beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

„YouTube Rewind” polskiego rynku marketingowego

W pracy marketingowca „bycie na bieżąco” to jeden z kluczowych wyznaczników sukcesu kampanii reklamowej. Śledzenie trendów, zmian i odpowiadanie na nie to stałe elementy naszej pracy. „YouTube Rewind” było serią publikowaną przez kilka lat przez tę platformę, z pokazaniem osiągnięć twórców, virali i najbardziej klikanych materiałów. W tym artykule przejdziemy przez „Rewind” pod kątem reklamowym i wizerunkowym na polskim rynku.

Dlaczego warto być na YouTube?

Wstępem i odpowiedzią na to pytanie są dane z Digital 2022 Global Overview Report:

  • YouTube zajmuje pierwsze miejsce w kategorii Top Mobile Apps, które dostarczają rozrywkę video. 
  • YouTube Music to druga, po Spotify, najpopularniejsza opcja do słuchania muzyki przez użytkowników.
  • Miesięcznie użytkownicy spędzają ponad 23 godziny w aplikacji YouTube.

Czas spędzany w poszczególnych social mediach, Digital 2023: Global Overview Report

Skoro mamy już twarde dane, pokazujące, że ludzie realnie spędzają mnóstwo czasu w tym serwisie, przejdźmy dalej.

Video w pionie? Sprawdź Shorts!

Pewnie zauważasz, że obecnie w mediach społecznościowych królują krótkie formy. Instagram poszedł w Reelsy, które jego algorytm promuje bardziej niż typowe, statyczne posty graficzne. Coraz większą popularność zdobywa TikTok. Video niezaprzeczalnie rządzi teraz w social mediach.

Jeśli wynajmujesz agencję reklamową do stworzenia Reelsa czy TikToka lub płacisz wynagrodzenie influencerowi za przygotowanie materiału video w pionie, zależy Ci, żeby treść dotarła do jak największej grupy odbiorców. To logiczne, a my w Beeffective wiemy, jak ważny jest obieg i recykling contentu. Dlatego, jeśli zwracasz się do naszego Team Video, otrzymasz treści dopasowane do różnych mediów społecznościowych. 

Na podstawie naszego doświadczenia przewidujemy, które video sprawdzą się na konkretnej platformie pod kątem jej charakteru. Podczas nagrywania filmu promocyjnego z Twoim produktem, od razu przygotowujemy content na wiele kanałów. Recykling treści może pójść o krok dalej! Twój materiał udostępnimy w celach promocyjnych również w rolce na YouTube.

Wprowadzenie opcji YouTube Shorts to ogromny krok platformy w stronę urządzeń mobilnych. Od kilku lat dominują one nad komputerami, jeśli chodzi o czas użytkowników spędzany w sieci. Tę ścieżkę platformy YouTube, zgodną ze zmieniającym się światem multimediów, widać również w technicznych zmianach na stronie głównej. Zakładka Shorts zastąpiła słynną kartę Na Czasie, która widniała w tym miejscu przez wiele lat. Nie wszyscy youtubowi twórcy przyjęli to z entuzjazmem. Jednak jak powiedział lata temu José Martí: „Postęp nie ma większego wroga niż przyzwyczajenie”.

Treści zaczynają być publikowane przede wszystkim z myślą o ekranach smartfonów

Oznaczanie współprac a kontrole… szeryfów Internetu?

2022 rok dla influencerów upłynął pod kątem kontroli UOKiK, długo oczekiwanych zmian prawnych, a w konsekwencji głośnych kar dla influencerów. Na przykład za brak oznaczeń płatnej współpracy. Na YouTube nieustannie odbywają się też inne kontrole – „szeryfów Internetu”, jak nazywani są nieco ironicznie youtuberzy prowadzący kanały commentary. Nieudane współprace reklamowe głośno komentowane są m.in. przez kanały: Gimper, SA WARDĘGA, REVO, Prostracja, Dramcia, osiągając przy tym spore zasięgi, wyświetlenia i… setki ironicznych komentarzy. Odbiorca YouTube błyskawicznie informowany jest na wielu frontach o współpracy ulubionego twórcy, która wiązała się z niejasnościami.

Z perspektywy marki ostatnie lata pokazują, że wybór influencera, który będzie odpowiednią i rzetelną twarzą firmy, jest coraz trudniejszy. Naprawdę łatwo o kontrowersję. Szczególnie gdy współpracujesz z osobami, które mają już na koncie kryzysy wizerunkowe.

Widzisz duże liczby na profilach? Wiemy, że to potencjalnie spore zasięgi… Jednak cyfry nigdy nie powinny być głównym wyznacznikiem wyboru influencera. Cena wyświetleń zsumowana ze zszarganym wizerunkiem może być znacznie wyższa, niż by się wydawało. Wiele firm się o tym przekonało, więc zachęcamy do ostrożności i dobrego reaserchu!

Odcinek na kanale “Gimper” z segmentem na temat prawdopodobnie nieoznaczonej reklamy politycznej na TikToku influencera Filipa Zabielskiego – prawie 600 tys. wyświetleń w kilka dni od publikacji

Koniec wspierania szkodliwych kanałów i odważne decyzje YouTube’a

W zmianach dotyczących kanałów YouTube nie sposób nie wspomnieć jednego z najgłośniejszych wydarzeń na polskiej scenie YouTube, czyli całkowitego zablokowania konta youtubera Nitro. Nie mówimy o niszowym twórcy, ale o potężnym influencerze z 2,4 mln subskrybcji. Ten krok ze strony platformy z drugiej połowy 2022 roku może zwiastować rozpoczęcie walki z treściami szkodliwymi społecznie, patoinfluencerstem i seksizmem. Na szczęście, okazuje się, że nawet popularność nie jest wystarczającą tarczą przed dożywotnim zablokowaniem toksycznych zachowań. Dość powiedzieć, że ten temat był na tyle głośny, że przetoczył się przez… mównicę sejmową. Jak widać, YouTube wziął zasadę Twarde prawo, ale prawo i mimo wielokrotnych próśb, decyzja nie została cofnięta.

Ostre restrykcje YouTuba to dobra wróżba również w kontekście współprac reklamowych – platforma zdaje się sama oddzielać ziarna od plew, zaczynając zapewniać użytkownikom bardziej wartościowe treści i eliminując jednostki źle wpływające na PR. 

To usunięcie z pewnością było głośne na polskim podwórku, ale gdy zrobimy krok wstecz i rozejrzymy się dookoła, dostrzeżemy, że to część globalnej strategii.

Dlaczego YouTube blokuje kanały?

Tylko w trzecim kwartale 2022 r. Google usunęło z Youtube’a 5,8 mln kanałów. Dlaczego? Głównie przez sianie dezinformacji, spam, czy branie udziału w oszustwach na widzach. Wiele przypadków dotyczyło również bezpieczeństwa najmłodszych. Choć to niewyobrażalnie przykre i nieludzkie, wielu autorów postanowiło szybko wzbogadzić się na wojnie Rosji z Ukrainą, nagrywając na ten temat szkodliwe filmy. Tego typu ważne polityczne wydarzenia to dla autorów fake newsów żniwa – na szczęście zdają się dobiegać końca. 

Raport atlasVPN pokazuje, że blokowanych kanałów jest coraz więcej

W tym miejscu warto wspomnieć o YouTube Kids, czyli kolejnym działaniu w stronę bezpieczeństwa – tym razem najmłodszych użytkowników. Marki prodziecięce mogą trafić do najmłodszych widzów i ich rodziców w ciepłej, przyjaznej i przeznaczonej do tego przestrzeni.

Grafika promocyjna serwis YouTube Kids. Rodzice mają podgląd w treści, które oglądają ich dzieci. Tutaj również niestety pojawiały się nieadekwatne treści o zabarwieniu seksualnym, na szczęście szybko blokowane przez platformę.

Nowe możliwości dzięki YouTube Music

Powtarzając ze wstępu: YouTube Music w 2022 roku było drugą (po Spotify) najpopularniejszą platformą służącą do słuchania muzyki. Oznacza to… morze możliwości na kolejnej platformie! Z pewnością zasługą wysokiej pozycji w rankingu były tak częste reklamy YouTube Premium, że wytrwali widzowie prawdopodobnie mieli okazję nieświadomie nauczyć się ich na pamięć. To wiele opcji reklamy w teledyskach czy podcastach.

Kampanie reklamowe na YouTube poprzez Google Ads

Masz gotową reklamę radiową lub spot telewizyjny? W Beeffective dbamy o to, by praca grafików czy content creatorów była zawsze w pełni wykorzystana.

YouTube ma ogromny potencjał, z którego szkoda nie skorzystać, przygotowując kampanię reklamową. W końcu YouTube należy do Google, więc zlecając naszemu działowi Performance kampanię w Google Ads, możesz liczyć na przykład na skuteczne wyświetlanie reklam displayowych, efektywne karuzele czy wyświetlanie Twojego video widzom, którzy mogą być potencjalnymi kupującymi. Chętnie przedstawimy Ci szereg dostępnych opcji!

Podsumujmy tę dawkę wiedzy

YouTube oferuje wiele możliwości reklamowych: poprzez Google Ads, współpracę z influencerami, lokowanie produktów, dotarcie do różnych grup odbiorców (nawet dzieci), miłośników muzyki, gier, streamów czy podcastów. Użytkownicy tam są i czekają na Twoją reklamę – wystarczy wyciągnąć do nich rękę!

Skontaktuj się z Beeffective! Z przyjemnością przygotujemy audyt kanału Twojej marki, kampanię reklamową w tym serwisie i podpowiemy, jak efektywnie wykorzystać na niej content – a przy tym we współpracy nie naciąć się na twórców, którzy spowodują katastrofę.

#samnektar napisała Adrianna Sowińska z Beeffective

Bądź na bieżąco z trendami w digitalu!