beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Pantone – co warto wiedzieć?

O kolorze roku Pantone słyszeli wszyscy. Od lat autokratyczne obwieszczenie jakiegoś instytutu dyktuje trendy kolorystyczne dla całego świata designu. Z dużym prawdopodobieństwem w tym momencie zadałeś sobie w głowie pytanie, parafrazując klasyka: Pantone? Komu to potrzebne? A dlaczego? Pozwól, że ja Ci powiem.

Co to jest Pantone?

Pantone zaczął swoją historię na początku lat pięćdziesiątych w New Jersey jako komercyjna drukarnia. Jeden z pracowników – Lawrence Herbert, wykorzystując swoje zaplecze chemiczne, usystematyzował i opisał kolory pigmentów oraz tuszy. Następnie po kilku latach wykupił zadłużoną drukarnię i nazwą ją Pantone.

Od lat Pantone medialnie znany jest przede wszystkim z Color of the Year. Co roku komisja złożona z przedstawicieli międzynarodowych oddziałów odbywa sekretne spotkania. Debatuje nad rozwiązaniem, które, w ich ocenie, pomoże odnieść się do aktualnych światowych problemów.

Przykładowo Viva Magenta 18-1750, bo taką nazwę nosi kolor 2023 roku, ma symbolizować połączenie przeszłości z przyszłością, ale również dodawać energii.

Jest odważny, nieustraszony, przedstawia optymizm i radość – a wiemy, że wszyscy bardzo tego potrzebujemy – mówi Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawcza Pantone Color Institute.

Szukaliśmy koloru, który promuje radość oraz zabawę. Obecne życie jest niekonwencjonalne i pod wieloma względami stanowi wyzwanie, dlatego myślę, że szukamy rzeczy, które pomogą nam uciec od problemów — wyjaśnił Laurie Pressman, wiceprezes Pantone.

Czysty marketing.

Pantone Color Matching System

Firma sprzedaje różnego rodzaju usługi, natomiast ich główny produkt to Pantone Color Matching System (PMS). Jest to rozbudowany, usystematyzowany katalog kolorów (ponad 2000 pozycji), które są „stworzone”, przez połączenie pigmentów (def. kryjąca substancja barwiąca). Każdy z nich ma swój kod i nazwę, jak np. wspomniana już Viva Magenta 18-1750.

Około 70% z nich można odtworzyć w przestrzeni CMYK (def. przestrzeń barw która jest wykorzystywana w druku. CMYK jest to skrót od czterech podstawowych barw: C – Cyan, M – Magenta, Y – Yellow, K – Black. Wszystkie kolory z palety CMYK pochodzą przez ich łączenie). Kluczowe jest to, że wartości próbek są bezwzględne i do każdorazowego odtworzenia. Dzięki temu projektant, podając producentowi kod z katalogu Pantone, ma pewność, że kolor produktu będzie w 100% odpowiadał temu w projekcie. Z PMS warto korzystać holistycznie, np. przy tworzeniu identyfikacji wizualnej, dostarczając klientowi kolory firmowe w przestrzeni RGB, CMYK i Pantone. Sam katalog obejmuje też kolory specjalne (metaliczne, fluorescencyjne). Wzorniki można nabyć w fizycznej, charakterystycznej formie – próbek w korelujących kolorach, drukowanych na papierze, złożonych w wachlarz.

Próbki Pantone nie ograniczają się jedynie do grafiki. Dostępne są również dedykowane wzorniki tekstylne.

System jest tak powszechny i rozpoznawalny, że wiele dużych organizacji, a nawet krajów opisuje kolory swoich identyfikacji wizualnych za pomocą kodów Pantone.

Czy warto?

Jak zwykle – to zależy. Ceny próbników drukowanych Pantone są kosmiczne. Dodatkowo firma zaleca, żeby wymieniać je co 12-18 miesięcy ponieważ kolory płowieją (więc kupowanie używanych teoretycznie mija się z celem). Można również zainwestować w próbnik plastikowy kosztujący 9078 $, który ma dłuższy czas używalności. Słownie: dziewięć tysięcy siedemdziesiąt osiem dolarów amerykańskich.

Dla freelancera zajmującego się digitalem pewnie nie jest to najwyższy priorytet (choć zawsze wart posiadania). Natomiast dla firmy, która np. wykonuje drogie produkty z plastiku, dużą oszczędnością czasu (co za tym idzie – pieniędzy), jest możliwość szybkiego określenia koloru produktu, przesłania kodu do producenta i pewność, że wszystkie wartości będą identyczne z projektem.

Dzisiaj firma ta jest gigantem i praktycznie monopolistą w swojej dziedzinie. Projektanci więc nie mają wielkiego wyboru, jak tylko korzystać z jedynego słusznego systemu.

#samnektar napisał Łukasz Kiersznikiewicz z Beeffective

Odezwij się do nas, jeżeli szukasz wsparcia przy tworzeniu koncepcji kreatywnej dla swojej firmy! Pomożemy nie tylko wykorzystywać kolorystyczne trendy, ale zaproponujemy rozwiązania graficzne, które najlepiej oddadzą ducha Twojej marki.