Linie komunikacyjne w social media
Pracujesz nad strategią komunikacji w social media. Wyznaczasz cele, jakie marka chce osiągnąć poprzez obecność w wyznaczonych kanałach mediów społecznościowych, określasz grupę docelową, tworząc persony. Znasz dobrze formaty, które najlepiej angażują społeczność. Wiesz też, jak mierzyć skuteczność swoich działań.
I gdy wydaje Ci się, że strategia jest gotowa, pora zacząć wdrażać ją w życie… stoisz przed publikacją pierwszego posta na Facebooku i nagle… nie wiesz, o czym pisać.
I co teraz? Przecież masz strategię! Czy jednak o czymś nie zapomniał_ś?
Kluczem do sukcesu mogą okazać się… linie komunikacyjne, które również powinny się tam znaleźć. Mówiąc bowiem o komunikacji w social mediach powinniśmy mieć na uwadze 3 składowe:
- KTO MÓWI
- DO KOGO MÓWI
- CO MÓWI
Jak zawrzeć informacje o tym „co (marka) mówi”, by było jak najbardziej efektywnie? W strategii powinny znaleźć się wytyczne, co do treści. Postaw na opracowanie linii komunikacyjnych, które z pewnością pomogą tworzyć poszczególne materiały, jak również pojedyncze posty, filmy czy stories.
Po co stosować linie komunikacyjne?
Ustalenie ram komunikacyjnych i poszczególnych tematów, wokół których będziesz tworzyć content, pozwoli zapanować nad bieżącymi działaniami. To duże ułatwienie dla Ciebie, jeśli tworzysz treści na profilach marek w mediach społecznościowych, ale nie tylko! Stosowanie linii komunikacyjnych i przeplatanie ich w odpowiedniej częstotliwości, daje odbiorcy poczucie różnorodności oraz ustalonego porządku.
Swego czasu popularne było nawet ustalanie na profilach w mediach społecznościowych np. motywacyjnych poniedziałków, wtorków z przepisami na małe co nieco czy wesołych piątków. Niekiedy nadal można się spotkać z takimi seriami nazwanymi od dni tygodnia. Nie zawsze jest to dobre rozwiązanie. Wynika to z późniejszej promocji treści, która może trwać dłużej niż 24h, i we wtorek odbiorca zobaczy promocję wesołego piątku. Cykliczność nie musi być nazwana wprost.
W Beeffective artykuł z cyklu #samnektar zawsze pojawia się we wtorek o 8:00 rano.
Cykl oznaczony jest na początku copy hashtagiem i wchodzi w skład linii edukacyjnej, która jest dla nas ważna w większości kanałów, na których jesteśmy (zobacz nasze edukacyjne Insta karuzele na Instagramie @beeffectivepl).
W zespole umożliwia to nam zaplanowanie wszystkich działań wokół tak, by do tego czasu zdążyć z publikacją. A co daje to naszej społeczności?
Użytkownik przyzwyczaja się do cykliczności treści. Ma poczucie zaopiekowania, wiedząc, że może raz w tygodniu oczekiwać od marki inspiracji i dowie się czegoś nowego. Regularna, ciekawa komunikacja, uwiarygadnia markę w oczach społeczności.
Można zatem powiedzieć, że linie komunikacyjne spełniają swoje określone funkcje. Budują profesjonalny i zaufany brand, do którego przywiązuje się odbiorca. Te wszystkie działania mają pośrednio wpłynąć na jego decyzję, gdy stanie przed wyborem, zakupem etc. Sukces osiągniemy, gdy zdecyduje się na naszą markę. Bycie blisko z odbiorcami ma zatem sens!
Linie komunikacyjne vs. ton of voice
Poziom bliskości powinien być jednak dostosowany do tone of voice marki. To unikalny ton komunikacji, który charakteryzuje markę i wyróżnia jej działania spośród konkurencji. Odpowiada na pytanie, jak chcemy komunikować się z naszymi odbiorcami i jednocześnie nawiązuje do wartości i charakteru firmy. Dzięki określeniu charakterystycznego tonu komunikacji, budujemy relację z naszymi odbiorcami.
W zależności od charakteru komunikacji postawimy na dane linie oraz ich natężenie w planie contentu. I tak, o ile same linie mogą, a nawet powinny być różnorodne, tak tone of voice powinien być spójny, konsekwentnie używany i mieć przełożenie na całą komunikację marki w digitalu.
Linie komunikacyjne należy odpowiednio dopasować do strategii komunikacji marki.
Rodzaje linii komunikacyjnych
Każda marka powinna realizować konkretny cel swoją obecnością w mediach społecznościowych, który to powinno ustalić się w ramach wspomnianej już nieraz strategii. Dopiero pod ten cel i charakter marki, ustalamy linie komunikacyjne. Jakie mogą być ich rodzaje na profilu, który nastawiony jest na zbudowanie jak największej społeczności wokół brandu?
Edukuj, czyli dawaj wartość
Zastanów się, po co odbiorca ma zostawić słynne Lubię to! na stronie marki na Facebooku, follow na Instagramie czy subskrypcję na YouTube? Jeśli chcesz zgromadzić, wokół siebie dużą społeczność, dawaj jej wartość, czyli odpowiadaj na jej potrzeby, rozwiązuj problemy, wychodź naprzeciw. Spraw, by chcieli otrzymywać informacje od Ciebie na bieżąco. Tu ważne, by wyzbyć się tzw. „klątwy wiedzy”. Jako ekspert, mający do czynienia z tematyką swojego biznesu na co dzień, może Ci się wydawać, że “po co tym pisać, przecież wszyscy to wiedzą”. Wcale nie!
Produkujesz meble? Daj znać, jak je czyścić lub jaką tkaninę wybrać, gdy posiada się zwierzaka w domu, ale doradzaj też w takich temat, jak zadbać o zdrowy sen i dlaczego wybór materaca jest ważny. Sprzedajesz sprzęt sportowy? Doradź swojej społeczności w kwestii ich codziennych bolączek, np. jak radzić sobie z bólem pleców. To cenna wiedza dla Twoich potencjalnych Klientów, która dla Ciebie jest oczywista.
Inspiruj do lepszego!
Lubimy czerpać inspirację z mediów społecznościowych. Dlatego obserwujemy influencerów, którzy dzielą się z nami poleceniami, dlatego scrollujemy Pinteresta, czy oglądamy haule zakupowe na YouTube. Marka też może, a nawet powinna, inspirować swoją społeczność!
Działasz w branży farmaceutycznej? Być może wiesz, że Facebook ma ograniczenia, jeśli chodzi o promocję samych leków. W mediach społecznościowych mów o tym, jak dbać o siebie i swoje zdrowie. Dawaj przydatne wskazówki, które odbiorca szybko może wdrożyć w życie, zmieniając przy tym swoje nawyki.
Branża wnętrzarska może zainspirować do zmiany wystroju, pokazując swoje meble w aranżacjach, które przyciągną uwagę odbiorców.
Pokaż się!
Kolejnymi lubianymi przez użytkowników social media treściami są materiały typu “behind the scenes” i „od kuchni”. W zależności od swojej branży możesz odpowiednio to wykorzystać. Jeśli jesteś producentem puzzli, zaproś użytkowników do fabryki. Puzzlomaniacy byliby zachwyceni takim contentem. Jeśli jesteś organizacją, pracujesz z ludźmi, pokaż zespół. Lubimy wiedzieć, kto stoi za daną usługą.
Pokaż swoich fanów i Klientów
User Generated Content ma ogromną moc! Wzmianki od społeczności stanowią doskonały dowód na to, że Twój brand jest godny polecenia. Oczywiście w dużej mierze od Twoich działań zależy, w jaki sposób zaktywizujesz swoich followersów do tego, by oznaczali markę, czy używali brandowego hashtagu. Może pomyślisz o wyzwaniu?
Zdjęcia zakupionych produktów Twoich fanów, po ich uprzedniej zgodzie, warto wykorzystać w osobnej serii na firmowym profilu.
Social media sprzedają
W postach na profilu oczywiście może znaleźć się linia dedykowana sprzedaży, jeśli to główny cel obecności marki w kanałach społecznościowych. Znaleźć mogą się tam posty: produktowe, pokazujące ofertę czy mówiące o zbliżającej się wyprzedaży. Pamiętaj jednak o powiedzeniu, że „lubimy kupować, ale nie lubimy, gdy nam się sprzedaje”. Nie stosuj nachalnej sprzedaży, co drugi post. Pokazuj produkt w estetyczny sposób, zadbaj o design system postów na Facebooku, stosuj różnorodne linie, gdzie nie tylko sprzedajesz.
Zabawiaj, serwując lżejsze treści
W mediach społecznościowych bardzo często szukamy rozrywki. Przeglądamy sociale w drodze do pracy. Zaglądamy tam niekiedy po ciężkim dniu, chcąc przejrzeć lekkie treści. Dajmy je swoim odbiorcom!
Możesz serwować im posty mówiące o danym dniu, jaki pokazuje kalendarz. Oczywiście najlepiej robić to w odniesieniu do swojej marki. Chyba że mówimy o kotach, koty klikają się zawsze 😉
Tak na poważnie: produkujesz frytki, wrzucić posta z okazji ich dnia. Jesteś marką z branży gastronomicznej, kalendarz świąt nietypowych powinien być Twoim najlepszym przyjacielem!
Najwyższe uznanie otrzymasz, gdy wstrzelisz się w komunikację odpowiednim RTMem.
O najlepszych, w moim odczuciu, RTMach poprzedniego roku pisałam w ARTYKULE.
Miej konieczność ich tworzenia z tyłu głowy, ale tego typu contentu akurat nie zaplanujesz. Taka już specyfika real time marketingu – wiąże się z nieprzewidzianymi wydarzeniami.
Możesz też dostarczyć społeczności rozrywki, serwując zagadki czy rebusy. Tego typu posty angażują społeczność, zwiększając tym samym swoją efektywność.
Jak widzisz, w zależności od celów, jakie postawisz w swojej strategii, istnieje szereg możliwych linii komunikacyjnych. Zaplanuj wokół nich content i już nigdy nie miej problemu z tym, o czym pisać na Facebooku, czy w jakimkolwiek innym medium, w którym zdecydujesz się działać. Trzymam za Ciebie kciuki!
#samnektar by Karolina Kumor/Beeffective
Jeśli chcesz, by Beeffective pomogło Twojej marce w działaniach w digital marketingu