beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Komunikacja wizualna przyszłości

Komunikacja wizualna_trendy w grafice 2021

Na początku Cię zaskoczę! To wcale nie jest kolejny artykuł o trendach. Nie znajdziesz tu listy 10 najpopularniejszych kierunków w grafice na 2021 rok. Serio, nie przewijaj tekstu, jeżeli szukasz zestawienia najfajniejszych darmowych narzędzi do tworzenia grafiki. Zamiast tego, porozmawiajmy o ideach i zjawiskach obecnych we współczesnej grafice i kierunkach, w których z dużym prawdopodobieństwem będzie się rozwijać. Podsumujmy kończący się rok i podyskutujmy o pracy grafików, projektach, w których braliśmy udział i użytkownikach, dla których je realizowaliśmy. Zastanówmy się, co będzie istotne w świecie komunikacji wizualnej w przyszłym roku. Potraktujmy ten artykuł, jako poradnik dobrych praktyk w projektowaniu, które warto znać i samodzielnie, w zaciszu własnego pokoju, czy biura, zgłębiać. Poznaj subiektywną klasyfikacją trendów w digitalu, projektowaniu, grafice i komunikacji wizualnej na nadchodzący 2021 rok i jeżeli masz ochotę, potraktuj ten tekst jako impuls, który zainspiruje Cię do szerszego, a może głębszego wejrzenia w swoje projekty!

Personalizacja i elementy na wyłączność

Znacie kazus „Hide the pain Harold”, szerzej znany w Polsce jako „Dziwny Pan ze Stocka”? To jeden z niewielu przypadków, w którym użycie stockowego, niemalże generycznego zasobu wizualnego, skończyło się wielkim sukcesem komunikacyjnym. Warto tu wspomnieć, że Harold, a rzeczywiście András Arató narodowości węgierskiej, stał się nie tylko celebrytą występującym w memach, ale zagrał też w kilku reklamach i to nawet takich, które uznalibyśmy za całkiem poważne. Najczęściej jednak używanie zdjęć stockowych nie jest najlepszym rozwiązaniem i warto stawiać na oryginalne zasoby, na które mamy wyłączność.

Nie chcąc popadać w skrajność dodam, że nie jest tak, że stocków absolutnie używać nie można. Jak najbardziej można i czasami nawet udaje się zachować profesjonalny wygląd projektu, nie traktujmy ich jednak jako jedynego słusznego rozwiązania. Trzymając się dobrych praktyk rekomendujemy, aby zarówno pisana jak i wizualna oprawa była przede wszystkim Wasza – spersonalizowana, na wyłączność i tym samym – wyjątkowa. To jest trend, który zyskuje i będzie nadal zyskiwał na znaczeniu. Marka to nie tylko logo. Marka to przede wszystkim doświadczenie użytkownika, jakie zapamięta obcując z nią. Twórzcie sami, bądź zlećcie profesjonalistom przygotowanie dobrze zaprojektowanego systemu wizualnego, oryginalnej kolorystyki i zbioru elementów. Takiego, który będzie reprezentował wyłącznie Was. Tylko taka komunikacja wizualna pomoże Wam odróżnić się od konkurencji i umocnić Waszą pozycję w mocno przeładowanym bodźcami świecie.

Kreatywna grafika_komunikacja wizualna

Backbone Branding, Tomacho dla Ibari Group

Projektuj interakcje, nie obrazki

Czy rozmawiając o trendach w projektowaniu i grafice w świecie digitalu, powinniśmy skupiać się jedynie na tym, czy trendem nadal będą gradienty? Albo, czy w przyszłym roku dalej modne będą mocne układy składające się głównie z typografii? A może nad tym, czy 3D zaliczymy do kategorii „Trendy w grafice 2021”? (nawiasem mówiąc, uważam, że tak właśnie będzie, ale o tym później). Powinniśmy skupić się raczej na szerszej optyce tego zagadnienia.

W projektowaniu na potrzeby wizualnej komunikacji marketingowej liczy się efekt. I nie ma w tym nic dziwnego. Ustaliliśmy już przecież, że marka to doświadczenie. Łącząc te dwie składowe możemy stwierdzić, że projektowanie ma spełniać określony cel. Tworząc nową treść, czy wizualną oprawę, liczymy na interakcję. Wywołując ją, osiągniemy naprawdę dużo. Czas więc odejść od konwencjonalnego podejścia typu: trzeba zrobić grafikę i zrobić krok naprzód! Zacznijmy od tego, by naprawdę dobrze się zastanowić, co właściwie chcemy powiedzieć i dopiero wtedy postarajmy się to graficznie oprawić. Czy w danym przypadku lepiej sprawdzi się animacja, czy może potrzebny będzie cały landing page? A może wystarczy zupełnie inne podejście? Nawet zwykły post na FB jest w stanie opowiedzieć historię. Może okazać się, że na pierwszy rzut oka grafika jest bardzo oszczędna w formie, ale dodana drobna animacja na tyle wzbogaci projekt, że końcowy efekt stanie się atrakcyjny, a użytkownik będzie chciał wejść z nią w interakcję i finalnie zaprzyjaźni się z naszą marką.

Przykładowy post z animacją agencji Beeffective

Koniec logo

Systemy identyfikacji, jakie znamy, odchodzą w zapomnienie. Wchodzimy w nową erę. Tak jest od dłuższego już czasu, ale trend zdecydowanie utrzyma się, a nawet wzmocni w przyszłym roku. Wielość nośników, także tych niestandardowych, daje niemalże nieograniczone możliwości. O brandingu nie myślimy już tylko jak o logo z towarzyszącymi mu dodatkami. Tym bardziej, nie myślmy o tym, że znak na zdjęciu profilowym Facebooka to cały nasz branding i to wystarczy. Nie zagłębiając się w meandry samego procesu brandingowego, warto pamiętać o tym, że znak jest jedynie małą częścią większego zbioru. Trend jest taki, że systemy wychodzą poza dotychczasowy schemat złożony z trzech elementów: LOGO + KOLORYSTYKA + TYPOGRAFIA i tworzą niejednokrotnie rozbudowane, często animowane światy, które spersonalizowane, zachęcają do interakcji i nastawione są na doświadczenie użytkownika. Dodatkowe elementy, takie jak na przykład patterny, czy powtarzające się motywy (niekoniecznie będące logo), zależnie od potrzeb, pojawiają się i znikają z brandingu, jednocześnie nie gubiąc ani marki, ani odczucia spójności. Trwa wyścig kreatywności! Bo przecież zawsze pomysł jest najważniejszy i to on pozwala rozwinąć skrzydła projektantom. Marki prześcigać się będą w coraz to bardziej zaskakujących rozwiązaniach. Już nie chodzi tylko o to żeby być. Chodzi o to, żeby zaistnieć w głowach użytkowników. Zastanów się, czy w swoich projektach możesz również być elastyczny i „żonglować” elementami identyfikacji. Komunikacja wizualna to przestrzeń, w której powinieneś rozbudzić swoje pokłady kreatywności.

Przykład z profilu firmowego na Facebooku marki JD Kulej

Projekt roku_komunikacja wizualna

Projekt roku 19/20: Zwycięzca w kategorii Idea, Muflon studio: Ada Sowińska,; Mateusz Trytek, „Poza zasięgiem” dla TEDxKatowice

Komunikacja wizualna, a nieoczywiste połączenia

Bardzo starą (ale nie przestarzałą) zasadą w projektowaniu jest zasada kontrastu. Człowiek, obserwując otaczający go świat, szybciej zauważa te elementy, które zawierają w sobie pewnego rodzaju napięcie. To właśnie ono rozbudza ciekawość. Ten mały, na pozór nieuchwytny pierwiastek decyduje o tym, czy obserwowany obiekt na nas oddziałuje i budzi określone emocje. Dlatego ważne jest aby starać się projektować tak, by wykorzystywać kontrast.  Mamy tutaj naprawdę duże pole do popisu! Może to być kontrast wielkości, kształtu, formy, koloru, itp. Ba! Nawet puenta spotu reklamowego może być kontrastowa. Ważne tylko, żeby o nim pamiętać!

Ale jak ma się kontrast do trendów w projektowaniu na 2021 rok? Już wyjaśniam! Współcześnie spotkać możemy wiele dowodów na to, że łącząc różnorodne techniki projektowania, mamy szansę stworzyć niepowtarzalny i ciekawy dla odbiorcy świat wizualny. Na pewno znacie takie techniki jak kolaże, czy dorysunki. Dodając te techniki do tego, co wcześniej napisałem o personalizacji, mogę stwierdzić, że właśnie tu jest największe pole do popisu w kwestii wykorzystania nietypowych technik do typowych zagadnień. Chcesz, by Twoja komunikacja wizualna nie straszyła banałem? Zastanów się, jak kilka elementów graficznych złożyć w całość, by dać projektowi nowe życie. A może wystarczy dodać prosty rysunek? Sprawdź kilka wariantów w poszukiwaniu takiego, z którego będziesz zadowolony. W końcu swój projekt chcesz pokazać światu!

Grafika trójwymiarowa nie odpuszcza

Zdecydowanie trendem w 2021 roku będzie rozwój technik 3D. Projekty oparte o technologię trójwymiarowe będą służyły jednak nie tylko tworzeniu pakshotów, czy pięknych renderów produktowych. 3D będzie częściej wykorzystywane w animacjach typu kinetic typography, ale także, wraz z dostępnością coraz szybszych łącz, zawita na stronach internetowych w postaci interaktywnych elementów. 3D czasem udawać będzie świat dwuwymiarowy, a niekiedy przyjmie postać abstrakcji. Z jednego jednak warto zdać sobie sprawę – tworzenie treści trójwymiarowych, możliwych dotąd jedynie dla największych graczy na rynku efektów specjalnych, powoli przenosi się również do strategii komunikacji wizualnej mniejszych brandów. Zastanów się, czy Twoja marka również nie powinna zacząć czerpać z tego źródła?

Przykłady:

New York Times: RECONSTRUCTING JOURNALISTIC SCENES IN 3D

Adidas: ADIDAS CHILE 20

Rewolucja trwa i ma się dobrze!

Przeprowadzone niedawno badania [1] wskazują, że w czasie pandemii COVID-19 znaczenie działów marketingu wzrosło. Stało się tak pomimo spadku przychodów ze sprzedaży oraz liczby nowych klientów. Warto zaznaczyć, że większość badanych przesunęła zasoby swoich zespołów w celu stworzenia lepszej odpowiedzi na sytuację, w której przecież wszyscy żyjemy. Do puli tych działań możemy zaliczyć m.in.: tworzenie lepszych, cyfrowych interfejsów obsługi, zmianę strategii dotarcia do klienta, rozszerzenie oferty o nowe produkty i usługi, nowe technologie komunikacji online; wchodzenie na kolejne rynki i w nowe branże. Brzmi optymistycznie? Oczywiście, że tak! Szczególnie że większość z powyższych to działania online, a my lubimy przecież pracę w digitalu!

Niech komunikacja wizualna przemówi

Wszystkie powyższe rozważania i zaprezentowane trendy można podsumować jednym określeniem. Przyszłe lata będą zdecydowanie skierowane ku koncepcji, którą nazwałbym PROJEKTOWANIEM PROGRESYWNYM. Będzie to projektowanie bazujące na mocnej indywidualizacji, dobrym pomyśle i dopasowanej do szybkości świata egzekucji, a każdy, dla którego komunikacja wizualna jest bliska sercu, będzie chciał zostać zauważonym w tym pełnym bodźców otoczeniu. Chcesz, by Twoje projekty były unikatowe? Wszystko w Twoich rękach!

#samnektar by Maciej Goś/Beeffective

[1] CMO Survey / Fuqua School of Business pod patronatem Deloitte oraz Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu. https://bit.ly/3md5Blm ; dostęp 26.11.2020.