Marketingowe wrapped 2024
Czyli nasze digitalowe HOT & NOT mijającego roku!
Grudzień to doskonały moment na podsumowanie tego co działo się w 2024 roku w digitalu! Jakie trendy marketingowe mogliśmy obserwować w mijającym roku? Które wydarzenia zapadły nam w pamięć? Co było na językach wszystkich specjalistów w branży? Jakie wnioski warto wyciągnąć na przyszłość?
Zobacz marketingowe podsumowanie roku 2024 według ekspertów i ekspertek z Beeffective.
W naszym podsumowaniu skupiamy się na trzech aspektach:
POSITIVE VIBES (Największy sukces, najgłośniejsze wydarzenie marketingowe 2024)
NEGATIVE VIBES (Największy fakap, kryzys, wpadka marketingowa 2024)
FAVORITES (Ulubiona aplikacja/tip/książka/artykuł tego roku)
Tomek – CEO/Co-founder Beeffective
POSITIVE VIBES
- Może nie odniosła dużego sukcesu, a powinna – kampania (kontynuowana w tym roku) o tym jak poprawnie powinny być realizowane przetargi na działania marketingowe – Przetargowe Bingo.
- Lo-Fi wideo – nawet materiały mniej dopracowane graficznie, a z konkretnym przekazem do grupy docelowej mogą osiągać dobre zasięgi i być atrakcyjne dla odbiorców. Przy zalewie AI generated content – ten tworzony przez realnych twórców jest lepiej widziany przez użytkowników. Czy czeka nas AI generated blindness?
- Tradycyjnie RTMy IKEI 🙂
- Zwiększający się udział krótkich form wideo w kampaniach reklamowych, nie tylko TiKTok, ale także Instagram Reels czy Youtube Shorts.
NEGATIVE VIBES
- Wojna marketingowa Lidl – Biedronka. Oprócz negatywnego vibe’u i wielkich antyekologicznych paragonów nie wniosła żadnych innych skojarzeń.
- Alko-tubki, niesamowite jak duże, doświadczone firmy mogą popełniać takie błędy w komunikacji marketingowej (nie wspominając o etyce biznesowej).
FAVORITES
- Książki autorstwa Patricka Lencioni (“Motywacje Lidera”, “3 Oznaki pracy, która nie daje szczęścia”).
- Z aplikacji biznesowych – Primetric, dzięki której zarządzanie czasem przeznaczanym na projekty i ocena rentowności oraz organizacja pracy weszły na wyższy poziom.
Ada – Digital Marketing Specialist
POSITIVE VIBES
- Kampania marki YES, jako świetnie dopasowana do grupy docelowej.
- W Beeffective to zdecydowanie wygrany przetarg dla centrum handlowego Riviera i nasz teamwork w prowadzeniu tego projektu.
NEGATIVE VIBES
- Case Jakub Biel x Biedronka, o którym było bardzo głośno, tutaj więcej o „wojnie na memy”.
- Wojna Lidla i Biedronki i drukowane paragony, które wszystkich zmęczyły.
- Alkohol w tubkach – szybko przyszło, szybko poszło, żenowało mocno.
- Influencerzy, których afery z UOKiK niewiele nauczyły i dalej promują %%%.
FAVORITES
- Top of the top w branży to oczywiście wykłady na WSAiB na kierunku Social Media Manager.
- Chat GPT, który bardzo usprawnia codzienną pracę.
- Midjourney – przy tworzeniu grafik, kreatywnych obrazków – nie do zastąpienia!
Norbert – Performance Marketing Manager
POSITIVE VIBES
- Za sukces można by uznać kampanię Lancerto z udziałem selekcjonera reprezentacji Polski – Michała Probierza. Zwiększył rozpoznawalność marki, wyszedł ze swoim wizerunkiem poza granice kraju, ale z wyjściem z grupy… było gorzej 😉
NEGATIVE VIBES
- Google Analytics 4 – niedopracowany od początku swojego istnienia, 2024 to pierwszy rok, kiedy korzystamy z tego jako “jedyne źródło prawdy” o danych dotyczących ruchu na stronach. No i nie jest dobrze – liczba błędów, nieścisłości, wewnętrznych sprzeczności danych nie pomaga w pracy, wręcz przeciwnie.
- Początek “ejajozy” w social mediach – wszelkie generyczne teksty mówiące o dynamicznie zmieniającym się świecie powodują, że zaglądanie do social media ma już coraz mniej sensu, bo “human touch” jest coraz mniejszy. Boty piszą, boty komentują, a my na to patrzymy 😉
FAVORITES
- Chat GPT – nowe funkcje Chata GPT dają radę, narzędzie staje się coraz szybsze, coraz dokładniejsze i ciężko wyobrazić sobie pracę bez Chata.
- Notebook LM – świetne narzędzie do gromadzenia wiedzy, wyciągania wniosków, analizy długich dokumentów.
Ania – Junior Social Media Specialist
POSITIVE VIBES
- Sukces hotelu Elements Hotel & SPA ze Świeradowie-Zdroju – zyskał viralową popularność na TikToku. Jego reklama w ciągu doby od publikacji zebrała 1,5 mln wyświetleń, ponad 200 tys. reakcji i 4,5 tys. komentarzy.
- Fajna kampania o dyskryminacji osób starszych w procesie rekrutacyjnym od OLX.
NEGATIVE VIBES
- Nadużywanie virala stworzonego przez hotel i powtarzanie do znudzenia przez inne marki – stało się to nudne i męczące.
FAVORITES
- Nowa funkcja dodawania stron do docsów googlowskich.
- OFC Chat GPT!
Kaja – Digital Marketing Specialist
POSITIVE VIBES
- Kampania województwa Podlaskiego i Lasów Państwowych na Halloween – fajna, chwytliwa i w słusznej sprawie.
- W Beeffective – obsługa Żabka Polska na LinkedInie i osiąganie wspólnie kolejnych kamieni milowych (60 tys. followersów na platformie, komunikacja wejścia grupy na Giełdę Papierów Wartościowych itp.)
- Tegoroczne zmiany strukturalno-organizacyjne w Bee (nowy-stary dział #TeamDigital)
NEGATIVE VIBES
- Alkohol w tubkach od Owolovo – pomysł co najmniej kontrowersyjny.
- Pizzeria Rykowisko i jej komunikacja w social media – tak złe, że aż trudno uwierzyć, że naprawdę miało miejsce.
- Nieudolne wykorzystanie AI w socialach i w digitalu (coraz więcej generycznego, „ejajowego” copy i lekko nieudolnych grafik) np. Uniwersytet Gdański i “uśmiechnięci studenci”.
- Rezygnacja LinkedIna z funkcji rekomendowanych postów, analityki Employee Advocacy, zakładki Moja Firma i roli Kuratora.
FAVORITES
- Zdecydowanie Chat GPT – niemalże do wszystkiego 🙂
- Sotrender – łatwe, przejrzyste raportowanie.
- MindMeister – na brainstormach i kreatywnych spotkaniach – niezastąpiony!
Karolina – Digital Marketing Manager
POSITIVE VIBES
- Rok 2024 przyniósł rewolucję w podejściu do pracy. Kultura delikatnie mówiąc – “kultu pracy” to już relikt przeszłości, a work-life balance przestał być pustym frazesem. Chwalenie się pracą po godzinach jest passe!
- Lepsze wykorzystanie AI przez firmy. Choć jeszcze nie idealne, sztuczna inteligencja coraz częściej staje się partnerem, a nie zagrożeniem. Świadomość jej potencjału i korzyści dla marketingu to trend, na który warto zwrócić uwagę.
NEGATIVE VIBES
- Na drugim biegunie jest… nieumiejętne korzystanie z AI. Niektóre firmy wpadły w pułapkę przesady, pokazując, że technologia bez strategii prowadzi donikąd.
- Spektakularna wtopa to afera z alko-tubkami – na firmę spłynęła fala krytyki i sprawą zajął się UOKiK.
- Koszulki 4F z Azji – lokalność i odpowiedzialność w produkcji nadal są wyzwaniem.
- Zatrzymanie Buddy – kolejny rok i kolejna głośna (po Pandora Gate) afera z udziałem influencera.
FAVORITES
- Chat GPT – za to jak pomaga w researchu i codziennej pracy!
- Asana – one and only – najlepsza przestrzeń do taskowania.
- MindMeister – do kreatywnego generowania pomysłów i wykorzystywania na burzach mózgów.
A jakie są Twoje HOT&NOT 2024 roku w marketingu? 🙂