beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Social media w e-commerce — jak wykorzystać je do zwiększania sprzedaży w sklepie online?

Skoro mowa o social media w służbie e-commerce, przykład nasuwa się tylko jeden. home&you to ceniona marka, która specjalizuje się w sprzedaży produktów do wyposażenia i dekoracji wnętrz. Asortyment dostępny jest zarówno w ich tradycyjnych sklepach stacjonarnych, jak i na www.home-you.com. Misją home&you jest dzielenie się pasją do dobrego designu i nieszablonowym podejściem do kreowania przestrzeni. Co wyróżnia markę na tle konkurencji? To nie tylko ich imponująco zróżnicowana oferta produktów, ale również ich akcje promocyjne oraz aktywna społeczność fanów i followersów.  

A czemu o tym piszemy? Ze względu na to jak wykorzystaliśmy potencjał social media w e-commerce w ramach naszej współpracy, (którą zresztą już kiedyś opisaliśmy w case study). Z marką związani byliśmy przez 7 lat.  Odpowiadaliśmy za opracowanie strategii obecności home&you w kanale digital oraz jej cykliczne aktualizacje. Głównym celem prowadzonych działań było zwiększenie rozpoznawalności marki, budowanie świadomości i zbudowanie zaangażowanej społeczności w social media.  Nasza grupa docelowa, którą stanowiły kobiety 25+,  jest aktywna na Instagramie. Interesuje się najnowszymi trendami i nowościami oraz regularnie decyduje się na zakup produktów marki home&you.  W aktywnościach wykorzystywaliśmy synergię działań 3 teamów: social, graphic design oraz performance marketing. Stawialiśmy na planowanie wszystkich akcji promocyjnych, contentu, współprac z influencerami i systematycznie realizowaliśmy działania oparte na maksymalnym wykorzystaniu całego potencjału social media. Pomagało to marce dodatkowo zachęcać do zakupu, jak i generować sprzedaż w sklepie internetowym. 

Buduj świadomość marki 

Wzrost rozpoznawalności marki zwiększa prawdopodobieństwo, że klienci będą kojarzyć ją z konkretnymi produktami lub usługami. Podczas współpracy z home&you stawialiśmy na naturalny i niewymuszony content, który był dopasowany do strategii marki i grupy docelowej. Ważne, aby posty publikowane w social media były ciekawe i unikalne. Obserwatorzy doceniają inwencję i finezję w ich tworzeniu, a kreatywne rozwiązania i pomysły sprawiają, że będą śledzić Twoje social media regularnie. Wykorzystaj Facebooka i Instagrama do komunikowania swojej oferty w sposób nieoczywisty i taki, który pokazuje zakulisowe tajniki funkcjonowania marki. Użytkownicy Instagrama uwielbiają wszelkie materiały „od kuchni”. Pokaż backstage eventów, życie firmy zza kulis, pracowników podczas codziennych obowiązków, proces powstawania produktu lub jego projektowanie, zapowiadaj premiery, nadchodzące nowości czy promocje! Współpracując z home&you szukaliśmy nowych pomysłów na zdjęcia i materiały video lub animację. Regularnie organizowaliśmy krótkie sesje zdjęciowe z salonów. Ich naturalność spodobała się fanom, a posty przygotowane „tu i teraz” osiągały najlepsze wyniki. 

Social media w e-commerce - przykłady contentu ze sklepów stacjonarnych.
Przykłady postów, które powstały w salonach stacjonarnych
Źródło:
https://www.instagram.com/homeandyou_official/ 

Współpracuj z influencerami

Mówiąc o zwiększaniu świadomości marki, która finalnie ma wpływać na wzrost sprzedaży w sklepie online, nie sposób pominąć działań z influencerami. Zaproszenie do współpracy umiejętnie dobranych do charakteru marki osób, może przynieść niespodziewanie dobre efekty sprzedażowo-wizerunkowe. Influencer przedstawi Twój produkt z innej perspektywy oraz doda wiarygodności marce. Kluczowy placementem dla treści promujących produkty w kampaniach z influencerami są relacje efemeryczne. Jeżeli zależy Ci na przekierowaniu użytkowników na Twoją stronę www lub do e-sklepu, wykorzystaj „swipe up”. Poproś influencera, aby umieścił link do Twojej witryny w InstaStories. Na Instagramie są miliony osób, które zgromadziły na swoich profilach ogromne społeczności, które codziennie śledzą i naśladują ich poczynania, także, a może przede wszystkim w kwestiach zakupów. To szansa dla brandów, aby dzięki nim zwiększyć świadomość marki, dotrzeć do potencjalnych klientów i za pośrednictwem social media wygenerować ruch na stronie.

Influencerzy jako przykład wykorzystania social media w e-commerce.
Współpraca z influencerami jako element działań social media w e-commerce.
 Przykłady postów, które powstały w ramach współpracy Ewy Szabatin z marką home&you. 
Źródło: https://www.instagram.com/homeandyou_official/ 

Angażuj albo giń*!

*w gąszczu postów i InstaStories

W trakcie naszej pracy nad rozwojem marki home&you w social media wykorzystywaliśmy aktualne trendy. Szybko wdrażaliśmy wszystkie nowości i funkcjonalności, które pojawiały się w social media. Pojawienie się kreatywnych InstaStories, które angażowały społeczność i zachęcały do udostępniania swoich zdjęć i relacji z oznaczeniami produktów home&you było prawdziwym game changerem w komunikacji marki i relacji z odbiorcami. Nasz model współpracy oparty na treściach generowanych przez użytkowników (w ramach trendu User Generated Content) umożliwił nam pozyskiwanie interesujących materiałów, które udostępnialiśmy na profilu marki. Reposty to swoiste recenzje, a te jak wiadomo, są na wagę złota. Konsumenci bardzo często podejmują decyzję zakupową na podstawie dowodu społecznej słuszności. Mówiąc krótko — bazują na opiniach innych. Pozytywne opinie zwiększają wiarygodność marki. Dobre rekomendacje i zadowolony klient to najlepsza reklama! Możliwość współtworzenia contentu w social media dla lovebrandu, jakim jest home&you, przez społeczność, przyniosła znaczący wzrost polubień i komentarzy, a liczba obserwujących rosła. 

InstaStories z oznaczeniem marki jako element wykorzystania social media w e-commerce.
Przykłady InstaStories, w których oznaczono markę

Potencjał InstaStories

Aspekt wizualny na Instagramie odgrywa kluczową rolę. Dlatego jeśli zamierzasz prowadzić działania sprzedażowe na tej platformie, koniecznym jest staranne zaprezentowanie swoich produktów. Z drugiej strony trzeba zrozumieć, że estetyczne posty nie są wystarczające. Aby InstaStories przyciągały uwagę konsumentów i przyczyniały się do efektywnej sprzedaży, konieczne jest dostosowanie ich do celów biznesowych. Regularne komunikaty na wallu oraz w InstaStories w formie ciekawych i angażujących grafik i interaktywnych zabaw przyczyniały się do zwiększania sprzedaży w sklepie online. 

Prezentacja promocji w InstaStories jako element wykorzystania social media w e-commerce.
Przykłady InsaStories z okazji Black Friday z prezentacją promocji 

        

Zmniejszaj dystans

Sesje Q&A to również świetny sposób wykorzystania social media w e-commerce. Można je wykorzystać w celach sprzedażowych, poprzez wskazanie konkretnych produktów oraz przekierowanie bezpośrednio do sklepu online. [Aktualizacja — listopad 2023: w Polsce sekcja Sklep na Instagramie nie jest już dostępna]. Dzięki tej opcji możesz pozostać w stałym kontakcie z followersami i przywiązywać ich do marki. Na profilu marki home&you regularnie organizowaliśmy sesję z pytaniami i odpowiedziami, przemycając treści sprzedażowe w naturalny sposób. Oto przykład działań związanych z marką home&you, które zawierają inspiracje na świąteczne prezenty.

Sesje Q&A w InstaStories jako element wykorzystania social media w e-commerce.
Przykłady InstaStories z wykorzystaniem sesji Q&A 

Słuchaj followersów

Kolejne narzędzie, które miało za zadanie angażować i zwiększać przywiązanie do marki na profilu marki home&you na Instagramie to ankiety. Dzięki tej, natywnej opcji, followersi mogą wybierać spośród dwóch alternatywnych opcji. Za pomocą ankiet możemy porównywać produkty, pytać o preferencje lub uzyskać opinie na tematy związane ze sklepem online. W naszych aktywnościach bardzo często wykorzystywaliśmy wyniki ankiet. Dzięki nim podejmowaliśmy decyzje, co do wyboru promocji na dane kolekcje np. obniżaliśmy cenę produktu, który zdobyła większe poparcie.  To pozwala na aktywny udział w życiu  sklepu online i pozwala decydować o istotnych kwestiach.

Ankiety w InstaStories
Przykłady InsaStories z wykorzystaniem Ankiety

Zaangażowanie to nie wszystko. Czas na konwersje!

Zaangażowany i aktywny w social media użytkownik to podstawowy cel każdego marketera. Jednak docelową skuteczność w kontekście marki posiadającej swój e-commerce, należy mierzyć w postaci wygenerowanej sprzedaży w sklepie online. W ramach współpracy z home&you odpowiedzialni byliśmy za cały media mix związany z działaniami performance. Realizowaliśmy działania, wykorzystując takie narzędzia jak m.in. Meta Ads, Google Ads, Pinterest Ads oraz współpracując z sieciami afiliacyjnymi i retargetingowymi (Criteo, RTB House). Celem wszystkich zaplanowanych działań było generowanie jak najwyższej sprzedaży przy zachowaniu odpowiedniego współczynnika kosztu marketingowego (COS).


W jaki sposób konwertować zaangażowanych użytkowników w mediach społecznościowych w zadowolonych klientów? Wykorzystując przetestowane i najbardziej skuteczne narzędzia! Jednym z nich są dynamiczne kampanie produktowe w Meta Ads. Dzięki informacjom, jakimi produktami zainteresowaniu byli użytkownicy, jakie dodawali do koszyka i finalnie nie kupili, jesteśmy w stanie wrócić do nich ze sprzedażową informacją, gdy dany produkt jest przeceniony bądź obowiązuje na niego specjalna promocja. Takie działanie znacząco zwiększa konwersję i jest dopasowane bezpośrednio do każdego użytkownika.

Kampanie digital na Facebooku jako element wykorzystania social media w e-commerce.
                        Przykłady kampanii Facebook Ads 

Wykorzystaj możliwości sieci afiliacyjnych

Czynnikiem skutecznie wpływającym na konwersję jest również aktywne docieranie do użytkowników w miejscach, które odwiedzają, gdy są już zainteresowani zakupem, ale szukają najlepszej oferty lub możliwości uzyskania dodatkowego rabatu. Z tego powodu bardzo ważna była nasza współpraca z siecią afiliacyjną. Dzięki wykorzystaniu dostępu do portali i aplikacji oferujących dodatkowe kody rabatowe mogliśmy efektywnie prezentować ofertę produktową marki home&you wśród smartshopperów. O kim mowa? O wymagającej grupie użytkowników, dla których wygoda realizacji transakcji online, jak również potwierdzenie trafności swojego wyboru, a dodatkowo możliwości zaoszczędzenia jest na najwyższym poziomie. 

Przykłady realizacji przy współpracy z sieciami afiliacyjnymi

Social media w e-commerce? Efektywnie i efektownie.

Mówi się, że „marketing to nie droga na skróty”, podobnie jest ze skutecznym przywiązaniem użytkownika do marki i sprawieniem, aby stał się naszym lojalnym klientem. Jest to długoterminowy proces, w którym każdy z elementów musi być zaplanowany, przemyślany, dobrze zrealizowany. A w razie potrzeby, poprawiany na bieżąco.


Po pierwsze należy zadbać o odpowiednią ekspozycję i widoczność swojego brandu. Szczególnie w miejscach, gdzie przebywa i czynnie działa nasza grupa docelowa. Dbanie o unikalne i dopasowane do oczekiwań treści zwiększają świadomość w umysłach odbiorców. Następnie niezbędne jest zaangażowanie użytkowników do aktywności oraz interakcji. Poprzez atrakcyjny i kreatywny content można wzbudzić w odbiorcach pozytywne emocje, które dobrze i długo będą się kojarzyć.


Gdy użytkownik jest już odpowiednio zaangażowany i gotowy do zakupu nie pozostaje nic innego jak dotrzeć do niego. I to w takim miejscu i czasie, które idealnie dopasują się do jego oczekiwań i wymagań. Wszystko powyższe wsparte musi być odpowiednimi możliwościami, jakie niosą za sobą media społecznościowe i narzędzia performance marketingu. Kampanie online i social media w e-commerce mają ogromną moc! Dzięki nim można zarówno efektownie wizualnie jak i efektywnie sprzedażowo prowadzić działania w obrębie digitalowej przestrzeni.


Czy to wszystko wydaje się trudne? Dla nas nie jest!