beeffective
x-blurred-gfx
bee-blurred-gfx
post cover image

Wdrażamy Google Analytics 4

Wdrażamy Google Analytics 4

Dlaczego trzeba przejść na Google Analytics 4?

Przejście na Google Analytics 4 jest niezbędne do tego, żeby nie stracić danych oraz by móc wciąż analizować liczby i zdarzenia, które przy każdym wejściu użytkownika mają miejsce na Twojej stronie internetowej. Co więcej, implementacja GA4 daje możliwość przekształcania zdarzeń w cele i przesyłania ich do narzędzi reklamowych. Reasumując, należy przejść na GA4, żeby działać skutecznie i efektywnie. Od niedawna, po zalogowaniu się do Google Analytics, możemy zobaczyć komunikat, który informuje nas o tym, że 1 lipca 2023 r. Universal Analytics przestanie przetwarzać nowe dane w usługach standardowych. Odpowiedzą na to jest przejście na usługę Google Analytics 4. Nie mamy innego wyjścia, żeby nie wypaść z kursu. Musimy przepiąć nasze kody analityczne do nowej wersji Google Analytics.

W Beeffective mierzymy działania w nowej usłudze Google Analytics 4 – dla Ciebie też możemy ją uruchomić 

Co możesz stracić nie implementując Google Analytics 4?

Brak danych często prowadzi do braku wiedzy. Ze względu na powstałą lukę informacyjną może się okazać, że będziemy działać na ślepo. Brak precyzji w działaniach online, to wzrost kosztów w inwestycjach płatnych. W każdej szanującej budżety firmie taka sytuacja jest nie do zaakceptowania, w związku z tym przepięcie się na nowy system jest nieuniknione.

Brak implementacji nowego Google Analytics 4 to: 

  • Brak informacji na temat pełnego cyklu życia klienta, który podróżuje po Twojej stronie www z wykorzystaniem wielu urządzeń. Google Analytics 4 pozwoli Ci mierzyć zachowanie osób i połączy zdarzenia np. z mobile oraz desktop. To, co kiedyś było trudne do zmierzenia, teraz ma być w prosty sposób przedstawione.  
  • Problemy pozyskiwania danych łączących informacje z wykorzystaniem aplikacji. Wcześniejszy Google Universal powstał w czasach, kiedy aplikacje mobile nie były tak popularne. Dziś wiele sklepów (może wśród nich i Twój) wykorzystuje do sprzedaży zarówno aplikację jak i stronę internetową. Część osób może zapoznać się z produktem podczas przeglądania sklepu w pracy, a następnie produkt kupić, z wykorzystaniem aplikacji np. wracając z biura. Łączenie informacji daje pełniejszy obraz lejka zakupowego.
  • Brak mierzenia działań w modelu atrybucji opartych na danych. Wcześniej Google Universal informował o danych opartych na ostatnim kliknięciu. Nowa usługa różni się od innych modeli tym, że dane z Twojego konta służą do obliczania rzeczywistego udziału w każdej interakcji, polegającej na kliknięciu.
  • Trudności z powiązaniem danych między Google Analytics 4 a Google Ads. Dzięki integracjom z innymi produktami Google, kampanie będą precyzyjniej optymalizować się pod grupę odbiorców. To może znacznie poprawić koszt za kliknięcie oraz w dalszym kroku obniżyć koszt za konwersję. 
  • Brak możliwości wykorzystania nowych grup odbiorców stworzonych przez algorytmy Google Analytics 4. 

Potrzebujesz Google Analytics 4? Wdrożymy go dla Ciebie

Jakie są różnice między Google Analytics Universal a Google Analytics 4?

Google Analytics 4 docelowo ma być narzędziem analitycznym wolnym od ciasteczek. Aktualnie ciasteczka służą do pomiarów zachowania użytkowników na naszej stronie internetowej. Metoda ta jest obarczona wieloma problemami, co często skutkuje błędami w pomiarach i analizie danych. Zdarza się, że dwa narzędzia analityczne, służące do pomiaru tych samych danych, raportują inne wyniki. GA4 promowany jest jako narzędzie zaprojektowane do pracy z plikami cookie lub bez nich. Nowa wersja GA4 ma wykorzystać uczenie maszynowe oraz modelowanie statystyczne, co pomoże zapełnić luki w danych. Wynika to z tego, że wprowadzając coraz to nowsze i bardziej rygorystyczne polityki prywatności narzucane przez polityków, świat online staje się coraz mniej zależny od plików cookie.

Odejście od ciasteczek

Jednym z pierwszych mocnych sygnałów odejścia od „ciasteczek” było wprowadzenie polityki ochrony prywatności przez Apple na urządzeniach z systemem iOS14. Google, który swoje przychody w znacznej mierze opiera na reklamach, a skuteczne i precyzyjne reklamy oparte były (wciąż jeszcze są) na ciasteczkach, musiał dostosować się do nowej rzeczywistości. Podejście to najlepiej oddaje informacja, którą znajdziemy w oficjalnych komunikatach firmy Google: 

Ponieważ środowisko technologiczne wciąż ewoluuje, nowy Analytics został zaprojektowany tak, aby dostosować się do przyszłości z plikami cookie lub identyfikatorami albo bez nich. Wykorzystuje elastyczne podejście do pomiaru, a w przyszłości będzie obejmować modelowanie w celu uzupełnienia luk w danych, które mogą być niekompletne. Oznacza to, że możesz polegać na Google Analytics, który pomoże Ci mierzyć wyniki marketingowe i zaspokajać potrzeby klientów już teraz, w trakcie wychodzenia z kryzysu i w obliczu niepewności w przyszłości.

To jest główna i znacząca różnica między starym a nowym Google Analytics. Odejście od plików cookie. Zwłaszcza jeśli zagłębimy się w temat korzystania i śledzenia z wykorzystaniem ciasteczek w wielu domenach (tzw. ciasteczka stron trzecich). Aspekt, który był jednym z najbardziej irytujących tematów i stanowił problem dla większości użytkowników, zwłaszcza w remarketingu, ma być określony, zamknięty w ramach. Google Analytics 4 opierać się będzie na plikach cookie pierwszej strony. Takie wymagania mają nowe przepisy prywatności określone przez dyrektywy UE.

Rekomendacje – działania „na już” związane z Google Analytics

  • Uruchom jak najszybciej nową usługę, by zbierać jak najwięcej danych. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, skontaktuj się z nami!
  • Do momentu deadline miej uruchomione obie usługi na swojej stronie internetowej. Niech pracuje zarówno Google Analytics Universal jak i nowa odsłona Google Analytics 4.
  • Ustaw najważniejsze zdarzenia, które są niezbędne do mierzenia działań na Twojej stronie internetowej.
  • Kluczowe zdarzenia przekształć w cele.
  • Połącz nową usługę z Google Ads.
  • Dzięki zdefiniowanym celom możesz teraz łatwo importować je do Google Ads, by móc optymalizować reklamy pod konwersje. 

Ustawianie zdarzeń oraz dalsze przekształcanie je w cele bywa skomplikowane. Można je zaimplementować w samym narzędziu Google Analytics 4, można wykorzystać do tego Google Tag Manager. Konfigurując analitykę korzystamy z obu rozwiązań.

Jeśli nie masz pewności, czy poradzisz sobie z przejściem na nową analitykę – pomożemy Tobie.

W życiu marketera ciągłe zmiany to normalna sprawa. Do każdych trzeba podejść spokojnie, tak jak robimy to podczas codziennej pracy. Wdrożenie nowej usługi Google Analytics 4 może być skomplikowane. Dla naszych klientów uruchomiliśmy nową usługę, którą w pełni konfigurowaliśmy w dopasowaniu do branży i potrzeb. Dzięki temu spokojnie możemy spoglądać w jutro. Dla Twojej firmy możemy zaimplementować nowy, przyszłościowy sposób mierzenia danych.

#samnektar by Paweł Ciosk/Beeffective