beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Kreatywnie, efektywnie i… zgodnie z prawem! Czyli jak komunikować suplementy diety w mediach społecznościowych.

Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto nigdy nie słyszał, że praca specjalisty social media jest łatwa i przyjemna. A jednak — prowadząc profile w mediach społecznościowych dla marek, trzeba być niczym kameleon. Dopasowywać się i w zależności od branży, przybierać charakterystyczne dla niej cechy. Jedną z takich branż są suplementy diety.

Branża FMCG, a dokładnie należące do niej suplementy diety, wymagają w kontekście komunikacji naprawdę dobrego przygotowania na wielu płaszczyznach. Planując tworzenie contentu w mediach społecznościowych dla marki z tego sektora, sama kreatywność niestety nam nie wystarczy. I choć może to brzmieć z lekka przerażająco, to jeśli masz podstawową wiedzę w zakresie reklamy suplementów diety, życie od razu staje się łatwiejsze, a planowanie komunikacji niezwykle satysfakcjonujące! Bazując na wiedzy i doświadczeniu zyskanym przy współpracy z marką Doppelherz, przygotowaliśmy dla Was skrócony przewodnik po tym, jak komunikować suplementy diety w Internecie i robić to dobrze. Zapraszamy do lektury! 

O co chodzi z suplementami diety?

Zanim zasiądzie się do przygotowania pierwszego kalendarza postów, warto najpierw zaznajomić się z podstawowymi pojęciami. To pozwoli Ci w przyszłości łatwiej wyszukiwać aktualizacji dotyczących np. nowelizacji ustaw. Ale spokojnie, nie taki diabeł straszny, jak go malują! 

Jego definicja jest dość rozbudowana, jednak wystarczy, że zapamiętasz, że suplement diety to:

  • środek spożywczy, czyli żywność co wg Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r., oznacza: „jakiekolwiek substancje lub produkty, przetworzone, częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do spożycia przez ludzi, lub których spożycia przez ludzi można się spodziewać” (wynika to ze stanu prawnego na dzień 05.01.2024 r.).
  • wsparcie codziennej diety, dlatego suplementy diety nie mogą być stosowane wyłącznie jako jej zamiennik.
  • last but not least — suplement diety nie jest lekiem, a więc NIE LECZY! 

I naprawdę warto to wiedzieć, tworząc komunikację dla marki z branży suplementacyjnej. Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę? Zdecydowanie na regulacje prawne dotyczące właśnie reklamy suplementów diety. 

A teraz spójrzmy w prawo! 

A tam regulacje, cała masa! Bo nie jest tak, że możesz pisać i tworzyć dowolne kreacje zgodnie z tym, co podpowiada Ci Twoja kreatywna dusza. I mimo że z początku może wydawać się to dużym ograniczeniem, to gdy zaznajomisz się z tematem, okazuje się, że nie do końca tak musi być. Poniżej znajdziesz wytyczne związane z przygotowaniem komunikatów wraz z przykładami z naszej współpracy z marką Doppelherz. To znany producent suplementów diety, obecny na rynku już od ponad 100 lat.

Pamiętaj o kluczowych komunikatach.

Po pierwsze — obowiązkowe jest zamieszczanie komunikatu podczas prezentacji lub reklamy suplementu diety, tj.: „suplement diety jest środkiem spożywczym, którego celem jest uzupełnienie normalnej diety. Suplement diety nie ma właściwości leczniczych”. Tę informację koniecznie umieść w treści copy posta. Na grafice wystarczy, że będzie widoczne oznaczenie SUPLEMENT DIETY.

Suplementy w social media — jak je komunikować na przykładzie DoppelHerz.

Nie wprowadzaj w błąd!

Grafika ani treści nie mogą przypisywać suplementowi diety gwarancji działania lub właściwości, których nie posiada. Czyli np.: leczniczych, zapobiegającym chorobom lub odwołujących się do takich właściwości. To nie produkt, ale zawarte w nim składniki wspierają organizm.

Suplementy w social media — jak je komunikować na przykładzie DoppelHerz.

Kreacja graficzna i copy nie powinny wprowadzać w błąd w zakresie: charakterystyki suplementu diety, nazwy, składu, ilości, właściwości, trwałości, źródła/miejsca pochodzenia, metody wytwarzania lub produkcji. Komunikat musi być zrozumiały dla odbiorcy.

Suplementy w social media — jak je komunikować na przykładzie DoppelHerz.
  1. Treści wizualne i teksty powinny wskazywać poszczególne składniki suplementu diety, które wywołują konkretny efekt odżywczy lub inny fizjologiczny. Nie mogą natomiast przypisywać takich właściwości całemu suplementowi diety.

Nie można wykraczać poza treść dozwolonych oświadczeń zdrowotnych, rozszerzać ich lub modyfikować w kontekście promocji wybranego suplementu diety. Nawet jeśli dostępne są niezależne badania na ten temat, to ich treść musi być zgodna z oświadczeniami zdrowotnymi. Czym są oświadczenia zdrowotne? O tym za chwilę! 

Suplementy w social media — jak je komunikować na przykładzie DoppelHerz.
  1. Komunikat nie może wzbudzać lęku czy zastraszać odbiorcy, nawiązując do zmian w organizmie, zarówno przy pomocy tekstu, obrazu jak i symboli. Zamiast straszyć, wskaż problem konsumenta i zaproponuj jego rozwiązanie. 
  1. Komunikat nie może być kierowany bezpośrednio do dzieci. 
Suplementy w social media — jak je komunikować na przykładzie DoppelHerz.

Tworząc reklamę suplementów diety w internecie, należy pamiętać o znaczniku w prawym dolnym rogu pola powierzchni reklamy. Umieść tekst „SUPLEMENT DIETY” na wyróżnionym, prostokątnym polu. Tekst powinien być widoczny i czytelny, umieszczony poziomo, w jednej linii. W przypadku reklamy statycznej wysokość prostokąta powinna wynosić 5% wysokości kreacji. Natomiast w przypadku reklamy wideo wysokość prostokąta powinna wynosić 10% wysokości kreacji. Dodatkowo w reklamie wideo, tekst „SUPLEMENT DIETY” musi być widoczny na ekranie minimum 5 sekund oraz minimum 2 sekundy z prezentacją nazwy reklamowanego suplementu diety lub jego oznakowania.

(źródło: Polfarmed.com.pl, Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety, Warszawa, 30.11.2016)

BONUS! Jeżeli planujesz kampanię w Meta Ads, koniecznie zapoznaj się z jej wytycznymi względem promocji suplementów diety. Ta wiedza przyda się również wtedy, gdy planujesz promocję w ekosystemie Google. 

Czym są oświadczenia zdrowotne?

Skoro już wiesz, jak powinny wyglądać komunikaty w social mediach dla suplementów diety, musisz jeszcze wiedzieć, czym są wspomniane wcześniej oświadczenia zdrowotne. Za konkretny efekt odżywczy suplementu diety odpowiedzialne są jego składniki, a nie produkt sam w sobie. Zatem pisząc copy i planując grafiki, należy posiłkować się oświadczeniami zdrowotnymi, które wskazują na konkretne działania danych składników. Przykładem może być: witamina E pomaga w ochronie komórek przed stresem oksydacyjnym.

UWAGA! Niedozwolone jest rozszerzanie treści dopuszczonych oświadczeń. Warto wiedzieć, że można również korzystać z oświadczeń z listy oczekujących (pending), czyli takich, które wciąż są opiniowane przez EFSA (Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności). 

No i jak tu być kreatywnym?

Normalnie! Pokusimy się nawet o stwierdzenie, że tworzenie komunikatów reklamowych dla marek z branży suplementacyjnej daje jeszcze większe pole do popisu. Bo to, co wymyślisz, musi pokrywać się z wytycznym, a to wymaga niezwykle kreatywnego podejścia. Zresztą, prowadzenie profili w mediach społecznościowych dla marek suplementacyjnych to nie tylko komunikaty produktowe. Nie zapominaj o edukowaniu i angażowaniu swoich odbiorców. My dla marki Doppelherz robiliśmy to na kilka sposobów: 

Edukacja

Tworzenie treści edukacyjnych na temat witamin i minerałów zgodnie z oświadczeniami zdrowotnymi.

Zaangażowanie

W budowaniu zaangażowania pomoże grafika z intrygującym pytaniem, nawiązującym do DNA marki. O tym, jak tworzyć efektywne i efektowne kreacje przeczytasz tutaj! 

Można? Można! 

Czy można robić marketing dla suplementów diety efektownie i efektywnie przy jednoczesnym uwzględnieniu obowiązującego dla branży prawa? Można! A nawet trzeba! Ponieważ bagatelizowanie tego aspektu naraziło już niejedną firmę na ogromne kary pieniężne, które mogą sięgać kwoty nawet miliona złotych! Takie działania mogą prowadzić do  wszczęcia postępowania przez Prezesa UOKiK z urzędu lub na skutek zgłoszenia, a tego Twoja marka z pewnością nie potrzebuje. 

Współpraca z marką Doppelherz wzbogaciła nas o tę cenną wiedzę. My podzieliliśmy się esencją wszelkich wytycznych, jednak jeśli jesteś odpowiedzialn_ za komunikację marki z branży suplementacyjnej, pamiętaj, że wiedzę w tym zakresie musisz aktualizować na bieżąco. A jeśli Twoją uwagę zwróciły efektowne grafiki i kreatywne copy postów dla Doppelherz, koniecznie przeczytaj nasze CaseStudy! 

Chcesz działać w digitalu efektywnie i efektownie? Odezwij się do nas!