beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Stwórz spójny grid na Instagramie

Instagram – doskonała wizytówka Twojego biznesu!

Szczególnie wtedy, gdy sprzedajesz piękne produkty, pracujesz w niezwykłych wnętrzach lub gdy po prostu lubisz się dzielić życiem swojej firmy. Pierwszym impulsem w przypadku prowadzenia brandowego konta na Instagramie może być spontaniczne wrzucanie wszystkich zdjęć, które na gorąco opowiadają o firmie i oferowanych produktach. Jednak warto na spokojnie zastanowić się, jak wykorzystać całą przestrzeń profilu, by opowiedzieć dłuższą historię

Możesz do tego wykorzystać tzw. „grid”, czyli uporządkowaną, zaprojektowaną siatkę grafik i zdjęć, które gubią sens, gdy są oglądane pojedynczo, w feedzie. Pełny kontekst oddają dopiero po wejściu na główną stronę profilu! 

Grid można zaplanować na wiele sposobów: najprostsza możliwość to np. stworzenie ramki lub tła, które swoimi proporcjami i kolorami będą porządkowały widok profilu. Kolejna opcja to uspójnienie wrzucanych zdjęć – tak, by były podobnie kadrowane, kolorowane lub fotografowane z podobnej perspektywy.W układzie grid najciekawsze jest jednak stworzenie wrażenia, że zdjęcia lub grafiki wchodzą w interakcję ze sobą. 

Grid przygotowany dla naszego klienta - Food Hall w Gdyni

Grid przygotowany dla naszego klienta – Food Hall w Gdyni

Jak przygotować spójny grid w Instagramie?

Do efektywnej pracy nad skomplikowanym spójnym gridem polecam użycie Ilustratora. Poniżej moje wskazówki:

Ułóż obszary robocze w trzech kolumnach (wtedy zmieści się około 15 wierszy). 
Jeśli dojdziesz do wniosku, że to za mało, dołóż kolejny zestaw trzech kolumn. 
Całość zepnij jednym dużym obszarem roboczym, by móc zapisać ogólny podgląd całości grida. 
Do eksportu dużego podglądu wykorzystaj tymczasową warstwę z białymi liniami na krawędziach obszarów roboczych – by symulować widok z Instagrama. 
W pliku zlinkuj pliki PSD, które są łatwo edytowane w Photoshopie – wówczas na bieżąco widzisz zmiany na gridzie. 
Maskami przycinania wykadruj pliki PSD, by mieściły się w Instagramowym kwadracie. 
Dużym plusem powyższego rozwiązania jest to, że szybko możesz nazwać wszystkie obszary – i przy eksporcie mieć je ponumerowane od dołu. Dzięki temu łatwo zapanujesz nad projektowaną siatką i wprowadzisz porządek w nazewnictwie plików, by zawsze mieć pewność, że wiesz, który plik jest następny w kolejce. 

Grid wykonany dla klienta - MyScreenProtector

Grid wykonany dla klienta – MyScreenProtector

Jakie korzyści daje spójny grid? 

Porządnie zaprojektowany grid na Instagramie to dobra wizytówka firmy! Sprawia wrażenie ładu, porządku, systematyczności oraz przemyślanej strategii. Odgórne projektowanie siatki pozwala na pełniejsze wykorzystanie charakterystyki i wartości stojących za marką. Kolejne elementy siatki możesz projektować np. raz w miesiącu i łatwo wdrożyć je w swój regularny harmonogram postów. Dobrze przygotowany kanał na Instagramie to doskonała możliwość pozyskania nowych followersów!

Czy są minusy prowadzenia grida? 

Wprowadzając wizualny system do komunikacji, teoretycznie pozbawiasz się możliwości szybkiego reagowania na wydarzenia. 
Projekt wymaga większej kontroli i systematyczności – od momentu wprowadzenia estetycznego systemu, nie będzie już miejsca na spontaniczne zdjęcia – te zawsze można wrzucić w InstaStories.
Każdy wiersz projektu składa się z trzech grafik, które trzeba wrzucać jedna po drugiej. W innym wypadku cały wcześniejszy system graficzny może się rozpaść i wyglądać niechlujnie.

Nasza ostatnia realizacja, z której jesteśmy szczególni dumni, to projekt siatki na profilu Batory Food Hall: https://www.instagram.com/batory_gdynia/
A Ty, który system wolisz? Grid czy spontaniczność? Podziel się swoją opinią w komentarzu. 


#samnektar by Mateusz Sztajnke/Beeffective Team