Świąteczne cuda z narzędziami AI.
Końcówka roku, to doskonały czas, by wznieść swoją kreatywność na jeszcze wyższy level. Świąteczny szał reklamowy z roku na rok zaczyna się coraz szybciej, nawet chwilę po Halloweenowym boo(m). Te święta będą jednak różnić się od zeszłorocznych. Sprawne digitalowe oczy z pewnością dostrzegą w świątecznym szumie informacyjnym wygenerowane obrazy AI czy copy, do którego ChatGPT dodał co nieco (lub wszystko).
Jak więc w te święta podejść z głową do narzędzi AI i przygotować content dobrze, świątecznie, a nie sztucznie i niezręcznie? W dzisiejszym artykule sprawdzimy, jak z naszym wykręconym wyzwaniem poradziło sobie kilka znanych narzędzi oraz zadamy sobie kluczowe pytanie: czy warto w ogóle korzystać z narzędzi AI? Albo – czy narzędzia te mogą być na tyle samodzielne, by wykonać całość lub większość naszej pracy? Sprawdźmy!
Zacznijmy od początku – rozpracowujemy narzędzia AI!
By nasze narzędzia AI zarówno te odpowiedzialne za copy, jak i grafiki wiedziały, jak odpowiednio podejść do konkretnego tematu, potrzebny jest odpowiedni brief. Po szybkiej burzy dwóch (niesztucznych) mózgów, postanowiłyśmy, że naszym produktem, który chcemy promować w świątecznej kampanii będzie blender, a jako grupę docelową wybrałyśmy mężczyzn i kobiety w wieku od 20-35 lat, którzy swój wolny czas wolą przeznaczyć na hobby, a nie na świąteczne gotowanie. Nie może być w końcu za prosto.
Poniżej znajdziecie nasze główne polecenie (prompt), który będziemy testować w kolejnych narzędziach.
Pomysły wygenerowane przez narzędzia AI będą przedstawiane jako post na Facebooku. Na początku zajmiemy się samym copy oraz wytycznymi do grafiki.
Wykręcone pomysły na kampanie
Do stworzenia koncepcji na samą kampanię, copy oraz wytycznych do grafik naszego blendera marki “Wykręć”, przetestujemy narzędzia, które cieszą się na ten moment największą popularnością. Są darmowe i chętnie wykorzystywane przez większość użytkowników: ChatGPT 3.5, Bing oraz Bard. Zadanie nie należy do prostych – kto miał okazję tworzyć świąteczne pomysły na konkretne produkty, nie do końca uważane za najwspanialsze prezenty pod choinkę, doskonale wie co mamy na myśli.
Sprawdźmy więc, jak z tym wymagającym zadaniem poradzą sobie wybrane przez nas narzędzia.
Narzędzia AI – copy i wytyczne
ChatGPT
Po wprowadzeniu wcześniej opisanego polecenia, otrzymałyśmy następujący wynik:
Copy jest poprawne – CTA, hashtagi, link do strony z produktem – również. Tutaj wszystko się zgadza, chociaż do kreatywnych to copy raczej nie należy. Jak ChatGPT w darmowej wersji poradził sobie z wytycznymi do grafiki?
Wytyczne są bardzo szczegółowe. Widać, że ChatGPT chce umieścić jak najwięcej elementów z briefu na jednej grafice. Zwraca również uwagę na dodanie logo i spójność wizualną zgodną z KV marki – bardzo istotny element w przygotowaniu każdej kampanii konkretnego produktu w social media. My jednak chcemy skupić się przede wszystkim na obrazku, który będziemy mogły wygenerować za pomocą graficznych narzędzi AI. Poprośmy zatem ChatGPT o przygotowanie promptu, który później wykorzystamy przy generowaniu konkretnej grafiki.
Po lekkiej edycji przetłumaczyłyśmy wytyczne do grafik. Opis ten wykorzystamy później w generowaniu grafiki.
Prompt ChatGPT 3.5:
The holiday graphic shows a smiling Santa Claus holding a blender in one hand and a delicately decorated smoothie or cocktail in the other. Santa is dressed in a traditional red outfit with a white fur coat and hat. His beard is plump and white, and his eyes are full of joy. A Christmas tree decorated with colorful baubles, stars and twinkling lights can be seen in the background. The whole scene is kept in the warm colors of the holiday palette, such as red, green, gold and white. In addition, graphic elements of holiday decorations such as a Christmas tree, baubles, stars and reindeer are placed at the bottom of the graphic, which emphasize the Christmas atmosphere. The whole design exudes Christmas charm and humor.
Bing AI
Innym narzędziem, które przetestujemy do przygotowania kampanii naszego blendera “Wykręć” to Bing AI. Tak, tak – wiemy, że Bing korzysta z ChatGPT. Z doświadczenia jednak wiemy, że osoby korzystające z narzędzi AI dzielą się na dwa obozy. Dla niektórych korzystanie z Binga jest zdecydowanie przyjemniejsze i powiedzmy “bardziej wiarygodne” ze względu na przedstawienie konkretnego źródła, z którego korzystało narzędzie w generowaniu odpowiedzi. Z Bing AI działamy analogicznie, jak w przypadku ChatGPT – dajemy polecenie główne (brief) i sprawdzamy, co takiego wyczaruje nam Bing w trybie kreatywnym:
Bing AI pokusił się nawet o przedstawienie ceny produktu oraz zadał na początku copy pytanie, które może zwrócić uwagę odbiorców i już na wsepnie ich zaangażować. Wytyczne do grafiki są proste i konkretne. Jak poradził sobie z przygotowaniem promptu do grafiki?
Prompt Bing AI:
The image shows a white blender on a gray kitchen counter. Creamy broccoli soup comes out of the blender and flows into a white bowl. Next to the blender and bowl are a candle in a red cup, a star-shaped bauble and a Christmas tree branch. A red wall can be seen in the background. The picture is bright and colorful, and the soup looks appetizing and healthy. The image is designed to encourage recipients to buy a blender as an ideal Christmas gift.
Pomysł na grafikę jest dość szalony. Ten prompt może być sporym wyzwaniem dla kolejnych narzędzi. Ale o tym zaraz się przekonamy.
Bard AI
Czas na zadanie dla googlowskiego Barda. Jeszcze kilka miesięcy temu efekty nie były zadowalające. Bard jednak, jak wszystkie generatywne narzędzia AI, cały czas się uczy – dajmy mu więc szansę i sprawdźmy, co zaproponuje dla naszego blendera.
Jak nietrudno zauwazyć samo copy bardzo mocno nawiązuje do treści z naszego briefu. Dodatkowo narzędzie dodało wymyśloną specyfikację produktu, ale sam post jest bez emoji i zdecydowanie ciężko wyczuć tutaj magię świąt. Grafika prosta, ale w przeciwieństwie do Bing AI i ChatGPT, tutaj propozycja pada na kreację stylizowaną na bajkę lub komiks – ciekawe rozwiązanie, jeśli pasuje do komunikacji marki.
Ciekawostka: Bard nawet pokusił się o rozpisanie celu całej kampanii i wspomniał o budżecie.
Nikt nie prosił, ale może ktoś potrzebował, jak to przy planowaniu każdej kampanii (nie tylko od święta). Oczywiście – warto pamiętać również o tym aspekcie.
Po edycji wytycznych do grafik prompt, którego będziemy testować brzmi:
Prompt Bard:
The picture shows a festive table set with delicious dishes. In the foreground sits a young woman enjoying a smoothie of fruits and vegetables with a smile on her face. A blender can be seen in the background.
The graphic is kept in warm winter colors. Dominant colors are red, green and brown. Picture is stylized as a cartoon or comic strip. Characters are drawn in a caricatured way, which adds humor to the picture.
Wiemy już, jak z naszym świątecznym wykręconym zadaniem poradziły sobie narzędzia AI: ChatGPT 3.5, Bing i Bard.
Nadszedł czas na zdecydowanie najbardziej kolorowy rozdział tego artykułu – zacznijmy generować grafiki na podstawie wytycznych przygotowanych przez narzędzia.
Będzie pysznie, świątecznie i przede wszystkim kreatywnie?
Narzędzia AI – generowanie grafik
Już na wstępie możemy mieć pewne uwagi co do zaproponowanych promptów. Czy marketingowo spełniają nasze oczekiwania?
Wszystkie narzędzia rzeczywiście skupiają się na przedstawieniu głównej gwiazdy – blendera, w różnym kontekście i środowisku. Głównym zastrzeżeniem jest niezbyt trafne dopasowanie kreacji do grupy docelowej. Grafiki rysunkowe czy komiks raczej nie przemówią do naszej grupy wiekowej jako promocja produktu – przynajmniej w tym przypadku. Fajną opcją są naprawdę bogate opisy grafik szczegółowo wprowadzające w nastrój, co może nas naprowadzić i zainspirować do własnych pomysłów. Ale koniec gadania, przejdźmy do generowania!
Obecnie dostępnych jest mnóstwo narzędzi i jest w czym wybierać. Skupmy się na tych najbardziej popularnych. Na tapet weźmy Midjourney, DALL-E oraz generator AI dostarczany przez Canva. W tej części będziemy się opierać o prompty wcześniej zaproponowane przez ChatGPT 3.5, Bing AI i Bard AI bez żadnej ingerencji w ich konstrukcje.
Midjourney
Zdecydowanie najbardziej popularna obecnie aplikacja (płatna) do tworzenia grafik AI, które niejednokrotnie nas zachwyciły. Obsługiwana przez platformę Discrod, ale dla systemu Windows istnieje też wersja desktopowa. Jak sobie poradziło Midjourney z naszym wyzwaniem?
Po ponownym przeanalizowaniu promptów i wyników stwierdzamy, że Midjourney oferuje wysokiej jakości, realistyczne obrazy, natomiast dosyć luźno podchodzi do części merytorycznej – wielu elementów brakuje. Czasem z kolei narzędzie jest tak hojne, że daje nam szczegóły, o które wcale nie prosiliśmy. Kolory też dopbiera takie, jakie ma akurat ma pod swoją ai-ręką – chociaż gdy byłyby one konkretnie uwzględnione w promptcie, grafiki mogłyby wyglądać zupełnie inaczej.
DALL-E
Idealnie sprawdzi się do interpretacji naszego promptu i wizualizacji koncepcji. Wykorzystałyśmy tutaj DALL-E w wersji bazującej na ChatGPT 4 (wersja płatna).
To narzędzie naprawdę nas zaskoczyło! Nie miałyśmy większych zastrzeżeń do odwzorowania poleceń, wszystkie najważniejsze elementy pojawiają się na grafikach. Jakość również jest bardzo dobra. Tutaj otrzymujemy dwie wygenerowane grafiki w ramach jednego promptu. Okno dialogowe działa analogicznie do rozmowy z ChatGPT, możemy więc rozwijać swoje obrazy w ramach ciągłej rozmowy – nie trzeba modyfikować wciąż jednego promptu. Serio – DALL-E robi wrażenie.
Canva AI
Magic Media od Canva pozwalają na tworzenie nowych obrazów i edycję naszych własnych zdjęć lub grafik. Warto jest wspomnieć, że w samej aplikacji możemy też włączyć narzędzia zewnętrzne takie jak DALL-E, Imagen, czy Mojo AI.
Cóż, pojawiają się raczej mieszane uczucia. Jak z promptem od Bing AI poradził sobie całkiem nieźle (chociaż i tu pojawiają się deformacje), tak pozostałe komendy wypadają już bardzo słabo. Kolejnym minusem jest ograniczona ilość znaków promptu, co znacznie ogranicza możliwości generacji. Być może narzędzie lepiej by sobie poradziło edytując istniejące już zdjęcia.
Słowem podsumowania – jak wypadają narzędzia AI?
Dla osób, które nigdy wcześniej nie korzystały z przedstawionych narzędzi, najtrudniejszy w użyciu może być Midjourney. Użytkownik przed przystąpieniem do generowania musi poznać interfejs i zasady modyfikowania generowanych obrazów. Również uzyskanie zadowalających efektów wymaga doskonalenia promptów i wielokrotnych prób. Magic Media od Canva jest łatwy w użytkowaniu, jednak jego możliwości są ograniczone – skrojona liczba znaków promptu i pojawiające się deformacje. DALL-E natomiast oceniamy jako łatwy i intuicyjny w użytkowaniu, co więcej, jeśli poświęcimy trochę czasu na złożenie szczegółowego promptu, otrzymamy naprawdę precyzyjną i szczegółową grafikę.
Jeśli dotrwał_ś do tego miejsca wstaw w komentarzu pomidora 🍅 i koniecznie daj znać, które połączenie narzędzi AI najbardziej przypadło Ci do gustu.
Crème de la crème z naszego blendera
Do naszego świątecznego zadania przetestowałyśmy 6 narzędzi AI. Nie ma wątpliwości – potrafią bardzo dużo, jednak czy ostatecznie zdecydowałybyśmy się na wykorzystanie copy czy konkretnej grafiki w 100% bez żadnej edycji? Raczej nie.
Wykorzystywanie narzędzi AI w bieżącej pracy wolimy potraktować jako inspirację i mocne wsparcie do naszych działań niż, jako wygenerowane gotowe produkty od razu do wdrożenia.
Jak więc przy tak skromnym briefie poradziłybyśmy sobie same (oczywiście przy współpracy z narzędziami AI)?
Sprawdźcie!
“WKRĘĆ SIĘ W TE ŚWIĘTA – WEDŁUG WŁASNYCH ZASAD”
*Dorzucamy mały extras: pokusiłyśmy się jeszcze o wygenerowanie przez sztuczną inteligencję logo dla naszej firmy “Wykręć”.
Jak Ci się podoba takie podejście do tego świątecznego wyzwania?
W przeciwieństwie do narzędzi AI postanowiłyśmy podejść do niego trochę inaczej i z bardziej generycznych pomysłów świąteczno-kuchennych skupić się na totalnie różnych grupach odbiorców, których może zainteresować nasz produkt. Wiedząc, że kierujemy się do osób, które cenią swój czas i swoje pasje, chciałyśmy jeszcze bardziej podkreślić ich różnorodność i przypomnieć, że wszyscy możemy spędzać ten wyjątkowy okres tak, jak tylko chcemy i wkręcić się w magię Świąt — według swoich zasad.
Pamiętaj: Najlepiej połączyć siły. Dzięki współpracy z narzędziami AI mamy nieograniczone (no prawie) możliwości, aby tworzyć rzeczy na prawdziwie kosmicznym poziomie.
Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej na temat narzędzi AI? Przeczytaj sobie artykuł i dowiedz się jak podłożyliśmy im… świnię 🙂