beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

5 szans, które tracisz na starcie, działając bez strategii digital marketingowej

Czy strategia digital jest nieodłącznym elementem działań marketingowych? Czy nie można działać bez niej? Pewnie, że można. Ale uwierz nam, nie chciał_byś być w sytuacji, w której prowadzisz marketing bez planu. Bez strategii digital marketingowej może umknąć Ci sprzed nosa kilka okazji na to, aby Twoja marka odniosła sukces. Szkoda Twojego pomysłu biznesowego na chaotyczne i przypadkowe działania. W tym artykule dowiesz się co tracisz bez strategii oraz jakie kroki należy podjąć, żeby zacząć ją tworzyć. 

Pomyśl o tym, bez strategii digital marketingowej tracisz szanse na:

Zbudowanie rozpoznawalnej marki w świadomości potencjalnych klientów

Wyobraź sobie, że masz genialny produkt, ale nikt o nim nie słyszy (oprócz Twojej rodziny i przyjaciół). W działaniach marketingowych łatwo pominąć etap budowania świadomości i od razu skupić się na kampaniach sprzedażowych, ponieważ chcesz widzieć efektu tu i teraz. Tylko czy Twoi klienci wiedzą, co im sprzedajesz? To jeden z najczęstszych błędów w marketingu, czyli pomijanie góry lejka (tzw. TOFU) oraz brak wyróżniających produkt unikalnych cech (tzw. USP).

Strategia to dokument kompletny, który obejmuje całą ścieżkę zakupową. Od kogoś, kto nie słyszał jeszcze o marce, po „dopieszczanie” stałych klientów. To również konkrety dotyczące tożsamości marki, które wykorzystywane są w budowaniu odpowiedniego wizerunku w umysłach odbiorców. Jeżeli nawet twierdzisz, że Twoja marka nie jest dla Ciebie ważna, tylko sprzedaż, to skup się na unikalnych cechach Twojego produktu i uwiarygodnieniu ceny produktu. To komunikacja, która powinna dotrzeć do Twoich potencjalnych klientów, którzy muszą się dowiedzieć, dlaczego od Ciebie powinni kupić dany produkt czy usługę.

Skuteczne korzystanie z narzędzi marketingowych i docieranie do klientów

Bez strategii Twoje działania marketingowe mogą być chaotyczne i nieskuteczne. Bez strategii digital marketingowej Twoja marka może pozostać niewidoczna dla potencjalnych klientów. Dlaczego? Dlatego, że nie komunikujesz się w kanałach cyfrowych, na których spędzają oni czas i poświęcają uwagę. Ba, możesz nawet nie zdawać sobie sprawy, kim są Twoi potencjalni klienci. Strategia digital pozwala stworzyć spójny wizerunek marki oraz porządkuje metody dotarcia do konkretnej grupy docelowej. Tylko z tą wiedzą jesteś w stanie prawidłowo i efektywnie korzystać z narzędzi marketingowych.

Czy warto prowadzić komunikację w social media, skoro Twoja sprzedaż opiera się o Google Adsy? Są narzędzia analityczne, które odpowiadają na to pytanie. Pixel Meta, Pixel TikToka czy Linkedin Insight Tag pozwala Ci dowiedzieć się więcej na temat ruchu na Twojej stronie i w pełni świadomie podejmować decyzje o tym, gdzie się komunikować na podstawie tego, gdzie są obecni Twoi klienci.

Efektywne wykorzystanie budżetu

Marketing to inwestycja, a inwestycje powinny przynosić zwrot. Bez strategii, możesz marnować pieniądze na nieskuteczne kampanie lub źle dobrane kanały. Po pierwsze nie wiesz jaki poziom budżetu ustalić, aby mieć szansę na osiągnięcie założonych celów. Następnie przychodzi umiejętne jego rozdzielenie na poszczególne etapy lejka. Łatwo skupić się na sprzedaży i inwestować w najbardziej konwertujące narzędzia, ale celem strategii jest zadbanie o stały przypływ nowych klientów, co oznacza, że w ramach podziału budżetu wyznaczasz media i formaty, które mają za zadanie dotrzeć do nowej grupy odbiorców. Na koniec nie wiadomo co mierzyć, aby mieć rękę na pulsie i optymalizować kampanie. Strategia digital pomaga zoptymalizować wydatki oraz skupić się na działaniach, które przynoszą najlepsze rezultaty. Na każdym etapie lejka te KPI powinny być inne, np.:

  • Niski koszt dotarcia do nowego ruchu,
  • Współczynnik zaangażowania na profilach marki w social mediach,
  • CPS (Cost per Sale) w działaniach sprzedażowych,
  • LTV (Lifetime value) patrząc na bazę klientów w dłuższej perspektywie.

To tylko część KPI które powinieneś weryfikować wydatkując budżet na media, podchodząc do marketingu holistycznie.

Budowanie relacji z klientami

Klienci to najważniejsza część Twojego biznesu. Bez strategii digital marketingowej, możesz przeoczyć okazje do nawiązania i utrzymania relacji z nimi. Dodatkowo przyjmuje się, że pozyskanie nowego klienta kosztuje 5 razy więcej niż utrzymanie obecnego. To kolejny aspekt, który często umyka w codziennych działaniach operacyjnych. Strategia pomaga z jednej strony tworzyć wartościowy content, który angażuje klientów i buduje zaufanie do marki. Z drugiej wyznacza metody na zwiększanie LTV klienta, czyli wartości, jaką przynosi Twojemu biznesowi w perspektywie długoterminowej. Działania z zakresu Marketing Automation wspierają wzrost wartości koszyka i ratowanie koszyków porzuconych. Strategia digital powie Ci, od jakich scenariuszy warto zacząć, by nie tracić okazji nawet gdy jesteś w pełni skupiony na sprzedaży.

Wyprzedzenie konkurencji

W dzisiejszym hiperpołączonym świecie konkurencja jest bardziej zacięta niż kiedykolwiek. Bez strategii digitalowej, ryzykujesz, że Twoja konkurencja wyprzedzi Cię już na starcie. Być może Twój pomysł nie jest tak innowacyjny, jak Ci się wydawało. Może wybrany segment rynku jest mocno nasycony. Warto posiadać taką wiedzę przed przystąpieniem do kolejnej fazy działań marketingowych. Formułowanie każdej strategii poprzedzone jest dogłębnym badaniem rynku oraz otoczenia biznesowego. Dopiero wtedy możliwe jest opracowanie unikalnego pozycjonowania marki oraz obranie odpowiednich taktyk. Aktualna strategia digital pozwala być o krok przed konkurencją

Jeśli zrozumiał_ś już, jak wiele szans tracisz, działając bez strategii, czas przejść do prawidłowej kolejności prac nad nią. Oto kilka kroków, które pomogą Ci sformułować skuteczną strategię digital marketingową:

Zdefiniuj swoje cele

Przede wszystkim, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Ustal, jakie są Twoje główne cele marketingowe i zadbaj o to, żeby były SMART (Szczegółowe, Mierzalne, Atrakcyjne, Realistyczne, Terminowe), np. zwiększenie świadomości marki w danej grupie docelowej o X% do końca roku, Wygenerowanie min. Y leadów miesięcznie, czy zwiększenie sprzedaży do poziomu Z w ciągu 2 lat.

Scharakteryzuj swoją markę

Marka jest wizytówką Twojego biznesu. Określ, jakie są jej kluczowe cechy, wartości i osobowość. Scharakteryzowanie marki pomoże Ci budować spójny wizerunek w wszystkich kanałach i komunikatach. Dzięki temu klienci będą mogli łatwo rozpoznać i zapamiętać Twoją firmę, a także zbudować z nią emocjonalną więź. To stworzy silne podstawy dla lojalności klientów i pozwoli na skuteczniejsze przyciąganie nowych odbiorców, którzy identyfikują się z tym, co Twoja marka reprezentuje.

Zidentyfikuj swoją grupę docelową

Aby skutecznie docierać do klientów, musisz wiedzieć, kim są. Stwórz profile swoich idealnych klientów, uwzględniając takie aspekty jak demografia, zainteresowania i zachowania online. Przydatne będą w tym dotychczasowe dane sprzedażowe w systemie CRM, wywiady wewnętrzne z pracownikami mającymi kontakt z klientem oraz dane analityczne ze strony internetowej. Jeżeli nie masz jeszcze danych historycznych, to warto wykonać samodzielny research lub posłużyć się dostępnymi badaniami rynkowymi.

Wybierz kanały marketingowe

Wybierz kanały, które są najbardziej odpowiednie dla Twojej grupy docelowej i celów. Może to być SEO, media społecznościowe, e-mail marketing czy reklamy płatne. Przydatne będą tutaj statystyki dotyczące użytkowników w kanałach social media oraz precyzyjne możliwości targetowania w panelach reklamowych. Opracowanie ścieżki zakupowej klienta również pomoże w wybraniu odpowiednich kanałów. 

To tylko niektóre elementy, które wchodzą w skład pełnowartościowej strategii, ale są one fundamentalne. Kluczowym jest teraz połączenie zdobytej wiedzy z konkretnymi działaniami, które zapewnią skuteczność Twojej kampanii i pozwolą Twojej marce rosnąć w siłę. Jeżeli potrzebujesz pomocy na początkowym etapie budowania marketingu, lub chcesz zaktualizować działania o najnowsze dane oraz możliwości technologiczne, skorzystaj z naszego consultingu strategicznego lub przejdź z nami pełną drogę do zbudowania kompletnej strategii dla Twojej marki. 

Nasza agencja specjalizuje się w tworzeniu kompleksowych strategii digital marketingowych, które obejmują research rynku, audyt obecnych działań, warsztaty strategiczne, opracowanie spersonalizowanej strategii oraz szczegółowy plan działania. Skorzystaj z naszego doświadczenia i ekspertyzy, aby wyprzedzić konkurencję i osiągnąć swoje cele biznesowe. Zapraszamy do kontaktu! Powiemy Ci więcej o tym, jak możemy pomóc Twojej firmie rozwijać się i odnosić sukcesy w dynamicznym świecie digital marketingu.