beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Techniki generowania pomysłów do social media, czyli dlaczego kreatywność rośnie wokół nas!

W social media, jak w miłości – ważne jest pierwsze wrażenie. Etap zauroczenia to jednak nie wszystko. By relacja potrwała zdecydowanie dłużej, trzeba ją z czułością pielęgnować i rozwijać. I to nie tylko podczas drobnych kryzysów (które często są nieuniknione), ale przez cały czas trwania tego digitalowego „związku” pomiędzy marką a społecznością.

Jeśli chcemy, by nasza kreacja nie zginęła w gąszczu socialowego contentu, cały czas była zauważalna i powodowała u użytkowników konkretne emocje oraz zaangażowanie, musi być wyjątkowa, jedyna w swoim rodzaju. Łatwo napisać, ale… jak to zrobić?
Do tego przydadzą Ci się odpowiednie techniki generowania pomysłów kreatywnych, które śmiało możesz wykorzystać do bieżącej pracy nad komunikacją w social media.

„Uwierz w siebie, a nadejdzie dzień, kiedy inni nie będą mieli innego wyjścia, jak tylko uwierzyć razem z Tobą” ~ Rafiki

Co jest ważne już na samym początku generowanie pomysłów kreatywnych (postów, artykułów, kampanii) dla Twojej marki? Świadomość, że rzadko – naprawdę dobre pomysły – powstają tylko w jednej głowie (nawet tej najmądrzejszej). Niezaprzeczalnie w grupie drzemie największa moc, która może przynieść zaskakujące efekty.
Po zaproszeniu kilku osób do wspólnej burzy mózgów, kolejną ważną rzeczą jest stworzenie w grupie poczucia bezpieczeństwa, otwartości i wsparcia. Żadna osoba uczestnicząca w spotkaniu nie może mieć obaw przed dzieleniem się na forum swoimi nawet najbardziej szalonymi pomysłami, przez które może być w jakikolwiek sposób oceniana. Oprócz pozytywnej, luźnej atmosfery takiej burzy, warto, by grupa była jak najbardziej różnorodna – zarówno pod kątem zainteresowań, doświadczenia czy wieku. Im więcej indywidualności i perspektyw w jednym miejscu, tym więcej możliwości i pomysłów.

O czym jeszcze warto pamiętać? Każda grupa potrzebuje swojego moderatora, opiekuna, który będzie pilnował zasad wykorzystywanych podczas spotkania technik (zobaczysz, że czasami można nieźle odpłynąć 😉). Taka osoba będzie nadawała odpowiedni rytm całemu spotkaniu, mobilizowała i inspirowała. Jeśli mamy już wszystkie kreatywne głowy w jednym miejscu, czas na krótki treningi, który rozgrzeje nasze umysły przed konkretnym wyzwaniem, a po takiej rozgrzewce – czas na konkrety!

„Ważne jest, aby zawsze patrzeć, dokąd się zmierza, a nie gdzie się było” ~ Pumba

Poniższe techniki generowania pomysłów kreatywnych możesz wykorzystać przy rozwiązywaniu różnych wyzwań, z którymi mierzysz się przy tworzeniu bieżącej komunikacji w social media. Wybierz tę, która najbardziej Ci odpowiada, testuj i w razie potrzeby modyfikuj.

SCAMPER (ZŁAMNEP)

Metoda sprawdzi się genialne, jeśli chcesz coś zmodyfikować, ulepszyć lub szukasz nowych rozwiązań, które dotyczą dotychczasowego contentu. Zdefiniuj, jakie konkretnie wyzwanie przed Tobą stoi, a następnie zastosuj każde rozwinięcie z metody SCAMPER. Następnie zapisz wszystkie pomysły, co i jak należy zrobić, by rozwiązać dany problem.

Po rozpisaniu każdego punktu, przeanalizuj i zweryfikuj wszystkie pomysły. Zadecyduj, które z nich można rozwijać dalej np. z wykorzystaniem kolejnej techniki generowania pomysłów.

6 MYŚLOWYCH KAPELUSZY

Technika Edwarda de Bono to już klasyk w twórczym rozwiązywaniu problemów. Dzięki niej mamy szansę na wcielenie się w różne role, poznanie innych perspektyw, a to wszystko z wykorzystaniem odpowiednich kapeluszy. Po określeniu konkretnego problemu, który w twórczy sposób chcemy rozwiązać „zakładamy” odpowiednie kapelusze. Co ważne – każdy z nich w całym procesie jest równie ważny i jest odpowiedzialny za inny sposób myślenia o danym wyzwaniu.

BIAŁY – liczby, suche fakty (nie mylić z opiniami) o danym problemie.

CZERWONY – jakie emocje towarzyszą nam, gdy myślimy o tym temacie? Mamy jakieś obawy z nim związane? Nie musimy tłumaczyć, dlatego czujemy tak, a nie inaczej.

ŻÓŁTY – optymistyczne podejście do tematu, szukanie zalet. Dlaczego uda nam się to zrobić? Jak wygląda najlepszy scenariusz rozwiązania tego problemu?

CZARNY – pesymistyczna perspektywa, która bazuje na logicznych argumentach (nie emocjach). Co jeżeli coś może nam się nie udać? Czy nie naruszamy określonych zasad? Na pewno mamy czas/wiedzę/narzędzia, by to zrobić?

ZIELONY – Sky is the limit! Opisujemy wszystkie, nawet najbardziej nietypowe pomysły, jakie wpadną nam do głowy. Łamiemy schematy, generujemy bardzo różnorodne pomysły i na bieżąco je omawiamy,  a najlepsze rozwijamy.

NIEBIESKI – Najczęściej moderator, który ustala zasady gry i pilnuje, która perspektywa (kapelusz) jest w danej chwili omawiany.

Kolejność stosowania kapeluszy może być modyfikowana i nie trzeba wykorzystywać ich wszystkich przy jednym spotkaniu. Najlepiej przetestować, które najlepiej sprawdzają się w Twojej grupie.

Zastanawiasz się, jak wykorzystać 6 myślowych kapeluszy w bieżącej pracy nad np. planem komunikacji na kolejne miesiące dla swojej marki? Poniżej znajdziesz socialowe zastosowanie tej techniki generowania pomysłów.

BRAINWRITING 635

Ponad 100 pomysłów w ciągu 30-minutowej burzy? Dla osób, które chociaż raz uczestniczyły w podobnych spotkaniach, taki wynik może wydawać się nieosiągalny – A JEDNAK! Ta kolejna odmiana burzy mózgów, sprawdzi się zarówno do pojedynczych postów, jak i większych kampanii czy koncepcji kreatywnych. Jak się do niej przygotować?

Każda z osób, bierze kartę papieru i spisuje na niej 3 konkretne pomysły rozwiązujące dany problem. Ma na to dokładnie 5 minut. Po tym czasie następuje wymiana kartek między uczestnikami zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Po otrzymaniu kartki z pomysłami innej osoby spisujemy kolejne 3 pomysły, które mogą być zainspirowane lub zmodyfikowanymi pomysłami tych, które otrzymaliśmy. Podobnie, przeznaczamy na to 5 minut. Rozwijamy i udoskonalamy te pomysły do momentu, aż każda osoba nie wróci do swojej kartki.

Na sam koniec techniki 635 każda osoba czyta swoje pierwotne 3 pomysły oraz sugestie, które spisały pozostałe osoby z grupy. Spiszcie te, które mają największy potencjał i wykorzystajcie inną technikę, by jeszcze bardziej je rozwinąć czy doprecyzować.

„Powtarzaj za mną: Hakuna Matata!” ~ Timon

Masz obawy przed spróbowaniem powyższych technik lub wątpliwości czy w ogóle sprawdzą się przy tworzeniu komunikacji dla Twojej marki? Głowa do góry! Początki zawsze są trudne, jednak gwarantuję, że już po pierwszym takim spotkaniu zobaczysz, ile dobrych pomysłów jesteś w stanie wygenerować.

Jeśli uważasz, że powyższe techniki nie do końca sprawdzą się przy Twoim wyzwaniu – szukaj, sprawdzaj, zmieniaj! Istnieje wiele różnych metod, które możesz przetestować i wybrać te, które sprawdzą się u Ciebie najlepiej.

Powodzenia w kreatywnym burzowaniu!

#samnektar napisała Magdalena Firfa z Beeffective

Źródła:
Szmidt K.J., (2013), Trening kreatywności. Podręcznik dla pedagogów, psychologów i trenerów grupowych Biela A., (2015), Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie

Szukasz kreatywnego pomysłu na promocję swojej marki?