beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx

Strategia biznesowa na 2024 rok — jak wyjść ze swoim biznesem za granicę?

Nowy rok to czas rewizji i planowania. Ostatnie cztery lata przyniosły biznesom wiele wyzwań. Od pandemii w 2020 roku, po inflację w całej Europie. Zmieniły się także trendy zakupowe i pojawiły się nowe cyfrowe pokolenia. W tym kontekście kluczowym elementem wszystkich działań stało się planowanie strategiczne. Odpowiednio przemyślana i przygotowana strategia biznesowa to podstawa i podłoże do jakichkolwiek działań.

Sprawdzone praktyki Beeffective w obszarze obsługi polskich firm za granicą oraz wprowadzania zagranicznych firm do Polski pokazują, że skuteczna strategia biznesowa przed wejściem na nowy rynek jest kluczowa gdy chce się odnieść sukces. W artykule dzielimy się praktycznymi wskazówkami, uwzględniając zarówno wyzwania, jak i szanse, jakie mogą napotkać przedsiębiorcy na ścieżce międzynarodowego rozwoju.

Eksploracja nowych rynków

Eksploracja nowych rynków to nie tylko szansa na zwiększenie zasięgów czy sprzedaży, ale kluczowy element zwiększenia konkurencyjności. Nasi klienci doskonale wiedzą (bo często to podkreślamy), że dostosowanie strategii do lokalnych warunków to konieczność. Proces ten powinien objąć identyfikację potencjalnych barier i możliwości oraz unikanie pułapek związanych z różnicami kulturowymi. Dlatego tworzenie samej strategii biznesowej nie trwa dwa tygodnie, jak w większości agencji w Polsce, ale wymaga czasu i uwagi. To proces, który można podzielić na trzy kluczowe etapy.  

Trzy etapy budowania strategii

AUDYT:

  • Rewizja rynku pod kątem działań płatnych.
  • Rewizja procesów marketingowych i sprzedażowych.
  • Audyt komunikacji.
  • Analiza graficzna.

WARSZTAT:

  • Całodniowy warsztat.
  • Realizacja zadań i analiza procesów na podstawie indywidualnej agendy.
  • Czas na bliższe poznanie danej usługi / produktu Klienta.

STRATEGIA BIZNESOWA W DIGITALU:

  • Kompleksowy plan łączący kompetencje w kampaniach płatnych, obsłudze kanałów społecznościowych, content marketingu i projektowaniu graficznym.
  • Strategia komunikacji.
  • Design System dostosowany do rynków docelowych.
  • Plan wydatkowania budżetu reklamowego.

Określ swoje potrzeby!

Firmy planujące ekspansję za granicę często mają podobne potrzeby. Przedsiębiorcom zaleca się często skoncentrowanie się na gruntownej analizie rynkowej, uwzględniając nie tylko trendy ogólnoświatowe, ale także specyfikę lokalnych preferencji i oczekiwań konsumentów.

Zanim firma wkroczy na nowy rynek, warto by zdobywała doświadczenie poprzez testowanie strategii na mniejszą skalę, minimalizując tym samym ryzyko i dostosowując podejście do realiów danego obszaru. Budowa lokalnych relacji i partnerstw jest także kluczowa. Przykłady takich działań to współpraca z Kaufland Deutschland w Niemczech czy Allegro.cz w Czechach.

Strategia biznesowa i działania marketingowe, które zrealizowaliśmy — case study

Nasza współpraca z firmą WE CAN DO IT zaczęła się w 2021 roku od przygotowania strategii obecności w kanale digital dla sektora B2B oraz B2C. W kolejnych etapach wdrożyliśmy nowe kreacje, marketing automation i kampanie leadowe (na potrzeby rekrutacji). Kaloryczność leadów utrzymywała się na poziomie ~60% w obrębie danego miesiąca.

Strategia biznesowa była jednym z kluczowych elementów przy współpracy z We Can Do It.

O tym jak wprowadziliśmy sprzedażowo markę Grain Gold do Austrii.

W tym celu podjęliśmy szereg działań. Zbudowaliśmy kampanie, osiągając przy tym wzrosty sprzedaży w ekosystemie Meta Ads. Dla marki działaliśmy w zakresie przygotowania koncepcji kreatywnych i Key Visuala do kampanii reklamowych, produkcji spotów reklamowych z aktorami i statystami, przygotowania i koordynacji sesji produktowej mebli, realizacji audytu Meta & Google Ads (wcześniej kampanie planowała inna agencja) oraz kampanii Meta Ads w Austrii.

To, co stanowiła o sukcesie naszych działań to przede wszystkim kampanie produktowe dopasowane do różnorodnych grup odbiorców, podkreślające benefity dla klienta firmy Grain Gold. Wcześniejsza agencja obsługująca markę prowadziła kampanie w Niemczech i w Polsce — niestety nasz audyt wykazał, że kampanie prowadzone były przez boty. Wprowadziliśmy zatem gruntowne zmiany w strukturze reklam, stawkach oraz w kreacjach reklamowych. Dla nas Grain Gold przygotowaliśmy również cały proces produkcji spotów reklamowych do kampanii w polskim i niemieckim e-commerce. Przygotowaliśmy spoty reklamowe, nagrania z niemieckojęzycznym aktorem i sesje zdjęciowe ze statystami.

Jeden z TikToków przygotowanych dla marki Grain Gold.

Chęć rozwoju biznesu i szukanie nowych obszarów do ekspansji to naturalny etap rozwoju przedsiębiorstw. A wiedząc, że w Polsce wciąż mamy mniejszą siłę nabywczą niż w innych krajach Europy Zachodniej, często dobrym pomysłem jest ekspansja na rynek niemiecki lub na północ do krajów skandynawskich.

Aby skutecznie wejść na rynek ze swoimi działaniami, należy wcześniej poznać jego specyfikę. Globalne narzędzia do planowania kampanii umożliwiają nam równie skutecznie działać na każdym rynku europejskim, czy amerykańskim, który również jest atrakcyjny dla polskiego biznesu. Schody jednak zaczynają się wcześniej, bo już na etapie planowania. Jaki działania realizować? Jaki budżet sobie założyć? A to zaledwie dwa z wielu pytań, które nam się nasuną. Dlatego na początek konieczna jest analiza. Na szczęście narzędzia, panele i ogólnodostępne raporty przychodzą nam z pomocą.

Jak analizować, aby opracować skuteczny media mix i adekwatny budżet?

Żeby poznać specyfikę poszczególnych rynków, niezastąpionym narzędziem są dedykowane poszczególnym krajom raporty: DataReportal

Dane, które możemy sprawdzać co miesiąc, żeby wiedzieć, jak wygląda demografia korzystania z mediów społecznościowych w poszczególnych krajach: NapoleonCat

Gdy podchodzimy do planowania kampanii, warto sprawdzić jakie przeglądarki i jakie wyszukiwarki królują na danym rynku, w tym celu sięgamy po: StatCounter Global Stats

A żeby dokładnie wyliczyć potencjały na poszczególnych rynkach, zaglądamy do paneli reklamowych:

Wszystkie te panele pozwalają na analizę poszczególnych rynków oraz umożliwiają oszacowanie budżetów. Nie zapominajmy jednak, że panele reklamowe działają na podstawie systemów aukcyjnych. Nie da się pominąć faktu, że budżet poza Polską musi być szacowany w Euro lub USD i że eCPC jest znacząco wyższe. Dla bezpieczeństwa przyjmijmy koszt kliknięcia x4, bo wynika on z kursu złotówki do Euro. Stawka ostateczna zależy od atrakcyjności danego rynku. Kraje CEE są wciąż znacznie tańsze pod kątem stawek reklamowych. Anomalią jest rynek czeski, który ze względu na szeroką ekspansję biznesu jest najdroższym w regionie.

Analiza techniczna i budżetowa nie pokaże nam jednak specyfiki danego społeczeństwa i przyzwyczajeń, które wynikają z historii, przyzwyczajeń, zwyczajów i poglądów danej nacji, które często trudno nam zrozumieć, jako osobie z innego środowiska. Dlatego niezwykle ważne są insighty konsumenckie zebrane z danego rynku.

Kto ma je zebrać? Niezastąpiony jest partner, który pochyli się nad komentarzami i opiniami w danym języku i nie da się tego inaczej nazwać niż pogłębiony desk research wykonany przez specjalistę.

Patrz na działania e-commerce szerzej

Trzeba pamiętać, że standardy e-commerce na rynkach zachodnich wyznaczają globalni gracze. Amazon przyzwyczaił swoich klientów do ekspresowej logistyki. Jego udział na każdym obsługiwanym rynku jest tak znaczący, że analizując konkurencję branżową dla swojego sklepu nie pomijajmy multibrandów, marketplace’ów i platform sprzedażowych. 

Większa skłonność do zakupów online na rynkach zagranicznych, pokazuje nam również jak prawdopodobnie zmieni się retail w Polsce w niedalekiej przyszłości. Polacy wciąż lubią chodzić na zakupy do galerii handlowych. W USA centra tego typu świecą pustkami (ostatnio Kasia Mecinski pokazała w dwuczęściowym filmie video, jak upodobania Amerykanów się zmieniły). Często obserwacja rynków dojrzalszych pozwala nam przygotować się na to jak będą wyglądać biznesowo-ecommerce’owe zachowania Polaków. Pomocne też będą w zrozumieniu trendów.

Słowem podsumowania…

Stała analiza nowych rynków staje się kluczowym krokiem w rozwoju dla firm dążących do międzynarodowego sukcesu w 2024 roku. Przedsiębiorcy powinni w pierwszej kolejności strategicznie przemyśleć swoje działania, przeanalizować specyfikę rynków zagranicznych oraz elastycznie reagować na zmiany. Ekspansja to nie tylko wyzwanie, ale przede wszystkim szansa na wzrost i rozwój.

Wyjście za granicę to nie łatwy spływ, a rejs kontenerowcem!

Gotow_ na kolejny etap swojego biznesowego rozwoju?