beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Jak skutecznie reklamować markę na Instagramie?

Okładka artykułu: Skuteczna reklama na Instagramie

Marka, która chce zwiększyć swoją rozpoznawalność w przestrzeni internetowej powinna mieć styczność z Meta Ads. Jest to system, który pozwala na przeprowadzanie kampanii reklamowych z użyciem Instagrama oraz Facebooka. Wiele osób traktuje te platformy identycznie. W obu przypadkach możemy dodać wybrany przez nas tekst, wideo czy zdjęcie. Co więcej, podczas tworzenia posta lub reklamy, każda z tych platform daje nam możliwość opublikowania go na dwóch serwisach – i to za jednym kliknięciem! Nie musisz nic robić – ani zmieniać przekazu reklamowego, ani grafiki – system automatycznie dopasowuje reklamę do danej platformy. Brzmi to świetnie, prawda? Ale czy faktycznie jest to skutecznym działaniem? To, że pewna grupa odbiorców dobrze działa na Facebooku, nie odznacza to, że będzie tak samo dobrze działać na Instagramie. To samo tyczy się grafiki czy tekstu reklamowego. Czy zatem warto korzystać z opcji publikowania tej samej treści na dwóch portalach? Wszystko zależy od Twojej strategii. Zacznijmy więc od początku!

Jak Tworzyć reklamy na Instagramie?

Istnieje kilka sposobów a uruchomienie reklamy. Pierwszym krokiem jest przekształcenie profilu w konto profesjonalne. Aby to zrobić, wystarczą trzy kroki:

  1. W ustawieniach znajdź “Konto” i dotknij opcji “Przełącz na konto profesjonalne”.
  2. Wybierz kategorię, która najlepiej opisuje Twoją firmę, a następnie wybierz opcję Firma.
  3. Gotowe! Masz już konto firmowe na Instagramie.

Posiadanie konta firmowego daje Ci dostęp do dodatkowych narzędzi Meta, w tym uzyskujesz dostęp do bardziej zaawansowanych danych statystycznych. Tym samym masz możliwość utworzenia reklamy na kilka sposobów.

  • W aplikacji Instagram. Pod każdym swoim postem znajdziesz opcję „promuj”, która przekieruje Cię do kreatora reklamy, w którym możesz doprecyzować cel kampanii reklamowej oraz wyboru grupy docelowej Instagrama.
  • Z poziomu strony na Facebooku (po połączeniu wcześniej konta). Pod opublikowanym postem, znajdziesz przycisk „promuj post”, który przekieruje Cię do kreatora reklam i pozwoli na wybranie lokalizacji reklamy. Czy ma się ona wyświetlać na Facebooku, Instagramie, a może w obu miejscach? 
  • Z użyciem Menedżera reklam. To zaawansowane narzędzie Meta, które pozwoli Ci utworzyć reklamę od A do Z, lub promować istniejący post. Możesz wybrać nie tylko platformę, na której chcesz się promować, ale także jej umiejscowienie: czy ma ona wyświetlać się w aktualnościach, relacjach itd.

Na jakie kategorie dzielimy reklamy Instagrama?

Generalnie mamy do czynienia z trzema rodzajami sposobów promocji Instagrama:

  • „dark posty”,
  • posty sponsorowane,
  • posty organiczne.

Czym są „dark posty”? Jaka jest różnica między poszczególnymi typami reklam Instagrama?

„Dark posty” możemy utworzyć z użyciem Menedżera reklam. Reklama w formie „dark posta” nie jest widoczna w feedzie reklamodawcy ani w kanałach obserwujących go osób. Widzą ją wyłącznie te osoby, na które jest ona specjalnie ukierunkowana. Tak przygotowana reklama traci jednak możliwość zdobywania pod nią like’ów i komentarzy. Wszystkie zebrane pod nią reakcje, po zakończeniu jej wyświetlania znikną. Tak jak i sama reklama po zakończeniu jej emisji. Na pewno teraz zastanawiasz się, jakie znaczenie mają reakcje w reklamie? Przecież jej celem jest konwersja!

Przypomnę więc, jak działa promocja za pomocą postów organicznych. Ich zasięg zależy od liczby polubień, komentarzy, zapisów i udostępnień. Posty te są promowane poprzez naturalne algorytmy platformy i nie wymagają dodatkowego płatnego wsparcia… chyba, że zależy nam na ich “dopaleniu”. Wtedy mamy do czynienia z “postami sponsorowanymi”, które zachowują się trochę jak „dark posty”. Wyświetlają się w kanałach odbiorców, na których są targetowane, ale po zakończeniu promocji post ten jest widoczny na profilu reklamodawcy.

Skoro reklama jest „dark postem”, to podlega ona podobnym zasadom co zwykły post, czyli im większe zaangażowanie jest ona w stanie wygenerować (reakcje, komentarze, udostępnienia), tym większego „kopa” dostanie. Wspomoże to proces uczenia się algorytmów, aby Twoja reklama dotarła do odpowiednich osób w wybranym przez Ciebie targetowaniu. Dodatkowym bonusem, jaki daje nam duża ilość reakcji w reklamie jest to, że służy ona jako pewnego rodzaju „social proof”, który pomaga niezdecydowanemu odbiorcy podjąć decyzję, czy warto kliknąć reklamę.

Twórz skuteczne kampanie i bądź na bieżąco z trendami w digitalu!

Co może zwiększyć skuteczność Twojej kampanii reklamowej Instagrama?

Kiedy przygotowujesz się do uruchomienia nowej reklamy na Instagramie, w czasie jej trwania opublikuj kilka organicznych, wartościowych postów o tym samym motywie – zarówno graficznym, jak i tematycznym. Dzięki temu nasz komunikat jest spójny. Odbiorca, który odwiedził Twój profil, po zetknięciu z reklamą, łatwiej ją zapamięta, co sprzyja budowaniu wizerunku marki oraz relacji z odbiorcą.

Przykład: Na Instagramie Pepsi, widzimy kilka różnych postów z Benem Stillerem, który w tym konkretnym przedziale czasowym promował markę oraz posty promujące wyzwanie „Zero Right Bracket Challenge”.

Profil prowadzony na Instagramie przez markę Pepsi.
Profil prowadzony na Instagramie przez markę Pepsi.

 

Odpowiedni wybór formatu oraz umiejscowienie reklamy

Istnieją dwa różne miejsca docelowe reklam na Instagramie: relacje i kanał. Aby mieć pewność, że materiały reklamowe na Instagramie są wysokiej jakości, zadbaj o to, aby każde multimedia miały dopasowaną rozdzielczość do formatu używanego przez dane umiejscowienie. Oto mini ściągawka wymogów graficznych i wideo Instagrama:

Dopuszczalne rozmiary i formaty obrazków Instagrama

Pamiętaj, że Instagram, to platforma skupiająca się na aspekcie wizualnym. Oznacza to, że Twój sukces dużo bardziej będzie zależeć od przyciągającej wzrok grafiki/wideo, niż wyczerpującego tekstu, którego w większości przypadków nikt w całości może nie przeczytać.

Jeżeli promujemy post z jednym zdjęciem, to warto trzymać się zasady, że mniej znaczy lepiej. Zbyt duża ilość tekstu na grafice może zniechęcić odbiorców i negatywnie wpłynąć na jakość reklamy i jej efektywność. Tekst na grafice nie powinien stanowić więcej niż 20%. Staraj się też umieszczać wszelkie elementy graficzne w centralnej części wideo lub zdjęcia. Dla bezpieczeństwa pozostaw wolne około 14% górnego i dolnego obszaru grafiki oraz 7% po bokach, aby zyskać większą szansę, że umieszczone na niej elementy lub tekst nie będą one ucięte podczas wyświetlania na różnych ekranach.

Ważnym szczegółem, o którym często zapominamy jest fakt, że na Instagramie nie mamy możliwości umieszczenia klikalnego adresu URL w tekście reklamy czy posta (w przeciwieństwie do Facebooka), dlatego lepiej go tam nie dodawać! Jedynym miejscem na Instagramie, gdzie możemy umieścić klikalny link jest Bio. Jeżeli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, odsyłam Cię do artykułu o dobrych praktykach prowadzenia ciekawego kanału na Instagramie. W polu Bio możesz skorzystać z takich narzędzi jak Linktree, które pozwala na odesłanie odbiorcy do kilku wybranych przez nas www.

Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu?

Przyciągnij uwagę Rolką

Dla wielu osób dość kłopotliwym tematem jest promocja Rolek (Reels) na Instagramie. Dlaczego? Ponieważ nasza spontaniczna Rolka musi spełnić pewne wymagania, aby mogła ona pomyślnie przejść weryfikację systemu. Rolka na Instagramie, która kwalifikuje się do promocji musi:
1. Trwać krócej niż 60 sekund.
2. Posiadać współczynnik proporcji 9:16 (pion), co nada jej format pełnoekranowy. 
3. Rolka nie może zawierać muzyki chronionej prawami autorskimi, GIF-ów, interaktywnych naklejek (quizów, pytań, ankiet) lub filtrów.

Więcej informacji o nagrywaniu Rolek znajdziesz w innym artykule. Miej na uwadze wyżej wymienione wymagania, jeżeli zamierzasz później płatnie dopalić swoją Rolkę.

Podsumowanie

Chcesz prowadzić skuteczną reklamę na Instagramie? Nie traktuj go jako część Facebooka, ale jako osobne medium! Warto przygotować oddzielną strategię reklamową dla każdej platformy w taki sposób, aby się one wzajemnie uzupełniały. Jeżeli odbiorca wejdzie w interakcje z Twoją marką i zobaczy, że wszędzie publikujesz te same materiały, na 98% straci zainteresowanie. Firmy, które w ten sposób prowadzą swoje kanały social media, są odbierane jako sztuczne, a tego nikt nie chce, prawda?

#samnektar napisała Agata Zabłocka z Beeffective