Pozycjonowanie w YouTube? Krótkie SEO w 9 krokach
Pamiętasz, jak pytali nas o to, kim chcemy zostać w przyszłości? Ja odpowiadałem: „piłkarzem”. Natomiast ostatnio słyszałem historię, kiedy na to samo pytanie mała dziewczynka odpowiedziała: „youtuberem”. Szok? Niekoniecznie…
Może ta dziewczynka zostanie gwiazdą YouTuba i będzie miała srebrny guzik przekroczenia liczby 100 000 subskrybentów? Oby! Życzę jej tego z całego serca, ale zacznijmy od początku.
Jest wiele powodów, dla których powinieneś przeczytać ten Nektar. Jednym z nich może być to, że sam posiadasz kanał na YouTube i jesteś autorem filmów. Drugim – może jesteś na etapie rozpoczęcia przygody w tym obszarze? Nie byłbym tym faktem zaskoczony, bo i w mojej głowie czasami pojawiała się myśl: „A może rzucić to wszystko i zostać youtuberem? Zaczynać dzień i kolejny film od magicznego hasła: Siemanko kochani, witam Was na moim kanale, dzisiaj pogadamy o…”. Kolejnym argumentem może być to, że pomagasz komuś w prawidłowym ustawieniu tego kanału. A może po prostu wiesz, że warto czytać nasze Nektary, bo dzięki nim możesz poszerzyć albo ugruntować swoją wiedzę? Do jakiejkolwiek grupy potencjalnych czytelników należysz, zapraszam do zapoznania się z kolejną dawką wiedzy.
O co chodzi z tym SEO YouTube?
YouTube jest drugim najbardziej popularnym portalem społecznościowym na świecie. Ustępuje jedynie Facebookowi. Każda osoba, która chce być obecna w mediach społecznościowych, MUSI więc chociaż rozważyć taką potęgę jaką jest YouTube. Nie wierzysz? Spójrz poniżej.
Idąc dalej, treści wideo są aktualnie najbardziej pożądanymi formatami w sieci, więc jeśli je tworzymy, to udostępniajmy je tam, gdzie mają szansę zaistnieć! Nie zapominajmy jednak o tym, żeby robić to z głową.
Podstawowe ustawienia kanału w YouTube
Czy dom buduje się od dachu? Trudno o takie cuda. Zanim wrzucisz materiał wideo na kanał sprawdź, czy wykonałeś wszystkie niezbędne kroki. Łączna liczba ustawień jest bardzo duża, dlatego poniżej znajdziesz kilka podstawowych kroków. Poniższą listę przygotowałem dla kont, które korzystają w widoku z YouTube Studio (w wersji beta).
1. Dodaj słowa kluczowe w ustawieniach kanału
Po przejściu do Studia YouTube, w menu po lewej stronie wybierz opcję Ustawienia. W nowym oknie, które Ci się pojawi, przejdź do widoku Kanał. W pierwsze zakładce Podstawowe informacje znajdziesz okno, gdzie możesz wpisać Słowa Kluczowe kanału YouTube.
Ważna rzecz – nie wpisuj fraz, które nie są związane ze strategią Twojego kanału. Nie konfabuluj, nie dopisuj byle czego. Algorytmy Google’a są zdecydowanie bardziej zaawansowane niż Ci się wydaje. W dużym skrócie – dobrze dobrane słowa kluczowe, to większa liczba odsłon Twoich filmów, wejść na Twój kanał i lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, by ustawić też kraj w ustawieniach.
2. Dodaj element marki podczas wyświetlania filmu w YouTube
Skoro jesteśmy w ustawieniach kanału, warto przejść dwie zakładki dalej. Element marki to mały znak wodny, który widzisz w każdym filmie w prawym dolnym rogu. To dodatkowe miejsce, w którym osoba oglądająca film może podjąć decyzję o subskrypcji Twojego kanału. Warto o tym pamiętać.
Od Ciebie zależy, czy element marki będzie wyświetlał się przez cały film.
3. Ustaw e-mail kontaktowy oraz opis kanału
Dane kontaktowe to bardzo ważna kwestia, jeśli liczysz na potencjalną współpracę. Zdarzają się też takie sytuacje, kiedy korzystamy z materiałów, które należą do osób trzecich. W takich okolicznościach, zamiast narażać się na krytykę w postaci komentarzy i wywoływać niepotrzebne zamieszanie, lepiej mieć możliwość nawiązania kontaktu poprzez adres e-mail.
W tej sekcji dodasz również opis Twojego kanału. Wykorzystaj ją do napisania kilku słów o sobie, czy swojej marce. Wytłumacz, co będzie się pojawiało w kanale, zachęcając potencjalnych odbiorców. Dodaj lokalizację i inne informacje, które wydają się Tobie kluczowe. Na samym dole możesz umieścić też linki do innych miejsc w sieci. Zbudujesz tym samym wiarygodność swoich działań w mediach społecznościowych.
4. Wygeneruj link, który zasugeruje subskrypcje kanału
Bardzo przydatna opcja, jeśli kierujemy osoby z innych miejsc w sieci do kanału w YouTube. Jak to zrobić? Skopiuj link swojego kanału i dopisz do niego ?sub_confirmation=1. Na początku Twój URL kanału w YouTube będzie bardzo długi, składający się z kilkudziesięciu losowych znaków. Dla przykładu wykorzystamy link do kanału naszego Klienta – AVIKO Foodservice:
Zwykły link do kanału:
https://www.youtube.com/channel/UCQ-2jiBtHKL_Am-_lEfHG6Q
Link z dodaną końcówką sugerującą subskrypcję:
https://www.youtube.com/channel/UCQ-2jiBtHKL_Am-_lEfHG6Q?sub_confirmation=1
Proste, przyjemne i zgodne z prawem. W rękach osób, które mają swoich fanów w innym miejscu, mogą szybko zwiększyć liczbę subskrybentów. Subskrybenci to w pewien sposób social proof, który również wzmocni SEO YouTube.
5. Zadbaj o wygląd kanału dla gości i subskrybentów
Jeśli dojdziesz już do etapu, na którym dysponujesz kilkoma, czy kilkunastoma filmami, ułóż je w odpowiedni sposób: grupuj i twórz playlisty. Odpowiednie umiejscowienie będzie wygodniejsze dla Twoich widzów, którzy z łatwością dotrą do powiązanych ze sobą tematycznie filmów w jednym miejscu.
Przy układaniu playlist, każdy znajdujący się w niej film możesz ozdobić spójną kolorystycznie miniaturą. Jeśli prowadzisz kanał związany z gastronomią, playlistę związaną z posiłkami wege możesz np. powiązać z kolorem zielonym.
Podstawowe ustawienia filmów pod SEO YouTube
Skoro nasz kanał został już wstępnie ustawiony, warto przejść do ułożenia filmów. Na co przede wszystkim zwrócić uwagę i o czym należy pamiętać?
6. Właściwy opis oraz słowa kluczowe dla filmu
Podczas przesyłania filmu w okienku, który Ci się pojawi, YouTube będzie od Ciebie wymagał wpisania tytułu oraz opisu. To bardzo ważne czynniki, które w znacznym stopniu wpływają na pozycjonowanie SEO YouTube! Na tym etapie należy się zastanowić: „co ludzie wpisują w wyszukiwarkę” albo zadać sobie pytanie „jak potencjalny odbiorca ma dotrzeć do mojego wideo?”.
Pierwsze miejsce, w którym można to sprawdzić, to wyszukiwarka w YouTube:
Wpisz kilka fraz, przekonaj się jakie dostajesz podpowiedzi i wybierz taką, która jest najtrafniejsza.
Opis filmu powinien mieć powyżej 450 znaków, czyli co najmniej tyle, co dwa solidne akapity. Pamiętaj o tym, że w wynikach wyszukiwania w Google, dwie pierwsze linijki pojawiają się pod nazwą wideo. Wyszukiwane frazy zostaną automatycznie pogrubione, co przyciąga wzrok i w konsekwencji zwiększa szansę na przejście do Twojego materiału.
Co warto umieścić w opisie filmu? Możesz chociażby zawrzeć w nim linki, które będą kierowały do innych miejsc w sieci. Jeśli planujesz z YouTube przenosić użytkowników do swojego serwisu internetowego, warto zastosować linki z UTM, dzięki którym na późniejszym etapie analityki będziesz mógł zmierzyć jakość ruch. Może warto tutaj zostawić link do subskrypcji, który został wyżej opisany? Jeżeli po pierwszym kontakcie z Twoją treścią, odbiorca postanowił przeczytać opis, czyli wykazał zainteresowanie, wykorzystaj ten fakt, zachęcając go do subskrybowania kanału.
7. Dodanie tagów do filmu w YouTube
Dodając tagi, wysyłasz jasny sygnał algorytmowi YouTube o tym, czego dotyczy Twój film, w jakim segmencie się zawiera i komu powinien się wyświetlić. Filmy bez tagów mają praktycznie zerową szansę na pokazanie się wysoko w wynikach wyszukiwania. Przy obecnej, dość sporej konkurencji, jest to kluczowy element. Tagi można dołożyć na późniejszym etapie, ale jeśli film ma być publiczny – musi być opisany tagami. Masz na to maksymalnie 500 znaków.
8. Dodanie elementów kart podczas wyświetlania filmu
Ten dodatek bardzo usprawnia poruszanie się wewnątrz kanału. W prawym górnym rogu filmu możesz zamieścić skrót w postaci przejścia, np. do innego filmu dopasowanego do odbiorcy, ewentualnie do playlisty, jeśli już została założona.
9. Elementy końcowe podczas wyświetlania filmu
To szybkie do wdrożenie rozwiązanie, które pomoże pozyskać subskrybenta oraz utrzyma widza na kanale. Jak ono działa? W ostatnich sekundach wyświetlania filmu możesz pokazać swojemu widzowi kolejny film z konkretnej playlisty, ewentualnie inny materiał do niego dopasowany. Możesz zastosować też oba rozwiązania jednocześnie, jeśli jednak na Twoim kanale nie ma wystarczającej liczby materiałów – wystarczy jedno.
SEO YouTube ma znaczenie już od pierwszych kroków w tym kanale
Pamiętaj, by film, który umieszczasz na swoim kanale, odpowiednio nazwać. Zamiast spacji w nazwie pliku, stosuj podkreślenia „_”, ewentualnie dywiz (łącznik) „-„. Zamiast umieszczać film o nazwie „xyz1.mp4”, lepiej opisać go: „przepis_na_szybkie_sniadanie.mp4”. Domyślnie zapisany plik z Twojego urządzenia, którym materiał został nagrany, wpłynie niekorzystnie na pozycjonowanie.
Wyżej wymienione punkty to tylko kilka wytycznych, od których warto zacząć działania w kanale YouTube . Zaawansowane czynności, takie jak analityka, czy podpięcie konta do Google Ads, to temat na odrębny Nektar. Ciekawy pomysł na obecność na YouTube, oparty na oryginalnych, spójnych i autentycznych treściach to jedno, druga kwestia to dbałość o to, by Twój materiał już na starcie miał więcej szans na to, by zdobywać lepsze pozycje i zostać zauważonym. To jednak osiągniesz dopiero wtedy, kiedy zadbasz o odpowiednie SEO kanału YouTube.
#samnektar by Paweł Ciosk/Beeffective Team