Efektywna kampania na Pintereście
Usłyszałeś już ostatni gwizdek w maratonie przygotowań do działań w Q4? Black Friday, święta, promocje, zniżki, karty lojalnościowe… Trochę tego jest. Pamiętaj, że zawsze warto wszystkie działania rozłożyć najlepiej według lejka sprzedażowego i… kanałów dotarcia. To też ostatnie chwile na zainwestowanie w kampanie, które potrzebują czasu na optymalizację i otwarcie się na nowe kanały dotarcia do klientów. Nie ma zatem na co czekać, wsiadaj, wytłumaczę Ci po drodze! Obiecuję, że będzie ciekawie, bo dzisiaj dowiesz się, co oznacza efektywna kampania na Pintereście!
Jeżeli udało mi się przykuć Twoją uwagę to świetnie! Pinterest jest aktualnie jednym z najbardziej popularnych kanałów social media. Wyobraź sobie, że Pinteresta przegląda już 4,23 mln Polaków, a największą grupą społeczną używającą tej aplikacji wciąż są millenialsi – wśród nich większość Polek, które stanowią ponad 80% aktywnych użytkowników. Wg raportu Digital 2022 agencji We are social, dotarcie reklamowe w Polsce oceniane jest na 78,7 % wśród kobiet i 16,2% wśród mężczyzn.
Zatem jeśli prowadzisz firmę lub działania reklamowe dla biznesów w branżach takich jak: beauty, fashion, lifestyle czy design, to umiejętność tworzenia efektywnych kampanii na Pintereście może okazać się bardzo przydatna.
Najlepsze w Pintereście jest to, że może być punktem styku z Twoją marką na każdym etapie lejka sprzedażowego. Rozbudowany system reklamowy pozwala również mierzyć konwersję i wszystkie dane, potrzebne do mierzenia skuteczności Twoich reklam.
Aby kampania na Pintereście była efektywna, nie potrzeba tylko odpowiedniej znajomości systemu reklamowego. Tutaj równie ważna jest świadomość, że jest to platforma o wysokiej estetyce i warto tworzyć tam materiały reklamowe tak, by nie odbiegały urokiem od pinów organicznych.
Kampania na Pintereście – struktura konta reklamowego
Pinterest wykorzystuje system aukcyjny, a konto reklamowe podzielone jest na 3 główne części – kampanię, grupę reklam i reklamy. Brzmi znajomo, prawda? Jeśli wcześniej prowadziłeś kampanie, np. na Facebook’u czy TikToku, nie powinieneś napotkać tutaj większych trudności.
Jeśli nie masz doświadczenia w reklamowej obsłudze wymienionych kanałów, to pamiętaj, że na poziomie kampanii musisz ustawić cel i limit wydatków. Na etapie tworzenia grup reklam wybierasz target, ustawiasz budżet, daty emisji, miejsca, w których będziesz wyświetlał reklamy odbiorcom i opcje ich kierowania. Natomiast w reklamie – własnoręcznie tworzysz piny lub używasz wcześniej zapisanych. Dobierasz odpowiedni opis reklamy, a także adres URL, który będzie prowadził do wybranych produktów.
Żeby kampania na Pintereście była skuteczna, należy również zapoznać się bliżej z celami. Zobacz, jakie masz do wyboru:
Kreowanie świadomości marki – tutaj masz do wyboru Świadomość marki oraz Wyświetlenia wideo. Jeśli wybierzesz ten cel, Twoje reklamy będą kierowane do ludzi, którzy najchętniej obejrzą Twoje kreacje. Cel ten polecany jest do zastosowania na początku lejka sprzedażowego, by zaznajomić odbiorców z marką.
Kolejnym celem jest Rozważenie zakupu (Wcześniej ruch), który ma skłonić potencjalnych klientów do odwiedzania Twojej strony internetowej. Jest to naprawdę ważny trybik w całej machinie, który mocno wspiera sprzedaż.
Wybierając cel – konwersja, kierujesz już swoje komunikaty reklamowe do osób, które z największym prawdopodobieństwem kupują Twoje produkty. Możesz skorzystać z własnoręcznie skonfigurowanych pinów lub wgranego wcześniej feedu produktowego.
Formaty reklam na Pintereście
Formaty reklam, które wpłyną na efektywność Twojej kampanii to przede wszystkim:
Podstawowy pin promowany
Obraz w formie kwadratu lub pionowego prostokąta. Jeśli prowadzisz już profil na Pintereście możesz wykorzystać również te wcześniej dodane. Zaoszczędzi Ci to pracy.
Promowany Pin wideo
Może trwać od 4 sekund do nawet 15 minut. Pamiętaj jednak o tym, że długość filmu może wpłynąć na koszt reklamy, a także o tym, że żyjemy w czasach, gdzie pochłaniamy ogromną ilość komunikatów trwających max. 15-30 s.
Tutaj masz też do wyboru dwa warianty: film o standardowej szerokości – ten sam format co inne Piny lub film o maksymalnej szerokości, który wyświetla się na cały ekran po kliknięciu reklamy (to zastosowanie polecane jest do reklam na desktopie).
Karuzela pinów
Format podobny do pinów standardowych, może składać się z dwóch do pięciu kart.
Pin promujący aplikację
Jest to zdjęcie z opisem aplikacji, na którą odbiorca zostaje automatycznie przekierowany po kliknięciu reklamy. Jest również możliwość innego sposobu instalacji aplikacji bez wychodzenia z Pinteresta.
Piny zakupowe
Piny wykorzystujące wcześniej wgrany feed produktowy. Aby móc z tego korzystać wcześniej musisz zadbać o wgranie kodu głównego Pinteresta na swoją stronę i weryfikację jej. Polecam również skonfigurować zdarzenia pod konwersję, by odpowiednio mierzyć swoje działania.
Co jeszcze musisz wiedzieć, by móc tworzyć efektywne kampanie na Pintereście?
Jak targetować reklamy?
Jeżeli już wiesz, jakie formaty masz do dyspozycji, czas przedstawić możliwości targetowania.
Pinterest umożliwia wybranie odpowiedniej strategii kierowania reklam i oprócz standardowych danych demograficznych czy umiejscowień, możesz kierować je do ludzi o konkretnych zainteresowaniach, do wybranych grup remarketingowych (lista klientów, osoby, które przeszły do witryny, osoby, które weszły w interakcję z pinami na Pintereście, osoby podobne do odbiorców z istniejącej listy), a także po słowach kluczowych.
Platforma pozwala kierować jedną grupę reklam na aż 20 tys. słów kluczowych! Warto jednak skorzystać z np. 30 – 50 precyzyjnych słów, które będą najlepiej konwertowały. I tutaj, podobnie jak w Google Ads, mamy do wyboru poniższe rodzaje dopasowań:
– przybliżone,
– do wyrażenia,
– dokładne
– wykluczające.
Kampania na Pintereście, a mierzenie skuteczności
W tym obszarze Pinterest również przychodzi z ciekawym rozwiązaniem, które może ułatwić pracę. Na koncie reklamowym znajdziesz tabele dedykowane – Przegląd, Wyświetlanie, Skuteczność, Film. Wskażą Ci one najważniejsze dane, dzięki którym zmierzysz opłacalność swoich działań i sprawdzisz, czy kampania na Pintereście rzeczywiście jest efektywna. Możesz również sam tworzyć kolumny niestandardowe i customizować swoje pole do analizy.
Ciekawostką może być również nowość, którą niedawno wprowadził Pinterest. Mowa tutaj o Planerze Trendów. Dzięki niemu możesz przeglądać najnowsze trendy w wyszukiwaniach użytkowników Pinteresta, znaleźć nowe segmenty odbiorców i opracować odpowiednio dobraną strategię swoich działań.
Trendy możesz filtrować pod względem danych demograficznych, konkretnego zakresu dat, słów kluczowych, a także rodzajów trendów, np. trendów sezonowych czy najpopularniejszych trendów miesięcznych.
Mam jeszcze kilka porad, które pomogą Ci rozwinąć skrzydła. Tym bardziej jeśli prowadzisz reklamy dla e-commerce. Pamiętaj też o śledzeniu działań w swoim sklepie! W tym celu koniecznie zainstaluj Pinterest Tag na swojej stronie, a także skonfiguruj całą ścieżkę zdarzeń konwersji.
Ehh, naprawdę musisz już uciekać? Ok, rozumiem, ale spotkajmy się niedługo w tym samym miejscu to opowiem Ci więcej na ten temat.
#samnektar by Sandra Szyszko/Beeffective
Szukasz wsparcia w efektywnych działaniach w digitalu, w tym na Pintereście, które pozwolą rozwinąć Twój biznes?