beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Jak budować efektywny personal branding na LinkedIn?

Personal branding na LinkedIn stał się nieodzownym elementem sukcesu zawodowego w świecie biznesu i nie tylko. Platforma ta oferuje możliwość nawiązywania kontaktów, a także budowania swojej marki osobistej w skuteczny i profesjonalny sposób. Jeżeli nadal zastanawiasz się, czy warto aktywnie prowadzić profil na LinkedIn, ten artykuł jest dla Ciebie! Wskażemy zalety obecności na platformie oraz przedstawiamy kluczowe kroki, które pomogą Ci zbudować efektywny personal branding. Mamy nadzieję, że będzie on przydatny dla osób zaczynających swoją przygodę z tą platformą oraz dla tych, którzy chcą uporządkować i uspójnić swoje działania.

Co istotne, profile osobiste generują wyższe zaangażowanie niż profile firmowe na LinkedIn. Aktywność CEO na LinkedIn może też działać jak „żywy przykład” dla reszty pracowników, zachęcając ich do włączenia się w działania wizerunkowe i sprzedażowe firmy. Włączenie działań na LinkedIn do strategii komunikacyjnej firmy oraz regularne publikowanie wartościowych treści buduje wiarygodność i przyciąga zaangażowaną sieć kontaktów.

Działania na start na profilu na LinkedIn

Pierwszym krokiem w budowaniu skutecznego personal brandingu jest przeprowadzenie szczegółowego audytu Twojego profilu na LinkedIn. Konieczna będzie analiza wszystkich elementów profilu, od zdjęcia profilowego po sekcje dotyczące doświadczenia i umiejętności. Pozwoli to zidentyfikować ewentualne obszary wymagające poprawy bądź te, które należy uspójnić z wyznaczonymi celami. 

Zoptymalizuj swój profil

Na początek swojej przygody z budowaniem marki osobistej, upewnij się, że Twój profil spełnia wszystkie poniższe warunki:

  • Zaimplementuj profesjonalne zdjęcie profilowe.
  • Przygotuj cover photo odpowiadające branży, w której działasz.
  • Spersonalizuj URL profilu na LinkedIn. (Jak to zrobić? Dowiesz się TUTAJ).
  • Uzupełnij job title (stanowisko, nazwa firmy, zakres obowiązków), niech będzie krótki, ale mocny – opisujący Ciebie i to, co robisz, z wykorzystaniem kluczowych słów związanych z Twoją branżą.
Przykładowe job title – pierwszy – osoby na stanowisku Digital Marketing Managera, drugi – Co-ownera w agencji digital.
  • Wypełnij wszystkie pozycje w swojej ścieżce kariery zawodowej (pamiętaj aby uwzględnić wszystkie stanowiska w danej firmie/organizacji oraz kluczowe staże, praktyki lub wolontariat).
  • Uzupełnij sekcję „O mnie” (uwzględnij informacje dotyczące tego czym się zajmujesz, jak możesz pomóc w rozwoju swojej branży, z czego jesteś najbardziej dumn_ itp.)
  • Zadbaj o pozyskanie rekomendacji i odwzajemnij tym samym!
  • Dodaj kluczowe umiejętności i poproś o ich potwierdzenie członków zespołu i organizacji.
  • Komunikuj się według ustalonego tone of voice – w zależności od branży i charakteru pracy.
  • Bądź aktywn_, udzielaj się w wartościowych dyskusjach.
  • Angażuj się w działania swojej firmy na LinkedIn (udostępniaj, komentuj i reaguj na treści publikowane na Company Page). 

Profil powinien być kompletny, aktualny i profesjonalny, aby przyciągać uwagę potencjalnych pracodawców, klientów i partnerów biznesowych. Zdjęcie profilowe powinno być profesjonalne, a nagłówek jasno określać, kim jesteśmy i czym się zajmujemy. W sekcji „O mnie” warto przedstawić się w sposób przyciągający uwagę, opisując swoje doświadczenie, umiejętności i wartości. 

Masz rozpisane persony, do których chcesz dotrzeć ze swoim przekazem? Jeśli nie, spokojnie, jest to element strategii, o której konieczności posiadania także będziemy wspominać.

Strategia obecności marki osobistej na LinkedIn

Budowanie marki osobistej to proces, który wymaga przemyślanej strategii. Kluczowe jest zdefiniowanie, co Cię wyróżnia i jak chcesz być postrzegany w swojej branży. Warto spisać strategię w postaci dokumentu w formacie PDF, aby zawsze móc do niej wrócić. Co powinno się tam znaleźć? Twoje cele, jakie stawiasz sobie w ramach obecności na wspomnianej platformie, tzw. linie komunikacyjne, czyli tematy treści, jakimi chcesz się dzielić ze swoją siecią kontaktów. Stwórz przykładowe persony, które będą obrazować Twoich idealnych odbiorców: kim są, z jakimi wyzwaniami się mierzą, w czym Twoje treści mogą im pomóc.

Tworzenie contentu na LinkedIn

Pamiętaj, że regularność i konsekwencja są kluczowe w budowaniu silnego wizerunku. Tworzenie wartościowych treści jest nieodzownym elementem skutecznego personal brandingu. Publikowanie profesjonalnych zdjęć i wideo może znacznie zwiększyć atrakcyjność Twojego profilu. Pamiętaj jednak, że najważniejsza jest autentyczność. Zdjęcie pokazujące kulisty Twojej pracy może okazać się bardziej efektywne niż sesja “pod krawatem”. Materiały wizualne powinny być zgodne z Twoją strategią marki i przyciągać uwagę odbiorców. Publikowanie artykułów, postów i aktualizacji na temat swojej działalności, osiągnięć i doświadczeń zawodowych pozwoli Ci budować autorytet i angażować swoją sieć kontaktów. LinkedIn daje możliwość publikowania zróżnicowanego contentu, wykorzystaj to!

Publikuj na LinkedInie wykorzystując różne formy contentu – zdjęcia, dokumenty, ankiety itp.

Dobre praktyki publikowania na LinkedInie

Jak i co publikować na platformie? Oto garść wskazówek:

  • Dostosuj treści do oczekiwań Twoich potencjalnych czytelników. Zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą Twoich treści i co może najbardziej zainteresować użytkowników LinkedIna.
  • Publikuj regularnie, ale nie przesadzaj — zbyt częste posty mogą zniechęcić obserwujących, ale zbyt rzadkie publikacje treści mogą sprawić, że zostaniesz zapomniany.
  • Interakcja jest kluczem — odpowiadaj na komentarze i buduj dialog z Twoją siecią. Reaguj na treści, które Cię interesują, bierz udział w dyskusjach.
  • Pamiętaj, że LinkedIn to platforma profesjonalna. Twoje posty, komentarze i interakcje powinny odzwierciedlać profesjonalne podejście i być zgodne z branżowymi standardami oraz tone of voice. 

Wskazówka:

Reaguj na trendy i nowości w branży. Pokaż, że jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami i innowacjami. Regularnie publikuj posty, artykuły lub wideo, w których podzielisz się wiedzą, doświadczeniem oraz przemyśleniami na tematy aktualne dla Twojej dziedziny.

Aktywność na platformie

Regularne publikowanie postów, udostępnianie treści branżowych jest ważne, ale równie istotne będzie angażowanie się w dyskusje z innymi użytkownikami. Uwiarygodni to posiadaną wiedzę i zaangażowanie w danej dziedzinie. Nawiązywanie i pielęgnowanie relacji jest równie kluczowe, ponieważ budowanie sieci kontaktów powinno być oparte na autentyczności i wzajemnym wsparciu. Udzielanie rekomendacji i poproszenie o nie od innych może dodatkowo wzmocnić naszą wiarygodność i autorytet. 

Analiza wyników

Sprawdzaj efektywność swoich działań! Monitorowanie i analiza wyników naszych treści oraz aktywności na LinkedIn pomoże nam zrozumieć, co działa, a co wymaga poprawy. Regularne dostosowywanie strategii na podstawie zebranych danych zapewnia, że marka osobista będzie rozwijać się w odpowiednim kierunku. Każdego miesiąca warto sprawdzać, które treści przyciągają najwięcej uwagi i jakie działania przynoszą najlepsze rezultaty. Dzięki temu będzie można dostosowywać swoje działania tak, aby osiągać jak najlepsze efekty.

Wskazówka:

Śledź, jakie treści cieszą się największym zainteresowaniem, monitoruj jak rośnie Twoja sieć kontaktów, sprawdzaj kto odwiedza Twój profil oraz kto odpowiada na Twoje publikacje. Na podstawie tych danych możesz wysnuć pewne wnioski na temat skuteczności swoich działań i odpowiednio je optymalizować.

Sprawdź czy Twoje działania przynoszą efekty

Pomoże w tym Social Selling Index. SSI to wskaźnik opracowany przez LinkedIn, który mierzy skuteczność działań użytkownika w zakresie tzw. social sellingu na tej platformie. SSI skupia się na czterech głównych filarach, które są kluczowe dla skutecznej sprzedaży i budowania relacji w środowisku biznesowym online.

  • Establish your professional brand – ocena tego, jak kompletny i atrakcyjny jest Twój profil LinkedIn, czyli między innymi to, czy  posiadasz profesjonalne zdjęcie profilowe, szczegółowe opisy doświadczenia zawodowego, a także rekomendacje. Uzupełniony profil może sprawić, że będziesz cieszyć się większym zaufaniem i będziesz bardziej wiarygodny w oczach innych użytkowników. Nie ignoruj tego elementu! 
  • Find the right people – tutaj kluczowe jest budowanie sieci kontaktów. Ale nie byle jakiej, tylko takiej, która będzie wartościowa z biznesowego punktu widzenia. Nawiązuj kontakt z potencjalnymi klientami, partnerami biznesowymi, współpracownikami czy ekspertami z branży, wykorzystując narzędzie wyszukiwania i rekomendacje LinkedIn. Budowanie strategicznej sieci kontaktów nie będzie łatwe, ale warto się do tego procesu przyłożyć.
  • Engage with insights – ten wskaźnik pokazuje czy aktywnie i efektywnie angażujesz się w wymianę wiedzy na LinkedIn. Na przykład poprzez udostępnianie ciekawych treści, komentowanie postów innych użytkowników czy udzielanie się w grupach dyskusyjnych. Chodzi o budowanie relacji przez dostarczanie wartości. Sposób jest jeden — aktywność i jeszcze raz aktywność!
  • Build relationships – ten element ocenia Twoją zdolność do budowania silnych i trwałych relacji z Twoją siecią kontaktów. Obejmuje regularne interakcje z kontaktami, utrzymywanie aktywnego dialogu oraz rozwijanie zaufania i bliskości z potencjalnymi klientami.
Personal branding zweryfikujesz monitorując swój SSI.
Panel SSI.

SSI jest wyrażony w punktach, a maksymalna wartość, jaką można osiągnąć, to 100 punktów (25 punktów na każdy z czterech filarów). Wysoki wynik SSI koreluje z większym sukcesem w zakresie sprzedaży społecznościowej, ponieważ użytkownicy z wysokim SSI częściej nawiązują wartościowe relacje biznesowe. 

Buduj personal branding konsekwentnie!

Budowanie efektywnego personal brandingu na LinkedIn to proces wymagający przemyślanej strategii i konsekwentnych działań. Kluczowe jest posiadanie kompletnego, profesjonalnego profilu oraz regularne dzielenie się wartościowymi treściami, które przyciągną uwagę i zaangażowanie naszej sieci kontaktów. Autentyczność i spójność przekazu pozwalają na budowanie trwałych relacji i pozytywnego wizerunku w branży. Równie ważne jest angażowanie się w interakcje z innymi użytkownikami oraz monitorowanie i analiza wyników naszych działań, co umożliwia ciągłe dostosowywanie strategii i osiąganie lepszych efektów. Pamiętajmy, że personal branding to inwestycja w naszą przyszłość zawodową, która przynosi korzyści nie tylko w postaci nowych możliwości biznesowych, ale także w budowaniu naszego autorytetu i wiarygodności na rynku.

Chcesz wiedzieć jak możemy Ci pomóc w zakresie personal brandingu? Nie ma problemu 🙂