beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Facebook umiera czy żyje w najlepsze? O budowaniu społeczności na platformie.


Od kilku lat da się słyszeć zdanie, że Facebook umiera. Czy także Tobie zdarzyło się zastanawiać nad sensem obecności Twojego brandu lub marki, którą zarządzasz jako brand manager, w tym medium? Spieszymy zatem z odpowiedzią, czy i jeśli tak, to dlaczego, warto rozwijać profil marki i budować społeczność na Facebooku. W naszym artykule podeprzemy się danymi z naszego case study, praktycznymi wskazówkami oraz insightami z menadżera reklam Facebooka. Zaczynamy!

Facebook wciąż na szczycie

Dane mówią same za siebie. Facebook jako platforma społecznościowa nadal jest jednym z największych graczy na rynku, ale ma przed sobą pewne wyzwania (o nich za chwilę ;)). Najpierw spójrzmy, jakie platformy social media są najczęściej używane w Polsce.

Dobrze widzisz, na pierwszym miejscu jest nasz zniesławiany opinią o umieraniu Facebook, kolejno Messenger, Instagram i WhatsApp. Co więcej, wszystkie wymienione platformy należą do firmy Meta (wcześniejsza nazwa? Facebook — we własnej osobie). Dane wskazują więc na to, że obecnie pozycja Facebooka nie jest zagrożona i jako platforma społecznościowa nadal jest (i prawdopodobnie będzie) jednym z największych graczy na rynku. Faktem jednak jest, że nie ma lekko, ponieważ inne platformy rozwijają się w szybkim tempie i mają atuty, których Facebookowi może niekiedy brakować.

Wyzwania Facebooka

Popularność Facebooka wśród młodszych użytkowników spada — to fakt. W ostatnich latach wiele osób reprezentujących młodsze pokolenie zwróciło się w stronę innych platform, takich jak Instagram czy TikTok (5. miejsce w powyższym zestawieniu). To oznacza, że Facebook może tracić część swojej przyszłej bazy użytkowników.

Psst! Z TikTokiem też Ci pomożemy! Jeśli chcesz wiedzieć więcej o działaniach marki na TikToku właśnie, pobierz nasz e-book, a najlepiej napisz na hello@beeffective.pl Możliwe, że wspólnie zrobimy coś efektownego!

Metamorfoza Facebooka?

Warto dodać, że Facebook nieustannie podejmuje wysiłki, aby dostosować się do zmieniającego się digitalowego krajobrazu. Stara się wprowadzać nowe funkcje, aby przyciągnąć użytkowników i zachować swoją konkurencyjność.

Facebook wciąż jest numerem jeden, jeśli mówimy o najczęściej używanych platformach społecznościowych. Liczna społeczność to jednak niejedyny aspekt, na który należy zwrócić uwagę, aby ocenić, czy Facebook jest dobrym miejscem dla marki.

Czy Twoja grupa docelowa jest na Facebooku?

Sprawdź, czy Twoja docelowa grupa odbiorców aktywnie korzysta z Facebooka.

Demografia odbiorców reklam Meta Ads. DIGITAL 2023: POLAND

Bazując na raporcie Digital z 2023 roku, można zauważyć, że grupa odbiorców na Facebooku jest dość mocno zdywersyfikowana. Obecnie  korzysta z niego 17,75 milionów Polaków, co stanowi 43% całej populacji. Co z tego wynika? Wykorzystując to medium, jesteśmy w stanie dotrzeć do 48,7% wszystkich użytkowników internetu w Polsce. Całkiem dużo, żeby nie powiedzieć dużo w RÓJ 🙂  

Inne ciekawe statystyki? Przedział wiekowy 13-17 jest zdecydowanie najmniejszą grupa odbiorców Facebooka. Demograficznie przeważa starsza grupa. Więcej jest też kobiet niż mężczyzn. 

Zestawmy teraz te dane z tymi z naszego case study opisującego współpracę z marką Bayer, której celem jest uświadamianie społeczności w kanałach social media o konieczności dbania o nerki. Wspomniane wyżej przedziały wiekowe praktycznie się pokrywają z grupą docelową marki. Zobacz, jak to wygląda na wykresach:

Wykres po lewej: demografia odbiorców marki Bayer na Facebooku profilu Zdrowie w twoich nerkach. Wykres po prawej: demografia odbiorców brandu na Instagramie.

Jak można zauważyć na powyższych wykresach, baza użytkowników obu systemów Meta wzajemnie się uzupełnia. Facebook skupia starszych odbiorców, Instagram nieco młodszych. Z tego względu, w komunikacji dedykowanej osobom nieco starszym oraz takim, które chcą świadomie podejmować lepsze dla zdrowia decyzje, w pierwszej kolejności postawiliśmy na Facebooka.

Silver marketing na Facebooku

Można uznać, że prowadzone przez nas działania kwalifikują się do „silver marketingu”. Tutaj chcemy podkreślić, że ten rodzaj marketingu nie dotyczy wyłącznie ludzi po 50. roku życia, lecz także młodszych, którzy myślą o własnym starzeniu się, są opiekunami lub po prostu interesują się tą tematyką.

Według danych zebranych przez McCann troska o zdrowie związana z wiekiem zaczyna się już u osób w wieku 20-30 lat. Dlatego działania związane z silver marketingiem należałoby zacząć wcześniej. Podobnie jak warto z wyprzedzeniem „wychowywać” swoich przyszłych klientów, na przykład przez prowadzenie działań na TikToku.

Zbuduj społeczność na Facebooku od podstaw

Od samego początku współpracy z firmą Bayer naszym priorytetowym zadaniem i celem jest edukowanie społeczności o konieczności dbania o zdrowie nerek. W projekcie odpowiadamy za obsługę fanpage’a marki na Facebooku o kreatywnej nazwie „Zdrowie w twoich nerkach”.

Profil stał się bazą wiedzy o tym, jak i dlaczego należy dbać o zdrowie nerek. W prosty i jak najlepiej przyswajalny przez odbiorców sposób, omawiamy zawiłe kwestie medyczne, które są związane z organizmem człowieka.

Budowanie społeczności na Facebooku za pomocą kreatywnych grafik.
Przykłady kreacji, które są jednocześnie tematami poruszanymi na profilu Zdrowie w Twoich nerkach.

Zadbaj o stworzoną społeczność na Facebooku

Monitoring profilu prowadzimy w ścisłym porozumieniu z Klientem. A zaangażowanie na profilu jest naprawdę spore! Miesięcznie uzyskujemy łącznie około tysiąc reakcji pod każdym z postów, a ogólna liczba aktywności wynosi blisko 10 000 na samym Facebooku. Jeżeli dodamy do tego statystyki z Instagrama, to ilość reakcji na post wzrasta dwukrotnie, a liczba aktywności osiąga liczbę ponad 50 000!

Prowadzenie profilu bezpośrednio związanego ze zdrowiem, wiąże się z dużą odpowiedzialnością. Członkowie społeczności często zgłaszają pytania dotyczące własnej sytuacji osobistej. Nie udzielamy jednak indywidualnych porad medycznych. Odpowiadamy szczegółowo na tyle, na ile jest to możliwe, oraz piszemy o konieczności konsultacji każdego przypadku z lekarzem.

Przykład budowania społeczności na Facebooku za pomocą mikronarracji prowadzonych na płaszczyźnie odbiorca-brand.
Przykład mikronarracji na profilu Zdrowie w twoich nerkach

Określ cel i przekaz marki

Zanim zaczniesz wykorzystywać Facebooka do swoich działań, zastanów się, czy pasuje on do celu obecności w kanale digital i przekazu Twojej marki. Jeśli chcesz dotrzeć do szerszego grona odbiorców, zbudować świadomość marki oraz promować treści, Facebook będzie odpowiednią platformą. Poniżej znajdziesz cele, jakie możesz ustawić dla swojej kampanii reklamowej w panelu managera reklam Facebooka.

Facebook Ads Manager — wybór celu kampanii.

Celami, jakie obraliśmy, działając dla marki Bayer były: budowanie rozpoznawalności i świadomości marki jako edukującej o zdrowiu. Ważne było również kreowanie pozytywnego wizerunku marki Bayer, z naciskiem na promowanie zdrowego stylu życia, dbania o własne zdrowie oraz samopoczucie.

Targetowanie na Facebooku

Od 19 stycznia 2022 roku zmieniły się zasady targetowania reklam na Facebooku (takich, które Meta zalicza do „wrażliwych”) w celu ochrony konsumenta przed nadużyciami. Znacznemu ograniczeniu podlegają teraz zainteresowania związane z religią, chorobami czy wyglądem ciała, co może być problematyczne dla wielu marek. Jednakże na ratunek przychodzą nam algorytmy Facebooka z wykorzystaniem inteligentnych kampanii tzw. Meta Advantage. Swoją funkcjonalność opierają na uczeniu maszynowym, czego celem jest zapewnienie lepszej wydajności systemu reklamowego w osiąganiu celów biznesowych.

Jak to działa? Przy niektórych ustawieniach możesz znaleźć funkcje „advantage”, które włączysz w managerze reklam. Algorytmy uczą się, jacy klienci są zainteresowani Twoimi produktami, co ich nakłania do konwersji i bazując na tych danych, ulepszają zarówno zasoby, jak i skuteczność reklam w zależności od wybranego przez Ciebie celu. Przy ograniczonych możliwościach targetowania, świetnie sprawdza się opcja „Targetowania Szczegółowego Advantage”. Dzięki temu ustawieniu reklamy docierają do osób spoza wcześniej zdefiniowanej przez Ciebie grupy odbiorców, przy zachowaniu największego prawdopodobieństwa konwersji.

Czy Twoja konkurencja jest na Facebooku?

Rozpoczynając działania na Facebooku, warto sprawdzić także, w jaki sposób działa tam konkurencja. Ale nie po to, by zrobić coś tak samo, ale lepiej! Przeanalizuj, czy Twoja konkurencja jest aktywna na Facebooku i czy skutecznie wykorzystuje tę platformę. Zbadaj, czy w Twojej branży istnieją popularne strony, grupy lub społeczności, które mogą być wartościowym źródłem wiedzy lub inspiracji dla Twojej marki. To pozwoli Ci zebrać szereg insightów, dzięki którym możesz jeszcze lepiej działać w przestrzeni mediów społecznościowych.

Jeżeli chodzi o działania prowadzone dla marki Bayer, sukcesem stał się fakt, że profile, które na początku identyfikowaliśmy jako konkurencję, udostępniały po czasie publikowane przez nas treści.

Wybrane treści z profilu Zdrowie w twoich nerkach udostępniane przez inne profile traktujące o nerkach

Zasoby i zaangażowanie

Regularne publikowanie wcześniej stworzonych treści, jest dosyć czasochłonne i wymaga dużego zaangażowania. Warto przeanalizować dostępne zasoby, takie jak czas i budżet, jakie możesz poświęcić na zarządzanie stroną na Facebooku. Swoje działania oczywiście warto powierzyć agencji, która dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, wykorzysta w pełni potencjał mediów społecznościowych. A Ty zyskasz czas na inne wyzwania, jakie stoją przed Tobą jako brand manager!


By nasze działania były zarówno efektywne (przeczytaj, jak najlepiej planować treści), jak i efektowne — opieramy się o różnorodne, wcześniej ustalone linie komunikacyjne: takie jak: Nefrosłownik, Zielnik, Nerka w warzywniaku czy Prawdziwe historie pacjentów.

Budowanie społeczności na Facebooku poprzez stosowanie linii komunikacyjnych.
Przykłady postów w różnych liniach komunikacyjnych.

Jesteś zainteresowany/a współpracą z nami? Napisz do nas!

Co mierzyć na Facebooku?

Nie zdziwi Cię zapewne, jak powiemy, że nie samym contentem profil żyje. Działając na Facebooku, nie należy zapominać o stałym monitoringu profilu. Odpowiadanie na komentarze i wiadomości od użytkowników oraz śledzenie wyników i analizowanie danych jest niezwykle ważne. Zależnie od specyfiki twojego biznesu, będziesz mieć inne wskaźniki do monitorowania. Jeżeli potrzebujesz więcej informacji na ten temat, koniecznie przeczytaj nasz nektar poświęcony KPI kampanii i temu jak je ustalać.

W przypadku działań związanych z budowaniem rozpoznawalności i świadomości marki, najważniejszymi KPI będą:

  • zasięg (liczba kont, które zobaczyły Twoje reklamy co najmniej raz),
  • CPC (średni koszt każdego kliknięcia reklamę),
  • CTR (stosunek liczby wyświetleń do kliknięć),
  • CPM (koszt wyświetlenia 1000 odbiorcom),
  • koszt polubienia strony oraz koszt aktywności wobec posta.

Podsumowując

Jak widzisz, (a w zasadzie czytasz) ocena, czy Facebook jest dobrym miejscem dla Twojej marki, zależy od wielu czynników. Przeanalizuj swoją grupę odbiorców, cele marki, konkurencję i dostępne zasoby, aby podjąć właściwą decyzję. Dzięki Meta Ads możesz dotrzeć prawie do połowy polskiego społeczeństwa z użyciem tylko jednej platformy! Facebook jest niezwykłym medium, z którego korzystają użytkownicy w każdym wieku. W managerze reklam znajdziemy różnorodne cele reklamowe, co pozwala na szerokie i efektywne zastosowanie platformy.

W chwili, w której piszemy ten artykuł, Facebook nadal jest jedną z najważniejszych platform społecznościowych w naszym kraju. Rynek jednak cały czas ewoluuje i trzeba być świadomym tego, co dzieje się w przestrzeni mediów społecznościowych. W Beeffective śledzimy trendy i trzymamy rękę na pulsie, jeśli chodzi o zmiany, jakie mają miejsce w digitalu.

Obserwuj nas, jeśli również chcesz być na bieżąco! Nie tylko na Facebooku! 😉