Zorganizuj angażujący konkurs
Prowadzisz fanpage swojej marki i zastanawiasz się, jak podbić zaangażowanie na profilu. Myślisz sobie: zorganizuję konkurs, to najprostsza droga do zbudowania dużego zasięgu organicznie oraz zachęcenia społeczności do podjęcia aktywności. Jednak rzeczywistość może szybko sprowadzić Cię na ziemię. Okazuje się, że regulamin Facebooka nakłada na konkursy wiele obostrzeń, nakazów i zakazów. Czy zdawałeś sobie z nich sprawę? Jeśli nie, przeprowadzę Cię punkt po punkcie przez najistotniejsze kwestie. Podpowiem, jak zorganizować angażujący konkurs, który będzie korespondował z regulaminem Facebooka.
?Zacznijmy od rzeczy podstawowej. Konkurs możesz przeprowadzić na stronie, w grupie, w wydarzeniu lub w aplikacji na Facebooku.
?Upewnij się, że nie łamiesz żadnych zasad określonych w regulaminie Facebooka Bardzo ważne jest, by jeszcze przed rozpoczęciem prac sprawdzić, czy nic się nie zmieniło. Bardzo ważne jest zawarcie klauzuli o pełnym zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika oraz że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.
?Każdy konkurs musi mieć swój własny regulamin. Dobrą praktyką jest publikacja regulaminu w osobnym poście (lub w formie notatki) i podlinkowanie go w poście konkursowym, Dodatkowo, w poście konkursowym warto dodać adnotację, że wzięcie udziału w zabawie (np. napisanie odpowiedzi w komentarzu) jest jednoznaczne z akceptacją regulaminu.
?Warto, aby konkurs, który zaplanujesz, był dla Ciebie efektywny i oznaczał coś więcej niż tylko podbicie zaangażowania i większy zasięg. Zachęć uczestników w zadaniu konkursowym do przejrzenia Twojej oferty, np. Wybierz ulubioną rzecz z jesiennej kolekcji. Jeśli podejmujesz działanie, warto, by obejmowało wiele płaszczyzn jednocześnie.
?Zabronione są następujące aktywności: oznaczanie znajomych, udostępnianie postu konkursowego. Oczywiście zawsze możesz niezobowiązująco zachęcić fanów do dzielenia się postem konkursowym, jednak nie może to być warunek uczestnictwa. Generalna zasada jest taka, że do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi.
?Zadbaj, by Twój konkurs miał jasno sprecyzowane zasady. Ludzie nie lubią komplikacji i czasochłonnych warunków do spełnienia.
?Dostosuj nagrodę do skali zadania konkursowego. Jeśli poprosisz o prostą odpowiedź na pytanie zadane w poście konkursowym, nagroda może być drobna, np. rabat na zakupy w Twoim sklepie czy mały upominek. Jeśli natomiast namawiasz do kreacji, stworzenia czegoś, co zajmuje dużo czasu i pracy, zaproponuj relatywnie większą nagrodę. Nikt nie weźmie udziału w konkursie, w którym nagroda nie koresponduje z zadaniem.
?Pamiętaj, że proste rozwiązania są najbardziej skuteczne. Bardziej liczy się błyskotliwy pomysł niż wydumane zadanie.
?Zastanów się dwa razy, czy na pewno chcesz ogłaszać zwycięzcę poprzez losowanie. Losowanie, zgodnie z polskim prawem, podchodzi pod ustawę o grach hazardowych i musi zostać zgłoszone do Izby Celnej. Warto uprościć sobie sprawę i zwycięzcę wybrać przez tzw. komisję, która może się składać z członków Twojego zespołu, czy po prostu Ciebie.
?Konkurs wiąże się z przechowywaniem danych. Konieczne jest umieszczenie klauzuli informacyjnej w regulaminie konkursu. Zaznacz, kto jest administratorem danych oraz jaki jest jego adres kontaktowy. W regulaminie także określ, jaki jest cel gromadzenia danych (organizacja konkursu). Zaznacz, jak długo przechowywane będą zgromadzone dane osobowe uczestników (np. do czasu ogłoszenia zwycięzców).
?Pamiętaj, by zadbać o widoczne ogłoszenie zwycięzców. Najlepiej zrobić to w osobnym poście, który dodatkowo możesz podlinkować w komentarzu w poście konkursowym: http://bit.ly/2y9zafN
?Na koniec: zastanów się jak wypromować swój konkurs. To, że udostępnianie oraz zapraszanie znajomych jest zakazane, już sobie wyjaśniliśmy. Zastanówmy się zatem nad alternatywą. Możesz podłączyć pod post konkursowy kampanię, wcześniej analizując grupę docelową, do której ma trafić. Możesz zajawić swój konkurs na przeróżnych grupach tematycznych, które dodatkowo wesprą zasięg. Wypromuj swój konkurs także w środowisku offline.Jeśli masz punkt stacjonarny swojego biznesu: umieść w nim informację i zachęć klientów do wzięcia udziału.
Pamiętaj, że w całym procesie konkursowym zaangażowanie i zasięg nie są najważniejsze. Najbardziej istotna jest kwestia, którą możesz rozpatrzyć w szerszym horyzoncie. Mówię tu o skutecznym wsparciu strategii marketingowej. Dokładnie przeanalizuj wyniki z kampanii. Miej świadomość, jaki był koszt pozyskania jednego klienta czy CPM. Analiza zakończonego konkursu sprawi, że każdy następny będzie bardziej trafny i skuteczny.
?Nasze realizacje:
Lactima: http://bit.ly/2zKarB0
flawless.pl: http://bit.ly/2DOjxRe
Dom Czekolady: http://bit.ly/2NVDMBg
Gdynia: http://bit.ly/2Qpg3Gh
Czytaj więcej: http://bit.ly/2Iw7h6p
#samnektar by Marta Malik Ryl/ Beeffective Team