Jak sprzedać produkt lub usługę za pomocą copy?
Komunikaty sprzedażowe otaczają nas zewsząd i nawet najbardziej zagorzali przeciwnicy reklam, prędzej czy później im ulegają, nawet jeśli z początku zarzekają się, że jest inaczej. Decyzja zakupowa podyktowana jest zazwyczaj wieloma czynnikami, ale często nie zdajemy sobie sprawy jak wielki wpływ ma dobre copy. Wysokowydajna treść potrafi zbudować świadomość marek, wywołać emocje i potrzebę posiadania, a co istotne — otworzyć portfele klientów. No dobrze, ale jak to zrobić? W jaki sposób pisać, aby nakłonić odbiorcę do zostania lojalnym klientem? Jak sprzedać produkt lub usługę za pomocą słowa? O tym w artykule.
Jakich reklam oczekują klienci?
Tak naprawdę… żadnych! Duża większość (jeśli nie wszyscy) deklaruje, że nie chce widzieć ani czytać komunikatów reklamowych. Nie jest to najlepsza wiadomość dla marketerów. Jest jednak druga strona medalu, zdecydowanie bardziej napawająca optymizmem. Nikt nie chce reklam, ale niemal każdy ma jakąś potrzebę czy też problem do rozwiązania. Odbiorcy potrzebują odpowiedzi i rozwiązań, które ułatwią im życie, zbliżą do określonego celu i dadzą konkretną korzyść. I tu właśnie pojawia się szansa dla brandów, marketerów, e-commerce’ów i wszystkich, którzy chcą za pomocą reklamy sprzedać swój produkt lub usługę.
Dobrym, skrojonym na miarę tekstem sprzedażowym, który będzie skupiał się na odbiorcy, jego pragnieniach i potrzebach, można naprawdę dużo zdziałać. Jak stworzyć zatem tekst reklamowy, który przekona klienta do zakupu? Przede wszystkim trzeba poznać kluczowe zasady, którymi rządzi się copywriting sprzedażowy.
Wzór na dobre copy reklamowe
Efektywny tekst sprzedażowy, który będzie konwertować można opisać krótkim wzorem:
skuteczne copy = dopasowanie + prostota + kreatywność
Dopasowanie
Im lepiej przeanalizujesz, poznasz i dopasujesz się do grupy docelowej, tym lepiej trafisz w jej potrzeby. Postaraj się zrozumieć problemy potencjalnego klienta i zaoferuj mu rozwiązania. Mów językiem swoich odbiorców i postaraj się wywoływać w nich emocje. Tylko w ten sposób sprawisz, że potencjalny klient będzie skłonny poświęcić Ci więcej swojej uwagi i zainteresowania.
Prostota
Język, jakim się posługujemy, powinien być prosty i konkretny. Reklama musi mieć bezpośredni przekaz i w jasny sposób dostarczać informacje, których oczekuje odbiorca. Tekst, który będzie zbyt skomplikowany, wymagający dużo myślenia, najzwyczajniej nie sprawdzi się w reklamie. Poetyckie popisy lepiej zostawić na inną okazję.
Kreatywność
Prosty język nie oznacza, że Twój przekaz ma być banalny i nudny. Nie bądź taki jak wszyscy, znajdź swój własny styl, wywołuj emocje, testuj niestandardowe rozwiązania i wyróżnij się na tle konkurencyjnych tekstów. To, czego należy się wystrzegać, to powielanie cudzych pomysłów, kopiowanie konkurencji i tworzenie treści bez pomysłu i polotu. Teksty reklamowe, jeżeli mają być skuteczne, muszą być unikalne i jedyne w swoim rodzaju
Jeżeli pisząc copy reklamowe, uda Ci się spełnić trzy powyższe warunki, jest duże prawdopodobieństwo, że reklama przemówi do odbiorcy i odpowiednio skonwertuje. Jeśli chcesz jednak pójść o krok dalej i jeszcze bardziej podkręcić swoje treści reklamowe, zwróć uwagę w swoich tekstach na kilka dodatkowych elementów.
Klient ma problem, daj mu rozwiązanie
Dobre teksty sprzedażowe to takie, które zawierają w sobie odpowiedź na potrzeby i bolączki odbiorcy. Pomóż mu rozwiązać jego problemy, doradź, zainspiruj i skłoń do działania. Pisz tak, aby zapewnić go o realizacji celu, o możliwości spełnienia marzenia, swoim tekstem zmotywuj do zakupu. Pokaż odbiorcy, że to właśnie Twojego produktu lub usługi szuka.
Skracaj dystans!
Zwracaj się bezpośrednio do swojego odbiorcy, unikaj komunikacji bardzo oficjalnej i zwrotów bezosobowych. Skrócenie dystansu nada komunikatom przyjaźniejszy wydźwięk, doda naturalności oraz zachęci do interakcji (a tym samym — do zakupu). Bezpośrednie zwroty doskonale sprawdzą się w sytuacji, gdy chcesz nawiązać do potrzeb i pragnień grupy docelowej. Tworząc copy reklamowe zadawaj odbiorcy pytania i proponuj gotowe rozwiązania. Taki zabieg uświadomi mu, że rozumiesz jego problemy i masz coś wartościowego do zaoferowania.
Mów (a właściwie to pisz) językiem korzyści
Często mówi się, że marketing wykształcił własny język – język korzyści. I nie sposób się z tym nie zgodzić, bowiem klienci nie kupują produktów jako takich, ale korzyść, którą dzięki nim zyskają. Tworząc treści reklamowe, postaraj się odpowiedzieć na pytanie odbiorcy „co dzięki temu dostanę”. Pokaż konkretne cechy produktu lub usługi w sposób, który utwierdzi jego potencjalnego nabywcę w przekonaniu, że chciałby ów produkt posiadać i potrzebuje go. Jeśli to, co się uda, finalizacja zamówienia przez klienta jest niemal pewna! Jeszcze więcej o marketingu treści, przeczytasz w artykule, w którym szczegółowo poruszam kwestię content marketingu.
Klienci kochają promocje!
Jeżeli aktualnie oferujesz promocję, rabat lub wyprzedaż produktów — koniecznie uwzględnij tę informację w reklamie! Zniżki i oferty specjalne mają dużą moc i znacząco potrafią przyspieszyć decyzję zakupową potencjalnego klienta (a zwłaszcza te ograniczone czasowo!). Co ważne, trzeba pamiętać o tym, aby promocje były aktualne! Nic tak nie rozczarowuje jak obniżka, która się skończyła. Jak tworzyć teksty, które sprzedają? Sprawdź artykuł, w którym piszę o tym w 10 krokach.
Emotikony — stosuj, ale z umiarem
Emotikony w copy reklamowym są dopuszczalne, a czasem nawet wskazane! Dlaczego warto je wykorzystać w treści reklamy? Przede wszystkim przyciągają wzrok, wizualnie urozmaicają komunikat oraz pomagają sformatować tekst i wyróżnić jego najważniejsze fragmenty. Stosując popularne emotki, warto jednak pamiętać, że ważny jest umiar. Zbyt emotek będzie wyglądać nieprofesjonalnie i nieco infantylnie. Warto upewnić się również, że wykorzystujemy emotikony w odpowiednim kontekście i dobrze je rozumiemy. I na koniec zasadnicza sprawa — sprawdźmy kilkukrotnie, czy emotikony, które umieściliśmy w naszym copy działają. Nie wszystkie emotki są uniwersalne i w niektórych umiejscowieniach reklamy nie będą się wyświetlać.
To reguła, na podstawie której często tworzy się teksty reklamowe. Schemat zakłada, że najważniejsze korzyści mają priorytetowe znaczenie. Według tej zasady na samym początku copy reklamowego powinno się umieścić kluczowe fakty i dane, dopiero potem przechodzi się do szczegółów i pobocznych zagadnień. Taki model ma na celu zainteresowanie czytelników treścią, zwrócić ich uwagę i zachęcić do dalszego zapoznania się z ofertą.
Zasada odwróconej piramidy
Skłoń odbiorcę do działania — zastosuj CTA
Skuteczne wezwanie do działania to ważny element treści reklamowych. CTA powinno być proste, bezpośrednie i jednoznaczne. Ważne, aby mówiło odbiorcy, czego od niego oczekujemy i jaką akcję powinien podjąć — przejść do sklepu? Zapisać się do newslettera? A może kliknąć po więcej informacji? Sformułuj je tak, aby pasowało do kontekstu i aby Twój potencjalny klient nie miał wątpliwości co robić. O tym jak tworzyć skuteczne CTA, dowiesz się więcej tutaj.
Testuj, analizuj i ucz się na błędach!
Najlepsze teksty reklamowe, to te, które powstają na kanwie praktyki i analizy własnych, publikowanych treści. Jak dojść do perfekcji w tworzeniu copy? Analizuj, rób testy, zadawaj pytania swoim odbiorcom, obserwuj, co sprawdziło się najlepiej i jaka treść bardziej angażowała i konwertowała. Grunt to weryfikować i optymalizować swoją pracę, bo to najlepszy sposób, aby opanować sztukę tworzenia tekstu reklamowego, który będzie przyciągać uwagę odbiorców i skłoni ich do podjęcia decyzji zakupowej.
Jeśli po przeczytaniu powyższych wskazówek, wciąż z jakiegoś powodu tworzenie tekstów reklamowych spędza Ci sen z powiek — jesteś we właściwym miejscu. Napisz do nas, a przygotujemy dla Twojego brandu copy, które będzie konwertować jak szalone! 🙂
#samnektar napisała Kaja Chmielewska z Beeffective
Potrzebujesz copy reklamowych, które sprzedają?