beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Zaangażowana społeczność w social media – jak ją budować?

Na dobry początek chcę Ci bardzo pogratulować! Dlaczego? Już tłumaczę! Jeśli zainteresował Cię tytuł tego artykułu i chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat budowania zaangażowanej społeczności w social media, oznacza to jedno. Zdajesz sobie sprawę z tego, że najbardziej wartościowa społeczność w digitalu to ta, która się angażuje! Jak więc działać, żeby zbudować sporą grupę zainteresowanych i reagujących na Twoje wpisy osób? Jak sprawić, by Twoje profile odwiedzała naprawdę zaangażowana społeczność? O tym za chwilę, bo zaczną od samego początku.

Social media = Społeczność

Andreas Kaplan i Michael Haenlein podają definicję social media jako „grupę bazujących na internetowych rozwiązaniach aplikacji, które opierają się na ideologicznych i technologicznych podstawach Web 2.0 i które umożliwiają tworzenie i wymianę wygenerowanych przez użytkowników treści”. Według słownika języka polskiego PWN media społecznościowe (social media) to „technologie internetowe i mobilne, umożliwiające kontakt pomiędzy użytkownikami poprzez wymianę informacji, opinii i wiedzy”. Jak widzisz w obu tych definicjach, tuż obok technologii, kluczową rolę odrywa społeczność, użytkownicy i publikowana przez nich treść oraz wymiana informacji.

Nie da się ukryć, że przez ostatnie lata media społecznościowe stały się potężnym narzędziem marketingowym. Dzięki nim marki docierają ze swoją komunikacją do szerokiego grona odbiorców oraz efektywnie sprzedają swoje produkty i usługi. W pogodni za coraz większą liczbą wyświetleń oraz zrealizowanych transakcji często zapominamy o tym, co najważniejsze w efektywnych działaniach w social media. A jest to zaangażowana społeczność! To właśnie dzięki niej możemy osiągać konkretne cele biznesowe i dalej rozwijać nasz brand.

Jak dbać o aktualnych, jak i nowych użytkowników i sprawić, by zaangażowana społeczność w social media rosła? Bądź przyjacielem i opiekunem dla swoich użytkowników.  

Dobry przyjaciel, czy dalszy znajomy?

Wszyscy wiemy, że przyjaciołom zdecydowanie więcej można wybaczyć. Z chęcią śledzimy ich działania w sieci, kibicujemy i komentujemy publikowane przez nich treści. Inaczej wygląda to wśród naszych dalszych znajomych, z którymi nie mamy lub nie chcemy mieć częstego kontaktu. Może raz na jakiś czas polubimy post, który pojawi się na naszym feedzie i z ciekawości lub potrzeby zajrzymy na ich profile. Osoby te są jednak dla nas totalnie obojętne – dosadnie, ale prawdziwie. Analogicznie sprawa wygląda w przypadku onlinowych relacjach na linii marka-klient. Jak więc sprawdzić, by stać się kimś więcej niż tylko kolejnym polubionym profilem?

Mikronarracje mają moc!

Budowanie zaangażowanej społeczności w social media opiera się przede wszystkim na odpowiedniej komunikacji i nawiązaniu wspólnego dialogu, który powinien być autentyczny i szczery.

Użytkownicy szybko wyczują ściemę, dlatego nawet nie próbuj udawać kogoś, kim nie jesteś. Kluczowe w nawiązywaniu kontaktu z użytkownikami są mikronarracje, dzięki którym na bieżąco możesz nawiązywać wartościowe relacje. Tutaj również można znaleźć analogię w prawdziwym, mniej onlinowym świecie. Każdy z nas zna przecież kogoś, kto odzywa się tylko, jak czegoś potrzebuje, a jak Ty dzwonisz, nie dobiera i nie odpisuje na wiadomości. Nie zostawiaj więc komentarzy użytkowników bez odpowiedzi, nie prowadź selekcji, na które komentarze odpowiesz, a na które nie. Jeśli użytkownik poświęcił swój cenny czas na kontakt z Tobą, odwdzięcz się tym samym.

Przykłady mikronarracji na profilu MOWI w odpowiedzi na miłe słowa dotyczące kreacji reklamowej

Twój brak reakcji na komentarze innych nie zostanie niezauważony. Nowy użytkownik, który pierwszy raz spotyka się z Twoimi profilami w social media i widzi brak na odpowiedzi na komentarze innych użytkowników, nie nabierze do Ciebie zaufania. Prawdopodobnie nawet nie spróbuje nawiązywać kontaktu. Każdy post, story, wideo czy rolka, które przygotowujesz na swoje kanały, to doskonała okazja do nawiązywania relacji z użytkownikami. Na co jeszcze musisz zwrócić uwagę?

Zaangażowana społeczność liczy na więcej

Nikt nie chce przyjaźnić się z kimś, kto tylko mówi, zamiast słuchać. Przyznasz, że nawet bardzo dobry słuchacz po jakimś czasie może mieć dość takiej relacji. Pamiętaj o tym, tworząc kolejne treści na swoich kanałach. Zamiast cały czas tylko przedstawiać zalety swoich produktów i usług zadawaj pytania i bądź ciekawy zdania i odczuć swoich odbiorców.

Przykłady relacji na profilu marki Trefl

Zaangażowana społeczność to grupa, która jest wysłuchana, której głos jest naprawdę ważny dla marki. Dlatego uważnie słuchaj i odpowiadaj na wiadomości i pytania użytkowników. Wchodź z nimi dialog, zadawaj kolejne pytania – wspieraj, rozwiązuj ewentualne problemy. Daj poczuć użytkownikom, że doskonale ich rozumiesz, a ich głos ma znaczenie! Jak to najprościej zrobić? Wszystkie wiadomości i komentarze, które pojawiają się na Twoich kanałach, to doskonały materiał na kolejne treści, które możesz na nich opublikować.

Przykład? W komentarzach pod postem pojawiło się wiele pytań o nowym produkcie. Skoro konkretny temat jest na tyle interesujący i generuje dodatkowe pytania – stwórz kolejnego posta, relacje czy wideo, w którym nawiążesz do wcześniej pojawiających się pytań.

Przykłady postów na profilu Aviko HoReCa Polska

Oprócz komentarzy, które widzą wszyscy użytkownicy nie możesz zapomnieć o prywatnych wiadomościach od użytkowników. DM (Direct Messag) to świetny sposób na utrzymanie długotrwałych relacji z konkretnymi użytkownikami.

Gdzie szukać swoich ludzi?

W pogoni za nowymi obserwatorami naszych profili w social media często sama liczba przysłania nam fakt, że po drugiej stronie mamy konkretne osoby. Mają one swoje zainteresowania, pragnienia i potrzeby. Budowanie społeczności w social media opiera się między innym na skutecznym dotarciu do osób, które autentycznie będą zainteresowane naszą marką. Jak więc dotrzeć do odpowiednich użytkowników? Najgorsze co możesz zrobić, to kupienie followersów.

Taki zabieg nigdy nie wróży nic dobrego, a nawet może zniszczyć cały Twój wcześniej włożony wysiłek, w budowaniu zaangażowanej społeczności. Zamiast skupiać się na ilości, postaw na zyskanie wartościowych relacji, które zaprocentują w przyszłości. Tutaj przydadzą Ci się hashtagi, które doskonale kategoryzują treści i tematy, które są powiązane z Twoją marką. Wyszukaj i zacznij obserwować kilka fraz, gdzie znajdziesz swoich potencjalnych użytkowników. Szczególnie warto zwrócić tutaj uwagę na ostatnio opublikowane posty w danym hashtagu.

Taki zabieg nigdy nie wróży nic dobrego, a nawet może zniszczyć cały Twój wcześniej włożony wysiłek, w budowaniu zaangażowanej społeczności. Zamiast skupiać się na ilości, postaw na zyskanie wartościowych relacji, które zaprocentują w przyszłości. Tutaj przydadzą Ci się hashtagi, które doskonale kategoryzują treści i tematy, które są powiązane z Twoją marką. Wyszukaj i zacznij obserwować kilka fraz, gdzie znajdziesz swoich potencjalnych użytkowników. Szczególnie warto zwrócić tutaj uwagę na ostatnio opublikowane posty w danym hashtagu.

Użytkownicy, którzy w ostatnich minutach opublikowali dany post, z dużym prawdopodobieństwem są aktualnie online. A to oznacza, że zdecydowanie szybciej jesteś w stanie nawiązać z nimi dialog.

Przykłady najpopularniejszych postów z określonymi hashtagami

W swoich działaniach regularnie korzystasz z konkretnych hashtagów? Sprawdź posty użytkowników, którzy również wykorzystali je w swojej komunikacji. Wspólne zainteresowania to zawsze dobry początek każdej rozmowy.

Buduj, rozwijaj i bądź

Żadna marka przy tworzeniu swoich nowych kanałów w social media nie otrzymała w pakiecie zaangażowanej społeczności. To długotrwały, czasochłonny proces, którego sukces zależy od wielu czynników. Przede wszystkim staraj się być dobrym przyjacielem dla swoich użytkowników. Rozmawiaj, wywołuj emocje, rozwiązuj problemy, wspieraj i dawaj wszystko to, co masz najlepsze w kreatywny i twórczy sposób. Dzięki temu stworzysz na swoich kanałach prawdziwą zaangażowaną społeczność, która pozwoli Ci realizować Twoje cele.

Pamiętaj – w social media to użytkownicy są najważniejsi, a wśród nich zaangażowana społeczność!

#samnektar by Magdalena Firfa/Beeffective

Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?