Nie prześpij Black Friday!
To dosłownie ostatni dzwonek, aby przygotować swój marketing na Black Friday (w tym roku przypada 29 listopada!) i nadchodzące zaraz po nim Święta Bożego Narodzenia – najgorętszy okres sprzedażowy w całym roku kalendarzowym. Czasu zostało bardzo mało, ale jeszcze nie wszystko stracone! Co w takim razie można (i powinno się!) zrobić na nieco ponad dwa tygodnie przed e-commerce’owym szaleństwem?
Podpowiemy, jak na ostatnią chwilę ogarnąć działania reklamowe oraz jak je podkręcić organicznie. Od czego zacząć? Zacznijmy od podstaw, na nie nigdy nie jest za późno!
Przeanalizuj zeszłoroczny Black Friday
Twoje dane historyczne są realnym punktem odniesienia podczas przygotowywania się do tak gorącego okresu, jakim jest Black Friday. Jeśli masz możliwość, przeanalizuj poprzedni Black Friday. Zobacz jak wyglądał ruch, wydatki mediowe oraz przychody. Informacje te znajdziesz w Google Analytics, Google Ads, Meta Ads lub w innych narzędziach reklamowych i analitycznych, z których korzystasz.
Opracuj mediaplan
Czas goni, dlatego przemyśl dokładnie i zaplanuj (zakładając, że jeszcze tego nie zrobiłeś/łaś!) działania reklamowe. Przygotuj plan, w którym podzielisz budżet reklamowy na poszczególne kanały, dbając o użytkowników na każdym poziomie lejka zakupowego. Czym właściwie jest mediaplan? To dokument określający kanały, koszty i estymowane wyniki, które możesz osiągnąć, przeznaczając na działania w danym kanale X złotych. Nie wiesz, jak poprawnie przygotować media plan? Pomocny może być nasz ebook, z którego dowiesz się jak prawidłowo planować omnichannelowe działania marketingowe. Znajdziesz go tutaj: “Jak zadbać o lepsze dotarcie do użytkowników? Czyli o dywersyfikacji źródeł ruchu w marketingu.”
Przygotuj swój sklep na wzmożony ruch
Błąd 404? Nie możesz sobie pozwolić na taką wtopę! Niedziałająca strona, przeciążony serwer, błędy na różnych etapach ścieżki zakupowej skutecznie zniechęcą potencjalnego klienta. Brak przygotowania od strony logistycznej, może wywołać niezadowolenie klientów i sprawić, że na zakupy ruszą gdzie indziej. Dlatego zweryfikuj te kwestie póki jeszcze zostało trochę czasu do zakupowej gorączki.
Zadbaj o politykę zwrotów w swoim sklepie
To element, o który warto zadbać nie tylko ze względu na zbliżający się Black Friday. Jasna polityka zwrotów i kompletne informacje na stronie powodują, że konsumenci chętniej decydują się na zakup. Dobrze, jeśli te informacje są widoczne dla klienta na stronie i nie musi doszukiwać się ich w regulaminie sklepu.
Przygotuj materiały do reklam
Przygotuj banery, grafiki, animacje i video, które chcesz wykorzystać w swoich kampaniach reklamowych. Wcześniej zlecone i zatwierdzone materiały zaoszczędzą wiele nerwów przed startem kampanii Black Friday. To naprawdę ostatni dzwonek aby kompleksowo się przygotować jeśli chodzi o content!
Zmodyfikuj feed produktowy
Z pewnością masz wyselekcjonowaną grupę produktów, które chciałbyś/łabyś przecenić z okazji Black Friday. Rzadko kiedy bywa tak, że jakiś sklep przecenia cały asortyment. W końcu chodzi o to, aby podczas Czarnego Piątku zarobić, a nie żeby wyjść na zero. Zatem utwórz osobny zestaw produktów, które chcesz wyeksponować w trakcie zakup[owego święta. Najlepiej będzie jeśli w swoim Google Merchant Center utworzysz etykiety niestandardowe i nazwiesz je: black_friday. Dzięki temu będziesz mógł posegregować swoje produkty wg. etykiet i w ten sposób stworzyć dedykowany zestaw produktów, którego z powodzeniem użyjesz zarówno w Google Ads, jak i w kampaniach Dynamic Product Ads w Mecie. Możesz też zmienić nazwy produktów. Ale nie tak totalnie i na amen. Po prostu dodaj w nich frazę „Black Friday”. Dzięki temu prostemu trickowi zwiększysz swoje szanse na pojawianie się we właściwych aukcjach. I przy okazji zwiększysz CTR. W końcu nic nie budzi takiego zainteresowania jak promocja.
Monitoruj wyniki kampanii reklamowych i budżet
Ustawienie i opublikowanie kampanii to połowa sukcesu. Monitoruj wyniki poszczególnych kampanii, sprawdzaj budżety na bieżąco. Nie bój się przesunąć środków na lepiej konwertujący kanał w trakcie kampanii. Musisz mieć na uwadze, że w tym wzmożonym okresie koszt reklam jest wyższy, na aukcjach reklamowych robi się gorąco, konkurencja jest bardzo duża, dlatego też walka o widoczność jest bardzo zacięta! Dlatego warto rozważyć…
Zwiększenie budżetu
Zwłaszcza jeśli operujesz w bardzo konkurencyjnej branży z wyraźnymi liderami rynkowymi.
Większe firmy zazwyczaj są w stanie przeznaczyć o wiele więcej pieniędzy na reklamę i niestraszne im jest windowanie stawek CPC, które ma w efekcie przełożenie na całość aukcji w Google Ads. Każdy konkurent, chcąc rywalizować w ramach aukcji, musi zapłacić za kliknięcie więcej. Jeśli chcesz więc wykorzystać Black Friday jak najlepiej, to nie ma innego rozwiązania — przygotuj się na podniesienie budżetów.
Uwzględnij korekty sezonowe
Większe wydatki mediowe są punktem wyjścia do nawiązania walki na aukcji, a tym samym do pozyskania odpowiedniej liczby użytkowników, którzy będą mieli szansę skonwertować na Twojej stronie internetowej. Jeśli zadbałeś/łaś również o odpowiednio atrakcyjną ofertę, to istnieje również prawdopodobieństwo, że wzrosną Twoje współczynniki konwersji. Przed Black Friday dobrze jest się nieco cofnąć w czasie i sprawdzić jak wyglądał Twój conversion rate w tym okresie w poprzednich latach. Na tej podstawie będziesz mógł określić prognozowany wzrost współczynnika konwersji. A jeśli już to zrobisz, zastosuj korektę sezonową w Google Ads.
Nie zapomnij o marketing automation
Wykorzystaj narzędzia Marketing Automation, które pomogą w ratowaniu koszyków. Rozważ wprowadzenie scenariuszy marketing automation, takich jak:
- mailing ratujący koszyk, czyli krótka wiadomość przypominająca użytkownikowi o jego produktach w koszyku,
- exit pop-up, który pojawia się w momencie, kiedy klient chce opuścić sklep, a jego koszyk zawiera produkty.
Wykorzystując narzędzia marketing automation warto skonfigurować również mailing w trakcie realizacji zamówienia, a także po jego otrzymaniu. Dzięki temu klient poczuje się “zaopiekowany”.
Kampanie ogarnięte? Sklep przygotowany? Świetnie. Warto też (póki jest jeszcze czas) pochylić się nad kwestiami contentowymi.
Przygotuj copy dedykowane Black Friday, które skonwertuje
Komunikaty sprzedażowe otaczają nas zewsząd i nawet najbardziej zagorzali przeciwnicy reklam, prędzej czy później im ulegają, nawet jeśli z początku zarzekają się, że jest inaczej. Decyzja zakupowa podyktowana jest zazwyczaj wieloma czynnikami, ale często nie zdajemy sobie sprawy jak wielki wpływ ma dobre copy. Wysokowydajna treść potrafi zbudować świadomość marek, wywołać emocje i potrzebę posiadania, a co istotne — otworzyć portfele klientów. A to w okresie Black Friday i nadchodzących świąt szczególnie pożądane.
Mówi i pisz językiem korzyści
Nie jest tajemnicą, że Twoi klienci nie kupują produktów jako takich, ale korzyść, którą dzięki nim zyskają. Tworząc treści reklamowe (ale też wszystkie organiczne teksty na kanały SM), postaraj się odpowiedzieć na pytanie odbiorcy „co dzięki temu dostanę”. Pokaż konkretne cechy produktu lub usługi w sposób, który utwierdzi jego potencjalnego nabywcę w przekonaniu, że chciałby ów produkt posiadać i potrzebuje go. Jeśli to, co się uda, finalizacja zamówienia przez klienta jest niemal pewna!
Wezwij do działania, tzn. do kupowania
Wezwanie do działania (czyli po prostu Call To Action) to niepozorny element tekstu w social media lub reklamy, który ma wielką moc! CTA spełnia bardzo ważną funkcję w działaniach sprzedażowych, bo zachęca do wykonania konkretnej akcji, (np. zakupu produktu, pobrania ebooka, zapisu do newslettera itp.). Wezwanie odbiorcy do działania ma nakłonić go do interakcji oraz przekierować do miejsca docelowego (np. sklepu online). Skoro Twój odbiorca dotarł aż do tego momentu ścieżki zakupowej, nie pozwól mu zrezygnować na ostatniej prostej, zastosuj CTA, które nie pozostawi mu żadnych wątpliwości, co powinien zrobić. Wykorzystaj takie zwroty jak: kup teraz, sprawdź promocję, skorzystaj z oferty, pobierz darmowy e-book itp. Banalne? Może i tak, ale przy okazji bardzo skuteczne.
Zadbaj o mikronarracje i stały kontakt z potencjalnym klientem
Zaopiekowany klient to szczęśliwy klient. Dlatego pamiętaj, żeby pod żadnym pozorem nie pozostawiać swoich odbiorców samych sobie. Zwłaszcza w tym gorącym, wyprzedażowym okresie. Odpowiadaj konsekwentnie (i szybko! Niestety domeną większości ludzi jest niechęć do czekania) na wszystkie zapytania. Zadbaj o regularną moderację komentarzy i wiadomości prywatnych. To z pewnością wpłynie na pozytywne doświadczenia Twoich klientów, którzy będą bardziej skorzy do dokonania zakupów oraz na Twoje relacje z nimi, a to z kolei będzie mieć ogromne znaczenie w dłuższej perspektywie czasu.
Nie bagatelizuj działań organicznych
Reklamy w digitalu mają ogromny potencjał, ale nie zapominaj też o organicznym zasięgu – to Twoja bezpłatna wizytówka i szansa, by zaistnieć w digitalu. Jeżeli prowadzisz komunikację w kanałach społecznościowych (a powinieneś!) poinformuj swoją społeczność za ich pośrednictwem o nadchodzących promocjach z wyprzedzeniem. Przygotuj się do Black Friday najlepiej, jak możesz — przygotuj harmonogram publikacji na wszystkich kanałach, które prowadzisz (nie zapominaj o treściach efemerycznych takich jak stories, bo to dzięki nim będziesz w stałym kontakcie ze swoimi odbiorcami). Zaktualizuj informacje na wszystkich platformach oraz upewnij się, że wszystkie linki zaimplementowane w Twoich kanałach social media są poprawne i prowadzą w odpowiednie miejsca. Nie ma nic gorszego od sytuacji, kiedy zamiast obiecanego landing page z atrakcyjną promocją, naszym oczom ukazuje się błąd 404.
Czas ucieka (ale nie panikuj!)
Wciąż masz czas (ok, trochę czasu), aby przygotować się do Black Friday! Dwa tygodnie powinny wystarczyć na wdrożenie wszystkich powyższych wskazówek, począwszy od przygotowania mediaplanu, przez modyfikację budżetów, aż po przygotowanie angażującego copy do reklam i postów w socialach.
To, co zdążysz zrobić przed Black Friday to także lektura ebooka “Poznaj 5 kluczowych strategii sprzedażowych na Black Friday”. Na pewno nie zaszkodzi, a tylko możesz zyskać garść tipów i przydatnych porad.
Wciąż obawiasz się, że tego wszystkiego nie ogarniesz? Potrzebujesz wsparcia? Spokojnie, jesteśmy po to, aby Ci pomóc! Skontaktuj się z nami mailowo na hello@beeffective.pl, a pomożemy, nie tylko przy okazji Black Friday!