Kreatywne InstaStories, które zaangażują followersów
InstaStories to krótkie relacje w postaci zdjęć lub video, które umieszczane są na Instagramie. Świetnie sprawdzają się do tworzenia niebanalnych materiałów, które zaangażują odbiorców. Przygotuj kreatywne InstaStories i podbij serca swoich followersów!
Na początku InstaStories było dodatkiem do stałej komunikacji na tablicy. Aktualnie marki wykorzystują tę przestrzeń do promowania swoich produktów, budowania społeczności i nawiązywania relacji z obserwującymi. Statystyki mówią, że 86% użytkowników Instagrama korzysta ze Stories, 58% zainteresowało się marką po obejrzeniu InstaStories, a 45% woli poznawać nowe trendy za pomocą Relacji. Instagram wciąż rozwija swoje funkcjonalności i dodaje interaktywne elementy, które pomagają angażować odbiorców, w tym projektować kreatywne InstaStories. Poniżej znajdziesz przegląd pomysłów na wykorzystanie tego medium wraz z przykładami.
Wykorzystuj najciekawsze formaty
Główny cel obecności marek w social media to budowanie społeczności i zwiększanie zaangażowania. Dlatego też, projektując kreatywne InstaStories myśl o nich jak o formatach, które nie tylko będą atrakcyjne dla odbiorców, ale również pozwolą bliżej poznać markę i stać się jej częścią. Doskonałym przykładem interakcji marki z followersami jest komunikacja w InstaStories poprzez Sesje Q&A, Quizy i Ankiety. Odbiorca bierze czynny udział w kreatywnych zabawach, jednocześnie budując swoje przywiązanie do marki. Na czym dokładnie polegają? O tym dowiesz się poniżej.
Sesje Q&A, czyli pytania i odpowiedzi
Naklejka PYTANIA służy do zadawania pytań, które można udostępnić z komentarzem, czy zdjęciem na profilu. Podczas prowadzenia komunikacji dla pierwszego Food Hallu w Gdyni, regularnie zadajemy pytania dotyczące oferowanego asortymentu. Followersi bardzo chętnie odpowiadają na zadane pytania, a my mamy informacje zwrotne i pomysły na ulepszenie działań na miejscu.
Sesje z pytaniami i odpowiedziami można połączyć też ze sprzedażą i oznaczać wybrane produkty lub odsyłać do sklepu. Poniżej przykład realizacji działań dla marki home&you z inspiracjami na świąteczne prezenty.
Quizy, czyli konieczność wyboru jednej poprawnej odpowiedzi
Format ten może służyć do przeprowadzenia konkursu, czy testu z danej dziedziny. Poniżej przykład realizacji dla centrum handlowego Nowa Stacja w Pruszkowie, która organizowała event STAR WARS w swoim obiekcie. Quiz miał być formą zabawy, która zaangażuje followersów, a jednocześnie zaproszeniem do odwiedzenia sklepu.
Ankiety, czyli wybór spośród dwóch alternatywnych propozycji
Za pomocą tego formatu możemy porównywać produkty, zadawać pytania o preferencje, czy pytać o opinię na dany temat związany z naszą działalnością. Jeżeli masz sklep internetowy, to wyniki ankiety możesz wykorzystać np. do obniżenia ceny produktu, który otrzyma więcej głosów. Dzięki temu followersi mają realny udział w życiu sklepu i decydują o ważnych kwestiach.
Twórz szablony w InstaStories
Estetyczne i ładne relacje są chętniej oglądane przez użytkowników Instagrama. Warto więc zadbać o jakość contentu, który tam publikujemy. Jedną z propozycji jest cykliczne przygotowanie zdjęć i filmów w szablonach, które są spójne z identyfikacja wizualna Twojej marki. W Beeffective wykorzystujemy ten pomysł do udostępniania zdjęć w InstaStories od użytkowników, którzy oznaczyli konto home&you na swoich zdjęciach. W tym celu powstały dedykowane szablony dla konkretnej kolekcji, które są spójne z kolorystyką na stronie internetowej sklepu. Dodatkowo oznaczamy wybrane osoby i tworzymy kategorie Wyróżnione w InstaStories, gdzie gromadzimy wszystkie relacje w ramach User-Generated Content.
Co nam to daje? Oznaczone na zdjęciach osoby udostępniają na swoich profilach wyróżnione InstaStories, posty naszej marki docierają do nowych odbiorców, a my pozyskujemy nowych followersów!
Na profilu marki Lactima publikujemy w InstaStories inspiracje na pyszne przepisy z wykorzystaniem serków topionych i twarogowych. Spójne szablony są przyjazne dla odbiorców, dzięki czemu można zachować ład i spójność wizualną.
Spójność wizualną w InstaStories można też uzyskać wykorzystując natywne funkcje Instagrama, bez projektowania dedykowanych szablonów. Konsekwentne wykorzystywanie tych samych tricków, układów zdjęć, oznaczeń użytkowników i fontów pomaga zachować spójny wygląd relacji.
Opowiadaj historie w Relacjach
Kreatywne InstaStories powinny sprawiać wrażenie niewymuszonych i naturalnych, jednak zawsze należy pamiętać również o dopasowaniu do strategii marki oraz grupy docelowej. Najważniejsze, żeby zaciekawić i zaangażować użytkowników! Interesujący content pozwala na zwiększenie zainteresowania i buduje świadomość marki. Wykorzystując kreatywne formaty i możliwości, jakie oferuje Instagram, możemy stworzyć wciągającą historię i zwiększać interakcje na profilu. Oryginalne pomysły i stały kontakt z odbiorcami spowoduje, że będą chcieli regularnie śledzić działania w social media. Pamiętaj, aby używać i miksować dostępne rozwiązania w InstaStories w ramach jednej dłuższej relacji, która ma swój początek, rozwinięcie i zakończenie. Warto też stawiać na tematyczne cykle, do których przyzwyczajają się Twoi odbiorcy.
Wykorzystuj naklejki w relacjach
Instagram udostępnia bardzo dużo elementów, które pozwalają uatrakcyjnić przekaz, ale warto zadbać też o personalizowane naklejki. Dzięki wykorzystaniu brandowych naklejek możesz zwiększać świadomość marki i tworzyć spójne InstaStories. Raz przygotowana paczka stickerów może być wykorzystywana do uspójnienia relacji i zwiększenia zaangażowania na profilu. Dobrym pomysłem jest także udostępnienie naklejek innym osobom, które zajmują się promocją firmy, np. influencerom w ramach długofalowej współpracy lub pracownikom, którzy budują markę pracodawcy. Posiadanie takich wyróżniających się elementów daje sporo satysfakcji, przykuwa uwagę odbiorców i z pewnością będzie pozytywnie kojarzyło się z Twoim brandem!
Stawiaj na animowane brandowe GIFy
Zaprojektowanie i zaimplementowanie własnego GIFa, który będzie dostępny z poziomu wyszukiwarki gifów w InstaStories, wymaga już więcej pracy, niż przygotowanie personalizowanych naklejek. Tutaj proces jest bardziej czasochłonny i wymaga zaprojektowania dedykowanej animacji. Warto zadbać o to, aby takie minivideo było uniwersalne, przyciągające wzrok oraz zgodne z identyfikacją wizualna marki. Kiedy mamy już przygotowany plik w pożądanym formacie, kolejny krok to założenie konta na platformie Giphy (https://giphy.com/ ), która jest zintegrowana z InstaStories. Tylko poprzez Giphy możemy eksportować gif do Instagrama. Dodając gifa nie zapomnij o dodaniu odpowiednich tagów, dzięki którym będzie go można odnaleźć na platformie. Wykorzystuj zaprojektowane gify w swoich Storisach i zachęcaj użytkowników do ich wykorzystywania we własnych. Jeżeli tworzysz profil na Instagramie dla e-commerce, zadbaj o pakiet gifów, który zainteresuje Twoich odbiorców, np. związane z nową kolekcją czy unboxingiem. Promując wykreowane gify, warto także zorganizować dedykowany konkurs w celu ich wypromowania i dotarcia do nowych użytkowników. Każde wykorzystanie gifów to znakomita promocja i zwiększanie świadomości marki! Dodatkowym plusem tworzenia gifów jest możliwość analizowania statystyk ich wykorzystania przez użytkowników Instagrama.
Sprzedawaj poprzez InstaStories
Posiadając profil firmowy i konfigurując zakładkę ZAKUPY (Ustawienia –> Firmy –> Zakupy), mamy możliwość wyboru katalogu produktów, który chcemy wykorzystywać na Instagramie.
Produkty można oznaczać też ze sklepu na Facebooku, który połączony jest z profilem na Instagramie. Oznaczać produkty można bezpośrednio w InstaStories i ułatwiać followersom znalezienie interesującej rzeczy. Produkt wraz z ceną wyświetla się bezpośrednio w relacji (po kliknięciu przenosi na stronę sklepu).
Inna możliwość, która ułatwia sprzedaż produktów w InstaStories to link do produktu, czy kolekcji. W tym przypadku CTA „Wyświetl więcej” dodawane jest automatycznie.
Warto do wszystkich linków dodawać parametry UTM, mierzyć ruch z InstaStories i analizować, które relacje wywołały największe zainteresowanie.
InstaStories mają ogromny potencjał sprzedażowy! Interaktywne naklejki na Instagramie można też wykorzystać do zwiększenia sprzedaży w sklepie online. Optymalizacja działań efemerycznych pod kątem zakupów jest jednym z kluczowych aspektów w strategii e-marketingowej każdego e-commerce. Relacje to kolejne miejsce, gdzie możemy prezentować swoją kolekcję lub informować o promocjach czy akcjach specjalnych. Warto skorzystać tutaj z naklejki z odliczaniem czasu, np. do końca promocji, dostępności e-booka w specjalnej cenie czy dostępu do kodu rabatowego.
Testuj wiele możliwości
Poprzez angażujące relacje możesz zbliżyć się do swoich odbiorców i budować długofalowe relacje z marką. Instagram stale się rozwija, proponując nowe rozwiązania, dzięki którym do swoich followersów możesz docierać na wiele sposobów. Przygotuj kilka wybranych i opisanych powyżej formatów i sprawdź, jak reagują na nie Twoi odbiorcy. Spraw, by Twoje kreatywne InstaStories, zaangażowały społeczność, a efekty swoich działań zobaczysz wcześniej, niż się spodziewasz!
#samnektar by Klaudia Chmielewska/Beeffective Team