Skuteczne działania na LinkedIn? Jedziemy z tematem!
Platforma początkowo traktowana jako wirtualne CV i strona do poszukiwania pracy, ewoluowała, aby z czasem zamienić się w silne narzędzie w marketingu B2B. LinkedIn traktowany jest obecnie priorytetowo w działaniach digitalowych, szczególnie dla firm zorientowanych na działania w obszarze B2B.
Dlaczego? Między innymi dlatego, że LinkedIn, jako wiodąca platforma biznesowa, oferuje unikalne możliwości budowania sieci kontaktów zawodowych oraz promocji biznesu. W tym artykule odpowiemy na pytanie, które nurtuje wszystkich, którzy zaczynają swoją przygodę z tą platformą, czyli — jak osiągnąć sukces na LinkedInie.
Działania na LinkedIn zacznij od poznania ekosystemu
Zanim jednak przejdziemy do odpowiedzi na pytanie JAK?, wróćmy na chwilę do tego czym charakteryzuje się LinkedIn. Ekosystem tej platformy, jest nieco inny niż w przypadku pozostałych mediów społecznościowych. Obejmuje on kilka kluczowych elementów:
Profile osobiste
Można nazwać je kluczowymi w ekosystemie LinkedIna. Pozwalają użytkownikom na prezentację swojego doświadczenia zawodowego, umiejętności, osiągnięć i zainteresowań, a przede wszystkim na marki osobistej i wartościowej sieci kontaktów.
Company page (strona firmowa)
Umożliwiają firmom i brandom prezentację swojej działalności, kultury pracy, osiągnięć oraz publikowanie aktualności, eksperckich treści, artykułów i ofert pracy. To narzędzie do budowania marki pracodawcy i angażowania potencjalnych klientów, partnerów oraz kandydatów do pracy.
Płatne działania na LinkedIn (system reklamowy LinkedIn Ads)
To system reklamowy umożliwiający tworzenie precyzyjnie targetowanych kampanii reklamowych skierowanych do profesjonalistów. Reklamy mogą być skierowane na podstawie wielu kryteriów, takich jak branża, stanowisko, umiejętności, poziom doświadczenia, lokalizacja, a nawet firmy, w których pracują potencjalni odbiorcy.
Powyższe obszary są kluczowe dla skuteczności naszych działań na platformie. Ekosystem LinkedIna to ponadto grupy tematyczne, które pozwalają na dyskusje, umożliwiają networking i dzielenie się doświadczeniami, LinkedIn Learning, czyli platforma szkoleniowa oferująca kursy i materiały edukacyjne, narzędzia rekrutacyjne, takie jak LinkedIn Recruiter, pozwalające pracodawcom i rekruterom na efektywne wyszukiwanie kandydatów do pracy oraz narzędzia analityczne, które pomagają śledzić efektywność profilu i publikowanych treści. Wszystkie te elementy wzajemnie się uzupełniają i pozwalają na efektywne działania na LinkedIn.
Profil firmowy — zacznijmy od początku
Zakładanie profilu firmowego (a później jego optymalizowanie) na LinkedInie jest pierwszym krokiem do zbudowania profesjonalnej wizytówki. Kluczem do skuteczności jest tutaj kompletność i optymalizacja profilu — począwszy od logo, cover photo, przez szczegółowy opis działalności, po regularne publikacje wartościowych treści.
Elementy, których nie należy pominąć przy uzupełnianiu profilu:
- Logo (znak firmowy) o rekomendowanych wymiarach 300 × 300 pikseli.
- Zdjęcie w tle (czyli tzw. cover photo o rekomendowanych wymiarach 1128 × 191 pikseli).
- Branża, w jakiej działamy (do wyboru jest ich około 150).
- Nagłówek – slogan na profilu firmowym (skrócony opis, maksymalnie 120 znaków).
- Sekcja “O nas” – informacje ogólne o firmie (dłuższy opis, maksymalnie 2000 znaków).
- Przyciski CTA na profilu firmowym (skontaktuj się z nami, więcej informacji. zarejestruj się, odwiedź witrynę).
Wszystkie sekcje uzupełnione? Gratulacje, Twoja strona firmowa dołączyła do społeczności LinkedIn! To jednak dopiero początek przygody na tej platformie. Chociaż profesjonalnie uzupełniony company page to solidny fundament, to regularne publikacje i aktywność stanowią kluczowy element obecności na platformie.
Co publikować na profilu firmowym?
Systematyczne publikowanie aktualności branżowych, osiągnięć firmy czy dzielenie się wiedzą ekspercką, zwiększa zaangażowanie odbiorców i buduje autorytet marki. Co publikować? Możliwości jest wiele, poniżej kilka inspiracyjnych wskazówek:
- informacje dotyczące działań i oferty firmy, treści o organizowanych przez nią wydarzeniach, osiągnięciach i nagrodach, nowościach produktowych czy case studies,
- trendy z branży: posty z blogów specjalistycznych, teksty z czasopism branżowych, treści związane z firmą, branżą lub siecią kontaktów,
- recykling artykułów zamieszczonych na blogu firmowym: fragmenty, streszczenia, lub najciekawsze punkty,
- treści bazujące na codziennej pracy: kulisy działań firmy, tak zwany “backstage”, relacje ze spotkania z klientem itp.,
- rekomendacje dotyczące wartościowych publikacji, książek, podcastów, webinarów itp.,
- publikacje bazujące na raportach branżowych,
- posty przedstawiające zespół i jego kompetencje,
- opinie, recenzje, rekomendacje i feedback od klientów.
LinkedIn to potężne narzędzie marketingowe, które może pomóc Twojej firmie osiągnąć określone cele biznesowe. Aby to się wydarzyło, trzeba spełnić określone wymogi. Uzupełnienie profilu to jedno, a regularne publikowanie treści to drugie. Systematyczne publikacje ułatwi przygotowany wcześniej harmonogram treści, który uwzględni wszystkie linie komunikacyjne.
Profil osobisty
Zależność między profilem osobistym a firmowym na LinkedInie jest istotna, a oba obszary wzajemnie się uzupełniają. Mimo że oba typy profili pełnią różne role w budowaniu obecności online, tworzeniu sieci kontaktów oraz promowaniu marki, to są one komplementarne.
Dlaczego warto prowadzić regularne działania na profilu osobistym?
LinkedIn preferuje działania podejmowane w obszarze profilu prywatnego i są one bardziej wartościowe dla algorytmu w porównaniu z tymi, które realizowane są na stronach firmowych. Poza tym publikacje na profilach prywatnych są odbierane przez innych członków społeczności jako bardziej wiarygodne niż te, którymi dzieli się firma. Mówi się, że treść publikowana na profilach osobistych ma nawet do 8 razy większy zasięg niż ta sama zawartość wstawiana na strony firmowe. Czy to oznacza, że można zrezygnować z publikowania treści na profilu firmowym? Absolutnie nie! Największą skuteczność na LinkedInie przypisuje się działaniom realizowanym na profilach prywatnych z intencją wspierania firmy bądź brandu.
Kluczowe elementy profilu osobistego, które należy zaimplementować
Twój profil na LinkedInie to twoja wizytówka w online’owym świecie profesjonalistów. Dlatego, podobnie jak w przypadku company page, profil należy skrupulatnie i rzetelnie uzupełnić i zadbać o następujące elementy:
- profesjonalne zdjęcie profilowe,
- zdjęcie w tle,
- Job Title – czyli nagłówek – powinien być krótki, ale mocny – opisujący Ciebie i to, co robisz, z wykorzystaniem kluczowych słów związanych z Twoją branżą.
- spersonalizowany URL profilu na LinkedIn,
Jak spersonalizować URL?
Wyświetl swój profil. Po prawej stronie pod paskiem menu znajdziesz opcję „Edytuj profil publiczny i adres url”. Po kliknięciu przeniesiesz się do ekranu, na którym zobaczysz, jak twój profil widzą niezalogowani użytkownicy, którzy znajdą cię w wyszukiwarce. Po prawej stronie na samej górze masz możliwość modyfikacji adresu url. Wystarczy kliknąć niebieski ołówek i usunąć niepotrzebne znaki oraz ustawić pożądany URL.
- streszczenie (podsumowanie) – opis, w którym możesz podsumować swoją historię zawodową, przedstawiając swoje doświadczenie, umiejętności i to, co Cię wyróżnia. Użyj tego miejsca, aby pokazać swoją pasję, cele zawodowe i to, co możesz zaoferować innym użytkownikom LinkedIna.
- szczegółowy opis doświadczenia zawodowego (pamiętaj o chronologii i o odpowiednim zaznaczeniu różnych stanowisk w ramach jednego miejsca pracy),
- umiejętności — dodaj kluczowe skille, które odzwierciedlają Twoje kompetencje zawodowe. LinkedIn pozwala innym użytkownikom na potwierdzanie Twoich umiejętności, co zwiększa Twoją wiarygodność,
- licencje i certyfikaty — zamieszczając informacje o posiadanych licencjach czy certyfikatach potwierdzamy swoje kompetencje zawodowe,
- rekomendacje — poproś o rekomendacje. Dobrze napisane mogą znacząco podnieść wartość Twojego profilu. Kogo poprosić? Obecnych i byłych współpracowników, menadżerów, klientów i partnerów biznesowych.
- multimedia — rozważ dodanie do swojego profilu multimediów, takich jak prezentacje, projekty, case study, linki do artykułów czy wideo, które pokazują Twoje osiągnięcia i zrealizowane zadania.
Tak jak w przypadku profilu firmowego, uzupełnienie strony to nie wszystko. Ważne jest regularne publikowanie, które zbuduje silną markę osobistą i będzie stanowić element personal brandingu. Bądź aktywny na platformie, publikując wartościowe treści, udostępniając ciekawe artykuły i angażując się w dyskusje. To zwiększa widoczność Twojego profilu.
Co (i jak) publikować na profilu osobistym?
Rola profilu osobistego na LinkedInie jest zatem kompleksowa i skupia się nie tylko na prezentacji zawodowej użytkownika, ale także na budowaniu i utrzymywaniu sieci kontaktów, rozwoju kariery, personal brandingu, edukacji oraz wymianie wiedzy. Aktywne i strategiczne zarządzanie profilem osobistym na LinkedInie może przynieść znaczące korzyści zawodowe i osobiste, otwierając przed użytkownikiem nowe horyzonty i możliwości.
Jakie są dobre praktyki dotyczące publikacji na LinkedInie? Oto garść wskazówek:
- Dostosuj treści do oczekiwań Twoich potencjalnych czytelników. Zastanów się, kto jest Twoim odbiorcą Twoich treści i co może najbardziej zainteresować użytkowników LinkedIna.
- Publikuj regularnie, ale nie przesadzaj — zbyt częste posty mogą zniechęcić obserwujących, ale zbyt rzadkie publikacje treści mogą sprawić, że zostaniesz zapomniany.
- Interakcja jest kluczem — odpowiadaj na komentarze i buduj dialog z Twoją siecią. Reaguj na treści, które Cię interesują, bierz udział w dyskusjach.
- Pamiętaj, że LinkedIn to platforma profesjonalna. Twoje posty, komentarze i interakcje powinny odzwierciedlać profesjonalne podejście i być zgodne z branżowymi standardami oraz tone of voice.
Podejście strategiczne i konsekwentne działanie na LinkedInie mogą znacząco przyczynić się do rozwoju Twojej kariery, budowania marki osobistej oraz wzmocnienia świadomości brandu. Pamiętaj, że sukces na tej platformie to proces, który wymaga czasu, zaangażowania i optymalizacji. W jaki sposób monitorować skuteczność swoich działań? Między innymi śledząc swój wskaźnik SSI (Social Selling Index).
Social Selling Index
SSI to wskaźnik opracowany przez LinkedIn, który mierzy skuteczność działań użytkownika w zakresie tzw. social sellingu na tej platformie. SSI skupia się na czterech głównych filarach, które są kluczowe dla skutecznej sprzedaży i budowania relacji w środowisku biznesowym online.
1. Establish your professional brand
Ocena tego, jak kompletny i atrakcyjny jest Twój profil LinkedIn, czyli między innymi to, czy posiadasz profesjonalne zdjęcie profilowe, szczegółowe opisy doświadczenia zawodowego, a także rekomendacje. Uzupełniony profil może sprawić, że będziesz cieszyć się większym zaufaniem i będziesz bardziej wiarygodny w oczach innych użytkowników. Nie ignoruj tego elementu!
2. Find the right people
Tutaj kluczowe jest budowanie sieci kontaktów. Ale nie byle jakiej, tylko takiej, która będzie wartościowa z biznesowego punktu widzenia. Nawiązuj kontakt z potencjalnymi klientami, partnerami biznesowymi, współpracownikami czy ekspertami z branży, wykorzystując narzędzie wyszukiwania i rekomendacje LinkedIn. Budowanie strategicznej sieci kontaktów nie będzie łatwe, ale warto się do tego procesu przyłożyć.
3. Engage with insights
Ten wskaźnik pokazuje czy aktywnie i efektywnie angażujesz się w wymianę wiedzy na LinkedIn. Na przykład poprzez udostępnianie ciekawych treści, komentowanie postów innych użytkowników czy udzielanie się w grupach dyskusyjnych. Chodzi o budowanie relacji przez dostarczanie wartości. Sposób jest jeden — aktywność i jeszcze raz aktywność!
4. Build relationships
Ten element ocenia Twoją zdolność do budowania silnych i trwałych relacji z Twoją siecią kontaktów. Obejmuje regularne interakcje z kontaktami, utrzymywanie aktywnego dialogu oraz rozwijanie zaufania i bliskości z potencjalnymi klientami.
SSI jest wyrażony w punktach, a maksymalna wartość, jaką można osiągnąć, to 100 punktów (25 punktów na każdy z czterech filarów). Wysoki wynik SSI koreluje z większym sukcesem w zakresie sprzedaży społecznościowej, ponieważ użytkownicy z wysokim SSI częściej nawiązują wartościowe relacje biznesowe.
Sprawdzamy SSI!
Jak sprawdzić swój SSI? Możesz to zrobić logując się na swoje konto LinkedIn i odwiedzając stronę poświęconą SSI. Poprawa poszczególnych elementów SSI może przyczynić się do tego, że podejmowane na platformie aktywności będą częściej wyświetlane innym użytkownikom serwisu. Wyższa pozycja w rankingu to większa szansa na osiągniecie celów zawodowych i biznesowych. Trzeba tu pamiętać o jeszcze jednej rzeczy — tylko regularne i systematyczne działania na LinkedIn pozwolą zwiększyć Social Selling Index.
Employee Advocacy
Aspektem, o którym należy wspomnieć omawiając skuteczne działania na LinkedIn, jest strategia Employee Advocacy, polegająca na zachęcaniu pracowników firmy do promowania marki pracodawcy poprzez ich osobiste profile na LinkedInie. Jest to podejście wykorzystujące siłę sieci społecznościowych do budowania pozytywnego wizerunku firmy, zwiększania jej widoczności oraz wspierania działań marketingowych i sprzedażowych. Nie od dziś bowiem wiadomo, że pracownicy to najcenniejsze aktywa firmy.
Mówiąc krótko, Employee Advocacy to promocja firmy, jej produktów, usług i oferty rekrutacyjnej przez pracowników.
A jeszcze inaczej:
Employee Advocacy = Employer Branding opraty o Personal Branding
Wdrażanie Employee Advocacy
Zanim zdecydujemy się wdrożyć strategię Employee Advocacy, powinniśmy pamiętać, że jest to proces strategiczny, czyli wdrażany na podstawie celów, z konkretnymi metrykami (służącymi do pomiaru jego efektów). Z założenia pownien być programem długofalowym, wymagającym stałego wsparcia promocyjnego i komunikacyjnego. Co ważne (o ile nie najważniejsze), Employee Advocacy to projekt dobrowolny. Pamiętaj! Żaden pracownik nie powinien być zmuszany do udziału w programie ambasadorskim czy publikacji konkretnych treści na swoich prywatnych profilach w social media.
W celu skutecznego wdrożenia Employee Advocacy firmy powinny pamiętać o kilku ważnych elementach tego procesu:
- Po pierwsze – powinny szkolić i edukować pracowników o znaczeniu budowania marki osobistej i firmowej na LinkedInie.
- Po drugie – dostarczać wartościowe treści do udostępniania, które będą interesujące dla sieci pracownika. Warto wykorzystać sekcję Rekomenduj Pracownikom i przygotowywać regularnie angażujące treści, gotowe do publikacji.
- Po trzecie – motywować i doceniać pracowników za ich wkład w promowanie marki.
Czy warto wdrożyć Employee Advocacy w firmie?
Zdecydowanie tak! To strategia win-win dla pracowników i pracodawców, wzmacniająca markę firmy i budująca ekspercki wizerunek w środowisku branżowym. Korzyści może być wiele m.in.:
- zwiększenie lojalności klientów,
- poprawa komunikacji i relacji wewnątrz firmy,
- zwiększenie zaangażowania pracowników w działania firmy,
- umocnienie kultury organizacyjnej,
- wzrost sprzedaży,
- możliwość zdobywania nowych (czesto wrtościowych i wysoko marżowych) klientów.
Działania na LinkedIn to klucz do sukcesu w świecie biznesu!
LinkedIn oferuje niezliczone możliwości dla profesjonalistów i firm, które chcą rozwinąć swoją karierę, zbudować silną markę w branży lub dotrzeć z ofertą do precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Skuteczne wykorzystanie profilu firmowego i osobistego, a także mądre inwestowanie w działania płatne, mogą znacząco przyczynić się do osiągnięcia tych celów. Pamiętaj, że sukces na LinkedInie zależy od regularności, jakości publikowanych treści oraz budowania relacji z innymi użytkownikami. Startuj z mocnym profilem, bądź aktywny i wykorzystaj potencjał, jaki daje Ci ta platforma. A gdy już w pełni wykorzystasz potencjał działań organicznych, pora zainteresować się kampaniami reklamowymi.
LinkedIn Ads
Dla big techów najistotniejszymi źródłami przychodu są systemy reklamowe. Na przykład Meta ponad 95% swoich przychodów generuje dzięki reklamom. I choć u wielu użytkowników korzystających z social mediów w celach biznesowych budzi to oburzenie, to big techom zwyczajnie opłaca się ucinanie zasięgów organicznych, po to by poniekąd zmusić userów do wydawania budżetów w systemach reklamowych. Nie inaczej jest w przypadku LinkedIna, który również ma własną platformę reklamową.
Samo medium, jak mogliście przeczytać na początku, jest stargetowane przede wszystkim pod sektor B2B, dzięki czemu łatwo można docierać do potencjalnych klientów oraz partnerów biznesowych. W ramach company page’a lub profilu osobistego, dotarcie będzie jednak znikome. I tak — wiem, że mocne marki osobiste mogą pochwalić się imponującymi zasięgami. Jednak koniec końców będą one mniejsze od tych, które udało się wykręcić ze wsparciem płatnym. Warto zatem korzystać z LinkedIn Ads.
Dla kogo te Adsy?
Słowo się rzekło — dla sektora B2B, a więc dla firm. A najlepiej firm mających nieco bardziej zasobne portfele i bardziej rozbudowaną świadomość marketingową. O LinkedIn Adsach musisz wiedzieć jedno — do najtańszych to one nie należą. Za prowadzenie kampanii musisz dziennie zapłacić przynajmniej 10 euro lub dolarów. Chcesz rozliczać się w złotówkach? Od jakiegoś czasu jest to możliwe. Przemnóż te kwoty razy kurs i będziesz miał minimalny budżet dzienny, jaki musisz przeznaczać. I to na jedną kampanię. A chyba nie muszę tłumaczyć, że chcąc prowadzić efektywne działania w kanałach on-line, wypadałoby zbudować strukturę konta reklamowego składającą się z kilku kampanii z różnymi celami reklamowymi, prawda? Przynajmniej jeśli korzystasz tylko z jednego kanału. W każdym razie, jak widzisz, najmniejszy budżet, jaki musisz przeznaczać na efektywne działania na LinkedIn. To przynajmniej ponad 120 zł dziennie. Z naciskiem na “przynajmniej”.
Wybierz cel reklamowy
Co możesz zrobić w ramach tej kwoty? Przede wszystkim wybrać jeden z celów reklamowych. Jeśli masz doświadczenie płynące z prowadzenia kampanii w Meta Ads, to konfiguracja kampanii i wybór celów reklamowych nie będą dla Ciebie niczym nowym. Zwłaszcza że na etapie tworzenia kampanii oba interfejsy są dość podobne. Są jednak pewne różnice. Z Facebooka wiesz, że wszystkie kampanie funkcjonują w ramach jednego konta reklamowego. Oczywiście na LinkedInie jest tak samo. Różnica polega jednak na tym, że zanim skonfigurujesz kampanię, to najpierw musisz utworzyć grupę kampanii i to na poziomie jej tworzenia wybierasz cel reklamowy.
Dzięki temu struktura konta reklamowego jest klarowna i przejrzysta. W osobnej grupie kampanii zagregowane będą kampanie na zasięg, a w osobnej te na ruch, czy na świadomość. To pozorne “ułatwienie” jednak implikuje konieczność przeklikiwania się między grupami kampanii w celu ich analiz. Nie ukrywajmy — jest to nieco irytujące. LinkedIn jednak nie jest systemem doskonałym i trzeba się pogodzić z niedogodnościami.
Określ grupę docelową
Po utworzeniu grupy kampanii czas przejść do tworzenia samej kampanii. I tutaj konfiguracja jest już względnie prosta. Tradycyjnie trzeba określić swoją grupę docelową, by do niej kierować swoje reklamy.
W ramach targetowania masz do wyboru remarketing lub określanie atrybutów odbiorców, które są zbawieniem dla wszystkich, którzy próbowali w przeszłości targetować B2B na Facebooku czy w innych systemach reklamowych. Jak widzisz na załączonym screenie, możesz targetować wg. firmy, w której pracuje Twoja grupa docelowa. Do wyboru masz też jej wykształcenie i doświadczenie zawodowe. I uwaga – protip! W targetowaniu wykorzystaj przynajmniej trzy parametry – wówczas będziesz miał większą pewność, że dotrzesz do właściwych odbiorców.
Dostosuj budżet
W panelu po lewej stronie znajdziesz prognozowane wyniki kampanii. Korzystaj z nich, by Twoja grupa docelowa nie była ani zbyt szeroka, ani zbyt wąska. Z pomocą tego elementu, łatwiej będzie Ci również dostosować budżet do kampanii. Fajna opcja — polecanko.
Wybierz format
Określiłeś grupę docelową? No to fajnie, teraz przyjdzie Ci wybrać formę conentową, której będziesz chciał użyć w kampanii. Tutaj nie ma już większych różnic między Metą a LinkedInem. Zarówno tu i tu, możesz wgrać nowe materiały do promocji swoich usług lub korzystać z materiałów, które już są na Twoim company page’u. Taka forma boostowania postów, ale w wydaniu linkedinowym.
UWAGA!
LinkedIn ma jedną ciekawą funkcję, której nie mają inne systemy. Jeśli prowadzisz w swojej firmie działania z zakresu Employee Advocacy, to z pewnością zainteresuje Cię to, że możesz skorzystać ze wpisów swoich pracowników i je promować. Fajne, prawda? Wystarczy, że znajdą się oni na liście pracowników i wyrażą zgodę na promowanie materiałów z ich profili.
W telegraficznym skrócie zostałeś przygotowany do uruchomienia swojej pierwszej kampanii na LinkedInie. Jednak zanim to zrobisz, pamiętaj, by zainstalować LinkedIn Insight Tag! Czyli taki pixel, ale nie Mety, tylko LinkedIna. Tradycyjnie — polecamy wsparcie Google Tag Managera. Zwłaszcza że LinkedIn przy wyborze tej opcji zrobi całą robotę za Ciebie. LIT zainstalujesz klikając w sekcję „Analizuj” w lewej kolumnie.
I tyle! Nie taki diabeł straszny, jak go malują. Jesteś gotowy do uruchomienia swojej pierwszej kampanii na LinkedInie. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach. Poszczególne cele reklamowe będą się od siebie różnić i będą wymagały zastosowania nieco innych ustawień. Jednak na to potrzebne by było osobne szkolenie, bo choć mamy wolną rękę w pisaniu artykułów, to jednak nie chcemy Cię zanudzić. Jeśli więc dotarłeś aż tutaj, to masz nasz szacunek i uznanie. A jeśli potrzebujesz szkolenia z działania na LinkedIn, to pisz śmiało — na pewno się dogadamy ;).