Komunikacja odpowiednio dopasowana
Sytuacja związana z koronawirusem nie pozostawia złudzeń. W efekcie jego działań obudziliśmy się w zupełnie innej rzeczywistości, zostając zmuszeni do tego, by nauczyć się w niej funkcjonować na nowych zasadach. Pandemia wpłynęła nie tylko na nasze zdrowie, wywołując strach przed zachorowaniem, ale przyniosła również sporo ograniczeń w życiu codziennym, wystawiając całą gospodarkę i biznesową egzystencję wielu firm na wielką próbę. Strategia działania w czasie kryzysu obejmuje wiele obszarów. Jednym z nich jest komunikacja. Na co zwrócić uwagę w czasie przygotowywania treści do mediów społecznościowych w momencie, gdy musimy się zmierzyć z sytuacją daleką od naszego standardowego funkcjonowania? Dzisiaj kilka słów na temat działań w obrębie Facebooka. Zobacz, czy komunikacja Twojej marki w tych trudnych czasach jest odpowiednio dopasowana.
Akcja – weryfikacja!
Zanim zaczniesz pracować nad nowymi treściami sprawdź, czy w Twojej bibliotece zaplanowanych postów nie zawieruszył się jakiś materiał, który w sytuacji kryzysowej nie powinien ujrzeć światła dziennego. Nikt nie będzie chciał teraz czytać o koncercie, który i tak się nie odbędzie, wycieczce do Barcelony, z której i tak w najbliższym czasie nie skorzysta, czy zaproszeniu na wizytę u kosmetyczki, której na razie nie zrealizuje. Takie komunikacyjne „perełki” nie wpłyną dobrze na wizerunek Twojej marki, pozostawiając niepotrzebny niesmak.
Milczenie nie będzie złotem
Chociaż szok wywołany epidemią w wielu firmach spowodował komunikacyjny paraliż, stan ten nie powinien ciągnąć się w nieskończoność. Jeżeli komunikacja w mediach społecznościowych była regularna, wstrzymanie jej na dłuższy czas może okazać się ryzykowne. Po powrocie do normalności Twoi fani mogą Ci tego milczenia po prostu nie wybaczyć. Dobrze przemyśl treści, którymi będziesz się dzielić, jednak nie zwlekaj za długo z tym, by wprowadzać je w życie. Nawiązuj do sytuacji, z którą większość z nas musi się mierzyć, jednak nie bój się czasami nadać komunikacji nieco luźniejszy ton. Producent szybek i folii ochronnych na telefon, sprzedających swoje produkty pod marką MyScreenPROTECTOR potrafi pomysłowo utrzymywać kontakt ze swoimi fanami.
Kierunek? Wizerunek!
Wszyscy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że podstawą utrzymania biznesu jest jego rentowność. Jednak szczyt epidemii to nie najlepszy czas na to, by opowiadać wprost o produktach, czy usługach, jeżeli aktualnie nie są to rzeczy pierwszej potrzeby. Kiedy cały świat zastanawia się nad tym, co przyniesie jutro, a wiele osób odczuwa ogromny niepokój nie tylko w związku ze swoim zdrowiem, ale również przyszłością swojego biznesu, komunikacja w mediach społecznościowych wymaga przemodelowania. Zastanów się, czy w swoich kanałach społecznościowych możesz być wsparciem? Może na co dzień współpracujesz, czy jesteś częścią branży, która najdotkliwiej odczuwa skutki epidemii? Na profilu Aviko HoReCa Polska na Facebooku, prowadzonym dla osób związanych z gastronomią, pojawiło się wiele porad przygotowanych dla właścicieli restauracji, czy punktów gastronomicznych.
Można też na nim znaleźć ciekawe z punktu widzenia branży gastronomicznej informacje: porady prawników, zmiany w przepisach, inspiracje pochodzące od osób, które mierzą się z kryzysem, przegląd akcji wolontariackich. Czas zagrożenia, niepewności i niepokoju jest tym momentem, kiedy warto wrócić do idei mediów społecznościowych – dzielenia się treściami i prowadzenia interaktywnych dialogów. Spraw, by Twoja komunikacja była odpowiednio dopasowana i nadaj jej właściwy ton.
Wykorzystuj kreatywne formaty
Chcesz pozostać w kontakcie z osobami obserwującymi Ciebie w mediach społecznościowych. Połącz się z nimi za pośrednictwem transmisji LIVE. Jesteś fryzjerem? Pokaż, jak samodzielnie podciąć włosy. Prowadzisz salon kosmetyczny? Podziel się poradami na temat pielęgnacji skóry w domowym zaciszu. Czas pandemii pomysłowo wykorzystuje marka Patrizia Aryton, która na swoich kanałach udziela porad na temat stylizacji modowych, które na pewno okażą się cenne po powrocie do normalności: LIVE 1 i LIVE 2.
W grupie raźniej
Oprócz dobrej praktyki dzielenia się wartościowymi treściami, ważnymi dla danej branży i przygotowania komunikacji odpowiednio dopasowanej do realiów, dobrym pomysłem może być również przyłączenie się do konkretnych grup dyskusyjnych, czy wręcz założenie własnej. Chociaż musimy utrzymywać dystans, ciężkie czasy paradoksalnie zbliżyły ludzi do siebie. Nie bójmy się więc prosić o pomoc i szczerze opowiadać o swoim położeniu. Dzięki założonej przez For Solutions grupie na Facebooku – Solutions for Restaurant, osoby związane z gastronomią mogą regularnie wymieniać się informacjami na temat sytuacji, w której znalazła się branża i dzielić poradami na temat tego, jak przetrwać ten trudny czas.
Powiedz światu, co u Ciebie
Chociaż negatywne skutki epidemii odczuwa wiele branż, niektóre z nich zostały wystawione na największa próbę. Nie wszyscy mieli możliwość dokonania rewolucji w swoim modelu biznesowym i odnalezienia nowego źródła przychodu. Jeżeli jednak Tobie się to udało – poinformuj o tym swoich klientów. Zmieniłeś formułę funkcjonowania restauracji? Podziel się tym ze swoimi gośćmi, zapraszając do zamawiania jedzenia na wynos. Prowadzisz szkolenia online, zamiast tych realizowanych stacjonarnie? Zachęć do skorzystania z nich swoich potencjalnych słuchaczy. Pracujesz zdalnie, ale nadal jesteś do dyspozycji osób zainteresowanych Twoją ofertą? Poinformuj o tym, w jaki sposób można się z Tobą skontaktować. Zadbaj o to, by Twoi fani byli na bieżąco, a komunikacja okazała się dobrze dopasowana.
Ten czas można też wykorzystać na zrobienie „porządków” na profilach firmowych w mediach społecznościowych i sprawdzenie, czy dobrze wykorzystuje się wszystkie udostępnione przez platformę obszary.
Digital górą!
Jeszcze jednym z argumentów stojących za tym, żeby szczególnie zadbać o treści pojawiające się aktualnie w digitalu jest fakt zwiększonego ruchu, który od kilku tygodni obserwuje się w Internecie. Liczba jego użytkowników wzrosła o ponad 7%, a sama konsumpcja mediów społecznościowych podskoczyła o 8,7%! Przygotowany przez agencję We Are Social raport wskazuje znaczny wzrost cyfrowej aktywności i dłuższy czas spędzany w digitalu.
Z całym raportem możecie zapoznać się tutaj: LINK.
Trzymaj rękę na pulsie!
Pozostań w kontakcie ze swoimi fanami, a łatwiej będzie Tobie wrócić na stare szlaki komunikacyjne, gdy wprowadzone restrykcje będą powoli wycofywane i wszystko zacznie wracać do normy. Podejdź strategicznie do treści, które zamieszczasz w mediach społecznościowych i spraw, by Twoja komunikacja była odpowiednio dopasowana. Jeżeli na Facebooku prowadzisz również działania kampanijne, zachęcam Cię do poznania wskaźników reklamowych, które warto obserwować przy ograniczonym budżecie.
#samnektar by Agnieszka Lubieniecka/Beeffective Team