Pin to win! Jak prowadzić efektywne i efektownie działania na Pinterest w branży modowej.
Wiele osób kojarzy Pinterest jako źródło niewyczerpanych inspiracji dotyczących różnych dziedzin. Od mody, przez podróże, wystrój i dekorację wnętrz, po zdrowy tryb życia i odżywiania. To wizualna platforma, ale może być jednak również doskonałym narzędziem… do promocji biznesu! Działania na Pinterest dają wiele możliwości zaangażowania i przyciągnięcia uwagi w Twojej grupie docelowej i tym samym – promowania biznesu. Co robić, aby wykorzystać maksymalnie potencjał tego serwisu? Zanim zdradzimy nasze patenty, przedstawimy Klienta, dla którego prowadzimy efektywne (i efektowne!) działania na tej platformie.
Flawless – polska marka odzieżowa projektująca w duchu minimalizmu
W ofercie brandu znajdują się komfortowe i stylowe ubrania najwyższej jakości. Domeną marki są proste i eleganckie formy oraz minimalistyczna stylistyka. W asortymencie znaleźć można zarówno klasyczne modele, jak i takie, które zostały zaprojektowane zgodnie z najświeższymi trendami w modzie. Wszystkie produkty są szyte w polskich szwalniach, dla których ważna jest dbałość o każdy szczegół, idealne wykończenie i jak najlepszy efekt końcowy. Tym co wyróżnia Flawless jest jakościowe krawiectwo oraz fasony ubrań, które łączą ze sobą elegancję z wygodą i funkcjonalnością.
Z marką Flawless współpracujemy od 2018 roku. Jesteśmy dumni z naszej wspólnej historii i nieustannie doskonalimy nasze działania, dążąc do osiągania coraz lepszych wyników! Główny cel naszej współpracy z marką to zwiększanie sprzedaży w sklepie internetowym (www.flawless.pl) za pomocą kampanii płatnych oraz działań organicznych. W celu budowania świadomości marki prowadzimy także działania na Pintereście, który stanowi potężne narzędzie w branży modowej. Poprzez aktywności na tej platformie społecznościowej docieramy do nowych użytkowników, a także inspirujemy potencjalnych klientów.
Pin-Couture, czyli tworzenie modowego profilu na Pinterest
Według raportu DATAREPORTAL za rok 2023, w Polsce jest 5,42 milionów użytkowników Pinteresta, co stanowi ponad 13% populacji. Warto także wiedzieć, że prawie 80% użytkowników Pinteresta stanowią kobiety, co stanowi ważną informację dla każdego, kto działa w branży modowej. Jaki jest pierwszy krok do rozpoczęcia działań na Pinterest? Przede wszystkim należy założyć profil biznesowy na platformie. Proces tworzenia konta jest prosty, intuicujny i analogiczny do innych portali społecznościowych. Na początek powinno się zadbać o przyciągające cover photo, ciekawy opis i zdjęcie profilowe. Pamiętaj, by dodać link do swojego sklepu online. Więcej informacji i porad o tym jak założyć konto znajdziesz TUTAJ.
Modowe inspiracje wchodzą na tablice!
Co to jest pin? W kontekście serwisu społecznościowego Pinterest, pin to element graficzny, zazwyczaj w formie obrazka lub zdjęcia, który użytkownicy dodają do swoich tablic na platformie. Pin zawiera odnośnik do źródła, na przykład strony internetowej, co pozwala użytkownikom łatwo odkrywać i zapisywać interesujące treści. Każdy pin może być również opatrzony opisem, co umożliwia dodanie dodatkowych informacji czy komentarzy. Piny są kluczowym elementem interakcji na Pinterest, umożliwiającym użytkownikom dzielenie się, przypinanie i odkrywanie inspirujących treści. Dobrą praktyką jest wykorzystywanie pionowych zdjęć na platformie, ponieważ ponad 85% ruchu pochodzi z urządzeń mobilnych. Umieszczaj swojej produkty centralnie. Ważne jest staranne dobieranie zdjęć, zgodnie z wizerunkiem marki. Pamiętaj, że użytkowniczki Pinteresta szukają inspiracji i pomysłów. Dlatego raczej nie sprawdzą się tu zdjęcia produktowe na białym tle. Zamiast tego postaw na kolorowe tło, infografiki, materiały video czy piny inspiracyjne.
Zobacz, jak wygląda przykładowy pin dla marki Flawless.
Na Pinterest tablica to przestrzeń, na której możesz zorganizować i przechowywać piny (zdjęcia, grafiki, video) według określonych tematów lub kategorii. Tablice pomagają użytkownikom porządkować swoje zainteresowania, kolekcjonować inspiracje oraz dzielić się treściami z innymi użytkownikami. Na profilu dla marki Flalwless mamy kilka tablic modowych, np. Najlepsze bluzy od Flawless, Stylizacje do biura, Zimowe stylizacje, czy Randka jest Twoja!
Sukces w branży modowej (i nie tylko!) – postaw na płatne działania na Pinterest!
Na Pintereście (zresztą tak samo jak i na każdej innej platformie społecznościowej), niezbędne jest systematyczne publikowanie wysokiej jakości treści, monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii na podstawie danych z narzędzi analitycznych. Regularne śledzenie efektywności kampanii i dostosowywanie działań reklamowych na podstawie uzyskanych wyników to klucz do prowadzenia skutecznych kampanii płatnych. Pamiętaj, że sukces na Pinterest, podobnie jak na innych platformach marketingowych, wymaga cierpliwości, kreatywności, systematyczności i zaangażowania.
Najczęstszym pytaniem zadawanym przez naszych klientów jest: Jaki budżet przeznaczyć na działania płatne w systemie reklamowym Pinterest? Kwota może znacznie się różnić w zależności od wielu czynników, takich jak branża, cel kampanii, grupa docelowa i cele biznesowe.
Przygotowaliśmy wytyczne, które powinno się wziąć pod uwagę podczas planowania budżetu na start.
Pierwsze kroki: testuj i optymalizuj!
Na początek zalecamy przeznaczenie części budżetu na testowanie różnych celów reklamowych i grup odbiorców odpowiadających Twojemu targetowi. Możesz zacząć od niewielkiego budżetu, np. 500-1000 złotych lub równowartości w innej walucie, aby zrozumieć, jakie rodzaje treści i kampanii działają najlepiej w Twojej branży i dla Twojej marki. Warto sprawdzić jak Twój produkt przyjmie się w serwisie, ponieważ Pinterest jest jedną z tańszych większych platform social media. Dla przykładu – dla Flawless, brandu który jest marką premium z branży modowej, pozyskujemy CPC poniżej 0,20zł w kampaniach sprzedażowych, a CPM waha się ok. 3,50zł!
Celuj w strategie długoterminowe
Do znudzenia wracamy do powiedzenia “nie odrazu Rzym zbudowano”, dltego postaw na działania długoterminowe. Pinterest to kolejne miejsce, w którym klienci stykają się z Twoją marką. Platforma zasłynęła ze względu na wizualny charakteru, którego celem jest inspiracja użytkowników za pomocą pięknych zdjęć i grafik, co odróżnia go od innych mediów społecznościowych, które często koncentrują się na interakcjach i mikronarracjach. Ta charakterystyka sprawia, że jest to idealne miejsce dla marek modowych i innych, gdzi e dużą rolę odgrywa aspekt wizualny. W takich branżach warto prowadzić kampanie, które celują w rozwój świadomości marki. Jeżeli chcesz poznać estymacje wyników, jakie możemy osiągnąć dla Twojej marki, skontaktuj się z nami!
Kampanie reklamowe, od czego zacząć?
Jeśli planujesz płatne działania na Pinterest w ramach kampanii reklamowych, możesz zacząć od budżetu reklamowego na poziomie 1 000-2 500 złotych (lub więcej!) na miesiąc w zależności od złożoności strategii. Ważne jest monitorowanie wyników i dostosowywanie budżetu w oparciu o efektywność kampanii. Z naszych doświadczeń wynika, że jeżeli planujesz rozpocząć działania z uwzględnieniem pełnego lejka sprzedażowego na tej platformie, to najbezpieczniej jest zacząć od kwoty nie mniejszej niż 2 000 złotych. Dzięki prowadzeniu holistycznych działań dla Flawless na każdym etapie lejka sprzedażowego, byliśmy w stanie osiągnąć średni ROAS na poziomie 10,78 w ciągu ostatnich 3 miesięcy z kampanii sprzedażowej na Pinterest.
Formaty reklamowe
Obecnie na rynku polskim nie mamy zbyt dużej różnorodności formatów reklamowych na Pintereście. Przede wszystkim opieramy się na pojedynczym poście, karuzeli lub video, które możemy połączyć z katalogiem produktowym.
Działania na Pinterest umożliwiają nie tylko promowanie pinów, które będą widoczne na naszej tablicy, ale także reklam, które będą wyświetlane tylko podczas ich emisji. Pozwala to utrzymać porządek w narracji naszego profilu.
UWAGA!
Takie piny nie mogą zostać zapisane przez użytkownika i widzi je tylko nasza grupa docelowa.
Szyjemy trendy, czyli jak korzystać z raportów ,,Pinterest Predicts’’
Z biegiem lat Pinterest ewoluował. Dla wielu marek i osób stał się bazą lifestylowych trendów – tych, które już królują oraz tych, które niedługo mają nadejść! Pod koniec każdego roku, eksperci serwisu publikują raport, w którym prognozują, co będzie na topie w kolejnym roku. Autorzy raportu tworzą swoje prognozy na podstawie analizy działania na Pinterest i zachowań milionów użytkowników z różnych zakątków świata. Badają czego szuka się na platformie, a następnie wyciągają wnioski i zbierają najbardziej popularne tematy w jednym zestawieniu.
Jak wyszukiwać trendy w raporcie?
1. Wejdź na stronę Pinterest Predicts.
2. Wybierz interesujący filtr:
- Grupa docelowa (Gen Z, Millenials, Gen X, Boomers)
- Kategoria (Fashion, Travel, Home, Parenting itp.)
3. Przeglądaj wybrane trendy z kategorii, która cię interesuje. Szukaj inspiracji na swoje piny i tablice. Każdy trend jest opisany, pokazane są trendujące w wyszukiwarce hasła oraz przykładowe piny, które powstały zgodnie z danym trendem.
PROTIP
Chcesz jeszcze bardziej zagłębić się w tajniki działania na Pinterest i wyszukiwanie trendów? Możesz ściągnąć skrócony raport dotyczący nadchodzących trendów, w podziale na kategorie w PDF –> RAPORT
Bonus! Nadchodzą nowości reklamowe!
Pinterest stale się rozwija w zakresie możliwości kampanii reklamowych. Na przykład wielu krajach dostępna jest już reklama w formacie Premiere Spotlight (Wyróżnienie Premierowe). Format ten jest dostępny dla reklamodawców po wcześniejszym kontakcie z przedstawicielem Pinteresta i tzreba przyznać, że wygląda naprawdę atrakcyjnie. Niestety jest pewien kruczek. Reklamy tego typu mają ograniczenie czasowe i mogą trwać od 1 do 3 dni, a koszt jest liczony za dzień (nie per aukcja). Co więcej tylko jeden reklamodawca może zarezerwować kampanię w danym kraju dziennie na jedno miejsce docelowe!
Premiere Spotlight wyświetla reklamy wideo w miejscach takich jak strona główna czy strona wyszukiwania. To miejsce jest pierwszym punktem, w którym użytkownicy odkrywają nowe pomysły na Pintereście. A to z kolei daje kluczową przewagę w porównaniu do dotychczasowych, czasem nieco monotonnych reklam na tej platformie. Warto zaznaczyć, że ten format rezerwuje około 50% ekranu urządzenia mobilnego, co bezkonkurencyjnie pochłania uwagę użytkownika.