Wykorzystuj GTM w kampaniach internetowych
Największą zaletą prowadzenia kampanii w internecie jest możliwość dokładnego zmierzenia rezultatów naszych działań. Jednak, by analityka internetowa pozwalała wyciągać właściwe wnioski, należy ją najpierw poprawnie skonfigurować. Wymaga to niejednokrotnie ingerencji w kod strony, a jeśli sam nie posiadasz takich kompetencji, oznacza to długie godziny spędzone na przekazywaniu tematu webmasterowi.
Z pomocą przychodzi narzędzie, które opisuję poniżej.
Implementując na stronie kod narzędzia Google Tag Manager, (GTM) możesz sam zbudować całą analitykę strony!
Cała koncepcja GTM opiera się na 3 elementach:
– zmienne,
– reguły,
– tagi,
Wywołanie określonych Zmiennych powoduje spełnienie Reguły, co z kolei wywołuje Tag?
Przykładowe Tagi:
– aktywowanie pixla FB,
– uruchomienie pixla śledzącego narzędzia typu HotJar,
– wywołanie zdarzenia Zakup,
– wywołanie zdarzenia Dodanie do koszyka,
– informacja o pobraniu PDFa,
– informacja o przesłaniu formularza kontaktowego.
Zasadniczo każde pożądane przez nas działanie na stronie możesz otagować i badać, która z prowadzonych przez Ciebie kampanii je rzeczywiście realizuje.
Poniżej przykładowe działania z wykorzystaniem GTM:
Założenia
Jesteś odpowiedzialny za kampanię na Facebooku dla dewelopera mieszkaniowego. Kierujesz potencjalnych klientów na landing page dotyczący konkretnej inwestycji, a Twoim głównym celem jest pozyskiwanie formularzy kontaktowych.
Konfiguracja
W pierwszej kolejności będziesz chciał skonfigurować przesłanie formularza jako Cel w Google Analytics. Jeśli wywołuje to zmianę adresu strony, nie ma żadnego problemu – wskazujesz adres miejsca docelowego i po sprawie.
Często jednak strona jest zbudowana w taki sposób, że formularz nie wywołuje żadnej zmiany w pasku adresu.
Tutaj z pomocą przychodzi GTM, który pozwala śledzić kliknięcia w przycisk Wyślij.Zaczynasz od uruchomienia trybu podglądu, który sprawia, że na Twoim landing page wyświetla się konsola, która dostarcza Ci danych na temat akcji, które podejmujesz. Każde kliknięcie jest opisane przez zestaw zmiennych. Twoim zadaniem jest sprawdzenie, jakie zmienne są charakterystyczne dla wysłania formularza. Gdy już to określisz, przechodzisz do sekcji Reguły i tworzysz regułę, która opiera się na wybranych przez Ciebie zmiennych. To właśnie na niej „zakotwiczysz” swój Tag.
W odpowiednim menu tworzysz tag typu Zdarzenie Google Analytics, który łączysz z wcześniej stworzoną regułą. Po odświeżeniu strony i ponownym przesłaniu formularza, konsola pozwala sprawdzić, czy Tag poprawnie się wywołuje.
Jeśli wszystko przebiega tak jak zaplanowałeś, pozostało opublikowanie wszystkich poczynionych zmian, ponieważ cenną cechą GTM jest fakt, że wszystkie zmiany tworzysz niejako „na brudno” i dopiero, kiedy jesteś zadowolony ze zmian, możesz je zatwierdzić.
? Analityka na Facebooku Skoro jednak kampanię prowadzisz na Facebooku, to warto zadbać o jak najdokładniejszą analitykę również i tam. Google i Facebook to osobne ekosystemy i część danych może Ci „uciec”.
Na szczęście Twoja reguła jest gotowa i wystarczy dopiąć do niej nowy tag, a konkretnie Niestandardowe Zdarzenie FB. W tym miejscu bardzo polecam skorzystanie z Fasttony.es, gdzie stworzenie takiego Zdarzenia jest banalnie proste i zajmuje dosłownie trzy kliknięcia.
? To tylko jeden z przykładów wykorzystania możliwości GTM, które są naprawdę ogromne.
Warto włożyć nieco wysiłku w poznanie przynajmniej podstaw tego narzędzia, aby efektywnie realizować kampanie internetowe.
Czytaj więcej: https://www.google.com/intl/pl/tagmanager/
#samnektar by Mateusz Moroz/ Beeffective Team