Jakie dane warto analizować w marketingu?
Dane stanowią niezwykle ważne informacje dla marketerów. Analizując je, możemy lepiej zrozumieć grupę docelową, do której kierujemy komunikaty, a kolejno dostosować swoje kampanie reklamowe do jej potrzeb. Dzięki danym możemy świadomie podejmować decyzje oparte na faktach, a nie domysłach i zwykłemu „widzi mi się”.
Marketing oparty na danych
W związku z tym firmy wykorzystują marketing oparty na danych, by stworzyć skuteczną strategię marketingową, która pozwoli im lepiej zrozumieć Klienta i do niego dotrzeć. Marketing data driven to niewątpliwie przyszłość i warto wziąć go pod uwagę przy tworzeniu strategii marki! Wykorzystuje on takie narzędzia, jak analiza danych, modelowanie danych, automatyzacja marketingu czy sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe. Z pewnością to wszystko pomaga w przetwarzaniu i interpretowaniu danych, identyfikowaniu trendów i wzorców oraz podejmowaniu decyzji marketingowych na ich podstawie.
Czym jest Digital 2023 Report?
W tym artykule skupię się na danych, jakie można znaleźć w Raporcie Digital 2023. Jest to kopalnia wiedzy o zachowaniach użytkowników w przestrzeni internetowej. Ten kilkuset stronicowy raport zawiera masę informacji. Znajdziesz tam insighty o mediach społecznościowych, rynku e-commerce oraz Internecie w ogóle – przede wszystkim ze świata, ale też z poszczególnych krajów. Od lat stanowi cenne źródło wiedzy dla niejednego marketera.
Misją DataReportal wraz z agencją We Are Social i firmą Meltwater – podmiotów odpowiadających za wspomniany wyżej raport – jest pomaganie w odnajdywaniu danych, insightów i trendów, które usprawniają tworzenie lepszych działań i rozwiązań. W związku z tym raporty analizowane są w ponad 230 krajach przez miliony ludzi. Dla marketerów to pozycja obowiązkowa! W tym artykule przedstawię Ci mój subiektywny wybór 6 insightów, nad którymi powinien się pochylić marketer.
1. Dane o czasie spędzanym w Internecie
Użytkownicy spędzają dziennie w Internecie bardzo dużo czasu. Ile dokładnie? Średnio aż 6 h 37 min na świecie, a 6 h 42 min w Polsce. To ponad ¼ całego dnia, z którego odejmij czas na sen i pracę. W rezultacie duża część czasu wolnego to wpatrywanie się w ekran: telefonu, komputera czy tabletu. Godnym uwagi jest fakt, że wielu z nas nie rozstaje się ze swoim smartphonem.
Co ciekawe, można odnotować, wydawać by się mogło, nieznaczną zmianę rok do roku. Mianowicie średnio w 2021 spędzano w Internecie 6 h 57 min, czyli o 20 min więcej niż na koniec 2022 roku. Może to wynikać z aspektów związanych z pandemią, podczas której spędzaliśmy w Internecie stosunkowo więcej czasu niż obecnie. Jednak możemy już teraz zastanowić się nad jakością naszego contentu, jaki pokazujemy społeczności i Klientom. Jeśli czasu ma być mniej, stawiajmy na jakość ponad ilość! Zwłaszcza że o uwagę Internautów walczy szereg komunikatów. Zachęcam do przeczytania artykułu, jak pisać wartościowe copy, które konwertuje jak szalone!
Uwaga jako nacenniejsza waluta
W swojej książce „To jest marketing!” Seth Godin definiuje czas (poświęcanie uwagi) jako najcenniejszą walutę w marketingu. Jak pisze: „Ludzie nie palą się do obdarzenia cię swoją uwagą. Fakt, że zapłaciłeś za reklamę, nie oznacza, że zdobędziesz coś tak bezcennego. Powinieneś mieć nadzieję, że ludzie dobrowolnie poświęcą ci uwagę. Za coś. Za coś, czego chcą lub potrzebują. Dlatego, że naprawdę są zainteresowani. I że wierzą, że dotrzymasz słowa”. Reasumując, przed osobami odpowiadającymi za content stoi nie lada wyzwanie, w jaki sposób zdobyć tę niezwykle cenną uwagę Internautów.
Jeśli treści generujemy głównie w social mediach, dobrze jest wiedzieć, że średni czas, jaki spędzają tam polscy użytkownicy to 2 h 2 min.
Sprawdźmy, jakie media absorbują ich najbardziej. Czy przepowiednie o umierającym Facebooku będą zasadne i polscy Internauci już się z nim nie lubią? Nic bardziej mylnego.
2. Jak spędzamy czas w social media?
Poniżej złota piątka, jeśli chodzi o ulubione platformy społecznościowe polskich Internautów:
Na pierwszym miejscu wciąż znajduje się demonizowany przez wielu i wkładany do lamusa Facebook. Dla ⅓ aktywnych użytkowników social media w wieku 16-64, stanowi jedną z ulubionych platform. Na drugim miejscu znajduje się Messenger, zaraz za nim Instagram. Wraz z Whatsappem (miejsce 5) wszystkie ulubione przez Polaków media społecznościowe są własnością Meta. Na czwartym miejscu uplasował się TikTok, który od kilku lat szturmem przejmuje nasze smartphony, a dokładniej czas, jaki na nich spędzamy.
Poniżej niezwykle ciekawy slajd, który pokazuje porównanie (światowe) czasu spędzanego w social media na poszczególnych platformach. TikTok przegonił faworyta roku poprzedniego, czyli YouTuba. Z danych wynika, że właśnie tam najwięcej czasu spędzają Internauci, jeśli chodzi o social media.
YouTube wciąż jest w czołówce światowych aplikacji mobilnych. Więcej, dlaczego warto być na YouTube, przeczytasz tutaj: YouTube Rewind polskiego rynku marketingowego.
3. Dane o użytkownikach social media w Polsce
Liczba użytkowników mediów społecznościowych rośnie rok do roku! Aktualnie to już 27,5 miliona osób. Poniżej, jak wygląda demografia odbiorców reklam Meta:
Młodsi użytkownicy stanowią mniejszy procent. Zdecydowanie przeważa grupa 18+. Wynika to z tego, że do osób pełnoletnich zdecydowanie częściej kierowane są komunikaty reklamowe.
4. Dlaczego spędzamy czas w social media?
Dla marketerów bardzo ważne jest, aby wiedzieć, w jaki sposób użytkownicy spędzają czas w Internecie. Dzięki danym mogą na przykład precyzyjnie targetować reklamy do odpowiednich grup odbiorców. W raporcie znajdziemy odpowiedź na pytanie o główne powody korzystania z mediów społecznościowych.
Głównym powodem jest używanie social mediów, by być w kontakcie z rodziną i znajomymi. Kolejno to szukanie informacji, wypełnianie wolnego czasu, czy szukanie inspiracji zakupowych. Niżej znajdują się także: oglądanie contentu marek, opiniowanie, wchodzenie w dyskusje czy śledzenie celebrytów i influencerów.
Co więcej, raport posiada dedykowane strony z poszczególnymi social mediami wraz z ich potencjałem reklamowym. Z podziałem na kobiety i mężczyzn. O ile na większość platform rozkład płci jest wyrównany, tak na Pintereście przeważają kobiety. Potencjał reklamowy wśród kobiet to prawie 80% całej liczby potencjalnego zasięgu reklam na Pintereście w ogóle!
Zakładając, że Twoją grupą docelową są kobiety, bez wątpienia czas pomyśleć o kampanii reklamowej na tej platformie.
Jeśli chcesz stworzyć efektywną kampanię reklamową na Pintereście, pomożemy Ci w tym!
5. Potencjał reklamowy social mediów
W raporcie znajdziesz strony poświęcone grupom odbiorców reklam na poszczególnych platformach. Dowiesz się, jaki procent użytkowników konsumuje dane media na telefonach komórkowych, czy jaki jest ich potencjał reklamowy.
Jak to wygląda w przypadku Facebooka? Jest stabilnie, ale widoczne są spadki.
Za to LinkedIn rośnie w siłę wraz z jego potencjałem reklamowym.
Szukasz firmy, która wykorzysta potencjał Meta Ads lub LinkedIn Ads dla Twojej marki?
6. Dane o aktualnych trendach
W raporcie znajdziesz również informacje o najnowszych trendach w marketingu. Godnym uwagi jest to, że od niedawna pojawiły się w nim strony z analizą potencjału Reelsów.
Wiemy, jak konsumujemy podcasty. W Polsce słucha ich 23,4% użytkowników Internetu w wieku 16-64, co plasuje nas ponad średnią światową (która wynosi 21,2%). Szereg slajdów poświęcony jest, jak korzystamy z Internetu na smartphonach. W Polsce spędzamy tak średnio 3 h 17 min dziennie. Rośnie liczba użytkowników używających urządzeń związanych z tzw. “digital fitnessem & well-being”. W Polsce to 7,5 miliona osób, co daje wzrost o 14% w stosunku do roku poprzedniego. Wydatki na influencer marketing to 50 milionów dolarów, czyli o 13% więcej niż rok temu.
Zastanawiasz się nad efektywną kampanią z influencerami?
Najczęściej na Wikipedii w 2022 roku wyszukiwano takich haseł jak: Jeffrey Dahmer (bez wątpienia za sprawą głośnego serialu na Netflixie), a kolejno kwestii związanych z inwazją Rosji na Ukrainę.
Zachęcam do szczegółowego zapoznania się z poszczególnymi sekcjami. Światowy raport to bowiem ponad 400 stron danych, a dedykowany dla rynku polskiego ma ich ponad 100. Jest zatem co analizować!
Na deser pozwolę sobie jeszcze dodać slajd z najpopularniejszymi emoji, które bez wątpienia są nieodłącznym elementem komunikacji w Internecie.
Podsumowanie
Jak korzystamy z Internetu, które media społecznościowe najchętniej konsumujemy i czego w nim szukamy? Jak wyglądają odbiorcy reklam na danej platformie i co w danym czasie wyszukiwaliśmy najczęściej w Internecie?
Podsumowując, Raport Digital 2023 dostarcza naprawdę szeregu informacji, które warto analizować na potrzeby swoich decyzji biznesowych. W rezultacie dane pozwalają na lepsze zrozumienie Klientów. Dzięki nim jeszcze bardziej spersonalizujesz komunikaty, skutecznie wykorzystasz budżet reklamowy, optymalizując działania, a docelowo osiągniesz postawione cele. Opierając się na danych, możesz mieć gwarancję stworzenia skutecznej strategii marketingowej.
Na koniec zapraszam do bezpośredniego zagłębienia się w najświeższy zbiór danych o współczesnym Internecie: KLIK do raportu
A jeśli nie chcesz stracić dotychczasowych danych swojej firmy, napisz do nas! Zadbamy o analitykę i wdrożymy Google Analytics 4.
#samnektar napisała Karolina Kumor z Beeffective