Wykorzystuj Showcase page na LinkedIn
Jeżeli pracujesz w branży związanej z nowym technologiami, czy marketingiem lub po prostu działasz w środowisku biznesowym, na pewno masz już swój profil prywatny w serwisie LinkedIn.
Platforma w ostatnim czasie intensywnie się rozwija, zbierając coraz większe grono użytkowników. W samej Polsce korzysta z niej już ponad 3 mln internautów. Zasadniczo przyjęło się dzielić aktywność na LinkedIn na profil prywatny i biznesowy, platforma daje jednak znacznie szersze możliwości. O jakich na pewno warto wiedzieć? O tym, w dzisiejszym artykule z cyklu #samnektar.
Które obszary portalu możemy aktywnie wykorzystywać?
Profil prywatny – najbardziej popularny. Dodawanie do sieci kontaktów powoli zastępuje wymianę wizytówek z kontrahentami biznesowymi. Profile prywatne są traktowane preferencyjnie przez algorytm, dlatego warto zaangażować pracowników Twojej organizacji, do współtworzenia komunikacji firmowej. LinkedIn wartościuje wszystkie nasze komentarze, reakcje, a także sprawdza spójność naszej bazy kontaktów. Jeżeli chcesz sprawdzić efektywność swoich działań, również „oczami” samego LinkedIna, skorzystaj z Social Selling Index.
Strona firmowa (Company page) – Jeżeli rozpoczynasz komunikację w imieniu swojej organizacji, zasadniczo masz do wyboru 3 opcje:
- strona dla małych firm (do 200 pracowników),
- średnie i duże przedsiębiorstwa (powyżej 200 zatrudnionych osób),
- wersja dla instytucji zajmujących się edukacją (np. szkoły i uniwersytety).
Warto zwrócić uwagę, że LinkedIn oczekuje od administratorów stron firmowych, że ich profile prywatne będę dobrze uzupełnione i posiadały rozwiniętą sieć kontaktów. Oznacza to, że trudniej założyć stronę firmową osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tym serwisem.
Affiliated pages
Jeżeli Twoja organizacja posiada więcej spółek, z którymi utożsamiają się pracownicy, możesz rozważyć ich połączenie za pośrednictwem Affiliated pages (Powiązane strony). Polega to na tym, że do jednej strony głównej podłączone zostają strony niższego szczebla, których może być wiele. Pamiętaj, że musisz być administratorem wszystkich stron, które chcesz ze sobą połączyć. To rozwiązanie jest polecane szczególnie wtedy, gdy Twoja organizacja chce zaprezentować sieć spółek lub jeżeli następuje przejęcie firmy, ale zespół pracowników dalej działa pod osobną marką, co jest o tyle ważne, że LinkedIn nie pozwala przenosić obserwujących między stronami, nawet jeżeli prawnie zmienia się właściciel spółki.
Strony przeznaczone dla instytucji zajmujących się edukacją, mają dodatkowo sekcję „Absolwenci”, gdzie można szukać konkretnych osób według roczników.
Grupy LinkedIn – wiele osób zapomina, że aktywność na LinkedIn to również grupy tematyczne.
Showcase page
Strona marki (Showcase page) – rozwiązanie dla firm, które zarządzają portfolio marek lub są właścicielem produktu. Na pierwszy rzut oka Showcase page to jeden z kilku formatów, który jest do wyboru spośród innych stron firmowych. Jednak w swoim zamyśle, stworzony został do nieco innych celów. Jakich? Zacznijmy od początku…
Dla społeczności LinkedIn naturalnym jest utożsamianie się z konkretnym pracodawcą. W końcu każdy użytkownik zaczyna od stworzenia swojej prywatnej wizytówki, gdzie zaznacza, w jakiej firmie pracuje obecnie oraz gdzie wcześniej zdobywał doświadczenie. Dlatego tak ważne jest, by to stronę firmową (Company page) rozwijać jako pierwszą, czyli tę, której prywatny użytkownik szuka do podlinkowania w swojej sekcji „doświadczenie”.
A co, jeśli firma chce eksponować produkt i to właśnie z nim, a nie z całą organizacją, utożsamiają się klienci? Wtedy z pomocą przychodzi strona marki, która nadal pozostaje powiązana z Company page. Dodając stronę marki musimy wskazać w panelu również podstawową stronę firmową.
Czym wyróżnia się Showcase page od pozostałych typów?
Jak mówi sam LinkedIn „strona marki jest przedłużeniem strony LinkedIn, a jej zadaniem jest przedstawienie marki, działu firmy lub inicjatywy”. Można stworzyć stronę marki poświęconą różnym aspektom działalności i tym samym zainicjować miejsce, gdzie dbamy o wizerunek produktu, działu, czy grupy osób. Zmiana wprowadzona na LinkedIn w 2019 roku pomoże uporządkować architekturę na LinkedIn takim firmą jak LPP (strony marek to idealny pomysł dla Reserved, Cropp Town czy Mohito). Jest to również idealne rozwiązanie, jeżeli organizacja wypuszcza aplikację jako produkt, jak zrobiło to PZU – https://www.linkedin.com/showcase/mojepzu/ lub jeżeli tworzy cykliczne wydarzenie, czy konferencję, która zrzesza różne grupy odbiorców. Za przykład mogą posłużyć Międzynarodowe Targi Poznańskie, organizujące wydarzenia dla różnych branż:
https://www.linkedin.com/company/grupamtp/
https://www.linkedin.com/showcase/modernlog/
Aby utworzyć stronę marki, musisz być administratorem Company page, na której możesz utworzyć maksymalnie 10 stron marki.
Jak rozróżnić strony na LinkedIn zbudowane w oparciu o szablon Showcase page?
Po pierwsze widać to po adresie URL, w którym kryje się sformułowanie „showcase”, po drugie – po zakładkach. Nie ma w nich informacji o rekrutacji i aktualnie zatrudnionych osobach, a w przypadku uczelni – o absolwentach. Dodatkowo po prawej stronie, możemy zobaczyć jedynie obserwujących – nie ma informacji o pracownikach.
Strony zbudowane w oparciu o Company page posiadają zakładkę wskazującą nie tylko na zatrudnionych, ale również informującą o aktualnych rekrutacjach. Niektóre strony firmowe posiadają też dodatkowe zakładki pokazujące życie firmy „od kuchni”.
Pamiętaj, że na tą chwilę nie ma możliwości migracji stron z Company page na Showcase page i odwrotnie.
Czy warto więc zakładać stronę marki na LinkedIn? Co zyskujesz korzystając z Showcase page?
- Posiadasz osobny adres firmowy, nie pokazując rozmiaru zespołu pracującego nad projektem. Sprawdzi się również w sytuacji, gdy tworzysz nowy projekt w firmie i jest on dodatkowym projektem dla osób zrzeszonych w innej organizacji.
- Możesz tworzyć komunikację dla osobnej grupy odbiorców. Szczególnie przydatne, gdy w portfolio marek masz produkty premium.
- Osobny adres URL linkujący do LinkedIn, który może być prezentowany na stronie www. Umożliwi pokazanie tworzenia produkt od kuchni, z udziałem konkretnego zespołu, ale niezależnie od całej organizacji.
- Strona marki może być promowana poprzez LinkedIn Ads, tak samo, jak strona firmowa, więc możesz zbierać na niej niezależną grupę obserwatorów.
Jak dodatkowo zwiększyć widoczność Showcase page w organizacji?
Na prawej belce mamy tzw. Affiliated Pages, dzięki czemu możemy zaprezentować cały LinkedIn’owy ekosystem naszej organizacji – zarówno strony niższego rzędu stworzone w oparciu o Company page, jak i strony marek czyli właśnie Showcase page.
#samnektar by @Anna Skóra/Beeffective Team