Kreatywny content w mediach społecznościowych
Social media to sport dla wymagających. Tutaj trzeba uderzyć w punkt, by stanąć na lajkowym podium. Twój kreatywny content publikowany w mediach społecznościowych, to przecież tylko wierzchołek góry, efekt wcześniej włożonej pracy. Przed jego publikacją musisz wykazać się na wielu, bardzo wymagających polach, od którego będzie zależał Twój ostateczny wynik.
Tworzenie kreatywnego contentu w mediach społecznościowych to również rywalizacja. Rywalizacja do bycia najlepszym, najbardziej kreatywnym i organicznie najlepiej widocznym wśród innych marek. Chcesz tworzyć kreatywny content, który za każdym razem okaże się „złotem”? Jeśli skupisz się na odpowiednich przygotowaniach i zaczniesz regularne treningi, sam proces stanie się o wiele prostszy, przyjemniejszy i przede wszystkim… efektywny. Startujemy?
Rozgrzej się!
20 pomysłów na angażującą komunikację? 5 szablonów na super content? Przeczytanie nawet kilkunastu podobnych artykułów nie zrobi z Ciebie prawdziwego mistrza – chociaż one również mogą zainspirować Cię do dalszej pracy. Zamiast szukać konkretnych rozwiązań i już gotowych odpowiedzi daj sobie trochę czasu i odpowiednio rozgrzej swój kreatywny umysł.
Tutaj warto zmienić sposób myślenia na temat samego tworzenia kreatywnego contentu w mediach społecznościowych i zacząć swoją pracę od podstaw.
1. Skoncentruj się na celu
Rozpoczynając swoje kreatywne przygotowania, wróć do samego początku i zweryfikuj strategię. Jaki jest cel obecności Twojej marki w danym kanale? Co chcesz osiągnąć swoimi działaniami? Jaki content sprawdził się najlepiej w ostatnich miesiącach i dlaczego? Co interesuje i angażuje Twoją grupę docelową? Odpowiedz sobie na te parę pytań – to najlepszy start do dalszej pracy.
2. Bez funu nie ma buzzu!
Banalne, ale warto o tym wspomnieć już na samym starcie. Jeśli nie kręci Cię to, co robisz, trudno Ci znaleźć pozytywy swoich działań, a entuzjazm uciekł już jakiś czas temu – nawet nie startuj do tych zawodów. Brak weny na generowanie nowych pomysłów jest często powodem frustracji, która dodatkowo potęguje poczucie „niemocy twórczej”. Jeśli myślisz, że tak właśnie jest u Ciebie i nie jesteś w stanie kreatywnie wygenerować jeszcze lepszych koncepcji – usiądź wygodnie i czytaj dalej.
3. Dobry plan to podstawa
Postaw sobie konkretne cele na najbliższy czas i ułóż swój plan działań. Spisz kluczowe dla Twojej marki słowa, tematy, wydarzenia, usługi, produkty, o których chcesz wspomnieć w swojej komunikacji w najbliższym czasie. Czy informacje te można przedstawić w ciekawy dla użytkowników sposób? Czy aktualnie dzieje się coś angażującego, co możesz wykorzystać w komunikacji swojej marki? Dobry research przed ułożeniem swojego planu działań również ułatwi Ci dalszą pracę.
Czas na trening!
Po odpowiednim przygotowaniu i spisaniu swojego planu, czas na najlepszy i zarazem najbardziej wymagający etap pracy nad kreatywnym contentem – TRENING! Poniżej podrzucam Ci parę sprawdzonych pomysłów i ćwiczeń na porządne rozkręcenie swojej kreatywności. A żeby było nam łatwiej, zrobimy to na jakimś nieoczywistym przykładzie. Pomyślmy zatem nad kreatywnym rozwiązaniami dla firmy, która produkuje gumy do żucia dla… ryb.
1. Zacznij łowić
Ryba i guma do żucia – to się nie uda? Na dobry początek poszukajmy gotowych obrazów, rysunków, które przedstawiają nasz temat. Uwaga! Na tym etapie możesz nieźle odpłynąć!
Wykorzystaj wyszukiwarki www lub skorzystaj z różnych banków zdjęć. Zajrzyj na Instagrama, Behance, Pinteresta czy pooglądaj ciekawe filmy na YouTube lub TikToku. Sprawdź również tagi, którymi opisane są konkretna zdjęcia i… płyń dalej! Widzisz, ile różnych obrazów i interpretacji kryje się za jednym i tym samym słowem? Całe morze inspiracji!
Koniecznie zapisz wszystkie obrazy czy filmy, które najbardziej Ci się podobają i wywołują u Ciebie konkretne emocje. Możesz stworzyć również inspiracyjne moodboardy, które będą zbiorem Twojego pomysłu wizualnego lub konkretnej koncepcji. W końcu zawsze możesz do nich wrócić i w kolejnym miesiącu na nowo się zainspirować!
2. Zabawa w skojarzenia
Czy podczas przeglądania różnych obrazów pojawiły się w Twojej głowie różne hasła, skojarzenia? Pamiętasz tagi, którymi opisywane były zdjęcia na odwiedzanych stronach? Zapisz wszystkie konkretne hasła przedstawiające dany temat oraz sprawdź ich synonimy i odpływaj jeszcze dalej! Baw się słowem i szukaj nieoczywistych połączeń czy rymów. Po chwili przekonasz się, jak z paru, wydawałoby się wcześniej zupełnie losowych słów, stworzysz ogromną sieć skojarzeniową, której początek i koniec będą mocno od siebie odbiegać, a jednak… wypłynęły dokładnie z tego samego źródła.
3. Zainspiruj się
Oprócz obrazów i słów możesz zainspirować się praktycznie wszystkim co Cię otacza. Mogą to być filmy, dokumenty, teksty piosenek, przysłowia, cytaty czy różne ciekawostki, które niejednokrotnie mogą Cię nieźle zaskoczyć!
Kojarzysz złotą rybkę? Wygląda jakby cały czas coś żuła. Robi tak dlatego, by odpowiednio zmielić jedzenie przed połknięciem (a że je prawie cały czas!) używając do tego swojego gardła, bo właśnie tam znajdują się jej… zęby! Masz pomysł na wykorzystanie tej ciekawostki w komunikacji?
Możesz również zobaczyć, jak inne marki przedstawiły podobne tematy w swojej komunikacji. Sprawdź istniejące kampanie, bieżącą komunikację, kreacje i hasła. Nawet jeśli Twój temat różni się mocno do kreacji konkurencji lub marek z zupełnie innej branży, w każdej kreacji zawsze możesz znaleźć coś, co pomoże Ci popłynąć ze swoim pomysłem jeszcze dalej.
4. Odpłyń!
Jeśli czujesz, że masz wystarczającą ilość haseł, słów, obrazów i w Twojej głowie powoli rodzi sie kreatywny content – koniecznie je zapisz lub narysuj. Udało Ci się stworzyć jeden super pomysł? Rozwijaj go dalej, kombinuj. Możesz stworzyć do niego konkretną historię, dodać inne zwierzęta, osadzić je w konkretnym miejscu, czasie, zastanów się nad sytuacjami, które mogą mu towarzyszyć. Skup się na samym produkcie lub naszej pływającej bohaterce, a może bohaterach? Finał tej historii, zależy od Ciebie. Pod koniec pracy nad kreacją pokaż ją innym osobom i sprawdź, w jaki sposób interpretują Twój pomysł. Tu może być wiele zaskoczeń, ale w końcu co dwie głowy, to nie jedna!
Na sam koniec pozostała już najprzyjemniejsza część. Po odpowiednich przygotowaniach i regularnych, intensywnych treningach czas na publikacje swojego kreatywnego contentu, by rozpłynął się po digitalowym oceanie. Jak zareagują na niego inni? To zależy. Twoja kreacja mogła nie zostać w ogóle zauważona lub po prostu nie do końca trafiła w gust Twoich użytkowników. Jak mawiał Disneyowo-Pixarowy klasyk, w tej sytuacji najlepiej powiedzieć: „Mówi się trudno i płynie się dalej!”. Nie zniechęcaj się, tylko analizuj, wyciągaj wnioski i twórz dalej, inaczej, lepiej!
Kreatywny content? Mamy to!
Twoja koncepcja dotarła do szerokiego grona odbiorców i wzbudziła wiele emocji? MAMY TO! Content, który nie jest oczywisty, ma elementy wyróżniające, które przyciągają uwagę użytkowników, nie można zostać przez nich niezauważony. Nawet w tym całym morzu kreacji, które codziennie zalewają naszą digitalową przestrzeń. Pamiętaj jednak, że tutaj liczy się odpowiednie przygotowanie i solidny trening. W końcu to właśnie odpowiedni trening czyni mistrza, a ten da Tobie szansę na pokazanie światu, co to znaczy kreatywny content!
#samnektar by Magdalena Firfa/Beeffective
Jeśli chcesz, by Beeffective pomogło Twojej marce w kreatywnych działaniach w digital marketingu,