beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Marketingowe wrapped 2024

Czyli nasze digitalowe HOT & NOT mijającego roku!

Grudzień to doskonały moment na podsumowanie tego co działo się w 2024 roku w digitalu! Jakie trendy marketingowe mogliśmy obserwować w mijającym roku? Które wydarzenia zapadły nam w pamięć? Co było na językach wszystkich specjalistów w branży? Jakie wnioski warto wyciągnąć na przyszłość?

Zobacz marketingowe podsumowanie roku 2024 według ekspertów i ekspertek z Beeffective.

W naszym podsumowaniu skupiamy się na trzech aspektach:

POSITIVE VIBES (Największy sukces, najgłośniejsze wydarzenie marketingowe 2024)

NEGATIVE VIBES (Największy fakap, kryzys, wpadka marketingowa 2024)

FAVORITES (Ulubiona aplikacja/tip/książka/artykuł tego roku)

Tomek – CEO/Co-founder Beeffective

POSITIVE VIBES

  • Może nie odniosła dużego sukcesu, a powinna – kampania (kontynuowana w tym roku) o tym jak poprawnie powinny być realizowane przetargi na działania marketingowe – Przetargowe Bingo.
  • Lo-Fi wideo – nawet materiały mniej dopracowane graficznie, a z konkretnym przekazem do grupy docelowej mogą osiągać dobre zasięgi i być atrakcyjne dla odbiorców. Przy zalewie AI generated content – ten tworzony przez realnych twórców jest lepiej widziany przez użytkowników. Czy czeka nas AI generated blindness?
  • Tradycyjnie RTMy IKEI 🙂 
  • Zwiększający się udział krótkich form wideo w kampaniach reklamowych, nie tylko TiKTok, ale także Instagram Reels czy Youtube Shorts.

NEGATIVE VIBES

  • Wojna marketingowa Lidl – Biedronka. Oprócz negatywnego vibe’u i wielkich antyekologicznych paragonów nie wniosła żadnych innych skojarzeń.
  • Alko-tubki, niesamowite jak duże, doświadczone firmy mogą popełniać takie błędy w komunikacji marketingowej (nie wspominając o etyce biznesowej).

FAVORITES      

  • Książki autorstwa Patricka Lencioni (“Motywacje Lidera”, “3 Oznaki pracy, która nie daje szczęścia”).
  • Z aplikacji biznesowych – Primetric, dzięki której zarządzanie czasem przeznaczanym na projekty i ocena rentowności oraz organizacja pracy weszły na wyższy poziom.

Ada – Digital Marketing Specialist

POSITIVE VIBES

  • Kampania marki YES, jako świetnie dopasowana do grupy docelowej.
  • W Beeffective to zdecydowanie wygrany przetarg dla centrum handlowego Riviera i nasz teamwork w prowadzeniu tego projektu.

NEGATIVE VIBES

  • Case Jakub Biel x Biedronka, o którym było bardzo głośno, tutaj więcej o „wojnie na memy”.
  • Wojna Lidla i Biedronki i drukowane paragony, które wszystkich zmęczyły.
  • Alkohol w tubkach – szybko przyszło, szybko poszło, żenowało mocno.
  • Influencerzy, których afery z UOKiK niewiele nauczyły i dalej promują %%%.

FAVORITES

  • Top of the top w branży to oczywiście wykłady na WSAiB na kierunku Social Media Manager.
  • Chat GPT, który bardzo usprawnia codzienną pracę.
  • Midjourney – przy tworzeniu grafik, kreatywnych obrazków – nie do zastąpienia!

Norbert – Performance Marketing Manager

POSITIVE VIBES

  • Za sukces można by uznać kampanię Lancerto z udziałem selekcjonera reprezentacji Polski – Michała Probierza. Zwiększył rozpoznawalność marki, wyszedł ze swoim wizerunkiem poza granice kraju, ale z wyjściem z grupy… było gorzej 😉 

NEGATIVE VIBES

  • Google Analytics 4 – niedopracowany od początku swojego istnienia, 2024 to pierwszy rok, kiedy korzystamy z tego jako “jedyne źródło prawdy” o danych dotyczących ruchu na stronach. No i nie jest dobrze – liczba błędów, nieścisłości, wewnętrznych sprzeczności danych nie pomaga w pracy, wręcz przeciwnie. 
  • Początek “ejajozy” w social mediach – wszelkie generyczne teksty mówiące o dynamicznie zmieniającym się świecie powodują, że zaglądanie do social media ma już coraz mniej sensu, bo “human touch” jest coraz mniejszy. Boty piszą, boty komentują, a my na to patrzymy 😉 

FAVORITES

  • Chat GPT – nowe funkcje Chata GPT dają radę, narzędzie staje się coraz szybsze, coraz dokładniejsze i ciężko wyobrazić sobie pracę bez Chata. 
  • Notebook LM – świetne narzędzie do gromadzenia wiedzy, wyciągania wniosków, analizy długich dokumentów. 

Ania – Junior Social Media Specialist

POSITIVE VIBES

  • Sukces hotelu Elements Hotel & SPA ze Świeradowie-Zdroju – zyskał viralową popularność na TikToku. Jego reklama w ciągu doby od publikacji zebrała 1,5 mln wyświetleń, ponad 200 tys. reakcji i 4,5 tys. komentarzy.
  • Fajna kampania o dyskryminacji osób starszych w procesie rekrutacyjnym od OLX.  

NEGATIVE VIBES

  • Nadużywanie virala stworzonego przez hotel i powtarzanie do znudzenia przez inne marki – stało się to nudne i męczące.

FAVORITES                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

  • Nowa funkcja dodawania stron do docsów googlowskich.
  • OFC Chat GPT!

Kaja – Digital Marketing Specialist

POSITIVE VIBES

  • Kampania województwa Podlaskiego i Lasów Państwowych na Halloween – fajna, chwytliwa i w słusznej sprawie.
  • W Beeffective – obsługa Żabka Polska na LinkedInie i osiąganie wspólnie kolejnych kamieni milowych (60 tys. followersów na platformie, komunikacja wejścia grupy na Giełdę Papierów Wartościowych itp.)
  • Tegoroczne zmiany strukturalno-organizacyjne w Bee (nowy-stary dział #TeamDigital)

NEGATIVE VIBES 

  • Alkohol w tubkach od Owolovo – pomysł co najmniej kontrowersyjny.
  • Pizzeria Rykowisko i jej komunikacja w social media – tak złe, że aż trudno uwierzyć, że naprawdę miało miejsce.
  • Nieudolne wykorzystanie AI w socialach i w digitalu (coraz więcej generycznego, „ejajowego” copy i lekko nieudolnych grafik) np. Uniwersytet Gdański i “uśmiechnięci studenci”.
  • Rezygnacja LinkedIna z funkcji rekomendowanych postów, analityki Employee Advocacy, zakładki Moja Firma i roli Kuratora. 

FAVORITES  

  • Zdecydowanie Chat GPT – niemalże do wszystkiego 🙂 
  • Sotrender – łatwe, przejrzyste raportowanie.
  • MindMeister – na brainstormach i kreatywnych spotkaniach – niezastąpiony!

Karolina – Digital Marketing Manager

POSITIVE VIBES

  • Rok 2024 przyniósł rewolucję w podejściu do pracy. Kultura delikatnie mówiąc – “kultu pracy”  to już relikt przeszłości, a work-life balance przestał być pustym frazesem. Chwalenie się pracą po godzinach jest passe!
  • Lepsze wykorzystanie AI przez firmy. Choć jeszcze nie idealne, sztuczna inteligencja coraz częściej staje się partnerem, a nie zagrożeniem. Świadomość jej potencjału i korzyści dla marketingu to trend, na który warto zwrócić uwagę. 

NEGATIVE VIBES

  • Na drugim biegunie jest… nieumiejętne korzystanie z AI. Niektóre firmy wpadły w pułapkę przesady, pokazując, że technologia bez strategii prowadzi donikąd.
  • Spektakularna wtopa to afera z alko-tubkami – na firmę spłynęła fala krytyki i sprawą zajął się UOKiK.
  • Koszulki 4F z Azji – lokalność i odpowiedzialność w produkcji nadal są wyzwaniem.
  • Zatrzymanie Buddy – kolejny rok i kolejna głośna (po Pandora Gate) afera z udziałem influencera.

FAVORITES

  • Chat GPT – za to jak pomaga w researchu i codziennej pracy!
  • Asana – one and only – najlepsza przestrzeń do taskowania.
  • MindMeister – do kreatywnego generowania pomysłów i wykorzystywania na burzach mózgów.

A jakie są Twoje HOT&NOT 2024 roku w marketingu? 🙂