Biznesowa sesja zdjęciowa – powierz ją profesjonalistom!
„Jak Cię widzą, tak Cię piszą”! Nie bez przyczyny ta stara maksyma była ciągle powtarzana przez naszych rodziców, gdy wychodziliśmy na ważny egzamin, czy na pierwsze spotkanie z potencjalnym pracodawcą. Podobnie jest w biznesie. Odpowiedni wygląd tworzy określony wizerunek właścicieli firm, managerów, osób, które dopiero zaczynają przygodę z pracą, czy w końcu nas samych.
Po co właściwie nam fotograf ?
Niektórzy są zdania, że przecież zdjęcia może wykonać kolega z księgowości, bo weekendowo robi fotografie martwej natury i czasami wykona zdjęcia u cioci na imieninach. Oczywiście to też jest „fotograf”, który wykonuje zdjęcia i jak najbardziej mogą być one dobre, ale czy zadbają o nasz wizerunek?
Tutaj pokusiłbym się o spotkanie z kimś, kto wie, jak powinna wyglądać biznesowa sesja zdjęciowa i zdaje sobie sprawę z tego, że dobre zdjęcia nie tylko budzą zaufanie, ale również sprzedają. Oczywiście wspomniany kolega z księgowości też jest „fotografem” i zapewne pozostaje wrażliwy na piękno. Niekoniecznie jednak musi znać wszystkie aspekty związane z wizerunkiem w biznesie.
Dobre zdjęcia to przede wszystkim inwestycja. Właściciele firm często zapominają o tym, że klienci kupują oczami. A żeby coś kupić oczami to trzeba to najpierw zobaczyć. Dopiero wtedy zaczyna się proces decyzji związany z potrzebą, czy chcemy nabyć dany produkty, czy usługę.
Biznesowa sesja zdjęciowa – dlaczego warto?
Jak już dojdziemy do wniosku, że pan z księgowości w roli fotografa jednak nie będzie najlepszym wyborem i słusznie poczujemy konieczność zrobienia porządnych zdjęć – połowa sukcesu za nami.
Okazuje się, że bez dobrych materiałów wizualnych będzie nam ciężko coś sprzedać, a bez dobrych zdjęć nie wzbudzimy zaufania wśród klientów, czy partnerów biznesowych.
Co więc daje nam biznesowa sesja zdjęciowa?
- Dzięki profesjonalnemu wizerunkowi jesteśmy profesjonalnie odbierani.
- Klienci zaczynają nas traktować bardziej serio.
- Budzimy zaufanie.
- Zwiększamy prawdopodobieństwo sprzedaży naszych produktów lub usług.
Do czego możemy używać zdjęć biznesowych/wizerunkowych?
- Na potrzeby strony internetowej, np. pokazując pracowników przy pracy – tak fizycznej, jak i umysłowej.
- Pokazania swoich usługi produktów.
- Do tekstów eksperckich, wywiadów w mediach.
- Do celów marketingowych, np. posty w mediach społecznościowych, czy materiałach sponsorowanych w prasie.
- Przy prezentacjach, materiałach sprzedażowych typu foldery.
Biznesowa sesja zdjęciowa – na co zwrócić uwagę?
- Wybór fotografa: człowiek, który poza noszeniem ciężkiego sprzętu, potrafi się nim także posługiwać. Ma pojęcie oraz doświadczenie w fotografii biznesowej. Przed sesją warto sprawdzić jego portfolio oraz styl, weryfikując czy na pewno nam odpowiada. Odbiór zdjęć jest sprawą bardzo subiektywną. Nie każdemu to samo ujęcie przypadnie do gustu. Warto przed wyborem fotografa poszukać inspiracji w Internecie, podpatrzeć, jak konkurencja pokazuje się w materiałach reklamowych. Dzięki takiemu zabiegowi, unikniemy niepotrzebnego spięcia przy oddaniu zdjęć i ewentualnych poprawek.
- Jak już wybierzemy styl fotografii, który nam się podoba – trzeba wybrać fotografa. Dobry specjalista w tym obszarze, poza posiadaniem portfolio, musi znać się na zdjęciach biznesowych oraz mieć świadomość ich przyszłego zastosowania.
- Dobry fotograf przed wyceną wykona:
- Spotkanie z zainteresowanymi sesją zdjęciową.
- Zaprezentuje portfolio.
- Opowie, jaką wartość dla firmy wniesie dobrze zrealizowana biznesowa sesja zdjęciowa.
- Przeprowadzi dokładny audyt potrzeb.
Ostatni punkt jest kluczowy, bo dzięki niemu będziemy mogli określić kierunek i atmosferę zdjęć oraz to, do czego będą używane. Dlaczego jest to tak istotne ? Inaczej przygotowuje się sesję na potrzeby strony internetowej a inaczej taką, która będzie wykorzystana w postach na Facebooku. W jeszcze inny sposób będziemy natomiast przygotowywać sesję wizerunkową prezesa albo właściciela firmy.
Gdy już wybraliśmy fotografa, następuje wycena oraz jedna z ważniejszych rzeczy po akceptacji budżetu, czyli scenariusz sesji zdjęciowej!
Scenariusz sesji zdjęciowej – o czym należy pamiętać?
Scenariusz sesji zdjęciowej powinien uwzględniać takie elementy jak:
- Harmonogram zdjęć, czyli: Kto? Gdzie? O której?
- Wykonanie ewentualnego makijażu czy stylizacji fryzur.
- Ustalenie, czy zdjęcia będą robione w studio, w plenerze, czy może w biurze.
- Spis atrybutów do zdjęć.
- Opis strojów.
- Ilość zdjęć.
- Opis kadrów w formie tekstowej albo przykładów jak mogłyby wyglądać.
Miejsca na plan zdjęciowy
Ważnym elementem każdej sesji zdjęciowej jest spójność. Przykładowo jesteśmy kancelarią prawniczą. Prawnik to osoba zaufania publicznego. Trudno więc, by sesja odbyła się w miejscu, które nie koresponduje ze służbowym profilem. Tutaj dobrym rozwiązaniem będzie biurowiec, budynek sądu czy minimalistyczne tło, np. betonowa, szklana ściana, elegancki apartament lub sala konferencyjna.
Natomiast gdy reprezentujemy firmę IT, czy agencję marketingową, to możemy sobie pozwolić na więcej luzu. Betonowa ściana w roli tła też będzie dobrym rozwiązaniem, ale takie branże mogą również dobrze zaprezentować się w mniej oficjalnych miejscach. Tutaj sprawdzą się pomieszczenia loftowe na stoczni, chill room lub miejsce w restauracji z niebanalnym wystrojem.
Biznesowa sesja zdjęciowa w kadrach
Na zdjęciach starajmy się być zrelaksowani, traktujmy ją jako dobrą zabawę. Podczas sesji, które wykonuję, staram się dużo rozmawiać z moimi modelami i pożartować. Próbuję tak prowadzić rozmowę, żeby między jednym a drugim żartem wyłapać najlepszy pasujący kadr. Same zdjęcia warto wykonać w różnych wariantach, takich jak np.:
- Zdjęcia pionowe portretowe z bliska i z daleka.
- Fotografie poziome w bliższej lub dalszej perspektywie.
- Zdjęcia przy biurku, na tle jakieś ciekawej przestrzeni, przy ścianie.
Starajmy się, aby zdjęcia nie były nudne niczym fotografie do paszportu albo dowodu.
Ubiór – ważny element sesji
Odpowiedni ubiór również wpływa na odbiór fotografii. W przypadku sesji biznesowej, zawsze dobrze się sprawdzi klasyczny strój. Ciemna marynarka i biała koszula bez wzorów u Panów, a u Pań prosta sukienka, czy garnitur w stonowanych barwach.
Inaczej w branży kreatywnej – tutaj można nieco zaszaleć! Ciężko sobie wyobrazić grafika albo marketingowca z agencji social media w dopasowanym garniturze i krawacie zawiązanym po samą szyję. Taka stylizacja raczej wypadnie mało wiarygodnie, nawet gdy pod koszulą będzie skrywało się ciało ozdobione tatuażami, a w uszach będą kolczyki.
Jak się przygotować do sesji zdjęciowej?
Efekt sesji zdjęciowej w dużej mierze uzależniony jest również od tego, jakie będziemy mieli samopoczucie i w jakiej kondycji psychofizycznej się znajdujemy. Na kilka elementów na pewno możemy mieć wpływ sami. O czym więc należy pamiętać?
Dzień/wieczór/noc przed sesją:
- Porządnie się wyspać! Makijaż i Photoshop co prawda zawsze trochę pomogą, ale nic nie zastąpi porządnej dawki snu przed sesją.
- Nie pić alkoholu! Opuchlizna spowodowana nadmiarem alkoholu nie będzie najlepszym dodatkiem do naszego wizerunku.
- Zjeść lekkostrawną kolację.
Dzień sesji:
- Najlepiej zjeść lekkie śniadanie.
- Unikać ostrego jedzenia i napojów gazowanych.
- Nastawić się pozytywnie do sesji i potraktować raczej jako dobrą zabawę, a nie smutny obowiązek.
- Zaopatrzyć się w dużą ilość uśmiechu!
Profesjonalna sesja zdjęciowa – dobra inwestycja w przyszłość
Pamiętajmy o jednym „jedno zdjęcia wyraża więcej niż tysiąc słów”. Czasami przez nieudane zdjęcia lub ich brak możemy dużo stracić. Zastanówmy się, czy biznesowa sesja zdjęciowa to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy, a zaraz potem – dlaczego jeszcze jej nie zrobiliśmy!
#samnektar by Sylwester Ciszek/Wpis gościnny znajomego naszej pasieki