Skutecznie zwiększaj zasięg na Facebooku
W związku z ostatnimi zmianami w Edge Ranku zasięgi znacznie się zmniejszyły. Facebook zapowiada, że widoczność postów ma wynosić zaledwie 5 procent.Z początkiem roku został zaktualizowany sposób mierzenia zasięgu organicznego – tak, by był mierzony podobnie do zasięgu płatnego. Zgodnie z nową definicją, zasięg organiczny jest zliczany, gdy niepłatny post wyświetli się na ekranie odbiorcy. Poprzednio zasięg organiczny był zliczany w momencie, gdy niepłatny post został umieszczony w Aktualnościach odbiorcy, bez względu na to, czy pojawił się na ekranie czy nie (źródło:Facebook). Ponadto, od początku roku nacisk kładziony jest na posty znajomych, natomiast fanpage’e muszą walczyć o widoczność. Zuckerberg zapowiedział, że algorytm będzie premiował posty z dużym zaangażowaniem – często komentowane, udostępniane bądź takie, przy których jest znaczący ruch.Warto więc przyłożyć się do prezentowanego contentu – odkryć preferencje ludzi obserwujących Twój fanpage, prześledzić wcześniejsze zachowania, przeanalizować, które treści były najlepiej przyjmowane i wyciągnąć wnioski na przyszłość.Dzięki kreatywnemu podejściu możemy wyjść naprzeciw nowemu algorytmowi.
❓Jakie działania i formaty pomogą zwiększyć zasięg organicznie?
Zachęć swoich fanów, by dodali Twój profil firmowy do stron Wyświetlanych najpierw. Stwórz post, w którym dokładnie wytłumaczysz, w jaki sposób zaznaczyć opcję See First. W ten sposób sprawisz, że Twój profil będzie się wyświetlał w Newsfeedzie osób, które wdrożą instrukcję.
Przykład naszej realizacji: http://bit.ly/realizacja_konkursu
?Zainwestuj w nowe, angażujące formaty:
Facebook co chwilę podsuwa nam kolejne możliwości, które pozwalają dbać o content w nowej, interesującej oprawie. Jednym z takich formatów jest Ankieta: prosty i szybki sposób, by zachęcić odbiorców do działania. Wystarczy wymyślić temat, dodać dwa zdjęcia (lub format GIF) i zachęcić fanów do głosowania. Ankiet nie można promować, jednak z naszego doświadczenia mają bardzo satysfakcjonujące zasięgi organiczne.
Przykład naszej realizacji: http://bit.ly/nasza_ankieta
2. Konkurs
Dobrym sposobem na zdobycie większej liczby reakcji, komentarzy i działań jest konkurs. Z naszych obserwacji wynika, że najlepiej sprawdzają się konkursy z prostym zadaniem, typu Dokończ zdanie, Umieść zdjęcie. Konkurs możesz najpierw zapowiedzieć – w ten sposób zachęcisz obserwujących do regularnego sprawdzania Twojego profilu. Następnie przygotuj kreatywne copy i ciekawe zadanie oraz podaj datę ogłoszenie wyników. Rozwiązanie konkursu umieść w osobnym poście.
Przykład naszej realizacji: http://bit.ly/realizacja_konkursu
3. Promocja
Nic tak dobrze nie działa na klientów, jak kolejna promocja. Możesz ją zamieścić w sekcji Oferta i przypiąć pinezką na górze strony. W ten sposób ludzie odwiedzający Twój profil będą ją widzieli jako najnowszy post.
Możesz też pomyśleć o bardziej kreatywnym sposobie ogłoszenia swojej promocji, na przykład za pomocą bota. Tym sposobem możesz działać dwutorowo – z jednej strony zachęcić ludzi do zakupu Twojego produktu/usługi, z drugiej spróbować kreatywnie powalczyć o zasięg. Możesz dzień wcześniej opublikować post, w którym zachęcisz ludzi do zamieszczenia komentarza w zamian za niespodziankę, którą otrzymają na swoje konto na Messengerze tuż po umieszczeniu komentarza. Tą niespodzianką będzie oferta promocyjna. Ludzie bardzo chętnie angażują się w tego typu akcje – nie tylko aktywnie komentując, ale dodatkowo udostępniając post.
Przykład naszej realizacji: http://bit.ly/homeyou-bot
4. Dokończ zdanie
Doskonale się sprawdzają posty, w których zadajesz pytanie otwarte. Jeśli pytanie jest ciekawe, ludzie chętnie komentują, zachęceni Twoim zaproszeniem.
Przykład naszej realizacji: http://bit.ly/dokoncz_zdanie
5. Ważne wydarzenie
Pomyśl, jak jeszcze uatrakcyjnić ekspozycję swojego contentu. Możesz np. premierę nowej kolekcji lub urodziny marki, krok milowy oznaczyć jako Ważne wydarzenie. W ten sposób wyróżnisz post spośród innych i sprawisz, że ludzie zwrócą na niego uwagę w pierwszej kolejności.
Przykład realizacji: http://bit.ly/wazne_wydarzenie
6. Post zagadka
Szybki i prosty sposób na zaangażowanie fanów. Pomyśl, jaką zagadkę związaną z Twoją formą działalności możesz zadać swoim fanom. Niech będzie ciekawa, zaskakująca, z ciekawą oprawą graficzną. Zachęć ludzi do wpisywania odpowiedzi w komentarzach. Po kilku dniach zamieść nad komentarzami odpowiedź – w ten sposób zyskasz dodatkową aktywność pod postem.
Przykład naszej realizacji: http://bit.ly/post_zagadka
6.Video/Live
Facebook dodatkowo premiuje formaty video. W poprzednich odcinkach naszego eksperckiego cyklu zajęli się nimi:
1. Wiesław Teofilak: http://bit.ly/format_video
2. Anna Skora: http://bit.ly/format_live
?Mikronarracje
Aktywne prowadzenie mikronarracji pozwala na lepsze poznanie preferencji fanów. Mądry obserwator nie tylko wyciągnie wnioski, ale wykorzysta je w praktyce.?Grupy
Załóż własną grupę – pomoże Ci to w zbudowaniu aktywnej społeczności i da dodatkową przestrzeń do dyskusji. Ciekawym rozwiązaniem jest stworzenie zamkniętej grupy, do której możesz zapraszać wybrane osoby. W ten sposób stworzysz grono ambasadorów Twojej marki. Możesz ich dodatkowo zachęcać do aktywności, udostępniając im ekskluzywne promocje.?Stwórz kompleksową platformę
Zainwestuj czas w upgrade swojego fanpage’a. Nie ograniczaj się jedynie do publikowania postów związanych z Twoim brandem. Spraw, by ludzie, chcący wyszukać informacje na temat Twoich produktów/usług priorytetowo kierowali się na fanpage na Facebooku. Przede wszystkim uzupełnij informacje dotyczące Twojej firmy. W pierwszej kolejności dokładnie wpisz dane. Jeśli posiadasz wiele salonów bądź miejsc działalności, zaimplementuj narzędzie Lokalizacje. Uzupełnij zakładkę Our Story, w której zawrzesz profil swojej działalności i przemycisz informacje o filozofii marki. W lewym menu możesz podłączyć link do katalogu online. Możesz też wdrożyć w menu zakładkę Newsletter, która będzie przekierowywała do landing page’a z możliwością zapisu. Jeśli jesteś sprzedawcą, załóż sklep na Facebooku, który będziesz regularnie aktualizował. Jest wiele możliwości, które pozwalają na zgromadzenie wokół Twojego profilu aktywnej społeczności. Działanie wielotorowe pozwala na organiczne budowanie dużego zasięgu.Pamiętaj: jakość jest tak samo ważna, jak regularność działań. Nie zrażaj się, jeśli efektów nie widać od razu. Liczy się się konsekwencja w działaniu. Tylko w ten sposób osiągniesz wymierny efekt.
Czytaj więcej: http://bit.ly/facebook_zasiegorganiczny