Marka osobista – pozwól, by inni pomogli ją Tobie budować!
Zaangażowanie innych użytkowników w budowanie marki osobistej na LinkedIn, to ważny obszar, który może pomóc Twojemu eksperckiemu wizerunkowi. Sprawdź, czy robisz absolutnie wszystko, by wykorzystać swoją sieć kontaktów do maksymalnego wyeksponowania się na platformie. Jak sprawić, by Twoja marka osobista rozkwitła przy pomocy innych? Zapraszam do lektury!
Rosnąca liczba użytkowników LinkedIna z jednej strony oznacza szansę na nowe kontakty, z drugiej jednak wzrost konkurencji w poszczególnych obszarach kompetencji. Chcąc się wyróżnić, korzystaj więc z wszystkich dostępnych środków, by Twoja marka osobista zwracała uwagę, a Social Selling Index piął się w górę. Nawet jeśli jesteś zaawansowanym użytkownikiem LinkedIna, jestem przekonany, że w poniższym tekście znajdziesz kilka inspiracji, których potencjał mogłeś wcześniej bagatelizować.
Reakcje pod postami
Reakcje pod wpisami stanowią pierwszą linię szeroko rozumianych rekomendacji. Zwiększają zasięg wpisu, podnosząc również wartość materiału w ocenie odbiorców. Pojęcie „społecznego dowodu słuszności” oznacza „przyjmowanie poglądów grupy w przypadku niezdecydowania”. Charakterystyczne dla mediów społecznościowych rozproszenie uwagi (pomiędzy licznymi treściami) i wybieranie tych wyróżniających się ilością reakcji, idealnie wpisuje się w tę charakterystykę. Jeżeli szczególnie zależy Ci na tym, by treść dotarła do konkretnej osoby, po prostu oznacz ją we wpisie. Z dużym prawdopodobieństwem zareaguje na wzmiankę i może zechce również udostępnić Twoją treść dalej.
Reakcje pod publikacją będą zwracać uwagę innych użytkowników. Gdy treść wzbudzi zainteresowanie, pojawi się szansa przejścia na profil. Oczywiście im większe zainteresowanie Twoją osobą, tym większa szansa znalezienia pretekstu do pogłębienia znajomości. Pamiętaj też, że zawsze możesz poprosić współpracowników do zaangażowania w działania na LinkedInie. Opublikowałeś post, na którym bardzo Tobie zależy? Pochwal się nim i poproś o komentarze, czy reakcje.
Umiejętności i potwierdzenia
Twój profil na LinkedInie ma w głównej mierze służyć zaprezentowaniu kompetencji zawodowych. Koniecznie sprawdź, czy są to aktualne umiejętności i takie, które pokazują Ciebie w takim kontekście, na jakim najbardziej Tobie zależy. Obsługa urządzeń biurowych to banał, który raczej rozbawi, niż doda Tobie splendoru. Maksymalnie możesz podać 50 kompetencji, wybierz jednak takie, dzięki którym Twoja marka osobista urośnie w siłę. Nie zapominaj oczywiście o tym, że wszystkie muszą mieć odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Im więcej wytypujesz określeń opisujących Twoje kwalifikacje, tym większe prawdopodobieństwo pokazania się użytkownikom, szukającym konkretnych specjalistów. Hasła powinny dotyczyć:
- Branży (Grafika)
- Specjalizacji (Ilustracja)
- Narzędzi (Photoshop)
Nie zapomnij też o kwestiach związanych z:
- Stylem pracy (Kreatywność)
- Umiejętnościami interpersonalnymi (Komunikatywność)
Wypunktowanie umiejętności, to dopiero połowa sukcesu. Teraz musisz zadbać o to, by pojawiły się przy nich potwierdzenia od społeczności LinkedIna. Użytkownik z Twojej grupy kontaktów, może przy każdym haśle zostawić „+”. Dzięki temu, nasze deklaracje zostaną uwiarygodnione. Rosnące wartości liczbowe przy danej umiejętności będą nie tylko cenną wskazówka dla potencjalnych klientów, czy rekruterów, ale również algorytmu LinkedIna, który w wynikach wyszukiwania będzie częściej podpowiadał Twoją osobę.
Nie czekaj na spontaniczne udzielanie potwierdzeń przez użytkowników z Twojej sieci kontaktów. Potwierdź ich umiejętności, a potem poproś ich o to samo!
Oczywiście pula współpracowników i klientów jest ograniczona, dlatego warto ją rozszerzyć. Kogo zatem prosić o taką „przysługę”? Ja zwracam się do osób, które kilkukrotnie zareagowały na moje publikacje. Nie musimy być w bezpośredniej relacji zawodowej, by dowieźć swoich kompetencji. Temu właśnie służy LinkedIn – skracaniu dystansu. Zresztą sama platforma również uwzględnia takie sytuacje. Każdorazowo dokonując potwierdzenia czyjejś umiejętności, możesz zaznaczyć jedną z opcji określających stopień znajomości:
– Słyszałem o umiejętnościach użytkownika od innych
– Żadna z powyższych
Rekomendacje
Twardą walutą wymiany zawodowych doświadczeń są rekomendacje. W tym przypadku należy się jednak mocniej napracować. Pewnie dlatego są tak wysoko notowane w hierarchii LinkedIna i pozwalają na to, by Twoja marka osobista rzeczywiście nabrała rumieńców. Jak o nie zawalczyć? Najlepiej poprosić o kilka słów podsumowania kogoś, komu również udzieliło się rekomendacji. Tutaj również nie unikaj wsparcia użytkowników spoza bezpośredniego otoczenia zawodowego. Wśród moich rekomendacji mam na przykład otrzymaną spontanicznie od osoby, której wcześniej udzieliłem pomocy. Do kontaktu posłużył nam mail i telefon. Nigdy nie spotkaliśmy się bezpośrednio. Mimo to dowiodłem swoich kompetencji, a jako podziękowanie dostałem wartościowy wpis.
Jak pomóc sobie w zdobyciu rekomendacji? Przede wszystkim pamiętajmy, że pozyskane opinie muszą mieć odbicie w rzeczywistości. Może się przecież zdarzyć, że osoba przeglądająca Twój profil będzie chciała potwierdzić Twoje kompetencje u tej, która Ci je wystawiła. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, by nieco pomóc w całym procesie. Zwracając się z prośbą o rekomendacje:
- Podkreśl, że chodzi o krótkie podsumowanie. Maksymalnie 3 zdania. Jeśli otrzymasz obszerniejszy opis to super. Jeśli nie, to lepsza krótka notatka niż żadna.
- Powołaj się na wspólne sukcesy, czy rozmowę w której byłeś chwalony. Podpowiedz, na jakim obszarze kompetencji najbardziej Ci zależy. Dzięki temu zadanie wyda się mniej skomplikowane.
Dla samych rekomendacji możesz znaleźć też szersze zastosowanie. Krótki cytat z jednej z nich, mógłby stanowić ciekawe uzupełnienie CV, a to tylko jedno z wielu zastosowań wykraczających poza LinkedIn.
Kończąc wątek Rekomendacji, czy wiesz, dlaczego warto również samemu je wystawiać? Twój wpis (po uprzedniej akceptacji) pojawi się na profilu innego użytkownika, będąc dostępnym dla każdego, kto będzie tam zaglądał.
Podsumowując
Rekomendacje, potwierdzenia umiejętności, a nawet reakcje pod postami, to elementy, dzięki którym Twoja marka osobista będzie coraz silniejsza. Mobilizuj innych do budowania Twojego wizerunku eksperta, jednak nie zapominaj o tym, że również tutaj działa zasada wzajemności. Obserwuj innych użytkowników LinkedIna i bądź gotowy na to, by reagować, komentować, chwalić, a Twoja aktywność zapewne również zostanie odwzajemniona. Jeśli chcesz doprecyzować któryś z powyższych wątków lub podzielić się swoimi doświadczeniami, śmiało zrób to w komentarzu. Chętnie podpowiem lub poznam inny punkt widzenia.
#samnektar by Wiesław Teofilak/Beeffective Team