Gorące nowości na Instagramie
Instagram utrzymuje się w czołówce najpopularniejszych kanałów społecznościowych na świecie. Platforma regularnie wprowadza nowości oraz aktualizacje wybranych funkcji, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników serwisu. A tych regularnie przybywa.
W październiku 2021 społeczność korzystająca z Instagrama w Polsce przekroczyła liczbę ponad 8 milionów osób (co stanowi 23,4% całej populacji!).
Podobnie jak inne platformy społecznościowe, Instagram musi nieustannie się rozwijać, aby utrzymać obecnych użytkowników i przyciągać nowych. Stąd też regularnie wprowadzane udoskonalenia i nowe funkcje, które sprawiają, że z platformy korzysta na co dzień zarówno coraz więcej użytkowników indywidualnych, jak i brandów, angażując społeczność i dążąc do osiągnięcia postawionych sobie celów wizerunkowych i sprzedażowych.
Ostatnie miesiące były dla Instagrama okresem ciekawych zmian i aktualizacji. Trzeba przyznać, że w serwisie działo się sporo! Jakie funkcje wprowadzono, aby ułatwić i uatrakcyjnić korzystanie z niego? Co nowego pojawiło się na Instagramie? Z jakimi trendami warto być na bieżąco? O czym pamiętać, prowadząc profil? O zmianach, które w ostatnim czasie zaskoczyły użytkowników platformy, przeczytasz poniżej. Poznaj gorące nowości na Instagramie!
1. Reels, czyli „rolki”
To chyba najgłośniejsza z zaproponowanych w ostatnim czasie nowości na Instagramie. Jest to niewątpliwie jego odpowiedź na aplikację TikToka, która bije rekordy popularności. Funkcja umożliwia tworzenie krótkich, maksymalnie 60-cio sekundowych filmików z muzyką i efektami. Mogą to być zarówno klipy video stworzone wcześniej lub przygotowane bezpośrednio w aplikacji Instagrama, który oferuje szereg narzędzi do edycji, m.in. bibliotekę utworów audio, rozbudowaną galerię efektów AR, opcję „Timer” umożliwiająca nagrywanie bez użycia rąk czy możliwość przyspieszania lub spowalniania video.
Gotową „rolkę” można opublikować w swoim feedzie, w sekcji „Rolki” lub udostępnić w InstaStories. Reelsy mają też swoje miejsce w sekcji Eksploruj.
2. Naklejka do udostępniania linków dla wszystkich użytkowników
Jeżeli korzystasz z Instagrama kojarzysz pewnie dostępną do niedawna w InstaStories opcję „Swipe-up”. Funkcja była osiągalna wyłącznie dla kont firmowych, które uzyskały min. 10 tysięcy obserwujących i umożliwiała linkowanie dowolnej strony
w publikowanych relacjach. Wraz z końcem sierpnia 2021 „Swipe-up” bezpowrotnie zniknął, a zastąpiła go naklejka z linkiem.
Co się zmieniło? Dla oglądających tyle, że przejście do danej witryny internetowej wymaga kliknięcia w naklejkę, a nie zaś jak to było do niedawna, przeciągnięcia. Naklejka „Link” jest dostępna praktycznie dla wszystkich kont: od prywatnych po firmowe, bez względu na ilość obserwatorów profilu. To z pewnością dobra wiadomość i nowe możliwości reklamowe dla mniejszych marek, które nie mają jeszcze ogromnej społeczności. Można więc ją poczytywać, jako jedną z ciekawszych nowości na Instagramie pod kątem biznesowym.
3. Współtworzenie treści – „Collabs”
Instagram Collabs to nowa forma publikacji, która pozwala więcej niż jednej osobie tworzyć posty oraz rolki na Instagramie. Co to oznacza w praktyce? Tworząc post możesz zaprosić współtwórcę treści, a gdy ten zaakceptuje prośbę, post wyświetli się także na jego profilu, a nad zdjęciem, w miejscu nazwy profilu, pojawi się również drugi nick. Co więcej, na obu profilach będzie widoczna ta sama liczba polubień pod postem oraz te same komentarze, obu współtwórców będzie mieć dostęp do wspólnych statystyk. To opcja z dużym potencjałem zwłaszcza przy współpracach marek z ambasadorami, kolaboracjach dwóch brandów czy po prostu przy współtworzeniu angażującego contentu przez dwóch twórców. Co ważne, nowa opcja współdzielenia publikacji dostępna jest w opcji oznaczania posta lub Rolki (Reels).
4. Dodawanie postów z komputera
Teoretycznie można było to robić już wcześniej, korzystając np. z Creator Studio, ale Instagram postanowił pójść o krok dalej i umożliwić publikację postów z poziomu profilu otwartego na desktopie. Dodawanie zdjęć jest możliwe za pomocą przycisku „+”, który wygląda zupełnie tak samo jak w aplikacji mobilnej. Na desktopowej wersji Instagrama umieszczono go w górnej części pomiędzy ikonkami z wiadomościami i odkrywaniem. Sam proces jest niezwykle intuicyjny. Po kliknięciu plusika musisz wybrać plik, możesz zastosować wybrany filtr, zmienić rozmiar zdjęcia, dodać lokalizację, opis itd. Na koniec klikasz „Opublikuj”… i gotowe!
5. Naklejka „Muzyka”
Dodawanie ścieżki dźwiękowej do Stories to funkcja dostępna w niektórych krajach już od kilku lat i w zasadzie nowością nie jest. Niestety, Polska przez dłuższy czas była pomijana, jeżeli chodzi o wprowadzenie muzycznej naklejki. Od niedawna możemy jednak korzystać z dodawania muzyki do relacji, więc wspominam o niej również przy okazji nowości na Instagramie.
Tworzenie muzycznych Stories jest banalnie proste. Wystarczy tylko utworzyć relację w formie zdjęcia lub filmu, a następnie wybrać z naklejek tę z muzyką lub wybrać symbol nutki na ekranie głównym edycji Stories. Muzyczne relacje można dowolnie personalizować np. implementując podstawową naklejkę z tytułem i wykonawcą utwory lub wybierając wersję ze zmieniającym się tekstem piosenki. Ponadto, możemy zdecydować, który dokładnie fragment utworu chcemy umieścić w Stories.
6. Naklejka „Twoja Kolej”
Opcja, która nazywa się „Twoja Kolej” („Add Yours”), ma formę naklejki, którą umieszcza się w Insta Stories. Dzięki niej możliwe jest tworzenie publicznych wątków w relacjach nie tylko przez jedną osobę, ale przez kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt! O co chodzi w tej nowości na Instagramie? Korzystając z naklejki tworzymy własną relację, a obserwatorzy mogą wejść w interakcję z nią, pokazując treści nawiązujące do pytania lub zadania z naklejki. W skrócie: funkcja umożliwia odpowiadanie na Stories innych użytkowników własnymi relacjami. Naklejka może służyć do tworzenia łańcucha treści, w którym każdy użytkownik doda własną historię. To świetny pomysł na inspirowanie się nawzajem, zachęcenie użytkowników do współpracy, ale także może być sposobem na znalezienie większej liczby kont wartych obserwowania. Po kliknięciu naklejki w czyjejś historii, użytkownik będzie mógł zobaczyć wszystkich, którzy wzięli udział w danym wątku oraz wyświetlić ich Stories.
7. Zniknięcie IGTV
Zmiany na Instagramie nie dotyczą tylko nowych funkcji i aktualizacji. W ostatnim czasie z platformy zniknęła ikonka IGTV. Powodem odejścia od rzeczonego narzędzia było najprawdopodobniej niewielkie zainteresowanie funkcją zarówno ze strony użytkowników, jak i twórców treści. Choć wydawać by się mogło, że pionowe video to idealny format, instagramowa telewizja nie osiągnęła spektakularnego sukcesu i dlatego też została wycofana. Jednak nie ma się co martwić, treści z sekcji IGTV nie przepadną! Miejsce ikonki zajęła nowa karta video, w której zebrane są wszelkie filmy z profilu: od boomerangów po dłuższe nagrania, jak np. live’y.
8. Planowanie live’ów
To duża zmiana dla wszystkich twórców. Nadchodzącą transmisję live będzie można zaplanować z 90-dniowym wyprzedzeniem! Dzięki temu użytkownicy będą mogli kliknąć, aby otrzymać przypomnienie o wydarzeniu w wiadomości prywatnej. Dodatkowo twórcy będą mieli opcję przetestowania i zweryfikowania najważniejszych ustawień tuż przed startem emisji live’a, takich jak: oświetlenie czy jakość połączenia. Ma to pozwolić na uniknięcie wpadek technicznych i problemów w trakcie nagrania. Testowanie live’ów ma zostać wprowadzone w nadchodzących miesiącach.
Zmiany dotyczące live’ów mają prawdopodobnie duży związek z rosnącą popularnością zakupów poprzez video na żywo. Natychmiastowość i interaktywność tego formatu pomaga poprawić odkrywanie i zwiększanie aktywność zakupowej w aplikacji, a nie od dziś wiadomo, że Instagram widzi spory potencjał w zakupach za pośrednictwem platformy. Możliwość zaplanowania transmisji z pewnością jeszcze bardziej go zwiększy.
Twoja marka na Instagramie
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłaś/łeś, uwzględnij Instagram w swoich działaniach marketingowych jak najszybciej! Jeżeli chcesz jeszcze lepiej poznać platformę i w pełni wykorzystać jej potencjał, przeczytaj artykuł, w którym wnikamy w algorytm platformy i przyglądamy się jak wygląda dobieranie treści do konkretnego użytkownika. Jeśli natomiast chcesz pójść o krok dalej, poznaj 10 najczęstszych błędów, popełnianych przez firmy i twórców w ramach prowadzenia konta biznesowego.
Powodzenia w prowadzeniu efektywnych działań na Instagramie!
#samnektar by Kaja Chmielewska/Beeffective
Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, w tym na Instagramie, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?