beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Narzędzia AI dla marketing managera

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę ze sztuczną inteligencją i poznajesz narzędzia AI, to pewnie zastanawiasz się, jak konkretnie mogą one pomóc Ci w bieżącej pracy. Zamknij zatem oczy i…

…wyobraź sobie świat, w którym codziennie świeci słońce, na horyzoncie widać piękną tęczę, ptaszki śpiewają, analiza danych wraz z testowaniem A/B nie jest już żmudnym i czasochłonnym zadaniem. Co więcej, kreatywne pomysły i treści prawie same się wymyślają i piszą! 

Brzmi nieźle prawda?
Tak właśnie może wyglądać Twój marketingowy świat, jeśli zaczniesz regularnie wykorzystywać narzędzia AI w swojej bieżącej pracy. Jeśli interesuje Cię taka wizja, czytaj dalej. Lecimy z konkretami! 

Idealny świat oczami DALLE3

Jak rozmawiać z AI?

Na dobry początek warto przypomnieć sobie podstawowe zasady rozmowy z narzędziami AI. Niezależnie od tego, jakie narzędzia AI wykorzystujesz lub będziesz wykorzystywać – warto kierować się tymi 5 zasadami.
Rozmawiaj z narzędziami AI:

  1. Konkretnie

AI lepiej rozumie proste i jasne instrukcje. Staraj się zadawać pytania jak najbardziej precyzyjnie. Unikaj zadawania kilku pytań w jednej komendzie i pamiętaj: to, że coś dla Ciebie jest proste i oczywiste, to z dużym prawdopodobieństwem nie jest takie dla narzędzia, z którym pracujesz.

  1. Bezpiecznie

Pamiętaj, żeby nigdy nie udostępniać wrażliwych danych podczas rozmów z narzędziami AI.

  1. Z głową

AI uczy się na podstawie interakcji, więc jeśli nie dostaniesz oczekiwanej odpowiedzi, spróbuj sformułować pytanie inaczej. Pomyśl, co mogła pójść nie tak i kombinuj!

  1. Kciuk w górę

Większość narzędzi ma możliwość oceniania i komentowanie wygenerowanych odpowiedzi. Korzystaj z tej funkcji. W ten sposób pomagasz w dalszym doskonaleniu narzędzi.

  1. Wejdź w buty

Aby ułatwić AI odpowiedź na pytanie, nadaj mu konkretną rolę, podpowiedz, kim ma być. Dyrektorem kreatywnym, artystą, sommelierem? Jakie ma doświadczenia, zajawki? Im bardziej szczegółowo opiszesz, po jakich rewirach ma poruszać się narzędzie, tym odpowiedź będzie szybsza i bardziej precyzyjna. 

Skoro mamy podstawy czas na konkretne wyzwania, przed którymi stoi każdy marketing manager. Zaczniemy od tej bardziej kreatywnej strony, następnie przejdziemy do prawdziwego  performance’u! 

Narzędzia AI w służbie kreatywności

Narzędzia AI takie jak ChatGPT, Copilot czy Gemini (wybór należy do Ciebie) odgrywają kluczową rolę w całym procesie kreatywnym. Znajdziesz w nich wsparcie już na etapie generowania pomysłów, a także później, podczas tworzenia konkretnych treści. 

Na etapie burzy mózgów, AI może posłużyć Ci jako niekończące się źródło inspiracji, proponując techniki kreatywne i pomagając w generowaniu pomysłów. Możliwości jest wiele: od dobierania synonimów, przez tworzenie metafor, po alternatywne sformułowania hasła marki. Przykład?

„Wygeneruj listę synonimów dla [konkretne słowa], które mogą wzbogacić komunikację dla [opis produktu lub marki].”

Kiedy pomysły są już gotowe, narzędzia AI pomagają przekształcić je w praktyczne treści, takie jak zoptymalizowane pod SEO artykuły, przekonujące opisy produktów, angażujące posty na media społecznościowe, spersonalizowane e-maile marketingowe czy kreatywne teksty reklamowe. Ty wybierz, czego konkretnie potrzebujesz! 

Narzędzia AI - Midjourney v6
Obraz kreatywnej sztucznej inteligencji oczami Midjourney v6

Jak zacząć pracę nad konkretnym wyzwaniem? Pamiętaj o zasadach jakimi należy się kierować w rozmowie z AI, następnie określ konkretną rolę i powiedz im czego oczekujesz.

”Jesteś [opisz konkretną rolę, zawód] pracującym w [opisz miejsce, branżę]. Twoim zadaniem jest…

… stworzenie minimum 3 opisów produktu do [wytyczne opisu, ilość znaków itd.] na podstawie poniższego tekstu [szczegółowy opis produktu, instrukcja itd]„.

”… wygenerowanie 5 pomysłów na krótki materiał wideo, który [wytyczne do wideo] i będzie opisywać konkretny produkt –  takie jak [opis produktu]

Potrzebujesz grafiki do zwizualizowania swojego pomysłu? 

Z tym również nie będzie problemu – jeśli wiesz, gdzie i jak wygenerować konkretny obraz.

Narzędzia AI do generowania obrazów, takie jak DALL·E, Midjourney, Ideogram czy Canva Pro, zrewolucjonizowały sposób, w jaki tworzymy grafikę, umożliwiając stworzenie unikalnych wizualizacji, które przyciągają uwagę odbiorców. Efekty serio mogą Cię nieźle zaskoczyć! 

Performance z narzędziami AI 

Kreatywne pomysły i treści już mamy. Czas na prawdziwy performance, czyli jak narzędzia AI mogą pomóc Ci w targetowaniu, analizie danych, optymalizacji kampanii PPC i wiele, wiele więcej! Ale zacznijmy od najważniejszych:

Segmentacja Twojej grupy docelowej

Narzędzia AI pomogą Ci analizować dane demograficzne, zachowania zakupowe i preferencje użytkowników. Umożliwiają tworzenie szczegółowych segmentów klientów bez większego wysiłku — Twojego wysiłku. Dzięki temu dowiesz się, w którym kierunku masz personalizować komunikację w reklamach oraz ofertach. 

  1. Predykcyjna analityka i analiza danych

Bardzo popularną praktyką jest wykorzystywanie modeli predykcyjnych. AI może przewidywać przyszłe trendy zakupowe, zachowania klientów i wyniki kampanii na podstawie historycznych danych. 

  1. Optymalizacja cen

Jeżeli Twoja firma prowadzi działania w e-commerce, to na pewno ucieszy Cię wiadomość, że algorytmy AI mogą analizować czynniki rynkowe, popyt i zachowania konkurencji, aby pomóc Ci w ustalaniu optymalnych cen produktów! Pozwoli Ci to na maksymalizację swojej marży zysku i zwiększy Twoją konkurencyjność na rynku.

  1. Automatyzacja i zarządzanie kampaniami

Teraz coś WOW.  Koniec z ręcznym ustawianiem kampanii! AI może automatycznie testować różne wersje reklam, treści i ofert, analizując wyniki w czasie rzeczywistym. Następnie, narzędzia AI mogą identyfikować najskuteczniejsze formaty, przekazy i kanały dystrybucji, aby później móc sugerować, które z nich zwiększą zaangażowanie i konwersję. 

Ok, fajnie. A gdzie przykłady?
Nie mów nic więcej… 

Poniżej znajdziesz przykładowy prompt do analizy danych załączonych do konwersacji np. z ChatGPT-4:

”Jesteś specjalistą ds. marketingu internetowego z doświadczeniem w prowadzeniu kampanii PPC w systemach Meta Ads i Google Ads. Twoim głównym celem jest zwiększenie sprzedaży produktów. Otrzymałeś dane z wyników kampanii reklamowych na obu platformach za określony okres. Na podstawie tych danych…

Ocena efektywności kampanii: 

… sprawdź, które kampanie są najbardziej efektywne w kontekście kosztu na wynik i konwersji. Zwróć uwagę na koszt na konwersję, całkowity koszt, liczbę konwersji oraz, o ile to możliwe, wartość zwrotu z inwestycji (ROAS).

Rekomendacje dotyczące optymalizacji:

… dla Meta Ads: Zidentyfikuj, które elementy (na poziomie kampanii, zestawu reklam, czy samej kreacji reklamowej) wymagają optymalizacji. Rozważ przesunięcie budżetu, zmianę celów kampanii lub testowanie nowych kreacji.

Oczywiście, jako marketing manager wiesz, że to kropla w morzu performancowych potrzeb. Pamiętaj jednak, że aktualnie dostępnych na rynku jest wiele kompleksowych narzędzi AI, które będą dla Ciebie mocnym wsparciem w bieżących działaniach. 

Czy narzędzia AI zrobią za Ciebie wszystko?

Nie. Pomogą Ci jednak stać się bardziej efektownym i efektywnym w bieżących działaniach!

Potraktuj narzędzia AI po partnersku — jak nowego kumpla, niezastąpionego asystenta, który zawsze znajdzie dla Ciebie czas i kiedy tylko chcesz, pomoże Ci w rozwiązaniu nawet tych bardzo skomplikowanych misji. Dopiero przy takim podejściu, możemy mówić o obustronnych korzyściach – Twoja wiedza i doświadczenie + prawie nieograniczone możliwości narzędzi AI. 

Wydaje Ci się, że tylko w tym artykule lekko liznęliśmy temat AI w codziennych wyzwaniach każdego marketing managera? To dobrze Ci się wydaje, jednak jest tego dobry powód. 

Już zaraz pojawi się nasz totalnie darmowy (serio!) e-book “Narzędzia AI dla marketing managera. Od przeciętniaka do kozaka!”. 

Narzędzia AI - IDEOGRAM
Wizja naszego e-booka oczami Ideogram

Jeśli chcesz poszerzyć swoją aktualną wiedzę, mieć najlepsze prompty zawsze pod ręką i lubisz niespodzianki… STAY TUNED!