beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

TikTok czy Reelsy na Instagramie? Która platforma będzie odpowiednia dla Twojej marki?

TikTok to aplikacja mobilna bijąca rekordy popularności na całym świecie. W szybkim tempie osiągnęła miliard użytkowników i depcze po piętach, takim gigantom jak Instagram, czy Facebook, gromadzącym jednak wciąż większą liczbę użytkowników. Nic więc dziwnego, że w ciągu ostatnich lat jesteśmy świadkami zachodzących zmian w starszych serwisach. Próbują one gonić trendy, a tym samym wygląd i funkcje ulubionej aplikacji generacji Z. Wszystko z nadzieją wzbudzenia większego zainteresowania wśród młodszego pokolenia. Czas (w latach), w jakim topowe serwisy social media dobiły do miliarda użytkowników. Czy właśnie do tego powinni dążyć światowi giganci, których serwisy z założenia miały dostarczać inny content i różniący się od siebie rodzaj rozrywki? I czy my, jako użytkownicy, powinniśmy publikować na nich ten sam rodzaj treści, powielając humor i estetykę postów? Tak więc która platforma będzie odpowiedniejsza dla Twojej marki? TikTok czy Reelsy na Instagramie? O tym w dzisiejszym nektarze.

Video content rządzi

Tworzenie treści video jest wciąż podstawową częścią strategii promocyjnych i wizerunkowych marek. To właśnie video content w social mediach pozwala przedstawić produkt czy usługę w bardziej angażujący sposób niż statyczny post, a w konsekwencji efektywniej wpłynąć na decyzję zakupową odbiorcy. Już na wstępie tego artykułu, mogę Ci powiedzieć, że Twoja obecność w obu tych kanałach jest niezbędna jeżeli chcesz dotrzeć do jak najszerszego grona potencjalnych klientów i zainteresować ich swoim produktem, czy usługą.

#TikTokMadeMeBuyIt

Założenie, że TikTok pozostaje aplikacją wyłącznie dla młodych użytkowników pokolenia Z, jest błędnym przekonaniem. To prawda, że najpopularniejsi twórcy, jak i odbiorcy tej platformy, to ludzie w przedziale wiekowym 10-19 i 20-29 lat. Jednak aplikacja cieszy się popularnością również wśród starszych grup. Sam, nie tak dawno, robiąc zakupy w jednym z popularnych sieci dyskontów odzieżowo-przemysłowych, przekonałem się, że magia TikToka działa również na starsze pokolenie. Kiedy to obok mnie dwie panie w dojrzałym wieku, zbliżonym do wieku moich rodziców, wymieniły się komentarzem przy jednym z kuchennych akcesoriów, które widziały na TikToku. Na sam produkt natknęły się w aplikacji. Trafiające w punkt algorytmy dopasowały film odpowiadający ich zainteresowaniom, uwiarygadniając wartość produktu i przekonując do jego zakupu. Przykład viralowego dzielenia się doświadczeniem z zakupu lampy Dejsa z IKEA. W ten oto sposób możemy zobaczyć setki tysięcy filmów oznaczonych hashtagiem #TikTokMadeMeBuyIt. Trend ten świetnie pokazuje, jak społeczność odgrywa znaczącą rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych. Większość konsumentów szuka więcej informacji lub kupuje produkt, po zobaczeniu go u osób, które obserwuje, jak: rodzina, znajomi, czy influencer.

#MakeInstagramInstagramAgain

Instagram, startujący jako fotograficzny serwis społecznościowy, ma za sobą wiele aktualizacji, które na przestrzeni dekady zmieniły niemal całkowicie charakter aplikacji. Wiatrem w żagle dla zmian była zawsze czujna obserwacja działań konkurencyjnych serwisów, zyskujących na popularności i stanowiących potencjalne zagrożenia dla odpłynięcia części użytkowników. W 2013 roku Instagram celnie obrał drogę treści video, za sprawą możliwości, jakie oferowała ówcześnie użytkownikom aplikacja Vine. Trzy lata później wprowadza możliwość dodawania efemerycznych treści w postaci Story do swojego profilu na wzór Snapchata. W 2020 roku Instagram dogania kolejną konkurencję przedstawiając nowość, jakim są Reelsy. Były one oczywiście odpowiedzią na bijące popularność filmy udostępniane na TikToku.

Naśladownictwo największą formą uznania

Trzeba w tym wszystkim przyznać, że zmiany, które zaszły na przestrzeni lat na Instagramie, mimo wstępnych sprzeciwów społeczności, wpisały się na dobre w platformę. I choć dzisiaj już ciężko wyobrazić sobie Instagrama bez Reels, to w ostatnich miesiącach okazało się, że aplikacja przekroczyła granicę w upodabnianiu się do innych, czytaj – TikToka. Ciągłe zmiany doprowadziły do problemów z tożsamością Instagrama i spotykały się z dezaprobatą użytkowników tej aplikacji. Cześć opcji, które wprowadzono w lipcu tego roku, wycofano z powodu sprzeciwu i akcji, jaką zapoczątkowała młoda fotografka @illumitati na swoim instagramowym profilu. Rozniosła się ona szerokim echem, poprzez udostępnienie jej posta przez dziesiątki tysięcy osób, w tym m.in. Kylie Jenner i Kim Kardashian. Post „Make Instagram Instagram Again” udostępniony przez Kim Kardashian. Nowości, z których wycofał się wtedy Instagram, to m.in. mocniejsze promowanie Reelsów i większa ilość rekomendowanych filmów od osób nieobserwowanych w naszym feedzie. Oddolna akcja oznaczona hashtagiem #MakeInstagramInstagramAgain, zwróciła uwagę na tęsknotę za historycznym wyglądem naszego feedu z treściami wyłącznie od osób obserwowanych, prezentowanych chronologicznie i składających się głównie z „przyjemnych, ładnych obrazków”.

Do kogo, gdzie i jak trafiać z video contentem?

Czy to, że Instagram zaczynał jako aplikacja do udostępniania zdjęć, powinno zmusić nas do kreowania wyłącznie statycznych postów? Zdecydowanie nie! Algorytmy są przychylne materiałom video, dlatego również na Instagramie powinniśmy ich używać w naszej komunikacji. Chcąc jednak pozostać wiernym estetycznym założeniom tej aplikacji, a jednocześnie zyskać aprobatę jej użytkowników, należałoby tworzyć treści odpowiadające ich oczekiwaniom. Dobrą praktyką byłoby zatem niewykorzystywanie na siłę tego samego humoru i estetyki na Instagramie, jak i na TikToku. Instagram, dla zobrazowania jego estetyki, porównałbym do Pinteresta. To na nim użytkownik szuka inspirujących zdjęć i wideo, które umożliwiają mu bliższe poznanie produktów oraz filozofię marki, odnajdując w nich wartości, z którymi sam się utożsamia. Powinniśmy więc dostarczyć wartościowy, estetyczny i przyjemny dla oka materiał. Bieżące i mniej dopracowane nagrania, czy zdjęcia zachować w postaci wyróżnionych relacji na naszym profilu.

Jaką długość ma Reel?

Reelsach do dyspozycji mamy format wideo o maksymalnej długości 90 sekund. Możemy go znacznie wydłużyć (nawet do 10 min) poprzez dodanie, jako post na tablicy. Ten sam materiał zostanie i tak opublikowany jako Reels. W przypadku nagrań na Instagramie (podobnie do Facebooka) materiał wizualny jest istotniejszy od użytej tutaj ścieżki dźwiękowej. Jest to odwrotny trend w porównaniu z TikTokiem, gdzie dźwięk odgrywa kluczową rolę. Należy pamiętać zatem o umieszczeniu ewentualnych napisów, tak, aby wideo zostało równie pozytywnie odebrane z włączonym, jak i wyłączonym audio. https://www.beeffective.pl/bee2021/wp-content/uploads/2022/11/RPReplay_Final1669635312.mov Aktywność firmy CCC na TikToku i Instagramie. Na pierwszym zdjęciu widzimy film stworzony z użyciem popularnego trendu aplikacji, natomiast materiały lifestylowe na Instagramie prezentują konkretne produkty. TikTok daje nam zdecydowanie szersze pole do popisu. Sprawdzą się tu nie tylko wcześniej zmontowane dopracowane materiały, które przygotowaliśmy pod publikację na Instagrama, ale również krótkie humorystyczne scenki wpisujące się w popularne trendy aplikacji. To właśnie dzięki trendom mamy możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Możemy potraktować to medium jako humorystyczny kanał marki, zdradzający kulisy i insighty dotyczące codziennej pracy. Nienachalna prezentacja usług i produktów, przyczynią się do popularności kanału, a tym samym – na liczbę naszych obserwujących, przekładając się na rozpoznawalności marki. Tutaj więc nie zadajemy pytania o to, co publikować: TikTok czy Reelsy, ale jakiego rodzaju content pokazywać na różnych kanałach.

Co na TikToku?

TikTok umożliwia nam stworzenie materiału wideo z poziomu aplikacji nieprzekraczającej 180 sekund lub przesłania gotowego materiału o długości 10 min. Na TikToku jeszcze bardziej niż na Instagramie, kluczową rolę odgrywa sam dźwięk dodany do stworzonego video. Na palcach jednej ręki mogę policzyć kiedy TikToka przeglądałem z wyciszonym dźwiękiem. Nie musimy się tu zatem martwić o napisy. Mogą one jedynie dopełniać przekaz naszego materiału wideo, który wpisze się w dany, popularny trend. Baza dźwięków TikToka jest zdecydowanie bardziej rozbudowana od tej dostępnej na Instagramie i nie jest to przypadek. Ryanair i profil polskiego Rossmana to świetne przykłady sprawnego poruszania się na TikToku i tworzenia zabawnego materiału trafiającego do użytkowników aplikacji.

TikTok czy Reelsy? Wszystko, ale z umiarem

Podsumowując, przekonajmy naszego potencjalnego klienta, korzystającego z obu wymienionych tu serwisów społecznościowych do śledzenia nas zarówno na Instagramie jak i na TikToku. Udowodnijmy, że na dwóch kanałach prezentujemy różniące się od siebie treści. I choć czasem zająć nam to może więcej pracy, efekty będą widoczne w naszych zasięgach i rozpoznawalności marki. A pytanie, na co postawić: na TikTok czy Reelsy, również nie będzie spędzało nam snu z powiek. Planując naszą komunikację w social mediach, musimy również liczyć się z tymi odbiorcami, którzy niekoniecznie odnajdują się na obu platformach. Jeżeli jednak rzeczywiście konsumują oba kanały, to niekoniecznie wszędzie chcą oglądać ten sam content. Zaplanujmy odpowiednio wcześnie przemyślane kreacje i komunikaty, z jakim chcemy dotrzeć do naszej grupy docelowej. Natomiast osób nieprzekonanych do TikToka, nie zmuszajmy do oglądania materiałów wyciągniętych prosto z tiktokowej aplikacji. Zachowamy w ten sposób nie tylko zdrowy umiar, ale również… naszych obserwujących na Instagramie. Pozwólmy sobie jednocześnie puścić co jakiś czas do nich oczko. Pochwalmy się w Stories, tym co dzieje się u nas na TikToku. Dodatkowo sami też nie wzbraniajmy się od założenia swojego firmowego profilu na TikToku. Patrzmy perspektywicznie! W przeciągu kolejnych lat młode pokolenie użytkowników tej aplikacji dorośnie, stając się świadomymi konsumentami, wybierającymi markę, którą poznali wcześniej. #samnektar napisał Konrad Dydziński z Beeffective Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, które pozwolą rozwinąć Twój biznes? SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI!