beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Black Friday – jak się do niego przygotować?

Black Friday – tej akcji promocyjnej nie trzeba przedstawiać. Rozgościła się w Polsce na stałe w 2015 roku. To dzień, w którym można liczyć na niższe ceny produktów, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Czekają nie niego nie tylko konsumenci, ale i właściciele sklepów.

Black Friday przypada w tym roku dokładnie 25 listopada. Czy to wydarzenie to okazja do większych przychodów dla serwisów ecommerce? Oczywiście, że tak! Jednak, aby tak się stało, należy z wyprzedzeniem zaplanować poszczególne działania. Poznaj 8 kroków, które pomogą Ci dobrze przygotować się do Black Friday.

Krok 1 –  sprawdź dane historyczne

Twoje dane historyczne są realnym punktem odniesienia podczas przygotowywania się do tak gorącego okresu, jakim jest Black Friday. Jeśli tylko masz możliwość, przeanalizuj ruch z poprzedniego roku, wydatki mediowe oraz przychody. Informacje te znajdziesz w Google Analitycs, Google Ads, Meta Ads lub w innych narzędziach reklamowych i analitycznych, z których korzystasz.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że od lipca 2023 roku będziemy korzystać z Google Analytics 4 i pożegnamy się z wersją Universal Analitycs, tracąc tym samym możliwość porównania rok do roku. Dlatego tak ważna jest implementacja GA4.

Krok 2 – zweryfikuj dostępność produktów i możliwość oferty promocyjnej

Najgorsze, co może Cię spotkać, jako właściciela e-commerce, to brak asortymentu lub opóźnione dostawy. Październik to ostatni moment, aby sprawdzić stany magazynowe i zatowarować odpowiednie produkty. Skup swoją uwagę na tych, na których masz najwyższą marżę.

Warto wprowadzić promocję, która naprawdę będzie interesująca dla potencjalnego klienta, a sprzedawcy przyniesie korzyści.

Jeżeli w Twoim sklepie jest wieczna promocja, to kolejna „na wszystkie produkty” nie da efektu “WOW”. Warto zatem poddać promocji mniej produktów, ale z większym rabatem. Jeśli nie stosujesz na co dzień rabatów, to nawet ten wynoszący -15%, czy też zaoferowanie darmowej wysyłki może okazać się atrakcyjne. Warto przemyśleć też przecenę tylko tych produktów, które są najbardziej marżowe, dzięki temu, jako sprzedawca nie będziesz stratny. Jeśli nie masz dobrej oferty, to zniknie ona na tle innych, a zapłacisz o wiele więcej za reklamę.

Krok 3 – przygotuj swój sklep na wzmożony ruch

Błąd 304 to koszmar każdego sklepu internetowego. Nikomu nie życzę, aby w tak gorącym okresie, jakim jest Black Friday, jego użytkownicy zobaczyli taki komunikat. Powolna strona, pojawiające się błędy na etapie ścieżki zakupowej skutecznie zniechęcą potencjalnego klienta. Brak przygotowania od strony logistycznej, może wywołać niezadowolenie klientów i negatywne oceny. Dlatego zweryfikuj te kwestie i skontaktuj się z obsługą serwera. Być może na ten czas warto zwiększyć jego wydajność.

Czy to Twoje jedyne zmartwienia w 2022 roku?

Niestety nie… Wiele kont Google Ads dostało powiadomienia, że jeżeli do 1 listopada 2022 roku nie wprowadzą consent mode – ich konta zostaną zablokowane. Oznacza to, że bez wprowadzenia odpowiedniej polityki prywatności, możesz mieć problem z reklamowaniem swoich produktów.

Krok 4 – zadbaj o politykę zwrotów w swoim sklepie

Jasna polityka zwrotów i kompletne informacje na stronie powodują, że konsumenci chętniej decydują się na zakup. Dlatego tak ważne jest zaopiekowanie się tym obszarem. Dobrze, jeśli te informacje są widoczne dla klienta na stronie i nie musi doszukiwać się ich w regulaminie sklepu.

Krok 5 – pamiętaj o obsłudze klienta i zasobach ludzkich

Black Friday to jeden z gorętszych okresów zakupowych, dlatego tak ważne jest, aby poza dostępnym asortymentem, mieć również zasoby ludzkie do dyspozycji. Zadbaj o fachową obsługę klienta! Bardzo ważne jest, aby na bieżąco odpowiadać na pytania i problemy konsumentów. Dodatkowo sprawdź realne możliwości, jeżeli chodzi o wysyłkę produktów fizycznych. Nikt nie lubi oczekiwać na zamówienie zbyt długo.

Dobrą praktyka jest implementacja w sklepie chata połączonego z Messengerem, aby biuro obsługi klienta mogło się skontaktować z użytkownikiem. Co jest często preferowaną formą kontaktu.

Krok 6 – zaplanuj działania reklamowe z odpowiednim wyprzedzeniem

Podczas przygotowywań do Black Friday, dokładnie zaplanuj działania reklamowe. Masz już świadomość sytuacji z poprzednich latach (krok 1), zadbałeś o dostępność produktów (krok 2). Teraz przygotuj plan, w którym podzielisz budżet reklamowy na poszczególne kanały, dbając o użytkowników na każdym poziomie lejka zakupowego. 

Kolejnym etapem jest zaplanowanie banerów, animacji i video, które chcesz wykorzystać w swoich kampaniach reklamowych. Wcześniej zlecone i zatwierdzone materiały zaoszczędzą wiele nerwów przed startem kampanii Black Friday.

Jeżeli planujesz w tym czasie wzmożone działania reklamowe przy współudziale sieci afiliacyjnych czy portali horyzontalnych (Onet, WP) rezerwacją placementów musisz zająć się już teraz! Najlepsze oferty sprzedają się niczym ciepłe bułeczki! Jeżeli chcesz, aby Twoja oferta była widoczna, powinieneś planować zakup mediów jak najszybciej.

Krok 7 – monitoruj wyniki kampanii reklamowych i budżet

Ustawienie i opublikowanie kampanii to połowa sukcesu. Teraz swoją uwagę skup na wynikach. Monitoruj wyniki poszczególnych kampanii, sprawdzaj budżety na bieżąco. Nie bój się przesunąć środków na lepiej konwertujący kanał w trakcie kampanii.

Musisz mieć na uwadze, że w tym wzmożonym okresie koszt reklam jest wyższy.

Nie zapominaj zatem o tym w momencie planowanie wydatków marketingowych na Black Friday. Na aukcjach reklamowych robi się gorąco, konkurencja jest bardzo duża, dlatego też walka o widoczność jest bardzo zacięta!

Krok 8 – zadbaj o marketing automation

Wykorzystaj narzędzia z zakresu Marketing Automation. To dodatkowe narzędzie, które pomoże ci w ratowaniu koszyków. Rekomendujemy wprowadzenie scenariuszy marketing automation, takich jak:

  • mailing ratujący koszyk, czyli krótka wiadomość przypominająca użytkownikowi o jego produktach w koszyku,
  • exit pop-up, który pojawia się w momencie, kiedy klient chce opuścić sklep, a jego koszyk zawiera produkty.

Wykorzystując narzędzia marketing automation warto skonfigurować również mailing w trakcie realizacji zamówienia, a także po jego otrzymaniu. Dzięki temu klient czuje się zaopiekowany.

Gotowy plan na Black Friday!

Przygotowania do Black Friday w Twoim sklepie powinny zacząć się znacznie wcześniej. Organizacja zaplecza technicznego, wyselekcjonowanie produktów objętych promocją, rozplanowanie kampanii reklamowej i przygotowanie do niej materiałów, pozwoli ci zakończyć ten gorący okres wyprzedaży sukcesem.

Pamiętaj, że w tym okresie reklamy są droższe, dlatego trzeba przygotować się do Black Friday pod kątem budżetowym.

#samnektar by Katarzyna Pławecka/Beeffective

Jeśli potrzebujesz wsparcia w prowadzeniu efektywnej kampanii reklamowej na Black Friday (i nie tylko)