Skuteczna sprzedaż na Instagramie
Już od dobrych kilku lat e-commerce rośnie w siłę i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miało się to zmienić. Trudno nie zauważyć też wynikającej z tego przemiany kanałów społecznościowych, które coraz mocniej inspirują się platformami sprzedażowymi i sklepami online. Wprowadzają rozwiązania dedykowane sprzedawcom i umożliwiające monetyzację treści. Chyba najbardziej widać tę zmianę w przypadku Instagrama. Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy, jak z aplikacji będącej platformą o charakterze inspiracyjnym, pamiętnikiem pełniącym rolę albumu pełnego atrakcyjnych zdjęć, przeistacza się w efektywne narzędzie i maszynę biznesową. Jak więc sprawić, by sprzedaż na Instagramie była skuteczna?
Sprzedaż na Instagramie – poznaj potencjał
W kwestii tego, czy Instagram sprzedaje, głosy wciąż pozostają podzielone. Z pewnością jednak nie można odmówić mu popularności i nie należy ignorować statystyk (a te są imponujące!) – 83% użytkowników przyznaje, że regularnie znajduje na Instagramie nowe marki lub produkty[1], zaś 80% twierdzi, że Instagram pomaga im w podjęciu decyzji o zakupie produktu lub usługi[2]. Instagram wpływa na wybory i preferencje zakupowe, a coraz więcej sprzedawców dostrzega wartość obecności na tej platformie. Instagram otwiera szerokie spectrum możliwości docierania do nowych klientów. Tym samym coraz częściej postrzegany jest jako doskonałe medium dla reklamy i sprzedaży. W artykule przedstawię kilka wskazówek, których wdrożenie sprawi, że Instagram będzie stanowił doskonały (i skuteczny!) element strategii e-commerce.
Załóż konto firmowe
Konto firmowe na Instagramie daje szereg korzyści, dzięki którym łatwiej jest promować swój biznes na tym portalu. Pewnie znalazłyby się biznesy, które swój sukces zbudowały w oparciu o profil osobisty (no bo przecież tak samo umożliwia tworzenie postów, relacji i reelsów). Warto jednak pamiętać, że brak konta firmowego na Instagramie pozbawia nas opcji rozbudowanej analityki oraz możliwości reklamowych, które w działaniach sprzedażowych są niezwykle ważne. Gdy już mamy profil biznesowy (należy go założyć lub przełączyć się z profilu osobistego), czas na jego dokładne uzupełnienie i przygotowanie do działań sprzedażowych.
Warto wykorzystać tutaj wszystkie funkcje, które są niezbędne, jeśli chce się prowadzić swój biznes z sukcesem. Najcenniejszą jest dostęp do rozbudowanych statystyk, które przede wszystkim pozwolą lepiej poznać i zrozumieć obserwatorów. Poza panelem analitycznym, kolejną korzyścią posiadania konta biznesowego jest możliwość tworzenia postów reklamowych oraz wykorzystanie potencjału jaki daje funkcja Sklep. Plusem jest także możliwość udostępnienia numeru telefonu, adresu e-mail czy lokalizacji. Dzięki temu klienci będą mogli się z Tobą błyskawicznie skontaktować za pomocą jednego przycisku.
Stwórz sklep
Sklep na Instagramie ma wiele zalet, ale tą największą jest bez wątpienia to, że sprzyja spontanicznym zakupom. Dzięki funkcji sklepu można oznaczać produkty na zdjęciach lub w relacjach, tworzyć kolekcje i katalogi oraz odsyłać bezpośrednio do witryny w celu sfinalizowania zakupu. Wszystko to sprawia, że klient może dokonać zakupów zaledwie w kilka minut, co usprawnia proces i zdecydowanie skraca ścieżkę zakupową.
Aby stworzyć sklep, trzeba posiadać konto firmowe i sprzedawać towary fizyczne (póki co nie można oferować w ten sposób usług). Instagram musi być powiązany z Facebookiem, a po powiązaniu kont należy utworzyć katalog produktów lub połączyć się z już istniejącym już katalogiem. Produkty można dodać poprzez formularz lub piksel Facebooka. Istnieje również możliwość zintegrowania platformy e-commerce ze stroną na Facebooku. Gdy konta są już powiązane, a produkty dodane, pora na weryfikację. Po zatwierdzeniu konta można aktywować funkcję Zakupy.
Od dłuższego czasu (pisałam o tym w 2020 roku!) Instagram testuje opcję „Checkout with Instagram”, która ma umożliwić finalizowanie zakupów w obrębie platformy. Funkcjonalność ma na celu przyspieszenie realizacji transakcji, bez konieczności przekierowywania na stronę zewnętrznego sklepu.
Dodaj link zakupowy w biogramie
Instagram ma to do siebie, że nie pozwala na dodawanie aktywnych linków w postach. Warto więc umieścić link w sekcji BIO na profilu. Link ten jest klikalny i pozwala przejść bezpośrednio do witryny lub konkretnej podstrony. Jeśli zadbasz o to, aby link posiadał parametry UTM, umożliwi Ci on dokładne śledzenie ruchu i sprzedaży w Google Analytics. To świetna opcja dla tych, którzy korzystają z Instagrama w celach sprzedażowych. Pamiętaj, aby link zawsze był aktualny. Możesz kierować za jego pośrednictwem do strony głównej, aktualnie trwającej promocji w sklepie, najnowszej kolekcji lub podstrony konkretnego produktu, na której użytkownik może od razu dokonać zakupu. W postach i relacjach warto natomiast zachęcić swoich followersów do odwiedzenia strony, właśnie poprzez kliknięcie linku umieszczonego w biogramie.
Uzupełnij BIO
BIO na Instagramie to wizytówka profilu, a pierwsze wrażenie robi się tylko raz, dlatego warto wykorzystać cały potencjał tej przestrzeni. Stworzenie ciekawego, przykuwającego uwagę biogramu, który zainteresuje potencjalnych followersów i wyróżni Cię spośród konkurencji, pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy, przyczyni się do budowania relacji z odbiorcami i wesprze działania sprzedażowe. Przemyśl dobrze, co zawrzesz w tych 150 znakach i stwórz opis który wyróżni Cię na tle konkurencji. Testuj różne rozwiązania! Umieść w opisie charakterystykę firmy, jej zalety i wyróżniki, brandowe hashtagi, informacje o nowych produktach, promocjach czy wyprzedażach. Pamiętaj o wszystkim tym, co Twoim zdaniem może przyciągnąć do Ciebie nowych klientów
Optymalizując instagramowe BIO, warto wykorzystać funkcje dedykowane wyłącznie kontom firmowym. Należy do nich między innymi opcja dodawania przycisków kontaktowych, np. numeru telefonu, maila czy wskazówek dotyczących dojazdu, jeśli firma funkcjonuje w formie stacjonarnej. Dzięki funkcjonalnościom firmowego biogramu, ułatwisz klientom kontakt z Twoją firmą, a ci z pewnością to docenią!
Twórz angażujące relacje i reels
Coraz częściej użytkownicy Instagrama wybierają treści efemeryczne i reelsy całkowicie rezygnując z przeglądania feedu ze zdjęciami. To właśnie relacje i rolki są ważnym miejscem styku użytkownika z marką. Warto to wykorzystać, zwłaszcza że Instagram daje całe mnóstwo funkcjonalności, które pomagają zwiększyć atrakcyjność relacji (również tych o charakterze sprzedażowym) i jeszcze bardziej zachęcić użytkowników do zakupu produktów.
Jedną z opcji jest wykorzystanie naklejki “Zakupy” do oznaczenia produktu. Inną – stosowanie naklejki “Link” z hiperłączem prowadzącym np. do podstrony z produktem. Aby zainteresować użytkowników i budować zaangażowanie wokół marki warto też wykorzystać elementy, które nie są bezpośrednio powiązane ze sprzedażą. Jednym z pomysłów jest publikowanie InstaStories z naklejką ankiety i wykorzystanie jej wyników do działań sprzedażowych, np. promocji wybranego produktu. Można też wykorzystać opcję odliczania, np. do końca promocji lub sesję Q&A na temat nowej kolekcji czy premierowego produktu. Natomiast stworzenie własnych, brandowych naklejek lub gifów (np. z logo marki lub z charakterystycznymi produktami), wspomoże budowanie spójnego wizerunku i świadomość brandu.
Z kolei tworzenie reelsów to idealny sposób na przedstawienie swojej oferty w niekonwencjonalny sposób, na pokazanie firmy lub zespołu ,,od kuchni’’. W rolkach możesz przedstawić proces tworzenia produktów, opowiedzieć nieco więcej o ich zastosowaniu bądź zaprezentować swój zespół. Z pozytywnym odbiorem spotkają się filmiki, np. z testami produktów czy tutoriale. Działania te wpływają pozytywnie na wizerunek firmy oraz wzbudzają u potencjalnych klientów zaufanie.
Nawiąż relację z influencerami
Mówiąc o wykorzystywaniu potencjału Instagrama do celów sprzedażowych, nie sposób pominąć działań z influencerami. Zaproszenie do współpracy umiejętnie dobranych do charakteru marki osób, może przynieść niespodziewanie dobre efekty sprzedażowo-wizerunkowe. Influencer przedstawi Twój produkt z innej perspektywy oraz doda wiarygodności marce. Potencjał rekomendacyjny influencerów w sieciach społecznościowych jest ogromny. Ktoś znany, lubiany i ceniony korzystający z Twojego produktu to nic innego jak społeczny dowód słuszności! Kluczowym placementem dla treści promujących produkty w kampaniach z influencerami są InstaStories. Jeżeli zależy Ci na przekierowaniu użytkowników na Twoją stronę www lub do e-sklepu, wykorzystaj naklejkę z linkiem i poproś influencera, aby również wykorzystał ją w swojej relacji. Możesz wykorzystać również potencjał wspólnego konkursu lub dedykowanego kodu rabatowego.
Na Instagramie są miliony osób, które zgromadziły na swoich profilach ogromne społeczności, które codziennie śledzą i naśladują poczynania swoich ulubieńców, także w kwestiach zakupów. To szansa dla brandu, aby dzięki nim zwiększyć świadomość marki, promować ją, docierać do potencjalnych klientów i generować ruch na stronie. Trzeba jednak pamiętać, że aby kampania z influencerami była efektywna i przyniosła zamierzone skutki, należy ją dobrze zaplanować – zaczynając od opracowania strategii, przez wybór odpowiednich osób, aż po raport z działań.
Wykorzystuj reklamy
Według badań, dobrze zaprojektowana reklama na Instagramie, gwarantuje dużo większe zaangażowanie niż reklama na Facebooku. Ale to nie jedyny plus działań płatnych na tej platformie. Reklamy na Instagramie posiadają bardzo wiele zalet, dlatego naprawdę warto rozważyć ten sposób promocji własnego biznesu. Największym plusem tworzenia reklam jest możliwość precyzyjnego dotarcia do potencjalnych klientów (a to chyba najważniejsze, jeśli naszym celem jest sprzedaż!). Instagram umożliwia tworzenie niestandardowych grup odbiorców reklam oraz generowanie grup podobnych do naszych klientów. Ponadto wśród zalet reklam można wymienić ich stosunkowo niski koszt oraz możliwość określenia budżetu maksymalnego. Dzięki temu mamy pełną kontrolę nad kosztami.
Tworząc reklamy na Instagramie masz dostęp do trzech celów: możesz przekierować odbiorców na swój profil (np. by zachęcić ich do obserwowania), odesłać na swoją stronę internetową (do sklepu) oraz zachęcić do wysyłania do Ciebie wiadomości prywatnej. Jeśli chcesz wycisnąć z Instagrama maksimum sprzedażowego potencjału, środkowa opcja będzie idealna! Kampanie reklamowe na Instagramie, dają wiele możliwości. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie targetowanie oraz umiejętnie dopasowana do swojej grupy odbiorców angażująca i przyciągająca wzrok kreacja reklamowa.
Analizuj statystyki i optymalizuj działania!
Konto firmowe w przeciwieństwie do osobistego pozwala zbierać rozbudowane dane o obserwatorach. To bardzo istotne z punktu widzenia analizy i optymalizacji działań sprzedażowych. Dzięki statystykom lepiej poznasz i zrozumiesz swoich obserwujących. Uzyskasz informacje na temat ich zachowań oraz przyjrzysz się aktywnościom osób wchodzących w interakcję z twoimi postami. Dowiesz się, jaka jest skuteczność treści w danej grupie odbiorców, uzyskasz dane dotyczące zasięgów treści oraz sprawdzisz podsumowanie swoich działań na platformie.
Jak się sprawdza statystyki na Instagramie? To bardzo proste! Wystarczy zalogować się do konta, kliknąć w menu, a następnie w Statystyki. Jak często należy je sprawdzać? Przede wszystkim – regularnie! Warto wyrobić sobie nawyk sprawdzania i analizowania statystyk. Pozwoli to na kontrolowanie działań biznesowych na Instagramie, a w razie czego ich optymalizowanie. Analiza statystyk pomoże stworzyć odpowiednie, dopasowane do odbiorców treści, które wpłyną na budowanie świadomości brandu i będą wspierać proces sprzedażowy.
Generuj ruch i sprzedawaj
Instagram jest obecnie uważany za jedno z najbardziej skutecznych narzędzi do prowadzenia sprzedaży społecznościowej! Co więcej, wróży mu się dalszy, stabilny wzrost. Na koniec kilka wskazówek, które warto wdrożyć do swojej strategii, aby wykorzystać potencjał tej platformy i zacząć sprzedawać.
- Zadbaj o content. Niech zdjęcia i filmy będą estetyczne i wysokiej jakości. Upewnij się, że formaty, które tworzysz są poprawne.
- Utwórz specjalną wyprzedaż lub promocję dedykowaną wyłącznie dla obserwatorów na Instagramie. To bardzo ciekawy pomysł na pozyskanie followersów i zwiększenie konwersji.
- Stwórz oryginalny koncept na prowadzenie firmowego konta na Instagramie, który wyróżni Cię spośród innych! Bądź w nim konsekwentny.
- Publikuj regularnie. Nie dopuszczaj do przestoju w komunikacji.
- Angażuj obserwatorów do dyskusji, pytaj o ich zdanie na określony temat (ankiety i pytania będą tu bardzo przydatne!).
- Wykorzystuj User Generated Content. Zachęcaj klientów do publikowania zdjęć z Twoimi produktami i oznaczania marki, a następnie je udostępniaj.
- Oznaczaj produkty w postach i relacjach, dodawaj linki kierujące do sklepu.
- Wykorzystaj wszystkie funkcje, które oferuje Instagram – twórz reelsy, przewodniki, posty karuzelowe, korzystaj z funkcyjnych naklejek w InstaStories.
Podsumowując, Instagram ma spory potencjał sprzedażowy, który wystarczy odpowiednio wykorzystać! Optymalizacja konta i działań pod kątem sprzedaży jest jednym z kluczowych aspektów w strategii e-marketingowej każdego e-commerce. Warto w pełni skorzystać ze wszystkich funkcji Instagrama oraz dostępnych rozwiązań. Dzięki temu zyskasz wymierne korzyści w postaci m.in. zbudowania świadomości brandu, pozyskania nowych klientów, a w efekcie – wzrostu współczynnika konwersji. Jednym z nich będzie skuteczna sprzedaż na Instagramie!
#samnektar by Kaja Chmielewska/Beeffective
Jeśli chcesz, by Beeffective pomogło Twojej marce w działaniach w digital marketingu, jak również w tych prowadzonych na Instagramie,
[1] https://business.instagram.com/
[2] https://www.facebook.com/business/news/insights/how-instagram-boosts-brands-and-drives-sales