beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Blog ekspercki – dobre praktyki cyklu #SamNektar

Okładka artykułu dotyczącego prowadzenia bloga eksperckiego

Inspiracją do artykułu, który właśnie czytasz na naszym blogu, był tak naprawdę… on sam. Tak się złożyło, że w ramach cyklu #SamNektar, eksperci z Beeffective podzielili się swoją wiedzą już 200 razy, przygotowując publikacje z obszaru komunikacji w mediach społecznościowych, efektywnych kampanii w digitalu, efektownych kreacji graficznych, czy skutecznego poruszania się w świecie nowych mediów, których znajomość można wykorzystać do rozwoju swojej firmy czy marki.

Pomyślałam więc, że nadszedł czas, by podzielić się z Tobą dobrymi praktykami prowadzenia bloga na przykładzie naszego agencyjnego cyklu. Może niektóre wskazówki przydadzą Ci się do rozkręcenia swojego blogowania i praktycznego wykorzystania content marketingu?

Blog ekspercki – kilka słów wstępu

Rodzajów blogów jest wiele. Mamy blogi lifestylowe, kulinarne, podróżnicze, traktujące o modzie, urodzie, zdrowiu, fitnessie, sporcie, motoryzacji, fotografii itd. Tak naprawdę można ich wymienić wiele.

Tematyka, na którą zdecydowaliśmy się na blogu Beeffective, była oczywista. W agencji skupiamy specjalistów z różnych obszarów marketingu internetowego, a ich kompetencje pozwalają na to, by mogli dzielić się swoją wiedzą na poziomie profesjonalnym.

I tutaj od razu dochodzimy do sedna. Jak sama nazwa wskazuje –  od bloga eksperckiego czytelnik spodziewa się wyczerpujących informacji w interesującym go temacie. Chce mieć pewność, że pozyskana dzięki niemu wiedza, niesie ze sobą wymierne korzyści. Jak widzisz, specjaliści, którzy mają wiedzę z określonego obszaru i potrafią się nią dzielić to podstawa. Nie zawsze muszą to być osoby z Twojej organizacji. Jednak zakładając blog ekspercki, należy o takie zaplecze zadbać.

Blog ekspercki – jak wystartować ?

W naszych tekstach regularnie pojawia się słowo klucz: STRATEGIA. I tak naprawdę odnosi się ono do większości działań, które uruchamiane są w digitalu. Bez odpowiednio przygotowanego planu na to, co chcesz mówić, do kogo i jak często, w ogóle nie zaczynaj swojej przygody z blogowaniem. Druga sprawa to odpowiedzenie sobie na pytanie, co moimi działaniami blogowymi chcę osiągnąć i jak te wyznaczone cele mam zamiar realizować? Może chcesz zbudować wizerunek eksperta i pozyskać nowych klientów? A może wypozycjonować swoją stronę internetową, regularnie dostarczając na bloga nowe treści? Jeżeli jeszcze nie wiesz, poszukaj odpowiedzi w następnym akapicie.

Dlaczego warto prowadzić blog ekspercki?

Zalet prowadzenia bloga jest wiele i pewnie poniższa lista ich nie wyczerpuje, ale zebrałam dla Ciebie te, które z perspektywy naszego cyklu wydają mi się najistotniejsze.

Lepsza pozycja w wyszukiwarkach

Zacznijmy od sprawy mało romantycznej, ale niezmiernie ważnej. Oryginalne treści, regularnie pojawiające się na Twojej stronie internetowej, wpływają na jej lepszą pozycję w wyszukiwarkach. Sam tekst oczywiście musi być odpowiednio przygotowany, zgodnie z dobrymi praktykami SEO (o czym trochę niżej), ale nie mniej ważna jest regularna aktualizacja witryny o nowe treści. Dobrze ustalić sobie częstotliwość publikacji i rzeczywiście się jej trzymać.

W Beeffective co tydzień na blogu pojawia się nowy artykuł, zasilając nowymi treściami naszą witrynę.

Budowanie wizerunku eksperta

Tutaj korzyść może być nawet podwójna. Jeżeli w Twoim cyklu publikują pracownicy firmy, to nie tylko dbają oni o swój personal branding, ale również wizerunek całej organizacji, która ich zatrudnia. Potencjalny klient nie będzie musiał wierzyć na słowo, że zatrudniasz specjalistów. Oni sami zaprezentują się jako eksperci, wypowiadając się na łamach firmowego bloga.

Prezentacja oferty

Blog ekspercki to również świetne miejsce do tego, by opowiedzieć o swoich produktach i usługach w nienachalny sposób. Jeżeli twierdzisz, że Twój produkt czy usługa jest godna uwagi, najlepiej udowodnij to na przykładzie case study. W Beeffective stosujemy tę zasadę, nie tylko obiecując, że wiemy, jak coś działa, ale rzeczywiście prezentujemy wykorzystanie naszej wiedzy w praktyce.

Przykłady case studies na blogu eksperckim Beeffective_opisy na YouTube oraz projekt graficzny
Po lewej: Przykład opisów na YouTube, które pokazują się w wynikach wyszukiwania z artykułu Kai Chmielewskiej
Po prawej: Przykład graficznej realizacji dla jednego z Klientów, opisany w artykule przez Małgorzatę Paluch

Budowanie relacji z użytkownikami.

Jeżeli działasz w mediach społecznościowych to wiesz, że jednym z celów, na które najczęściej stawia marka, jest pozyskiwanie nowych obserwujących profil oraz angażowanie fanów. Wpisy blogowe to doskonała baza do tego, żeby przyciągnąć do siebie większe grono użytkowników. Poza tym dzielenie się wiedzą jest po prostu świetną sprawą, którą użytkownicy cenią, dlatego z dużym prawdopodobieństwem będą chcieli podziękować Ci za ciekawy wpis dając follow.

Pozyskiwanie leadów.

I na końcu Święty Graal efektywnych działań marketingowych, czyli lead. Blog może mieć realny wpływ na pozyskiwanie nowych klientów. Jeżeli wpisy trafią do odpowiednich osób (a tutaj pomoże odpowiednia dystrybucja treści wsparta dodatkowo działaniami płatnymi), to istnieje spora szansa na to, że zwrócą się one do Was z pytaniem o współpracę.

Zaczynamy pisać!

Już wiesz, o czym będzie Twój blog ekspercki i wyznaczyłeś cele, które dzięki niemu chcesz osiągnąć. Posiadasz przestrzeń w digitalu, w której będziesz mógł publikować. Masz zaplecze w postaci osób, które będą tworzyły wartościowe treści lub czujesz się na siłach, by zająć się tym sam. Świetnie! Możesz zacząć blogować! Zanim jednak puścisz w ruch palce na klawiaturze, przeczytaj jeszcze kilka wskazówek.

Jak pisać, by to się dobrze czytało?

Oczywistą sprawą jest, że tekst powinien zainteresować, dlatego wybór tematu jest tutaj kluczowy. Druga sprawa to odpowiednio sformatowane treści i stosowanie się kilku reguł, które sprawią, że Twój tekst będzie przyjemniejszy w odbiorze.

  1. Odpowiednio rozłóż nagłówki w artykule, by łatwiej się go czytało. Zadbaj o śródtytuły. Zbitek tekstu jest bardzo męczący dla czytelnika. Ważniejsze fragmenty tekstu możesz pogrubić. Dobrym sposobem jest też stosowanie bulletów, czy punktorów.
  • Zadbaj o to, by akapity nie były zbyt długie i rozdzielały je odpowiedniej szerokości odstępy (tzw. „światło”).
  • Używaj słów łączących. To one nadają tekstom zrozumiałego tonu, łącząc tezę z oceną – staje się on bardziej logiczny i łatwiejszy w zrozumieniu. Słowa łączące to p..: w rezultacie, podobnie do, podczas gdy, bez wątpienia, w końcu, jednocześnie, na przykład, dlatego, chociaż, także i wiele innych.
  • Staraj się pisać w stronie biernej.
  • Pisz krótkie zdania, a nie nadmiernie rozbudowane. Nie zawsze się to udaje, co sama udowadniam w tym artykule, ale jednak warto to mieć z tyłu głowy, pisząc tekst.
  • Artykuł uzupełniaj grafikami, zdjęciami, filmami (najlepiej uzupełnionymi o podpis) – to zawsze urozmaici całość i wpłynie pozytywnie na odbiór publikacji.

Jak pisać zgodnie z dobrymi praktykami SEO?

  1. Stawiaj na krótki, niż zbytnio rozbudowany tytuł.
  • Postaw na frazę kluczową i postaraj się ją ulokować w tekście kilka razy. Ważne, by znalazła się ona w temacie artykułu (najlepiej na samym początku), śródtytułach i w samej treści. Odpowiednia liczba fraz kluczowych zależy od długości tekstu – im jest dłuższy tym więcej fraz powinno się w nim znaleźć.
  • Wstawiaj grafiki i zdjęcia wraz z tekstem alternatywnym, który opisuje to, co znajduje się na opublikowanym obiekcie. Dzięki temu programy czytające będą mogły pomóc osobom niewidzącym, informując je, co widnieje na danym obrazku.
  • Uzupełnij wpis o opis meta, w którym również powinna się znaleźć fraza kluczowa. Najlepiej, by opis ten nie przekraczał 156 znaków. Dzięki temu po wyświetleniu wyników w wyszukiwarce pod adresem URL, czytelnik zobaczy całą zawartość opisu.
  • Pamiętaj o wychodzących odnośnikach – czyli linkowaniu do innych zewnętrznych witryn.
  • Nie zapominaj również o wewnętrznym linkowaniu do innych artykułów z Twojego bloga. Tutaj od razu zastosuję tę radę w praktyce i zachęcę do przeczytania artykuł Kai, w którym znajdziesz wiele cennych rad na temat pozycjonowania i content marketingu.

Oczywiście podane wyżej wskazówki nie wyczerpują tematu czytelności tekstu i jego pozycjonowania, ale są dobrą bazą do tego, by od początku tworzenia bloga zacząć robić to jak należy.

Blog ekspercki przyjemnie dopracowany

Dobry tekst jest swojego rodzaju prezentem dla użytkowników Internetu, a prezent należy ładnie opakować. W przypadku bloga będzie to dbałość o jego stronę wizualną. Jeżeli teksty publikujesz na swojej stronie internetowej, a potem dystrybuujesz artykuł za pośrednictwem mediów społecznościowych (do czego gorąco zachęcam i o czym napiszę jeszcze trochę niżej), to warto przygotować tutaj spójne grafiki. Wykorzystasz je nie tylko jako okładki artykułów blogowych na WWW, ale również w swoich publikacjach na profilach marki w mediach społecznościowych.

Przykłady okładek nektarowych Beeffective

Mówiąc o spójności, na samym początku pracy nad blogiem, warto ustalić też standardową objętość tekstów, które będzie się publikowało. W Beeffective trzymamy się widełek dla ilości znaków ze spacjami. Nie są to bardzo sztywne reguły, bo gdy autor ma ochotę się rozpisać, to nie będziemy go powstrzymywali, ale konkretnych ram zawsze staramy się trzymać. Dzięki temu piszący otrzymują wskazówkę, do jakich wytycznych redaktorskich powinni się odnosić.

Dbanie o spójność wizualną porządkuje całość, wpływa na rozpoznawalność i buduje całościowy wizerunek na każdym etapie styku z marką, czy podróży klienta, dlatego warto o nią dbać.

Kiedy masz ambitny plan, by publikować regularnie i dużo, zadbaj również o tagi i wewnętrzną wyszukiwarkę. Pozwolą one na szybsze odnalezienie przez czytelników interesujących ich treści, jeżeli pogrupujesz je w odpowiednie obszary tematyczne.

Screen z zakładki SamNektar z podzielonymi tematycznie artykułami i wyszukiwarką
Screen z zakładki SamNektar z podzielonymi tematycznie artykułami i wyszukiwarką

Obieg contentu

Stworzenie dobrego artykułu wymaga sporych nakładów pracy. Oczywiście niektórym pisanie przychodzi z łatwością, a niektórzy potrzebują nieco więcej czasu. Jeżeli jednak wartościowy tekst już powstanie, warto się nim pochwalić! Tutaj do głosu dochodzi dystrybucja treści, o której można napisać osobny artykuł i pewnie za jakiś czas taki się tutaj pojawi.

Chcąc jednak podkreślić najważniejsze elementy obiegu contentu pamiętaj, że raz stworzony artykuł możesz dystrybuować w wielu miejscach w Internecie. Może on również stanowić doskonałe źródło do tego, żeby na jego bazie powstawały kolejne treści. Absolutną podstawą jest publikacja informacji o artykule we wszystkich kanałach Twojej marki. Możesz to zrobić sam/a – jako autor/ka tekstu oraz z wysokości profili firmowych, jeżeli materiał napisałeś dla firmy, z którą jesteś związany/a.

Warto też dobrze przemyśleć formaty, które będzie się wykorzystywało w konkretnych kanałach.

W przypadku Beeffective na Facebooku publikujemy tradycyjny post, który linkuje do naszej WWW.

Na LinkedIn aktualnie zaczęliśmy publikować nasze artykuły w uruchomionym jakiś czas temu BIULETYNIE. Zachęcam do SUBSKRYPCJI!

Zaproszenie do obserwowania naszego biuletynu na LinkedIn
Zaproszenie do obserwowania naszego biuletynu na LinkedIn

Natomiast na Instagramie publikujemy graficznie dopracowane poradnikowe albumy (karuzele), w których w skondensowany sposób prezentujemy najważniejsze wskazówki związane z tematem danego artykułu. Informacje o nowych tekstach pojawiają się również w InstaStories – często z wykorzystaniem interaktywnych naklejek.

Przykład fragmentu karuzeli nektarowej publikowanej na profilu Beeffective na Instagramie
Przykład fragmentu karuzeli nektarowej publikowanej na profilu Beeffective na Instagramie

Nie zapominamy również o TikToku! Tutaj, oprócz produkcji, która ma pokazać Beeffective z mniej oficjalnej strony, pojawiają się też wzmianki o nowych publikacjach na blogu.

Należy pamiętać o tym, że użytkownicy mają swoje ulubione kanały społecznościowe, dlatego staramy się do nich dotrzeć wielokierunkowo.

O skuteczną dystrybucję treści warto zadbać również za pośrednictwem działań płatnych. Pozwolą one szybciej dotrzeć do określonej grupy docelowej, pozyskać nowych fanów w mediach społecznościowych i oczywiście czytelników. Natomiast połączone siły kampanii i dobrych praktyk SEO będą pracowały na popularność Twojego bloga z podwójnym uderzeniem!

Wisienka na torcie

Blog ekspercki, który niesie ze sobą merytoryczną wartość, wymaga ogromnej pracy. W przypadku bloga firmowego w cały proces jego tworzenia i dystrybucji najczęściej zaangażowany jest większy zespół. Powiem jednak, że warto! I nie chodzi tutaj tylko o satysfakcję z każdego kolejnego, ciekawego materiału, który pojawia się na łamach naszego cyklu (chociaż to zawsze fajne uczucie), ale o realne efekty, które skrótowo nazwę tutaj biznesowymi.

Poza tym, najlepszym dowodem na to, że Twój blog ekspercki zyskał już pewne uznanie jest fakt, że z powodzeniem udaje Ci się zapraszać na jego łamy ekspertów spoza organizacji. Mieliśmy ich już w naszym cyklu kilkunastu! Nie będę zdradzała o kogo chodzi, tylko zapraszam Cię do przejrzenia naszego bloga i samodzielnej weryfikacji!

#samnektar by Agnieszka Lubieniecka/Beeffective

Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, które pomogą rozwinąć Twój biznes?