Jak Marketing Automation zmienia biznes: rozmowa z Katarzyną Dudzic z GetResponse
Marketing automation to jedno z najpotężniejszych narzędzi, które firmy mogą wykorzystać, aby zoptymalizować swoje działania marketingowe i osiągnąć lepsze wyniki. Niestety, wiele przedsiębiorstw wciąż nie w pełni wykorzystuje potencjał, jaki oferuje automatyzacja, co może prowadzić do utraty konkurencyjności.
Zastanawiasz się, jak marketing automation może pomóc Twojej firmie? Jakie funkcje i narzędzia warto wykorzystać, aby osiągnąć najlepsze rezultaty? Jakie są najnowsze trendy w marketing automation i jak monitorować kluczowe wskaźniki wydajności? A może jesteś ciekawy praktycznych przykładów zastosowania marketing automation w różnych branżach?
Na te pytania odpowie Katarzyna Dudzic, Head of Polish Partnerships w GetResponse MAX. Kasia, jako ekspertka w dziedzinie marketing automation, podzieli się z nami cennymi wskazówkami i doświadczeniem. Dzięki temu lepiej zrozumiesz, jak skutecznie wdrożyć marketing automation w Twojej firmie. Zapraszamy do lektury!
Katarzyna Pławecka: Jakie są główne korzyści, jakie firmy mogą osiągnąć dzięki wykorzystaniu marketing automation, szczególnie w kontekście narzędzi dostępnych w GetResponse?
Katarzyna Dudzic: GetResponse współpracuje z różnymi klientami. Od małych, średnich i dużych firm, które działają zarówno w B2B, B2C jak i e-commerce. Ponad 25-cio letnie doświadczenie na rynku polskim i globalnym, ciągły rozwój platformy oraz działanie z najlepszymi partnerami na rynku to tylko część korzyści, których klient może się spodziewać podczas współpracy z nami.
GetResponse MAX oferuje ich o wiele więcej:
- Oszczędność czasu dzięki automatyzacji powtarzalnych zadań pozwala zespołom marketingowym skoncentrować się na strategii i kreatywności.
- Profilowanie oraz segmentacja, które pozwolą na bardziej spersonalizowaną komunikację.
- Zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów. Automatyczne kampanie e-mail, SMS, web push, rekomendacje AI, webinary oraz lejki konwersji to tylko część funkcji dostępnych w GetResponse, które pomagają utrzymać stały kontakt z klientami.
- Wyższa konwersja sprzedażowa: Precyzyjnie zaprojektowane ścieżki zakupowe i lead nurturing zwiększają szanse na konwersję potencjalnych klientów. Celem jest skrócenie procesu sprzedaży oraz sprawienie, aby klienci kupowali więcej i częściej.
- Najwyższa dostarczalność kampanii email dzięki dedykowanemu IP wysyłkowemu i najlepszym praktykom w obszarze komunikacji email. GetResponse może zapewnić dostarczalność na poziomie 99%.
- Wsparcie ekspertów. GetResponse MAX gwarantuje wykorzystanie w pełni potencjału dostępnych funkcji z dedykowanym wsparciem naszych specjalistów – od skutecznego wdrożenia po strategiczne wskazówki, najlepsze praktyki i zarządzanie kampaniami.
K.P.: Jakie są najczęstsze wyzwania, z którymi firmy się borykają przy wdrażaniu strategii marketing automation? Jak GetResponse pomaga w ich przezwyciężeniu?
K.D.: Możemy tu śmiało wymienić kilka najważniejszych wyzwań, które często powtarzają się w projektach naszych klientów:
- Nastawienie na jeden kanał komunikacji: GetResponse dostarcza wielokanałową komunikację marketingową dzięki kampaniom email, SMS, web push czy webinarom.
- Powolne generowanie listy: GetResponse oferuje kreatory formularzy kontaktowych, landing page’y oraz pop-upów, które zagwarantują efektywne i szybkie zwiększenie list subskrybentów.
- Brak regularnej komunikacji i personalizacji: zaprojektowanie ścieżek w kampaniach automation oraz wykorzystywanie wiedzy o danych behawioralnych i transakcyjnych klientów pomoże nam w szybkim czasie zwiększyć konwersję sprzedażową
- Niska retencja klientów: wdrożenie kampanii cross-sell czy promocyjnych, rekomendacji AI, czy prostego programu lojalnościowego mocno wpłynie na zwiększenie retencji klientów.
- Brak zrozumienia technologii: GetResponse oferuje szkolenia i wsparcie techniczne, aby pomóc firmom w pełnym wykorzystaniu dostępnych narzędzi.
Pamiętajmy jednak, o jednej ważnej zależności. Pomimo, że często spotykamy się z klientami, którzy na pierwszy rzut oka mają bardzo podobną sytuację np. mamy klientów działających w e-commerce z branży fashion. Ich spółki są podobnej wielkości, więc moglibyśmy założyć, że będą borykać się z takimi samymi wyzwaniami. Nic bardziej mylnego. Dokładna analiza, rozmowa z klientem oraz możliwość zaglądnięcia głębiej w jego sytuację pozwolą nam na przygotowanie dedykowanej propozycji wdrożenia i skupienie się na priorytetach potrzebnych do osiągnięcia celów biznesowych naszego klienta.
K.P.: Które funkcje lub narzędzia w platformie GetResponse są najczęściej wykorzystywane do automatyzacji działań marketingowych i dlaczego są one tak istotne dla skutecznej strategii marketingowej?
K.D.: GetResponse posiada całą paletę rozwiązań oraz funkcji, dostępnych w jednym systemie, które podzielę na kilka obszarów:
- Komunikacja – kampanie email, SMS oraz web-push, live chat, integracja z Facebook i Google Ads, kampanie push w aplikacjach mobilnych,
- Lead generation – kreatory formularzy, pop-upów, landing page oraz creator stron www,
- Personalizacja – tagi, dynamiczne segmenty, scoring punktowy klienta, profilowanie danych behawioralnych i transakcyjnych,
- Edukacja – platformowa do webinarów, lejki konwersji, automatyczne ścieżki edukacyjne, kampanie ebookowe,
- E-commerce – rekomendacje AI, kody rabatowe, emaile transakcyjne, kampanie porzuconego koszyka, cross-sell, win-back, segmentacja transakcyjna, gotowe integracje z platformami e-commerce,
- Automatyzacja – możliwość stworzenia nielimitowanych kampanii dla klientów na każdym etapie lejka zakupowego. Od kampanii powitalnych, po automatyczne kampanie wyzwalane konkretną aktywnością klienta. Od kampanii urodzinowych po komunikację onboardingową przez kampanie z opiniami klientów
K.P.: Czy mogłabyś/podzieliłbyś się przykładami konkretnych przypadków zastosowania marketing automation w różnych branżach, które wykorzystują GetResponse? Jakie wyniki udało się osiągnąć dzięki tym działaniom?
K.D.: Klienci GetResponse mierzą się z różnymi wyzwaniami, a naszym celem jest wdrożenie takich rozwiązań, które nie tylko zaopiekują potrzeby klienta, ale również pozwolą im osiągać coraz lepsze efekty. Podam przykłady 3 sektorów/branż, w których GetResponse pomaga efektywnie działać.
- E-commerce – sklep internetowy z branży automotive zwiększył swoje przychody o 25% dzięki automatycznym kampaniom remarketingowym i porzuconych koszyków.
- Edukacja online – platforma e-learningowa poprawiła retencję studentów o 40% dzięki zautomatyzowanym kampaniom onboardingowym.
- B2B – firma technologiczna zwiększyła konwersje leadów o 30% dzięki funkcji scoringu i spersonalizowanym kampaniom edukacyjnym.
Więcej case studies klientów GetResponse znajdziesz po linkiem.
K.P.: Jakie są najnowsze trendy w dziedzinie marketing automation, na które warto zwrócić uwagę i w jaki sposób GetResponse reaguje na te zmiany?
K.D.: Jako spółka technologiczna działająca od 25 lat staramy się aktywnie podążać za nowymi trendami w marketingu. Na podstawie naszego doświadczenia i wiedzy o zmieniającym się świecie online możemy wymienić 3 główne trendy:
- Personalizacja 1:1 – wiadomości masowe już dawno odeszły w niepamięć. Celem GetResponse jest wprowadzanie najlepszych narzędzi do prowadzenia komunikacji w pełni spersonalizowanej dla indywidualnego użytkownika i wdrażanej na podstawie jego zachowań, aktywności behawioralnych czy transakcyjnych.
- Sztuczna inteligencja – w GetResponse MAX można znaleźć funkcje oparte o AI tj. kreatory landing page’y czy stron www, możliwość wygenerowania tematów wiadomości email czy rekomendacje produktowe oparte na AI.
- Automatyzacja omnichannel – rozwijamy funkcje pozwalające na spójną komunikację we wszystkich kanałach, takich jak e-mail, SMS, social media i web push. W tym roku wprowadziliśmy nowy kanał komunikacji, którym są komunikaty push w aplikacjach mobilnych. Wykorzystanie komunikacji wielokanałowej ma niesamowity wpływ na zwiększenie konwersji sprzedażowej i dlatego chcemy zagwarantować naszym klientom wszystkie dostępne kanały komunikacji pod jednym dachem.
K.P.: Jakie są kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) związane z marketing automation, których firmy powinny być świadome, i jak GetResponse wspiera monitorowanie tych wskaźników?
K.D.: W działaniach marketing automation możemy wymienić kilka kluczowych KPI oraz działań w ich obszarze, które wspiera GetResponse:
- Współczynnik otwarć (OR), kliknięć (CTR) i współczynnik konwersji (CR): w GetResponse znajdziecie zaawansowane raporty i analizy, które umożliwiają śledzenie tych wskaźników w czasie rzeczywistym i dokonywanie odpowiednich optymalizacji (np.testy A/B).
- Wartość życiowa klienta (CLV): dzięki wdrożeniu kampanii automation, spersonalizowanej komunikacji i dopasowanym do klienta rekomendacjom produktowych GetResponse pozytywnie wpłynie na CLV podnosząc wartość koszyka, zwiększając częstotliwość zakupów i podnosząc retencję klientów.
- Współczynnik rezygnacji klienta lub wyłączenia subskrypcji – CHURN RATE: lata doświadczenia i zebranie najlepszych praktyk w komunikacji email marketingowej, które przekazujemy naszym klientom sprawią, że wskaźnik churn rate będzie na najniższym możliwym poziomie.
- Zwrot z inwestycji (ROI): wdrożenie systemu GetResponse pozwoli na zwiększenie zysków przy zmniejszeniu nakładu pracy. Automatyzacja marketingu, personalizacja i komunikacja multi-channel sprawią, że wskaźnik ROI będzie szybował do góry.
W branży MA przypada ok 5,44$ na każdy wydany 1 $
K.P.: W jaki sposób GetResponse integruje się z innymi narzędziami i platformami, aby umożliwić płynną automatyzację działań marketingowych na różnych płaszczyznach?
K.D.: GetResponse integruje się z wieloma popularnymi systemami CRM, e-commerce, social media, narzędziami do przetwarzania płatności. Dzięki otwartemu API oraz gotowym integracjom zapewniamy płynną automatyzację i synchronizację danych. Klienci mogą wybierać spośród ponad 170 gotowych integracji, a jeżeli klient dysponuje dedykowanym systemem, zawsze może skorzystać z otwartego API, które w GetResponse MAX gwarantuje limity na poziomie enterprise.
K.P.: Jakie rady lub wskazówki chciałbyś/chciałabyś podzielić się z firmami, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z marketing automation, aby pomóc im osiągnąć sukces w krótkim i długim okresie?
K.D.: Najważniejsze wskazówki to:
- Zacznij od jasnej strategii. Określ wyzwania, z którymi się mierzysz i cele, które chcesz osiągnąć. Strategia marki, to jeden z najważniejszych drogowskazów w działaniach marketingowych.
- Testuj i optymalizuj! Nie bój się testować! Wdrażaj różne kampanie i korzystaj z testów A/B, aby znaleźć najbardziej efektywne rozwiązania dla Twojego biznesu.
- Segmentuj swoją bazę danych. Spersonalizowana komunikacja jest kluczem do sukcesu. Wykorzystuj dane, które posiadasz, aby dostarczyć Twoim klientom komunikację zgodną z ich potrzebami i oczekiwaniami.
- Korzystaj z różnych kanałów komunikacji, docieraj do swoich klientów wielokanałowo. Postaw na szerokie spectrum możliwości, które pozytywnie wpłyną na Twoją sprzedaż.
- Edukuj i lojalizuj. Spraw, aby Twoi klienci pamiętali o Tobie. Zastosuj regułę „złotego środka” w częstotliwości komunikacji i postaraj się zagwarantować klientowi nie tylko ciekawe promocje czy rabaty, ale również wartościowy content, który zagwarantuje ich przywiązanie do Twojej marki.
- Monitoruj wyniki. Analizuj dane i dostosowuj swoje działania na bieżąco. Patrz na dane w ujęciu holistycznym, a zmiany wdrażaj zawsze zgodnie z Twoją strategią.
Na pytania odpowiedziała Katarzyna Dudzic Head of Polish Partnerships GetResponse MAX.
Dziękujmy serdecznie za podzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem na temat marketing automation. Mam nadzieję, że dzisiejsza rozmowa dostarczyła Ci cennych informacji i inspiracji do wdrożenia skutecznych strategii automatyzacji w Twojej firmie.
Jeśli zastanawiasz się, jak skutecznie wdrożyć marketing automation, zapraszam do kontaktu. W Beeffective wesprzemy Cię w zakresie implementacji rozwiązań automatyzacji marketingowej. Jako partner GetResponse, pomożemy precyzyjnie zidentyfikować potrzeby Twojej firmy, dobrać odpowiednie narzędzia oraz opracować plan wdrożenia. Na bieżąco monitorujemy wyniki i optymalizujemy strategię, zapewniając pełne wykorzystanie potencjału automatyzacji oraz ciągłe wsparcie i doradztwo dla długoterminowego sukcesu.