększaj zaangażowanie na profilu i wykorzystuj ankiety, w których fani zadecydują np. o wyborze TOP 3 zdjęć miesiąca, których autorzy otrzymają specjalne nagrody.
- Promuj swój brandowy hashtag i dodaj go do BIO. W tym miejscu jest on aktywny, a więc po kliknięciu użytkownicy mogą sprawdzić wszystkie oznaczone zdjęcia z tym konkretnym tagiem.
![Przykładowe BIO z aktywnymi hashtagami](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykładowe-BIO-z-aktywnymi-hashtagami-480x267.png)
Przykładowe BIO z aktywnymi hashtagami
Więcej o hashtagach na Instagramie znajdziesz w artykule pt. „Hashtagi na Instagramie – jak z nich korzystać?„.
Sprawdź swoje BIO – jest to doskonałe miejsce do poinformowania użytkowników o tym, że wykorzystujesz ich fotki! Dodaj wyraźnym CTA zachęcającym do oznaczenia. Przykładowe: Tagujcie zdjęcia, oznaczajcie nas na Instagramie! Więcej na ten temat, znajdziesz w artykule: „BIO na Instagramie, które zachęci do obserwowania profilu”.
![Przykład BIO z wezwaniem do działania i zachęceniem do oznaczania](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykład-BIO-z-wezwaniem-do-działania-i-zachęceniem-do-oznaczania.png)
Przykład BIO z wezwaniem do działania i zachęceniem do oznaczania
Nie tylko oznaczone InstaStories! Skąd jeszcze pozyskiwać fotki?
Udostępnianie zdjęć w InstaStories to najszybszy (i legalny) sposób na wykorzystanie zdjęć w ramach User-Generated Content. Wystarczą 3 kliknięcia, żeby oznaczona relacja znalazła się w Twoich Storiesach. Istnieje jednak kilka dodatkowych metod, dzięki którym możesz budować wizerunek marki i pokazywać markę/produkty w ich naturalnym środowisku. Cykliczne przeszukiwania hashtagów pozwala odnaleźć zdjęcia, które powiązane są z naszą marką. Dobrą praktyką jest każdorazowe skomentowanie treści i pozostawienie po sobie śladu na profilu użytkownika.
UWAGA! Jeżeli Twoi followersi są bardzo aktywni i publikują na Instagramie bardzo dużo zdjęć możesz skorzystać z funkcji ,,Zapisz w’’ i stworzyć kolekcję, którą potem będziesz sukcesywnie wykorzystywać w swoich działaniach. Dzięki temu nie przegapisz ładnych zdjęć i bez problemu będziesz mógł do nich wrócić!
![Przykład roboczej kolekcji, która służy do zapisywania interesujących zdjęć do wykorzystania w ramach User-Generated Content](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykład-roboczej-kolekcji-która-służy-do-zapisywania-intersujących-zdjęć-do-wykorzystania-480x427.png)
Przykład roboczej kolekcji, która służy do zapisywania interesujących zdjęć do wykorzystania
Zdjęcia, które są opublikowane na tablicy innych użytkowników, możesz również wykorzystać w InstaStories. Warto stworzyć schemat udostępniania fotek z tablicy, np. używanie konkretnego koloru planszy lub dodanie hashtaga, który buduje społeczność. Możesz też przyzwyczaić followersów do takiego schematu i np. udostępniać codziennie o konkretnej porze 10 najciekawszych fotek. Takie działania motywują użytkowników do wzmożonej aktywności, większego identyfikowania się z marką i przygotowania interesującego materiału zdjęciowego.
![Przykład wykorzystania zdjęcia z tablicy użytkownika w InstaStories w ramach User-Generated Content](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykład-wykorzystania-zdjęcia-z-tablicy-użytkownika-w-InstaStories-480x328.png)
Przykład wykorzystania zdjęcia z tablicy użytkownika w InstaStories
Jak jeszcze można wykorzystywać zdjęcia fanów w ramach User-Generated Content?
Kolejnym pomysłem na wykorzystanie zdjęć jest ich publikacja na tablicy marki. Pamiętaj jednak, że zawsze potrzebujesz zgody autora na wykorzystanie zdjęcia. Wypracuj swój własny sposób współpracy z blogerami, mikro-influencerami i ambasadorami marki. Spełnij wszystkie formalne wymagania, nim przystąpisz do działań. Poniżej przykład zdjęć fanek Big Star Shoes na Instagramie, które oznaczają markę na swoich fotkach. Na profilu zdjęcia przygotowane w ramach User-Generated Content publikowane są w dedykowanym szablonie i wyróżniają się na tle zdjęć z sesji. Stwórz copy, które zachęci kolejne osoby do dodawania zdjęć z konkretnym oznaczeniem, np. takim, które powstało dla #bigstarshoes.
![Przykłady copy zachęcającego do działania w ramach User-Generated Content](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Przykłady-copy-zachęcającego-do-działania-w-ramach-User-Generated-Content-480x318.png)
Przykłady copy zachęcającego do działania w ramach User-Generated Content
Jeżeli sprawdziłeś już oznaczone relacje, wybrane zdjęcia po brandowych hashtagach i na tablicach innych użytkowników, pamiętaj jeszcze o zaglądaniu do miejsca, które agreguje fotki, na których oznaczona jest marka. Klikając na głównym profilu na ikonę, którą wskazuje poniżej, znajdziesz wszystkie zdjęcia, na których oznaczony jest profil.
![Kolekcja zdjęć, na których oznaczony jest profil](https://www.beeffective.pl/wp-content/uploads/2020/07/Zbiór-zdjęć-na-których-oznaczony-jest-profil-480x439.png)
Kolekcja zdjęć, na których oznaczony jest profil
UWAGA! Jeżeli chcesz, znacznik przy wybranej fotce możesz usunąć lub ukryć na profilu i wówczas nie będzie widoczny w tej zakładce. Dotyczy to np. zdjęć, które są niestosowne albo prezentują produkty marek konkurencyjnych.
Dobrze prowadzone konto na Instagramie jest ważnym elementem styku na linii marka-odbiorca. Przystępując do działań, które mają za zadanie zaangażowanie społeczności na Instagramie i zachęcenie do przygotowania fotek, warto na początku zadbać o swój profil. Systematyczny i uporządkowany proces pozyskiwania zdjęć w ramach User-Generated Content może zwiększyć rozpoznawalność marki, pozyskać ambasadorów i finalnie realizować założone cele biznesowe.
#samnektar by Klaudia Chmielewska/Beeffective Team