Efektywna komunikacja B2B w mediach społecznościowych
Czy media społecznościowe to odpowiednie miejsce do prowadzenia komunikacji w segmencie B2B? Jeżeli wciąż zastanawiasz się nad odpowiedzią, to znaczy, że szybko musisz odrobić lekcję!
Rzeczywiście mogłoby się wydawać, że media społecznościowe są tym obszarem digitalu, który lepiej sprawdzi się w komunikacji skierowanej do klienta indywidualnego. Tutaj możemy pozwolić sobie na mniej formalną narrację i przede wszystkim skupić się na budowaniu zaangażowania. Natomiast komunikacja B2B najczęściej traktowana jest jako ta, która z założenia powinna mieć poważniejszy charakter. Wszak jej najważniejszym celem jest dzielenie się wiedzą i podsuwanie gotowych rozwiązań, a to wymaga pokazania się w roli eksperta. Jednak czy tak jest zawsze?
Zanim padnie odpowiedź na to pytanie, zacznijmy od tego, że w mediach społecznościowych faktycznie dominują treści skierowane do klienta indywidualnego i trend ten zapewne zostanie utrzymany. Nie oznacza to jednak, że obszar ten okazuje się nieciekawy dla marek, które chcą nawiązać relacje ze światem biznesu. Wręcz przeciwnie!
Okazuje się, że firmy, chcące współpracować z segmentem B2B, coraz silniej zdają sobie sprawę z potencjału, jaką niesie ze sobą obecność w mediach społecznościowych. Przeznaczają więc na ten obszar coraz większą część budżetów marketingowych. Z raportu opublikowanego przez Sagefrog Marketing Group wynika, że aż 73% marketerów B2B zakłada wykorzystanie mediów społecznościowych w swoich strategiach marketingowych.
Nastaw ucho i słuchaj!
Podstawowym etapem wszystkich działań nastawionych na efekt jest niewątpliwie STRATEGIA. Zanim jednak zaczniesz tworzyć ambitne plany podboju mediów społecznościowych sprawdź, gdzie w sieci znajdują się Twoi potencjalni klienci. Jak to zweryfikować? Włącz SOCIAL LISTENING!
Oczywiście możesz uruchomić Google Alert, który będzie wykrywał i powiadamiał o zmianach interesujących Cię treści. Dobrym pomysłem może okazać się też analizowanie Google Trends w poszukiwaniu informacji na temat zapytań kierowanych do wyszukiwarki. Zawsze też możesz na własną rękę przekopać Internet z nadzieją odnalezienia adekwatnych informacji na temat interesujących Cię treści. Jeżeli jednak zależy Tobie na efektywnej analizie, a czas wolisz przeznaczyć na inne obszary rozwoju biznesu, rozważ możliwość skorzystania z takich narzędzi jak Brand24, SentiOne, czy NewsPoint, które przeprowadzą monitoring internetu i sieci społecznościowych za Ciebie. Dzięki nim sprawdzisz tematykę podejmowanych dyskusji w danej branży, sprawdzisz konkurencję, jak również zweryfikujesz sentyment pojawiających się komentarzy.
Raz uruchomiony social listening warto pozostawić włączony na dłużej i być na bieżąco z monitorowaniem treści, które i Ty możesz podejmować w swoich kanałach społecznościowych. Dzięki temu Twoja komunikacja B2B będzie adekwatna do tematyki podejmowanej w interesującej Cię branży.
Które kanały wybrać?
Myśląc o komunikacji do B2B swoje myśli od razu kierujemy w stronę LinkedIn. Nic w tym dziwnego! Ten najpopularniejszy serwis dla profesjonalistów jest wręcz wymarzonym miejscem do tego, żeby przemówić do biznesu. Tezę tę potwierdzają również badania. Zgodnie z raportem Sagefrog Marketing Group, najczęściej konsumowanym serwisem społecznościowymi w segmencie B2B jest właśnie LinkedIn:
O potencjale sprzedażowym i biznesowych możliwościach tego kanału pisaliśmy już wiele razy, zwracając uwagę na to, jak poruszać się w jego przestrzeni i jak zaangażować inne osoby z organizacji do działań w jego obszarze.
Chociaż liczba użytkowników LinkedIna jest zdecydowanie mniejsza, jeżeli porównamy ją z takimi gigantami, jak YouTube, czy Facebook:
to w przypadku LinkedIna bardziej chodzi o jakość, a nie o ilość. Właśnie tutaj mamy największą szansę na dotarcie z komunikatem do osób decyzyjnych – właścicieli firm, czy menedżerów na kluczowych stanowiskach w organizacjach.
Chociaż LinkedIn jest niewątpliwie ważnym kanałem do realizacji SOCIAL SELLINGU, nie jest przecież jedynym! Sporym potencjałem w docieraniu do potencjalnych klientów z segmentu B2B, szukających konkretnych usług lub produktów online w mediach społecznościowych, jest również Facebook.
2.8 miliarda aktywnych użytkowników tego kanału robi wrażenie, a wśród nich niewątpliwie znajduje się również grupa decydentów z segmentu B2B, do których warto się zwrócić. Chociaż tutaj można sobie pozwolić na nieco więcej narracyjnego luzu, to wciąż należy pamiętać o tym, że Twoje treści powinny utrzymywać wysoki poziom i zachęcać użytkowników do tego, żeby zapoznali się z Twoją ofertą, a jeszcze lepiej – by byli skłonni się z Tobą skontaktować lub zostawić do siebie kontakt.
Jednym z rozwiązań jest kampania leadowa, którą możesz przeprowadzić na Facebooku, np. taka, która zachęca do zapisywania się do newslettera:
W przypadku Facebooka podkreślaj wprost, że dany komunikat jest skierowany do firm, a nie klienta indywidualnego:
YouTube
O tym, czy Twoja firma powinna być na YouTube pisaliśmy już wcześniej. Pytanie, czy ten kanał odwiedzany jest również przez B2B? Zważywszy na to, że YouTube, oprócz ogromnej liczby korzystających z tego kanału użytkowników, jest również jedną z bardziej popularnych wyszukiwarek, odpowiedź nasuwa się sama. Dobrze, by komunikacja B2B miała charakter poradnikowy, a format video jest jednym z tych, który idealnie nadaje się do tego, by edukować.
Dobrze przygotowany profil na YouTube może okazać się kluczowym obszarem pozyskiwania zainteresowania również wśród B2B. Jest to doskonałe miejsce do tego, by nawiązać współpracę z vlogerami, ale przede wszystkim kanał, w którym możesz przedstawić swoje usługi w ciekawy sposób i to nawet w tych branżach, które w przypadku YouTuba mogłby wydawać się nieoczywiste.
Nie przecieraj oczu ze zdziwienia! Twoi biznesowi klienci odwiedzają również Instagram! Od Ciebie jednak zależy, w jaki sposób przygotujesz treści w tym kanale, by były one interesujące dla decydentów z segmentu B2B. Dziel się poradami, pokaż, że jesteś ekspertem, namawiaj klientów do tego, by z Twoimi produktami i usługami rozwijali swoje biznesy! Pamiętaj również, żeby wprost podkreślać to, że Twój profil skierowany jest właśnie do firm, a nie klienta indywidualnego.
Oczywiście Instagram nie jest dla każdego biznesu. Decyzja o obecności Twojej marki w tym kanale powinna być wynikiem dogłębnej analizy. Jeżeli jednak nadal nie jesteś przekonany do obecności na Instagramie, tylko dlatego, że wydaje się on Tobie za mało biznesowy, niechaj liczby przemówią!
Chociaż z raportu przygotowanego przez Sagefrog Marketing Group wynika, że wciąż tylko 31% firm używa w swoich działaniach Instagrama, to właśnie ta platforma uważana jest za tą, która, generuje największe zaangażowanie wśród użytkowników. Okazuje się więc, że ciekawie prowadzony profil, może okazać się efektywnym narzędziem również w budowaniu relacji biznesowych.
O czym i jak mówić?
Chociaż tematyka komunikatów kierowanych do segmentu B2B jest najczęściej ekspercka i utrzymana w biznesowym tonie, nie oznacza to, że nie powinna być inspirująca, czy nawet wzbudzająca emocje. Celem przygotowywanych treści jest przecież dotarcie do osób, które podejmują decyzję o ewentualnej współpracy z Twoją marką. A ludzie, niezależnie od tego, jakie role pełnią w życiu zawodowym, wciąż pozostają przecież ludźmi. Zgodnie z definicją H2H, czyli Human-to-Human, nie mówisz do firm, a do żywych istot, których doświadczenie w obcowaniu z Twoją marką kształtuje się w różnych punktach styku. Obszar mediów społecznościowych może okazać się wśród nich jednym z kluczowych.
Pomysł na to, w jaki sposób zwracać się do swojej grupy docelowej i jakie tematy poruszać, to oczywiście ważne elementy strategii, którą będziesz realizować w swoich kanałach. Nie zapominaj jednak o tym, że tutaj liczy się również swojego rodzaju empatia. Wyraźnie można ją było obserwować od początku pandemii koronawirusa. Firmy, czy bardziej – tworzący je ludzie, szukali nie tylko informacji o tym, jak utrzymać swoje biznesy. Ważne okazywały się dla nich również porady na temat obszarów bardziej emocjonalnych, związanych z bezpieczeństwem miejsca pracy, czy ochroną swojej rodziny. To pokazało, jak ważnym jest szybkie dopasowanie komunikacji w dobie kryzysu i sprawne, ale również wyważone reagowanie na ciężką sytuację.
Jakich formatów używać?
Media społecznościowe dają możliwość wykorzystania wielu ciekawych formatów, które przyciągną uwagę użytkownika z segmentu B2B. Idealnie również nadają się do tego, by dzięki ich specyfice zaprezentować treści poradnikowe w ciekawy sposób.
Pamiętaj również o tym, żeby zadbać o stronę wizualną komunikatów. Strona graficzna i komunikacja B2B nie musi być przecież nudna i toporna! Osoba szukająca dostawcy usług czy produktów również chce zostać „złapana za serce”! Przyciągająca wzrok grafika naprawdę może w tym pomóc.
Chcesz opowiedzieć historię albo w ciekawy sposób podzielić się poradami ze swoją grupą docelową? Użyj formatu KARUZELA:
Zależy Tobie na dotarciu do segmentu B2B i nawiązaniu relacji? Postaw na treści VIDEO i LIVE organizując webinary. Dane, które użytkownik zostawi, by obejrzeć wydarzenie, możesz potem wykorzystać do nawiązania relacji biznesowych.
Pozwól też swojej grupie na chwilę wytchnienia i trochę luzu. Pojedyncza grafika również może zwrócić uwagę, jeżeli włożysz w nią nieco kreatywności i postarasz się wywołać uśmiech na twarzach odbiorców:
Rozwiązań i pomysłów może być naprawdę wiele. Najważniejsze to mieć świadomość potencjału, jaki media społecznościowe stanowią dla marketingu treści w B2B.
Komunikacja B2B w mediach społecznościowych krok po kroku
Mam nadzieję, że udało mi się Ciebie przekonać, że media społecznościowe to miejsce o niezwykłym potencjale, jeżeli chodzi o dotarcie do grupy klientów z segmentu B2B. Zastanawiasz się jak się do niej przygotować? Przypominam o najważniejszych elementach:
- Sprawdź, gdzie jest Twoja grupa docelowa i jakie tematy ją interesują, czyli włącz SOCIAL LISTENING.
- Przygotuj STRATEGIĘ działania, w której opiszesz grupę docelową, do której będziesz mówić, opiszesz linie komunikacyjne, które będziesz realizować, ale również formaty i ton narracji, który będziesz wykorzystywać.
- Wybierz te KANAŁY mediów społecznościowych, które najlepiej sprawdzą się w Twoim biznesie. Nie musisz być wszędzie!
- Przygotuj WARTOŚCIOWE TREŚCI i nastaw się na dzielenie się wiedzą, która zbuduje Twój wizerunek eksperta i wzbudzi zaufanie wśród potencjalnych klientów biznesowych.
- Liczne grono obserwujących nie powinno być Twoim głównym celem. Lepiej mieć wśród fanów profilu mniejszą, ale bardziej jakościową i DOPASOWANĄ GRUPĘ ODBIORCÓW.
- Zaplanuj PŁATNE METODY dotarcia.
- Zastanów się, w jaki sposób będziesz MIERZYĆ EFEKTY swoich działań.
- Niech Twoim głównym celem nie będzie samo zaangażowanie na profilu w mediach społecznościowych. Zachęcaj użytkowników do PRZEJŚCIA NA STRONĘ WWW.
Nie strać szansy i nie zmarnuj potencjału
Pamiętaj, że zanim potencjalny klient B2B kupi Twój produkt czy usługę, z dużym prawdopodobieństwem sprawdzi Cię w Internecie. Dlatego tak ważnym jest, by zadbać o wysoki poziom swojej witryny. Natomiast media społecznościowe to bardzo dobry sposób na to, by zwiększyć ruch na stronie! O ile oczywiście prezentowane przez Ciebie treści zainteresują użytkowników i sprawią, że będą chcieli dowiedzieć się o Twojej marce znacznie więcej.
Zapewnienie odpowiedniego zespołu i partnerów w celu dostarczania naprawdę wartościowych i wyróżniających się treści, jest kolejnym krokiem dla organizacji B2B, by mogły efektywnie wykorzystać inwestycje w media społecznościowe.
Zastanawiasz się, czy komunikacja B2B w mediach społecznościowych jest dla Ciebie? W Beeffective chętnie porozmawiamy z Tobą o możliwościach, które świat digitalu ma do zaoferowania Twojej marce.
#samnektar by Agnieszka Lubieniecka/Beeffective Team