Efektywne projektowanie dla B2B
Projektowanie grafik w branży B2B to proces, który pełni kluczową rolę w budowaniu ścieżki konsumenckiej każdej firmy. Odnosi się do tworzenia spersonalizowanych i dostosowanych rozwiązań graficznych dla konkretnych firm i ich potrzeb biznesowych. Podczas projektowania ważne jest, aby nasze działanie było bezpośrednio dedykowane organizacji lub marce, dla której wykonujemy projekt. W kontekście branży B2B grafika podobnie jak treści merytoryczne ma duże znaczenie w budowaniu profesjonalnego wizerunku firmy. Przyciąga uwagę klientów biznesowych, a przede wszystkim przekazuje i podkreśla istotne informacje, którymi dana firma się wyróżnia i pozycjonuje.
W tym artykule postaram się opisać kilka niezbędnych elementów, które powinno się uwzględnić podczas projektowania stron internetowych i grafik, aby docierać do grupy docelowej — czyli potencjalnych klientów.
Spersonalizowany design system
Projektowanie dla B2B, powinno uwzględniać spersonalizowane kreacje graficzne, które odzwierciedlają tożsamość, wartości i unikalność danej firmy. Stwórz indywidualne projekty, które są dostosowane do design systemu konkretnej marki. Wykorzystaj kolorystykę, logo i styl graficzny brandu. To pomoże w budowaniu spójnego wizerunku marki i rozpoznawalności wśród grupy docelowej. Jeśli firma stawia pierwsze kroki na rynku i dopiero zaczyna się rozwijać, warto postawić na solidne przygotowanie strategii oraz stworzenie identyfikacji wizualnej.
Jeśli nie rebranding to co?
Co natomiast w sytuacji, gdy marka ze względu na swoją długą obecność na rynku, jest niechętnie nastawiona do rebrandingu? W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem jest analiza stosowanych rozwiązań i ich lekki „lifting”. Taki zabieg pozwoli wyznaczyć najbardziej charakterystyczny element identyfikacji danej firmy i ocenić, w jaki sposób najkorzystniej wykorzystać go na nowo, odświeżając go. Dokładnie w ten sposób podeszliśmy do problemu naszego klienta — firmy Alekseon, która dostarcza rozwiązania w zakresie e-commerce. Marka posiadała brandbook oraz podstawowe materiały graficzne, lecz brakowało jej charakteru i rozpoznawalnych, charakterystycznych elementów identyfikacji. Skupiliśmy się na tym, aby je stworzyć.
Strona internetowa a projektowanie pod B2B
Obecnie strona www stanowi wizytówkę firmy i jest często pierwszym miejscem, w którym klienci biznesowi szukają informacji. Projektowanie responsywnej strony internetowej z logicznym układem, atrakcyjnymi grafikami i łatwą nawigacją jest kluczowe dla działań w kanale digital. Użytkownik podróżujący po naszej witrynie musi w szybki sposób zostać doprowadzony do informacji, dla której trafił na naszą stronę. Musimy tak zaprojektować stronę, aby otrzymał pożądane informacje i poczuł się zachęcony do prześledzenia pozostałych podstron.
Ważne jest, aby w witrynie uwzględnić informacje o firmie, ofercie, produktach lub usługach oraz otrzymane referencje i opinie. Nie zapomnij również o widocznym formularzu kontaktowym! Jeżeli celem witryny jest pozyskanie nowego klienta, upewnij się, że twoja strona spełni swoje zadania. Jak to zrobić? Zamiast jednego wezwania do działania na końcu strony, dodaj ich więcej. Przyciski odsyłające do innych kanałów twojej firmy (np. platform social media lub bloga) to świetny pomysł! Dzięki temu jest szansa na dodatkowe zaangażowanie odwiedzających.
Ścieżki w witrynie www
Tworzenie jasnych ścieżek generuje wyższe wskaźniki zaangażowania, a to z kolei może mieć duży wpływ na zdobycie potencjalnych klientów. Nie zapominaj przy tym, że wszelkie przekierowania muszą być logiczne nie tylko merytorycznie, ale i wizualnie. Niezbędna jest w takim działaniu spójność graficzna. Konsumując treści, klient musi mieć pewność, że nadal poruszają się po kanałach wybranej firmy. Dlatego zarówno witryna, social media jak i pozostałe kanały, muszą zachowywać spójny design system.
Opisz swoją misję
Jeśli zależy Ci, aby zwiększyć rozpoznawalność brandu, warto uwzględnić w witrynie opis misji firmy i jej historię (marki często nie doceniają tego elementu!). Upewnij się więc, że twoja strona główna zawiera ten element i wykorzystaj go do budowania świadomości firmy.
Materiały marketingowe
Grafika jest tematem obowiązkowym podczas planowania różnego rodzaju działań marketingowych dla branży B2B. Mogą to być zarówno materiały digital, jak i druk. Broszury, foldery, prezentacje, katalogi, plakaty czy infografiki — obojętnie na jakie materiały się decydujesz, ważne, aby wszystkie były spójne, czytelne i dostosowane do potrzeb klientów biznesowych. Grafiki, zdjęcia i ilustracje powinny być starannie przygotowane i dopasowane do linii komunikacyjnych. Niestety wiele firm, zwłaszcza technologicznych, nadmiernie używa zdjęć stockowych, co sprawia, że projekty są bezosobowe i nie da się ich powiązać z marką. Często też są „przeładowane” treścią, co nie wpływa dobrze na ich odbiór (o tym jak projektować w nurcie Less is More, dowiesz się z innego artykułu).
Warto zadbać również o czytelność i przejrzystość materiałów. Jeśli tworząc grafikę, jako tła użyjemy zdjęcia, a na nie nałożymy warstwę tekstową, może pojawić się problem z czytelnością informacji. W takich przypadkach trzeba pamiętać o odpowiednim kontraście.
Zdjęciom ze stocka mówimy „nie”
Jak już jesteśmy przy zdjęciach — niezbędny jest porządny research i zbadanie konkurencji. Dlaczego? Ponieważ istnieje duże ryzyko powielenia przez projektanta tych samych zdjęć stockowych, które użyła wcześniej konkurencja (zwłaszcza jeśli korzysta się z materiałów darmowych). Powielanie tych samych zdjęć jest niedopuszczalne! Powinniśmy zrobić wszystko, aby wyróżnić się na tle branży, dlatego materiały graficzne muszą być unikalne.
Grafika w mediach społecznościowych
Obecność w mediach społecznościowych to istotny element działań w kanale digital, również dla firm działających w sektorze B2B. Social media odgrywają istotną rolę w angażowaniu, budowaniu wiarygodności marki i przekazywaniu informacji w sposób ciekawy i przystępny. Aby dać się poznać w SoMe z jak najlepszej strony, projektuj infografiki, które pomogą klientom biznesowym zrozumieć korzyści, dane statystyczne, i procesy związane z ich branżą lub ofertą. Nie zamykaj się jednak wyłącznie na grafiki statyczne. Twórz animowane banery reklamowe, gify czy video (polub się z formatami Reels, InstaStories i TikTokami). Wszystko to może pomóc w wyróżnieniu się na tle konkurencji i zwiększeniu zaangażowania klienta biznesowego. Więcej o spójności w social media dowiesz się TUTAJ.
PS Chcesz być zauważonym w sieci? Nie bój się mówić o sukcesach i osiągnięciach firmy!
Prezentacje i grafika sprzedażowa
W branży B2B prezentacje są często wykorzystywane do przedstawiania oferty firmy, produktów lub usług. Warto zadbać o to, aby projektowanie dla B2B było procesem spójnym z identyfikacją i szatą graficzną pozostałych projektowanych materiałów. Niestety pliki ofertowe zazwyczaj nie są przygotowywane pod okiem grafika, a zajmują się tym działy sprzedaży. Wiąże się to z tym, że pliki nie są spójne z wypracowaną identyfikacją. Niestety działa to na niekorzyść, ponieważ w oczach klienta możemy w ten sposób zaburzyć wypracowywany wizerunek firmy. Warto postarać się chociaż o prosty szablon prezentacji, który będzie estetyczny, czytelny i zapewni spójność identyfikacji wizualnej.
Projektowanie dla B2B – niech będzie efektywnie i… efektownie!
W projektowaniu dla B2B istotne jest zrozumienie specyfiki branży, w której działa klient oraz identyfikowanie i rozwiązywanie konkretnych problemów biznesowych, z którymi się boryka. W tym celu warto zastosować dobrze przemyślaną, jasną, spójną z design systemem i dobrze zaprojektowaną komunikację. Taki zabieg pomoże firmie zbudować rozpoznawalny brand, a osobie projektującej ułatwi współpracę z klientem. Gdy obie strony będą jasno przekazywać swoje założenia, łatwiej będzie uzyskać satysfakcjonujący efekt końcowy i utrzymać udaną relację biznesową z klientem.
#samnektar napisała Małgorzata Paluch, Graphic Designer w Beeffective
Szukasz efektywnego wsparcia w digital marketingu?