Content marketing a SEO
Celem content marketingu jest tworzenie atrakcyjnych, wartościowych i angażujących treści, które przyciągną obserwatorów i potencjalnych klientów. Natomiast zadaniem działań SEO – dobrze zoptymalizowana strona i wysoka pozycja strony w wyszukiwarkach. Pewnie nieraz słyszeliście, że content marketing świetnie wpływa na pozycjonowanie i ma szerokie zastosowanie jako wsparcie działań SEO. Jednak dzieje się tak tylko wtedy, gdy jest umiejętnie przygotowany i wdrożony. Kij ma jednak dwa końce i nietrudno się domyślić, że źle pomyślany i zamieszczony content może obniżyć nam pozycję strony. A przecież o to w tym wszystkim chodzi, aby wskaźniki rankingowe wyszukiwarki Google poszybowały w górę. O tym jak wykorzystać odpowiednio marketing treści i SEO, aby usprawnić swoje działania marketingowe, opiszę pokrótce w swoim artykule.
Co to jest content marketing?
Marketing treści to nic innego jak rodzaj strategii marketingowej polegającej na budowaniu długotrwałych relacji z odbiorcą lub klientem poprzez tworzenie i dystrybucję wartościowych, interesujących treści. Może to być content dowolnego rodzaju: wpisy na blogach, publikacje w mediach społecznościowych, artykuły na stronie internetowej, opisy kategorii i produktów, newslettery, raporty itp. kluczowe jest jednak, aby wyczerpywał temat, którego dotyczy, przyciągał uwagę i angażował odbiorcę. Treści mają zachęcić do zapoznania się z ofertą (produktem, usługą, działaniem itp.). Następnie wytworzyć w odbiorcy potrzebę posiadania danej rzeczy. Często mówi się, że klienci nie przywiązują żadnej wagi do firmy, jej produktów czy usług, a jedyne, o co dbają to własne potrzeby czy zainteresowania. Content marketing to sztuka tworzenia takich treści, które zainteresują czytelników i zwrócą ich uwagę na produkty/usługi.
Jakie korzyści daje content marketing?
Dbałość o to, aby publikowane treści były wartościowe, atrakcyjne i merytoryczne ma duże znaczenie z wielu względów. Korzyści, jakie niesie za sobą content marketing są ogromne, poniżej te najważniejsze:
Ruch na stronie
W dobie fake newsów, clickbaitowych nagłówków i wątpliwej jakości artykułów, rzetelne treści są na wagę złota! Teksty niosące wartość merytoryczną, cieszą się w Internecie dużym zainteresowaniem. Publikując je, możemy zagwarantować sobie zwiększenie ruchu na stronie, a w następstwie zbudować zaangażowaną, lojalną społeczność.
Lojalna społeczność
Wysokiej jakości content, skierowany do Twojej grupy docelowej sprawi, że użytkownicy będą częściej wracać do Twojej strony, bloga czy kanałów społecznościowych. Dostosowując język i charakter komunikatu bezpośrednio do nich, masz szansę na zbudowanie stałego i zaangażowanego grona odbiorców.
Budowanie wizerunku eksperta
Tworzenie rzetelnych, niosących wiedzę treści, to także znakomity sposób na pokazanie eksperckiego wizerunku Twojej marki i umocnienie pozycji jako autorytetu w branży.
Tu jednak należy zadbać o to, aby publikowane informacje pochodziły z wiarygodnych źródeł, a materiał był poprzedzony dogłębnym researchem.
Pozyskanie leadów
Zwiększając zainteresowanie odbiorców i budując lojalną społeczność, pośrednio kreujemy sobie też potencjalnych nabywców. Statystyki Demand Gen Report pokazują, że nawet 47% kupujących przegląda firmowego bloga przed podjęciem decyzji zakupowej! Proces od zainteresowania klienta produktem bądź usługą, do doprowadzenia go do sfinalizowania transakcji może potrwać dosyć długo. Mało kto kupuje produkt lub usługę od razu po pierwszym wejściu na stronę. Dlatego content marketing to idealne narzędzie do budowania relacji z klientem, zwiększania ruchu na stronie, a w efekcie – pozyskiwania leadów sprzedażowych.
Lepsza widoczność w Google
To zazwyczaj nadrzędny cel, który przyświeca marketerom realizującym działania z zakresu marketingu treści. Rozbudowany content przekłada się na zwiększenie widoczności marki w Internecie. Merytoryczne i unikalne treści, które publikujemy na swojej stronie mogą być informacją dla robotów Google, że nasza witryna jest wartościowa.
Jeśli tworząc content zadbamy o wszelkie aspekty, które są kluczowe z punktu widzenia SEO, nasza witryna zacznie pojawiać się w rankingu Google na coraz wyższych pozycjach.
CIEKAWOSTKA
Istnieje pojęcie, które określa autorytet domeny, czyli to, czy jest nasycona merytorycznymi, wysokiej jakości treściami. Mowa o Topical Authority, czyli idei, według której Google rankuje lepiej te strony, które są wypełnione wartościowym contentem, skoncentrowanym na temacie strony.
Stosunkowo niski koszt prowadzenia działań
Content marketing, w porównaniu do innych rodzajów promocji i formatów reklamowych jest nieco tańszą opcją, jednak nie zawsze. Trzeba pamiętać, że tworzenie merytorycznych treści, które coś wnoszą i regularne ich dystrybuowanie wymaga wiele pracy i odpowiednich umiejętności. Dlatego często, w wielu firmach, realizowanie efektywnych działań contentowych wiąże się z koniecznością zatrudnienia dodatkowej osoby lub zlecenie działań agencji marketingu. A to generuje dodatkowe koszty.
Warto mieć na uwadze, że content marketingu nie należy rozpatrywać jako doraźnych działań promocyjnych. Jego efekty widać zazwyczaj dopiero po dłuższym czasie od rozpoczęcia regularnego publikowania i dystrybuowania treści.
Content marketing a SEO – jak tworzyć treści, aby pozycjonowały?
Przejdźmy zatem do meritum – jak tworzyć content, żeby wspierał pozycjonowanie? Na pozycję strony w rankingu wyszukiwarki wpływa wiele czynników takich jak: odpowiednia optymalizacja treści i grafik, struktura nagłówków, nasycenie słowami kluczowymi, linki prowadzące do witryny, poprawne linkowanie wewnętrzne, czy historia domeny.
Znajdź temat!
Tworzenie treści zaczynamy od znalezienia odpowiedniego tematu, bo to on będzie miał kluczowe znaczenie dla merytoryki i rzetelności contentu. Warto przeprowadzić analizę i sprawdzić, o czym pisze konkurencja, zobaczyć teksty, które już powstały i spotkały się z dobrym odbiorem, poszukać takich zagadnień, które trafią w gust i potrzeby odbiorców oraz zweryfikować, czego ludzie szukają i o co pytają. Poszukując tematu trzeba pamiętać, że treść musi spełniać dwa klucze wymogi – być unikalna, a także użyteczna dla czytelnika. Ważny jest też tytuł. Powinien oddawać zawartość tekstu (unikamy clickbaitowych headline’ów!), przykuwać uwagę, a najlepiej, gdyby też zawierał w sobie słowo kluczowe.
CIEKAWOSTKA
Jest kilka narzędzi, które pomagają w tworzeniu tytułów. Co prawda generowane za ich pomocą headline’y nie są idealne pod względem językowym, ale mogą stanowić pewną inspirację do stworzenia własnego, precyzyjnego i atrakcyjnego tytułu:
Słowa kluczowe
Temu zagadnieniu można by poświęcić oddzielny artykuł, bowiem dobór i analiza słów kluczowych, adekwatnych do tematu treści, to jeden z ważniejszych etapów tworzenia contentu i pozycjonowania. Tutaj przydaje się znajomość płatnych lub darmowych narzędzi SEO (m.in. Google Trends, Answer the Public, Senuto, Ubersuggest, Keyword Tool lub po prostu wyszukiwarki Google). Mówiąc o słowach kluczowych w kontekście pozycjonowania, można wyróżnić kilka ich typów:
- Brandowe – to takie frazy, które zawierają w sobie nazwę danej marki lub brandu. Bardzo często użytkownicy wpisują je, gdy nie do końca znają/pamiętają adres witryny. Jeśli nazwa firmy/marki jest unikalna, jest duże prawdopodobieństwo, że znajdzie się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na brandowe słowa kluczowe.
- Regionalne – tego typu frazy ukierunkowują użytkownika na działalność lub dostępność czegoś w konkretnej lokalizacji. Ich użycie jest podstawą podczas pozycjonowania lokalnego.
- Ogólne – składają się zazwyczaj z jednego, maksymalnie dwóch wyrazów. Użytkownik wpisujący tego typu frazy zazwyczaj szuka ogólnych informacji na dany temat i niemal w ogóle nie jest zaznajomiony z tematem. Jego celem jest wstępne rozeznanie. Pozycjonowanie na takie słowa kluczowe jest dosyć trudne, ze względu na dużą konkurencję i wolumen wyszukiwań.
- Long tail – to strategia pozycjonowania bazująca na tzw. “długim ogonie”, czyli bardziej rozbudowanych frazach, które szczegółowo opisują daną kwestię i składają się z wielu słów (stąd nazwa). Frazy te są zazwyczaj mniej konkurencyjne i bardzo wartościowe – generują bowiem ruch wysokiej jakości, są wpisywane przez użytkowników nastawionych na kupno.
Rozmieszczenie fraz kluczowych
Frazy kluczowe należy rozmieścić w tekście w sposób naturalny i uzasadniony. Nie zapominajmy, że piszemy przede wszystkim dla odbiorców, nie dla algorytmów wyszukiwarki. Ważne, aby słowa kluczowe ulokować w tytule (title), w nagłówkach oraz w odpowiednim zagęszczeniu w „above the fold„ (pole nad linią załamania strony, czyli miejsce widoczne zaraz po załadowaniu strony bez scrollowania jej w dół). To, od czego warto wyjść, to dobre przemyślenie i zaplanowanie struktury tekstu. Ma on zawierać frazy, ale nadrzędnym celem jest jego czytelność i odpowiednie przedstawienie tematu. I tu następuje kluczowy etap, czyli napisanie całego tekstu. A co potem?
Linki zewnętrzne i wewnętrzne
Link building jest bardzo ważną częścią SEO, o której nie należy zapominać, pozycjonując własną stronę internetową. Zasadniczo linki dzielimy na dwa rodzaje. Linki wewnętrzne odsyłające użytkownika do jakiegoś miejsca w obrębie tej samej witryny, np. do innych podstron (tutaj przykład linkowania do jednego z moich poprzednich artykułów – o tekstach, które sprzedają) i linki zewnętrzne, czyli takie, które umieszczane są poza naszą witryną, lecz do niej prowadzą. Sprawia to, że ruch na stronie pochodzi z wielu innych źródeł, co czyni naszą witrynę bardziej wartościową.
Optymalizacja treści
Co kryje się pod pojęciem optymalizacji contentu? To tworzenie takich treści, które będą zachęcające dla odbiorców, a jednocześnie tak skonstruowane, że roboty Google spojrzą na nie przychylnie. Content z pewnością musi być wartościowy, przydatny i unikalny (nie ma mowy o kopiowaniu i powielaniu treści!). Dobrze zoptymalizowana treść to taka, która posiada odpowiednią strukturę, podzieloną na krótsze akapity rozpoczynające się nagłówkami (H1-H6). W tekście warto uwzględnić pogrubienia kluczowych słów i zdań oraz wypunktowania, które nadadzą całości lekkość. Nic tak nie męczy czytelnika jak ściana tekstu. Dla odpowiedniego zobrazowania niektórych treści stosuj multimedia – grafiki, zdjęcia, rysunki, wykresy, infografiki, czy video. Warto zastanowić się również nad optymalną długością tekstu. Nie może być za krótki, ale nie ma sensu przesadzać też z długością. Należy pisać tak, aby wyczerpać temat, ale unikać „lania wody”. Najważniejsze jest to, aby całość wyglądała naturalnie, czytelnie i była przyjazna w odbiorze.
Dystrybucja contentu
Stworzenie tekstu to jedno, a odpowiednia jego dystrybucja to drugie. Raz napisany i opublikowany content możemy (a nawet powinniśmy!) udostępniać w różnych kanałach – na blogu, w mediach społecznościowych, czy w grupach i serwisach tematycznych itp. Content marketing dostarcza ogromną ilość kanałów dystrybucji już stworzonej treści. Co więcej, warto zacząć umiejętnie korzystać z zasobów, które już mamy. Recykling contentu pozwoli odświeżyć teksty dla nowych odbiorców oraz przypomni je starym. Nie bój się ponownie publikować tych same treści, nie ma nic złego w dawaniu nowego życia starym artykułom.
Jakich błędów nie popełniać?
Na pozór tworzenie treści wydaje się dosyć proste – robimy research, tworzymy artykuł, optymalizujemy, publikujemy i gotowe, wystarczy czekać na sukces. Okazuje się jednak często, że ten nie przychodzi. Nasze działania nie przynoszą oczekiwanych rezultatów, a wszystko przez błędy, w których pułapkę wpada wielu mniej lub bardziej doświadczonych marketerów. Sprawdź, czy tworząc treści pod kątem SEO nie popełniasz przypadkiem któregoś z nich.
Działasz bez strategii
W content marketingu planowanie jest kluczem do sukcesu. Jakiekolwiek działania należy dokładnie rozplanować, tworząc strategię. Ta z kolei powinna być poprzedzona dogłębną analizą sytuacji wyjściowej, badaniem działań konkurencji, zdefiniowaniem grupy docelowej, określeniem metod dotarcia do niej oraz ustaleniem sposobów analizy swoich działań. Największym błędem jest chaotyczne, nieprzemyślane tworzenie i dystrybuowanie treści. Kluczowy jest konkretny plan działania, monitorowanie efektów i ciągłe ulepszanie działań.
Przesycanie tekstu słowami kluczowymi
Sztuczne napompowanie tekstu frazami to całkiem częsty błąd. Ile fraz stosować? Są różne teorie mówiące o tym, jak wyliczyć idealne nasycenie. Najważniejsze jest jednak, aby tekst był czytelny i wartościowy dla odbiorcy. Zbyt mało fraz w treści sprawi, że tekst nie zostanie dopasowany do zapytania użytkownika, choćby spełniał jego potrzeby informacyjne. Z kolei przesycanie tekstu słowami kluczowymi negatywnie wpłynie na jego naturalność, a treść może zostać uznana za spam. Grunt to umiar!
Pisanie „pod Google’a”
Kolejnym, bardzo często popełnianym błędem jest pisanie artykułu z myślą nie o czytelniku, a o robotach Google. W tym celu niektórzy uciekają się do Black Hat SEO, czyli stosowania niedozwolonych technik pozycjonowania stron internetowych, które w efekcie prowadzą do spadku widoczności w wyszukiwarce. Takie techniki to między innymi: clickbaitowe nagłówki, przesycanie treści frazami w nieodmienionej formie, nadmierne linkowanie z kiepskich serwisów i katalogów i tak zwane „lanie wody” czyli pisanie bardzo długich, ale mało merytorycznych treści. Praktyki te uznaje się za niedozwolone, nieetyczne i nieakceptowalne przez algorytmy Google. Content marketing jest skuteczny wtedy, kiedy jest wartościowy dla odbiorcy.
Przesadzanie z długością tekstu
Długie artykuły są dobre, bo pozwalają wyczerpać temat, zawrzeć wszelkie potrzebne informacje i odpowiednią ilość fraz kluczowych w treści. Często jednak dzieje się tak, że marketerzy zdecydowanie przesadzają z długością, pisząc bardzo obszerne teksty, ale pozbawione merytoryki i mało wartościowe dla odbiorcy. Jak długie powinny zatem być treści? Po raz kolejny warto spojrzeć na te kwestię zdroworozsądkowo!Content powinien przekazywać unikatową wiedzę, prezentować ciekawe rozwiązania jakiegoś problemu i być wartościowym dla czytelnika. To wpłynie na jego widoczność w wynikach wyszukiwania. Jego długość to kwestia drugorzędna.
Brak analizy
Wiele osób twierdzi, że obiektywna analiza efektów działań z zakresu content marketingu nie jest możliwa. Rzeczywiście, może wydawać się ona trudna, ale trzeba pamiętać, że we wszystkich działaniach marketingowych, konieczne jest mierzenie, czy przekładają się one na wymierne efekty. Najczęściej stosowanymi miernikami skuteczności treści są m.in. liczba unikalnych użytkowników, którzy zapoznali się z materiałem, liczba odsłon, czas spędzony na stronie, zaangażowanie użytkowników oraz zwiększanie widoczności witryny na frazy kluczowe. Tylko dzięki monitorowaniu efektów mamy kontrolę nad swoimi działaniami, wiemy, czy są skuteczne i czy należy je optymalizować i modyfikować. Analiza działań powinna być jednym z obowiązkowych punktów podczas inwestowania w content marketing na stronie internetowej.
Czy warto łączyć content marketing i SEO?
Content marketing i SEO działają na zasadzie synergii. Równowaga między aspektami technicznymi a merytoryką i wartością dla odbiorcy są kluczem do zdobywania wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Content marketing i SEO mają w duecie wielką moc – warto zacząć to wykorzystywać we własnym biznesie! Trzeba jednak pamiętać, aby nie zrażać się na samym starcie! Pozycjonowanie witryny poprzez działania content marketingowe to strategia długofalowa, której korzyści dostrzeżemy w dłuższej perspektywie.
Ten tekst nie jest jedynym, jaki znajdziesz na naszym blogu w temacie SEO. Zachęcam Cię do przeczytania artykułu Roberta – Google Ads a SEO oraz skupiającego się na pozycjonowaniu na YouTube materiału przygotowanego przez Pawła.
#samnektar by Kaja Chmielewska/Beeffective
Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?